Umm... "What balance shafts do is something terribly important. They drastically reduce engine crankshaft harmonics." No they don't... Balansassen doen helemaal 0.0000 met het ontstaan of onderdrukken van de harmonische trillingen in de krukas zelf.
Balansassen genereren alleen een tegengestelde impuls tov. de krukas trillingen zodat het blok zelf minder trillingen aan de buitenkant oplevert en dus minder voelbaar trilt wat prettiger is voor de mensen in de auto. De krukas genereert nog steeds precies dezelfde hoeveelheid trillingen met of zonder de balansassen, ze zijn alleen minder merkbaar aan de buitenkant MET de balansassen.
Het laten (dynamisch) balanceren van de krukas met vliegwiel en evt. drijfstangen/zuigers gaat wel daadwerkelijk de oorsprong en mate van deze vibraties aanpakken.
Het 'Torsional Whip' verhaal is iets beter, maar ook daar is de OEM krukas poelie/demper de belangrijkste component om deze torsie pulsen zover te dempen dat er geen resonantie ontstaat in de krukas. Die impulsen zijn er, want zo werkt een zuiger-motor nu eenmaal

Je moet alleen er voor zorgen dat er geen resonantie in de krukas onstaat, da's de killer.
Het monteren van lichtgewicht, on-gedempte, krukas-poelies is een bekend en gedocumenteerd risico op veel motoren wat kan leiden tot versnelde krukas breuk omdat deze de impuls niet meer zal 'opvangen' zodat de krukas bij bepaalde toeren in een resonantie kan komen. Het soort vliegwiel (lichtgewicht of niet) zal hier vaak weinig aan veranderen want ook een 'licht' vliegwiel is samen met de drukgroep nog steeds een fikse 'klomp'.
Web pagina is beetje 'scaring up some business' verhaal IMHO.. Volgens dit verhaal zou een gemiddelde Honda standaard VTEC blok van de afgelopen 15 jaar al binnen 10 minuten als een handgranaat uiteen spatten en koppelingen vreten.. Nou.. Nee..
En ja.. Ook Honda bouwt sommige van de blokken MET balansassen, maar dat is idd. precies om in bepaalde (luxere typen) auto's minder trillingen te geven. Dezelfde blokken zijn in andere modellen vrolijk zonder balansassen uitgevoerd maar intern 1:1 verder identiek.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..