Chris Tullett 2,5" of 3", 4-1 voor de 2,2!!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Het schiet al op! 8)
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1523
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

stefan schreef: dat zijn inderdaad zaken die normaal niet zouden mogen zijn
maar ja het is handwerk (maar toch)
Mijn ervaring met 'engelse meuk' is dat het (helaas) vrijwel altijd 'net niet' in 1 keer past en meestal nog hier en daar aangepast moet worden. Of het nou motor-onderdelen zijn, bodywork, interieur, etc... Altijd hetzelfde verhaal.

Verbazingwekkend als je nagaat dat ze bijvoorbeeld voor zo'n spruitstuk toch al tijden een 'standaard' flens hebben, maar blijkbaar nooit iemand tegenaan gelopen??

Ik calculeer het tegenwoordig maar in dat ik dingen moet/wil aanpassen..

Maar goed...

Als ik beetje kritisch de verhalen op verschillende auto-fora bekijk, dan krijg ik ook het idee dat dit soort passings-problemen op zich wel vaker voorkomt met verschillende auto's/merken, maar dat veel garages nog wel eens dit soort onderdelen 'met de moker' of oxy-acetyleen brander even passend maken..

Klonk-kleun en hop! Het zit! Pas als dan later iemand iets verwijdert of wil bekijken komt een aap uit de mouw dat er stukken zijn gesloopt of met grof geweld zijn 'verbouwd'..

Als je dingen zelf monteert ben je denk ik ook een stuk 'zeikeriger' of het wel of niet netjes past.. Ik weet wel dat ik het ben :D

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

@ arno

zoveel is zeker
en als het bij die mannen niet meteen past dan gaat er inderdaad de hamer op

maar het mag (moet) toch tegen andy gezegt worden
het is niet dat het een paar eurootjes kost he
maar het zal zeker wel in orde komen met de mannen daar 8)



grtz stefan
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Stoelframe van Sparco. Type auto 100% goed. 3 Boutgaten, 100% goed. 1 Boutgat vanaf het begin van de productiedatum tot vandaag de dag gewoon een halve cm off!!! We hebben het dan over meer dan 15 jaar. :roll:
Supersprint uitlaatsystemen tot aan de spruitstukken toe. Altijd perfect geweest. Bij mezelf en andere BMW's waar ik het op heb mogen zien. Wonderbaarlijk, gezien het Italiaans is?
Engelse rommel? Het klopt denk ik nooit. Maar je vergeeft het ze altijd. :lol:
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Er zit toch behoorlijk veel verschil tussen het 2,5" en 3" syteem hoor.
Spruitstuk lengte is totaal anders.
Downpipe is totaal anders.
Flexible verbinding op downpipe zit op een totaal ander plek
Zit bij het 3" systeem op een rare plek( als deze maar niet gaat scheuren) dit zal de tijd moeten uitwijzen

Zoals Maik al schreef zat mijn lamda wel goed, echter vind ik het zonde dat
hij deze niet aan de onder heeft laten uitkomen. Was plek genoeg voor
Nu zit ie vrij hoog en kom ik er niet meer bij zonder de downpipe te demonteren.
Ook ik had last van het op zijn plek krijgen van het spruitstuk, net allemaal even iets te krap.
Je kan het al zien dat je nieuwe pakking op het spruitstuk legt. de gaten komen niet echt uit.

Dit is inderdaad geen klus om op middagje te doen, zonder de clam te verwijderen kan je het helemaal vergeten. ook omdat er aan de linker en
rechterkant nog een hoop hitteschild moet weg geslepen worden.

Stefan misschien kan jij de tulletjes een tip geven als jij daar toch naar toe rijd volgende week. Dat ze een spruitstuk pakking kopen om zo de 10 gaten na te werken zodat het spruitstuk gelijk past.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Nou vandaag was het zo ver en heb van middag de motor kunnen starten.
Even laten draaien en maar weer uit gezet, een vreemd geluid dat ik niet kon thuis brengen wou ik eerst even uitzoeken.

Om het probleem te vinden moest het spruitstuk er weer af.
Toen werd al snel duidelijk wat het probleem was. de flens zat aan de onderkant niet volledig tegen de kop.
Eigenlijk is de flens veel te hoog de onderkant had 5mm korter moeten zijn. (dit kan je bij de 2,5" boy`s ook goed zien)
Doordat de flens te lang is komt deze tegen de extra koppakking aan.
Deze pakking 1.5mm dik komt 2mm uit het blok en zit er om de compressie te verlagen ivm kompressor ombouw.

Toen maar even de slijptol er bij gepakt en op 3 plekken een hoop materiaal weg gehaald hierna de boel weer opgebouwd.(zie foto)
En wederom gestart, :wink: dit klonk al een stuk beschaafder. de boel even laten warm draaien en even flink op het gas pedaaltje gedrukt.

En ik moet zeggen, klink niet verkeerd lekker vol en bij gas los ploffen die mooi gedempt worden. enkel mijn jet geluid is verdwenen maar dat kan ook niet anders met zo`n diameter pijpen.
Bijlagen
Herschaalde kopie van 06072009288.jpg
Herschaalde kopie van 06072009288.jpg (255.74 KiB) 1766 keer bekeken
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mooi Pascal 8)
Ben benieuwd naar de sound :)
Wij hadden dan weer geen last van de koppakking, althans, de standaard koppakking steekt ook uit, maar die is zo dun dat je hem weer makkelijk wegbuigt.
En door die 1.5mm extra pakking heb jij weer geen negatieve speling met het onderblok en waterpomp, wat wij weer wel hebben, vandaar dat jij weer op een iets andere plek wat materiaal weg moest halen.
Wanneer kan je de eerste meters maken denk je?! Ik gok op vanavond 8) :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Word je niet echt vrolijk van allemaal.
Mooi dat die er eindelijk op zit Pascal. Hopelijk verloopt een testrit zonder problemen.
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Ga je het zelf doen Piet?
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Uiteraard......













huur ik iemand in. :lol:
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Doe je goed, beter voor je gezondheid denk ik.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Als je het eenmaal een keer gedaan hebt, dan is het allemaal niet zo moeilijk meer. Dan zijn de aanpassingen ook weer niet zo wereldschokkend. Maar je moet er niet aan denken om dit klusje tegen uurloon door je dealer te laten doen bv :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Maik schreef:Mooi Pascal 8)
Ben benieuwd naar de sound :)
Wij hadden dan weer geen last van de koppakking, althans, de standaard koppakking steekt ook uit, maar die is zo dun dat je hem weer makkelijk wegbuigt.
En door die 1.5mm extra pakking heb jij weer geen negatieve speling met het onderblok en waterpomp, wat wij weer wel hebben, vandaar dat jij weer op een iets andere plek wat materiaal weg moest halen.
Wanneer kan je de eerste meters maken denk je?! Ik gok op vanavond 8) :lol:
Inderdaad Maik, hij moet het spruitstuk gewoon 5mm aan de onderkant inkorten.
Ik denk dat een ritje er pas van het weekend in zal zitten.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Gerard schreef:Doe je goed, beter voor je gezondheid denk ik.
Kan niet eens mijn eigen velgen vast houden. Ik heb dus weinig keus.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Pascal schreef:Inderdaad Maik, hij moet het spruitstuk gewoon 5mm aan de onderkant inkorten.
Mooi dat je het gevonden hebt! :thumbup:

5mm over de volle lengte is denk ik wat enthousiast. Als je goed kijkt zul je zien dat de buitenste 2, van de 5 onderste gaten, ongeveer 5mm hoger zitten dan de andere. Ik heb Tullett feed-back beloofd, en alle verbeterpunten voor de flens neem ik mee. :wink:

Ik ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen / beleving. Goed dat het Nilfisk-geluid minder of zelfs weg is.
Afbeelding
Plaats reactie