Pagina 8 van 32
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 20 apr 2017 22:18
door timmyboy55
+ mijn olieboot (voor het geval je deze niet meer als motorblok telde he)
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 21 apr 2017 6:05
door aboellaard
Exmantaa schreef:We hebben hier (een paar) oude Z22SE's staan en zullen dat eens exact voor je opmeten. In het weekend denk ik, of je moet Rob zover zien te krijgen dat met jou ergens snel een gradenwiel op schroeft. Staat een losse Z22SE & Z20NET & B207.

Zo'n zonde dat jullie zo'n eind weg leven. Maar als je het kan doen, graag. Heb al na lopen denken iets te fabrieken om de sensor te vervangen door een mechanisch dingetje met een veer die het wiel aftast, maar met blok in de motor blijft klooien. Dus:
- motor op TDC zetten (natuurlijk wel op de graad nauwkeurig)
- gradenwiel uitlezen
- motor doordraaien tot een flank (doet er niet toe welke, als het maar steeds dezelfde is) van het sync gat precies in het midden staat
- gradenwiel uitlezen
- bovenstaande een keer of 10-20 herhalen voor statistische significantie
Als het volgende ergens een keer uitkomt doe ik heel graag mee. Kom ik ook weer eens in Sodom en Gomorra. Het westen bedoel ik eigenlijk
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 21 apr 2017 6:19
door aboellaard
S. Gonzales schreef:
Maar idd, er moet ook mee gereden worden, heb je een streefdatum? Of heb je dat al losgelaten?
Was ik even vergeten een antwoord op te geven. Geen streefdatum. Ik probeer alles wel zo snel mogelijk te doen en waar mogelijk parallel. Maar bijvoorbeeld de kop ligt nog steeds in Friesland met geen idee wanneer het klaar is. En zoals gewoonlijk kom je allerlei dingen tegen die dan weer tijd kosten. Ik ga hier dus geen tijdkritisch project van maken en er critical path analysis op loslaten. Daar heb ik m'n normale werk voor, om lekker te stressen zeg maar.
Voor mij bestaat het hele project uit drie stukken. Eerste is de motor opbouwen, tweede de uitlaat en derde de compressor. Motor verhaal speelt nu en ik zou twee en drie parallel kunnen doen, maar dat wordt me teveel. Uitlaat zou ik ook gewoon bij Tullett kunnen bestellen. Daar heb ik dan weer eigenlijk niet zo'n zin in. Dus dat wordt een verhaal apart. Compressor moet een bevestiging voor gemaakt worden, distributieriem geleiding, chargecooling en het wegwerken van het hele oliecircuit. Komt als laatste. Zit er zelfs aan te denken een tijdje met de Eaton te rijden om de motor niet gelijk op z'n donder te geven en alles goed in te rijden.
Zoals mijn buurman eens zei: het is klaar als het klaar is!
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 21 apr 2017 8:33
door Dominique
LSJ triggerwheel is van 2mm diepgetrokken staal.
Mijn stukje huisflijt is gemaakt uit 25mm 355EMZ plaat, dat is fijnkorrelig constructiestaal dat oa in de offshore gebruikt wordt, en is gedraait tot 3mm dikte.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 21 apr 2017 15:05
door Speedster4Fun
aboellaard schreef:Exmantaa schreef:We hebben hier (een paar) oude Z22SE's staan en zullen dat eens exact voor je opmeten. In het weekend denk ik, of je moet Rob zover zien te krijgen dat met jou ergens snel een gradenwiel op schroeft. Staat een losse Z22SE & Z20NET & B207.

Zo'n zonde dat jullie zo'n eind weg leven. Maar als je het kan doen, graag. Heb al na lopen denken iets te fabrieken om de sensor te vervangen door een mechanisch dingetje met een veer die het wiel aftast, maar met blok in de motor blijft klooien. Dus:
- motor op TDC zetten (natuurlijk wel op de graad nauwkeurig)
- gradenwiel uitlezen
- motor doordraaien tot een flank (doet er niet toe welke, als het maar steeds dezelfde is) van het sync gat precies in het midden staat
- gradenwiel uitlezen
- bovenstaande een keer of 10-20 herhalen voor statistische significantie
Als het volgende ergens een keer uitkomt doe ik heel graag mee. Kom ik ook weer eens in Sodom en Gomorra. Het westen bedoel ik eigenlijk
Ik zal morgen is wat gaan meten. Genoeg motoren hier, Smiley, Timmy en ook Dominique zijn oude motor staan hier. En ook nog 2 Z20NET blokken. Bij Frank staan er ook nog een paar..
Toevallig was ik al wat aan het meten aan een Z20NET trigger wiel. Ik ben niet 100% zeker of de timing van een SaabB207, Z20NET en LSJ blok hetzelfde is.
Dat is voor mij weer belangrijk omdat ik met een LSJ ecu rijd met een Saab B207. Z22SE wiel kan ik ook wel even meten. Al lijkt mij dat Dominique dat ook al goed heeft gedaan en zijn triggerwiel spot on is.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 21 apr 2017 19:30
door RollatorGT
Hoi Alex,
In Dronten zit een bedrijf Post en Dros - Racing Engines en part die o.a, wat ik begrepen heb alles (laten) maken wat niet standaard is, en wereld faam hebben met b.v turbo,s waar je in een half uur een bunder mais mee kun hakselen.
Groeten, Spenkie.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 22 apr 2017 13:58
door Dominique
Speedster4Fun schreef:aboellaard schreef:Exmantaa schreef:We hebben hier (een paar) oude Z22SE's staan en zullen dat eens exact voor je opmeten. In het weekend denk ik, of je moet Rob zover zien te krijgen dat met jou ergens snel een gradenwiel op schroeft. Staat een losse Z22SE & Z20NET & B207.

Zo'n zonde dat jullie zo'n eind weg leven. Maar als je het kan doen, graag. Heb al na lopen denken iets te fabrieken om de sensor te vervangen door een mechanisch dingetje met een veer die het wiel aftast, maar met blok in de motor blijft klooien. Dus:
- motor op TDC zetten (natuurlijk wel op de graad nauwkeurig)
- gradenwiel uitlezen
- motor doordraaien tot een flank (doet er niet toe welke, als het maar steeds dezelfde is) van het sync gat precies in het midden staat
- gradenwiel uitlezen
- bovenstaande een keer of 10-20 herhalen voor statistische significantie
Als het volgende ergens een keer uitkomt doe ik heel graag mee. Kom ik ook weer eens in Sodom en Gomorra. Het westen bedoel ik eigenlijk
Ik zal morgen is wat gaan meten. Genoeg motoren hier, Smiley, Timmy en ook Dominique zijn oude motor staan hier. En ook nog 2 Z20NET blokken. Bij Frank staan er ook nog een paar..
Toevallig was ik al wat aan het meten aan een Z20NET trigger wiel. Ik ben niet 100% zeker of de timing van een SaabB207, Z20NET en LSJ blok hetzelfde is.
Dat is voor mij weer belangrijk omdat ik met een LSJ ecu rijd met een Saab B207. Z22SE wiel kan ik ook wel even meten. Al lijkt mij dat Dominique dat ook al goed heeft gedaan en zijn triggerwiel spot on is.
Het patroon van de Z22se hebben Frank en ik nauwkeurig gemeten, en meerdere keren gecheckt.
Ik ben benieuwd of Alex afwijkende hoeken gaat vinden.
Het B207 trigger wheel heeft een ingeslagen GM partnummer: 12786239
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 22 apr 2017 14:59
door Exmantaa
Maar... Heb jij nog ergens de meetwaardes genoteerd staan?
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 22 apr 2017 16:35
door Dominique
Exmantaa schreef:Maar... Heb jij nog ergens de meetwaardes genoteerd staan?

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 26 apr 2017 6:12
door aboellaard
Heb ondertussen een trigger wheel zonder gaten besteld

Gaten voor de triggers zijn niet zo moeilijk. Wat boor en vijlwerk. Maar dan de gaten voor de bouten, die dus de fasering bepalen. Ondertussen al wat gemeten? Ik kan ook even langskomen, wel zo gezellig. Takke-eind rijden, maar goed.
Wat nog op de planning staat: tweede week mei worden de cilinders gehoond. Dan ringen gappen en zuigers en drijfstangen matchen. Oh ja, drijfstangen nog even bestellen. Rekbouten voor de onderkant zijn al besteld. Maar dan moet wel dat trigger wheel af zijn, anders kan het spul nog niet dicht. Moet ook nog even nadenken over het balanceren van de krukas. Of dat zinvol is. Met triggerwheel en vliegwiel dan. Daarna is het wachten op de kop. En dan komt het leuke klusje om de timing goed te krijgen.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 26 apr 2017 12:57
door S. Gonzales
aboellaard schreef:Takke-eind rijden, maar goed.

Noord Holland is "the place to be"!

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 26 apr 2017 13:15
door aboellaard
... maar een drama om er te komen. A1 constant afgesloten, ook dit weekeinde weer. En hebben ze stiekum de A9 verlegd, zodat je niet meer weet waar je rijdt. En dat allemaal om de vluchtelingenstroom uit het nabije oosten (Gelderland) tegen te houden. Krankjorum volk.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 26 apr 2017 19:03
door Speedster4Fun
We kunnen nog wel een keer meten maar,
Heb je een CAD tekening van Dominique gehad? Daar zou de verdraaiing ook op moeten staan.
Dominique en Frank hebben dat uitgebreid gemeten, en Dominique zijn motor loopt best aardig..
Van het weekend toch in garage aan de speedster bezig, dus als je langs wil komen, geen probleem.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 26 apr 2017 22:27
door RollatorGT
Hoi Alex,
Een persoon met een dergelijke intelligentie moet ook zonder navigatie in Almaar kunnen komen.
Emst - Epe - Elburg - Biddinghuizen.
Korte koffie stop bij een "kennis".
Biddinghuizen - Lelystad of Lelystad via Dronten om risico snelheidscontrole te vermeiden bij omg. Airport.
Dus naar keuze Lelystad - Enkhuizen - Hoorn - Alkmaar.
Vergeet onderweg in Flevoland niet te genieten van de prachtige bloembollen velden in Flevoland en in omg. Alkmaar hebben ze iets met kaas geloof ik, bereid met wrongel links of rechts gedraaid, eventueel verrijkt met natuurlijke kruiden (brandnetels of andere meuk) met rauwe melk van koeien die altijd gelukkig zijn en de kalfjes blijven altijd kalfjes en de "groene" boer ook daar heeft veelal een Nedersaksisch accent (volgens de reclame).
Dit hardnekkige accent werd ook dit jaar weer waargenomen in Canada en de VS (Texas) tijdens de opnames van een populair TV programma.
Groeten, Spenkie.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 27 apr 2017 23:18
door RollatorGT
Hierbij een impressie van de schoonheid van Flevoland t.o.v. Noord Holland.
Lieve beste zuiderburen, laat Noord Holland links liggen (zeker Amsterdam) en bezoek het echte Holland en voor Tibby, koop kaartjes voor Lowlands (Biddinhuizen) en bij mij thuis gratis kost, inwoning en vervoer.
Groeten, Spenkie.