Geplaatst: 03 sep 2008 14:44
Tja, de discussie over verliezen.. Ik heb hetzelfde gedacht toen ik dat zag.
Vergeet niet dat (net als bijvoorbeeld Rica) DBilas werkt met een weerstandsbank en niet met een accelleratiebank.. Daar zit volgens mij de truc in.
Als jij kijkt naar de 2 oude posts op dit forum voor meting bij Rica, zie je dat een speedster waaraan diverse zaken waren gedaan ruim 22% verlies had en een standaard Astra Z22SE 27%.
Mijn Speedster heeft ongeveer 24% verlies, dus zit aardig in die buurt.
Ik heb vele voorbeelden van forums uit Engeland en Duitsland nagerekend die op weerstandsbanken waren gemeten en die kwamen allemaal op dit soort verliezen uit.
Een stukje verklaring:
Vergeet ook niet dat de verliezen ook behoorlijk toenemen bij toeren, dus als je maximum vermogen bij een hoger toerental ligt, moet ie juist op dat punt ook meer weerstand overbrugggen..
Daarnaast is mijn auto gemeten in de 5-de versnelling, wat ook heel wat meer rolweerstand geeft, dan wanneer je hem meet in zijn 3-de versnelling.
Last, but not least, de weerstandsbank heeft zelf veel meer mechanische weerstand (naast de kleine hoeveelheid kinetische energie die in deze kleine rollen gaat zitten) dan een accelleratiebank, die dus ten koste gaan van het netto vermogen dat de auto over kan brengen op de meetapparatuur van deze bank..
Ik heb mensen mee laten rijden die een standaard Speedster turbo hebben en een standaard 2.2 en die verklaren (subjectief natuurlijk) dat het gat tussen een std. 2.2 en een std. turbo even groot is als tussen een std. turbo en de mijne.
Tenslotte (ja, ja ik heb er over nagedacht) laten we eens terugrekenen naar het basisvermogen.. Stel dat mijn auto nu 218 pk zou hebben en neem daarnaast het feit dat er bij max vermogen 0.62 bar vuldruk op mijn inlaatspruitstuk staat, dan moet mijn basisvermogen (dus zonder de turbo, maar met betere software, 63 mm systeem, speciale cat en Dbilas inlaat, etc.) 218/1.62 = 134 pk zijn..
Al deze zaken bij elkaar genomen, lijkt het me nogal onwaarschijnlijk dat mijn auto slechts 218 pk levert. Het zou ook wat jammer zijn gezien ik voor 260 heb betaald en de auto zou dan ook heel snel weer terug in Duitsland staan om dit te fixen.
Vriendelijke groeten,
The-Duke
Vergeet niet dat (net als bijvoorbeeld Rica) DBilas werkt met een weerstandsbank en niet met een accelleratiebank.. Daar zit volgens mij de truc in.
Als jij kijkt naar de 2 oude posts op dit forum voor meting bij Rica, zie je dat een speedster waaraan diverse zaken waren gedaan ruim 22% verlies had en een standaard Astra Z22SE 27%.
Mijn Speedster heeft ongeveer 24% verlies, dus zit aardig in die buurt.
Ik heb vele voorbeelden van forums uit Engeland en Duitsland nagerekend die op weerstandsbanken waren gemeten en die kwamen allemaal op dit soort verliezen uit.
Een stukje verklaring:
Vergeet ook niet dat de verliezen ook behoorlijk toenemen bij toeren, dus als je maximum vermogen bij een hoger toerental ligt, moet ie juist op dat punt ook meer weerstand overbrugggen..
Daarnaast is mijn auto gemeten in de 5-de versnelling, wat ook heel wat meer rolweerstand geeft, dan wanneer je hem meet in zijn 3-de versnelling.
Last, but not least, de weerstandsbank heeft zelf veel meer mechanische weerstand (naast de kleine hoeveelheid kinetische energie die in deze kleine rollen gaat zitten) dan een accelleratiebank, die dus ten koste gaan van het netto vermogen dat de auto over kan brengen op de meetapparatuur van deze bank..
Ik heb mensen mee laten rijden die een standaard Speedster turbo hebben en een standaard 2.2 en die verklaren (subjectief natuurlijk) dat het gat tussen een std. 2.2 en een std. turbo even groot is als tussen een std. turbo en de mijne.
Tenslotte (ja, ja ik heb er over nagedacht) laten we eens terugrekenen naar het basisvermogen.. Stel dat mijn auto nu 218 pk zou hebben en neem daarnaast het feit dat er bij max vermogen 0.62 bar vuldruk op mijn inlaatspruitstuk staat, dan moet mijn basisvermogen (dus zonder de turbo, maar met betere software, 63 mm systeem, speciale cat en Dbilas inlaat, etc.) 218/1.62 = 134 pk zijn..
Al deze zaken bij elkaar genomen, lijkt het me nogal onwaarschijnlijk dat mijn auto slechts 218 pk levert. Het zou ook wat jammer zijn gezien ik voor 260 heb betaald en de auto zou dan ook heel snel weer terug in Duitsland staan om dit te fixen.
Vriendelijke groeten,
The-Duke