Pagina 8 van 9
Geplaatst: 09 mar 2006 15:17
door Hendrik-Jan
De meeste hebben voor 30 en achter 10. Foto's van Rene kan je zien op pagina 1 van deze topic en op pagina 6 die van SteV6. In het echt is het nog mooier.
Geplaatst: 10 mar 2006 15:05
door Zoefke
Alhoewel het bij ons in België niet toegelaten is, zou ik toch ook spoorverbreders willen aanbrengen, omdat ik het ook mooi vind.
Wel heb ik enkele bedenkingen/vragen:
1. Zitten de wiellagers mooi in het center bij de originele wielen?
2. Als je dan spoorverbreders gebruikt, komen er dan geen ongewenste krachten op de lagers omdat je gaat afwijken van deze centering? En hoe breder de spoorverbreders hoe slechter? Of is dit te verwaarlozen?
3. Moet je op dezelfde manier ook opletten als je bredere velgen gaat gebruiken, moeten deze zich dan ook centreren op de wiellagers? En kunnen bredere velgen wel zonder deze spoorverbreders? (ik vind bij ons immers niets terug van een verbod voor bredere banden).
spoorverbreders
Geplaatst: 10 mar 2006 15:23
door Pipo
Zoefke,
in tegenstelling tot wat velen bij ons denken (zelfs zogenaamde specialisten), is het wettelijk wel toegelaten om spoorverbreders te monteren. Mààr ... enkel om bij montage van wielen met een andere ET-waarde de sporing terug op dezelfde afstand te brengen als bij de originele wielen! Het is inderdaad absoluut verboden de originele sporing te verbreden. Noch met verbreders, noch met andere wielen.
Ik moet nog ergens een kopie van de omzendbrief hebben liggen als het je interesseert.
Geplaatst: 10 mar 2006 16:58
door linne150
Pipo,weet jij ook waarom het bij jullie verboden is?Zijn er veel ongelukken mee gebeurd of is het zo maar.Mag niet, klaar!!!Groet
Geplaatst: 10 mar 2006 17:09
door Marcel
linne150 schreef:Pipo,weet jij ook waarom het bij jullie verboden is?Zijn er veel ongelukken mee gebeurd of is het zo maar.Mag niet, klaar!!!Groet
Wilbert, ook in Nederland mag je geen spoorverbreders hebben naar mijn weten
Als je je auto dan RDW zou laten keuren, wordt hij afgekeurd.
Geplaatst: 10 mar 2006 18:43
door speedster
Spoorverbreders zijn slecht voor je wiellagers. Extra slijtage.
En spoorverbreders mogen wel als het wiel maar binnen de schermen blijven. Dus APK geen probleem.
Geplaatst: 10 mar 2006 19:36
door Marcel
Peter,
wat is het verschil of ik wielen met ET20 koop of wielen met ET45 en 25 mm spoorverbreders, volgens mij niks........als je je standaard velgen voorziet van spoorverbreders gaat het verhaal van de extra belasing wel op volgens mij !
Groet Marcel.
Geplaatst: 10 mar 2006 23:13
door Zoefke
Dus als ik het goed begrijp met die ET waardes en spoorverbreders wordt het wiel terug gecentreerd t.o.v. de lager?
Wat is dan de ET-waarde van de originele voor- en achter-wielen?
En dan kan je het simpel uitrekenen voor bredere velgen: andere ET-waarde + spoorverbreder? Kan iemand eens een voorbeeld geven met originele velgen en bredere?
@ PIPO: die omzendbrief hierover intresseert me wel, want het staat toch anders op de site van How2Tune.be
Geplaatst: 11 mar 2006 10:25
door Maik
Marcel schreef:Peter,
wat is het verschil of ik wielen met ET20 koop of wielen met ET45 en 25 mm spoorverbreders, volgens mij niks........als je je standaard velgen voorziet van spoorverbreders gaat het verhaal van de extra belasing wel op volgens mij !
Groet Marcel.
Jij hebt helemaal gelijk Marcel. Alleen is het doel van spoorverbreders bijna altijd om je spoor-te-verbreden

Geplaatst: 11 mar 2006 10:26
door Maik
Zoefke schreef:Dus als ik het goed begrijp met die ET waardes en spoorverbreders wordt het wiel terug gecentreerd t.o.v. de lager?
Wat is dan de ET-waarde van de originele voor- en achter-wielen?
En dan kan je het simpel uitrekenen voor bredere velgen: andere ET-waarde + spoorverbreder? Kan iemand eens een voorbeeld geven met originele velgen en bredere?
@ PIPO: die omzendbrief hierover intresseert me wel, want het staat toch anders op de site van How2Tune.be
Zoef, probeer eens te zoeken in 1 van de velgen-topics hier. Daar heeft Marcel al eens eerder wat voorbeeldberekeningen gemaakt van ET-waardes. Als je het niet kan vinden zeg het dan even.
Geplaatst: 12 mar 2006 22:23
door marcel85
SteV6 schreef:Het heeft even geduurd voordat er weer daglicht was, maar hier een paar foto's van hoe het er na het plaatsen van de spoorverbreders esthetisch op vooruit is gegaan!
Ook de rijeigenschappen hebben baat gehad bij de toename van de spoorbreedte. Achter is de spoorbreedte met 30 mm toegenomen en voor in totaal met 10 mm.
SteV6
nog even voor de duidelijkheid..
je hebt nu voor en achter 15 mm per as erbij..
plus een set nitrons a 25mm verlaging??
ik zit zelf aan voor en achter 15mm spoorverbreders te denken, met een setje eibach veren 25/30 mm (dus alleen verlagen dmv veren)
kan dit , of loopt dit dan aan??
en wordt het dan geen stuiterbak?
bvd marcel
Geplaatst: 13 mar 2006 16:28
door SteV6
Ik denk dat je niet of nauwelijks met aanlopen geconfronteerd zult worden door de spoorverbreders.
Over de Eibachs kan ik je niets vertellen, omdat ik er zelf nooit mee gereden heb. Daarvoor moet je bij Marcel zijn, die had zijn eerste Speedster van Eibachs en z'n derde Speedster van Nitrons voorzien.
SteV6
Geplaatst: 13 mar 2006 18:47
door Marcel
ewr zit niet veel stuiterverschil tussen de veren vond ik, ik had er wel hele platte 18"onder liggen........
Geplaatst: 21 mar 2006 23:08
door Zoefke
@Maik:
Ben er eigenlijk nog altijd niet uit: tenzij ik er over gezien heb, heb ik nergens de ET-waardes van de originele velgen gevonden. Op de velgen zelf zie ik ze ook niet, tenzij het aan de achterzijde staat? Zonder de originele ET-waardes te kennen, geraak ik er niet aan uit of jullie de nieuwe velgen/banden nu meer naar buiten zetten of niet?
Ik heb ook gezien dat er niet veel plaats is achter de originele 225-banden, vandaar mijn vraag: is het eigenlijk wel mogelijk de originele ET-waardes voor en achter te behouden als je naar 205-voor en 245-achter gaat?
Geplaatst: 22 mar 2006 12:19
door Maik
De standaard achtervelgen hebben een ET36, de voorvelgen weet ik niet. Dit staat ook als het goed is aan de binnenkant van de velg.
Ik rij nu met een ET20 voor en ET28 achter en dat is nog net te doen. Voorband 205-45-R17, achter 245-40-R17. Verder moeten ze niet naar buiten komen (kleinere ET) want dan kunnen ze uit gaan steken.
Als we als voorbeeld de achtervelgen nemen:
Standaard dus ET36 met een 225 band. Het midden van de breedte van de velg steekt dan 36mm ACHTER de naaf. De band steekt dan dus 225/2 - 36 = 76.5mm uit ten opzichte van de naaf (flens waarop de velg gemonteerd wordt).
Bij mijn velg-bandcombinatie steekt de band 245/2 - 28 = 94.5mm uit t.o.v de naaf. Mijn achterband steekt dus 94.5 - 76.5 = 18mm meer naar buiten dan een standaard velg+band.
Als je velgen met de standaard ET waarde neemt en je legt er voor 205 op, dan gaat die band aan de binnenkant van je wielkast aanlopen ben ik bang. Je band komt dan 205 - 175 /2 = 15mm verder naar binnen, dichterbij de binnenkant van je wielkasten dus.
Je zou het redelijk kunnen afschatten door nu je wielen volledige naar 1 kant te sturen en dan de ruimte tussen band en andere delen van je auto te meten. Die moet dus meer zijn dan 15mm.
Aan de achteras zal het probleem minder groot zijn, alhoewel de handremkabel vrij dicht langs mijn velgrand loopt nu (als je de oude 2.2 draagarmen hebt). Even uitrekenen hoeveel een 9J velg naar binnen uitsteekt met ET36 (standaard) en ET28 (wat ik heb):
36 - 28 = 8mm. Dus een 9J velg met ET 36 steekt 8mm verder naar binnen dan een ET 28 velg (9J). Ik denk dat hij dan wel de handremkabel gaat raken, wat ongewenst is natuurlijk. Volgens mij zit er bij mij nu ongeveer 5mm tussen. Maar in het uiterste geval kan je de handremkabel verleggen, maar heel makkelijk is dat niet.
Snap je het een beetje?
