Spoorverbreders

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Spoorverbreders

Bericht door Hendrik-Jan »

Heeft iemand ervaring met spoorverbreders in combinatie met de standaard wielen?
Lotus Elise S2
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Re: Spoorverbreders

Bericht door jans »

Hendrik-Jan schreef:Heeft iemand ervaring met spoorverbreders in combinatie met de standaard wielen?
Moet je Stephan even vragen, hij is hier óók mee bezig.

jans
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Is dat zo Stephan?
Hoever ben je?
Lotus Elise S2
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hendrik-Jan schreef:Is dat zo Stephan?
Hoever ben je?
Dacht dat hij de achterwielen voorop wilde zetten.En met spoorverbreders de wielen iets verder naar buiten wilde zetten.

jans
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Zoiets heb ik ook gehoord van Marcel.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hendrik-Jan schreef:Zoiets heb ik ook gehoord van Marcel.
SSSSttttttttttt ;)

HIER een duitse thread, deze zeggen dat er voor 15 mm per wiel verbreders op passen zonder aanlopen, bij 20 mm per wiel liepen ze ligt aan. (bij STD voorwiel)
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Marcel schreef:
Hendrik-Jan schreef:Zoiets heb ik ook gehoord van Marcel.
SSSSttttttttttt ;)

HIER een duitse thread, deze zeggen dat er voor 15 mm per wiel verbreders op passen zonder aanlopen, bij 20 mm per wiel liepen ze ligt aan. (bij STD voorwiel)
Ik ben met name geintresseerd in foto's. 10mm lijkt mij al goed.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Daar ben ik inderdaad mee bezig. Nu is het "probleem" dat ik zelf een beetje veeleisend ben. Spacers van 5 of 8 mm hebben geen centreerring. Bij 10 mm is het ook wat problematisch maar volgens mijn bandenboer kan hij ze speciaal bestellen. Vanmiddag ga ik nog even met de Speedy langs zodat we kunnen passen en meten.

Ik wil absoluut een centreerring omdat je anders het risico loopt door de spacer en langere bouten dat het wiel niet exact rond het midden van de naaf komt te zitten. Met op z'n minst onbalans tot gevolg.

Mijn planning is om op de vooras de originele achtervelgen te gaan gebruiken met 205/50R17 of 205/45R17. En van enkele Duitse rijders heb ik begrepen dat 8 of 10 mm spacers nodig zijn om bij volledige insturing geen contact te hebben tussen loopvlak en het alu-chassis.

Via Moto-Concept (en dus Lotus) kan je spacers van 5 en 15 mm of 15 en 15 mm bestellen (Fabrikaat H&R).

De maten zijn in iedergeval 5 x 110 en een centreerring van 65 mm.

Jans heeft de mooiste oplossing, namelijk spacers die aan de naaf zijn bevestigd en de velg weer met aparte bouten aan de spacer. Dit is helaas alleen mogelijk als de spacer dikker is dan 20 mm. En ik heb geen spoorverbreding nodig van in totaal 40 mm per as.

Kortom wordt vervolgd ...

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hendrik-Jan schreef:
Marcel schreef:
Hendrik-Jan schreef:Zoiets heb ik ook gehoord van Marcel.
SSSSttttttttttt ;)

HIER een duitse thread, deze zeggen dat er voor 15 mm per wiel verbreders op passen zonder aanlopen, bij 20 mm per wiel liepen ze ligt aan. (bij STD voorwiel)
Ik ben met name geintresseerd in foto's. 10mm lijkt mij al goed.
Is erg weinig hoor, Jans zijn wielen staan ruim 3 cm meer naar buiten tov de STD wielen en de mijne zelfs ca 3,5 cm, je weet hoe het eruit ziet.

ALs je toch bezig bent ;) achter ook gelijk 15 mm erbij maakt het helemaal af ;)
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

SteV6 schreef:Daar ben ik inderdaad mee bezig. Nu is het "probleem" dat ik zelf een beetje veeleisend ben. Spacers van 5 of 8 mm hebben geen centreerring. Bij 10 mm is het ook wat problematisch maar volgens mijn bandenboer kan hij ze speciaal bestellen. Vanmiddag ga ik nog even met de Speedy langs zodat we kunnen passen en meten.

Ik wil absoluut een centreerring omdat je anders het risico loopt door de spacer en langere bouten dat het wiel niet exact rond het midden van de naaf komt te zitten. Met op z'n minst onbalans tot gevolg.

Mijn planning is om op de vooras de originele achtervelgen te gaan gebruiken met 205/50R17 of 205/45R17. En van enkele Duitse rijders heb ik begrepen dat 8 of 10 mm spacers nodig zijn om bij volledige insturing geen contact te hebben tussen loopvlak en het alu-chassis.

Via Moto-Concept (en dus Lotus) kan je spacers van 5 en 15 mm of 15 en 15 mm bestellen (Fabrikaat H&R).

De maten zijn in iedergeval 5 x 110 en een centreerring van 65 mm.

Jans heeft de mooiste oplossing, namelijk spacers die aan de naaf zijn bevestigd en de velg weer met aparte bouten aan de spacer. Dit is helaas alleen mogelijk als de spacer dikker is dan 20 mm. En ik heb geen spoorverbreding nodig van in totaal 40 mm per as.

Kortom wordt vervolgd ...

SteV6
Bij Moto-Concept, kijk je dan naar de 30mm+10mm of de 30mm+30mm?
Het zegt mij niet zoveel.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hendrik-Jan schreef: Bij Moto-Concept, kijk je dan naar de 30mm+10mm of de 30mm+30mm?
Het zegt mij niet zoveel.
Hendrik Jan

als je 30mm + 10mm hebt is dit per as, dus voor 15mm per wiel en achter 5mm per wiel.

Bij de 30 + 30mm dus 15 mm per wiel , alle vier !

In jouw geval ging ik voor die € 20,- extra voor de 30+30.....zal er mooi uitzien ;)

Marcel
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Dat klinkt goed. Ik ben alleen erg benieuwd hoe het aan de voorkant staat, de standaard banden zijn vrij smal. Dus als er nog mensen zijn met foto's....
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
René
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mar 2005 18:47
Locatie: Brielle

Bericht door René »

HJ, heb 2 weken geleden, nadat mijn auto teruggekomen is van de schadeboer, spoorverbreders geplaatst van Moto Concept in de maat van 10+ 30 mm. Vooral het gezicht langs de auto is in mijn optiek fraaier geworden, niet meer van die "ingevallen" voorwielen, maar meer op 1 lijn met de achterzijde (zie onderstaande foto's).

Van onbalans (tot op heden...) geen sprake, eveneens is de spoorgevoeligheid op de snelweg niet noemenswaardig toegenomen. Als je dit mooi vindt.....een aanrader (en qua gewicht weinig toename door toepassing van alu)!!
Bijlagen
Orgineel
Orgineel
Orgineel.jpg (83.47 KiB) 3368 keer bekeken
Verbreed 10 + 30 mm
Verbreed 10 + 30 mm
Verbreed.jpg (60.78 KiB) 3439 keer bekeken
..........Barchetta, Z3, Speedster...........
......................Moving up!!..................
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Rene,

Als je het goed vind kom ik een keer bij je kijken. Zal wel na 8 juli worden.

Ziet er op de foto in ieder geval goed uit.
Lotus Elise S2
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

René

Ziet er héél goed uit :wink:

jans
Plaats reactie