ketchup
Re: ketchup
en dan nu de laatste
- Bijlagen
-
- sfeer (7).jpg (76.48 KiB) 1549 keer bekeken
-
- sfeer (6).jpg (90.9 KiB) 1548 keer bekeken
nu ik bij het laatste aangekomen ben om te monteren stuit ik op een probleem
het is ivm de keering van de krukas kant van vliegwiel die van 104 mm
heb er vandaag 2 naar de vaantjes ze wilden er niet recht in gaan altijd schuin
moet wel zeggen dat het geen originele waren maar van ander merk
en deze meten 104.4 mm
kan het hieraan liggen of niet en ik gebruik de originele tool van opel
km j 42067
iemand tips voor me
het is ivm de keering van de krukas kant van vliegwiel die van 104 mm
heb er vandaag 2 naar de vaantjes ze wilden er niet recht in gaan altijd schuin
moet wel zeggen dat het geen originele waren maar van ander merk
en deze meten 104.4 mm
km j 42067
iemand tips voor me
- Bijlagen
-
- DSC_0247.jpg (110.42 KiB) 1536 keer bekeken
-
- DSC_0246.jpg (94.05 KiB) 1547 keer bekeken
-
- DSC_0245.jpg (63.76 KiB) 1542 keer bekeken
op de c20xe's van opel monteer ik deze lekker ingesmeerd met motorolie, ook het blok zelf beetje motorolie eraan,
dan gaat hij er met wat beleid zo in. (wd40 zal wellicht ook wel werken?)
eventueel zachtjes tikken met een rubber hamertje (voorzichtig!).
ziet er goed uit! Welke diameter pulley heb je er nu op zitten, en wat verwacht je er aan vermogen uit te halen?
Komt hij in je eigen speedster?
Succes!
dan gaat hij er met wat beleid zo in. (wd40 zal wellicht ook wel werken?)
eventueel zachtjes tikken met een rubber hamertje (voorzichtig!).
ziet er goed uit! Welke diameter pulley heb je er nu op zitten, en wat verwacht je er aan vermogen uit te halen?
Komt hij in je eigen speedster?
Succes!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Ik zie een 3.0 poellie
Tussen de 280 en 290 schat ik.

Tussen de 280 en 290 schat ik.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Fre ga content zijn denk,
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Is blok van frederic dat bijna af is
En vermogen ja is voor iedereen altijd wel een raadsel
We hopen toch op 290 pk en gaan tot een 7400 tr
We zullen zien of we nog moeten bij sturen
Tijd brengt raad
Setup ligt dicht bij die van co tje vroeger dus zal wel in die
Omgeving zitten
En vermogen ja is voor iedereen altijd wel een raadsel
We hopen toch op 290 pk en gaan tot een 7400 tr
We zullen zien of we nog moeten bij sturen
Tijd brengt raad
Setup ligt dicht bij die van co tje vroeger dus zal wel in die
Omgeving zitten
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
geweldig werk Jan, ben benieuwd naar het eindresultaat.
grt Speedokus.

grt Speedokus.

- Arno
- Contacteer:
Krukas-keerringen zijn wel vaker erg irritant.. Dat had ik op mijn Honda motor ook, hoewel ik daar ook de originele tool had en zelfs de 'fabrieks' keringen gebruikte.hitman schreef: en deze meten 104.4 mm
km j 42067
Juist, inderdaad: 'keringen'.. Ik heb er ook totaal 4 gebruikt voordat deze goed zat.

Als ze er niet goed vlak in willen en blijven haken aan 1 kant kan je ook helpen door een grote slangklem, of liever een mikalor stijl klem, te gebruiken en deze net als een zuiger installatie bus om de kering te doen en deze dan tegen het blok te zetten en de kering dan hieruit en in het blok te persen. Lichte 'pre compressie' en geleiding van de keerring zeg maar.. Helpt meestal wel om ze recht te houden.
Natuurlijk ook even de randen van het blok langslopen of er geen braampjes of hoekjes aan zitten die misschien je keerring 'beetpakken', maar dat heb je neem ik aan allang gedaan.
0.4 mm totale overmaat klinkt me niet echt vreemd. De kunstof buitenkant van de keerring moet zich goed kunnen zetten in de blok opening zodat hij er niet binnen de kortste keren weer uit plopt bij een beetje overdruk in het carter..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Daan
Nog even een vraag trouwens over het oliehuis: Zit er een thermostaat in? Geen idee of dit OEM er ook in zit, maar ik neem aan dat je niet wilt dat de olie al door de koeler gaat als dit nog niet nodig is?
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Contacteer:
Oliethermostaat zit er standaard niet in.
Dat is met de warmtewisselaar die standaard in de 2.2 zit ook niet direct nodig blijkt in de praktijk. De warmtewisselaar zit in de retour-slang van de radiator, voor de koelvloeistof thermostaat. Tijdens het opwarmen van de motor zal hier dus vrijwel geen koelvloeistof stromen (alleen bypass/verwarming circuit dan), dus zal de warmtewisselaar weinig doen.
Als de motor is opgewarmd zal er (al naar gelang de belasting en buitentemperatuur) een stroming door de radiator ontstaan waardoor de koelvoeistof warmte uit de olie onttrokken wordt. Maar de Z22SE loopt al vrij snel 'heet' qua olietemperatuur, dus tegen die tijd mag het wel wat koeling hebben.
Als het een lucht-oile koeler was geweest, dan had een thermostaat zeker nodig geweest, maar omdat deze nu gekoppeld is aan het koelsysteem van de motor is het minder een punt.
Er kan een punt worden gemaakt dat een warmtewisselaar achter de thermostaat en voor de waterpomp een nog betere plaats zou zijn. Dan krijgt deze ook tijdens het opwarmen al warme koelvloeistof waardoor de olie sneller opgewarmd wordt (warmtewisselaar werkt natuurlijk 2 kanten op afhankelijk van welk medium warmer is tov. de andere). Alleen is deze plaats weer wat lastig qua 'packaging' (tenzij je een losse thermostaat gebruikt), dus heeft men voor de lokatie gekozen zoals nu.
Bye, Arno.
Dat is met de warmtewisselaar die standaard in de 2.2 zit ook niet direct nodig blijkt in de praktijk. De warmtewisselaar zit in de retour-slang van de radiator, voor de koelvloeistof thermostaat. Tijdens het opwarmen van de motor zal hier dus vrijwel geen koelvloeistof stromen (alleen bypass/verwarming circuit dan), dus zal de warmtewisselaar weinig doen.
Als de motor is opgewarmd zal er (al naar gelang de belasting en buitentemperatuur) een stroming door de radiator ontstaan waardoor de koelvoeistof warmte uit de olie onttrokken wordt. Maar de Z22SE loopt al vrij snel 'heet' qua olietemperatuur, dus tegen die tijd mag het wel wat koeling hebben.
Als het een lucht-oile koeler was geweest, dan had een thermostaat zeker nodig geweest, maar omdat deze nu gekoppeld is aan het koelsysteem van de motor is het minder een punt.
Er kan een punt worden gemaakt dat een warmtewisselaar achter de thermostaat en voor de waterpomp een nog betere plaats zou zijn. Dan krijgt deze ook tijdens het opwarmen al warme koelvloeistof waardoor de olie sneller opgewarmd wordt (warmtewisselaar werkt natuurlijk 2 kanten op afhankelijk van welk medium warmer is tov. de andere). Alleen is deze plaats weer wat lastig qua 'packaging' (tenzij je een losse thermostaat gebruikt), dus heeft men voor de lokatie gekozen zoals nu.
Bye, Arno.
- Daan
Bedankt Arno, duidelijk verhaal. Maar hoe wordt dit dat gedaan met een extra oliekoeler (zoals bijvoorbeeld de DBilas rijders kunnen bestellen)? Maken die gewoon gebruik van een sandwichplate met thermostaat? Ik kan ze nl. niet zo 1,2,3 vinden voor een Z22SE.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Contacteer:
De Z22SE heeft een verwisselbaar filter in een vaste behuizing in het blok zelf en geen los 'spin on' filter zoals de Z20LET (en wel meer oudere motoren). Een sandwichplaat kan dus bij de Z22 niet.
Een extra koeler en evt. een externe oliethermostaat kan natuurlijk bij de Z22 wel prima worden opgenomen in de bestaande slangen/aansluitingen met bijvoorbeeld een lucht-olie koeler ergens in het circuit erbij met bijvoorbeeld een eigen ventilator er op die bij een bepaalde olietemperatuur aanschakelt.
Lotus monteert op de Elises vaak lucht-olie koelers in de neus van de auto (bijv. onder de crashbox met gaten er in gemaakt op de S1 of achter de kleinere zij-grilles in de neus van de S2). Dat werkt ook prima, maar geeft met middenmotor natuurlijk wel laaaaaange slangen heen-en-weer naar de voorkant met bijbehorende drukverlies als de diameters te krap gehouden worden.
Bye, Arno.
Een extra koeler en evt. een externe oliethermostaat kan natuurlijk bij de Z22 wel prima worden opgenomen in de bestaande slangen/aansluitingen met bijvoorbeeld een lucht-olie koeler ergens in het circuit erbij met bijvoorbeeld een eigen ventilator er op die bij een bepaalde olietemperatuur aanschakelt.
Lotus monteert op de Elises vaak lucht-olie koelers in de neus van de auto (bijv. onder de crashbox met gaten er in gemaakt op de S1 of achter de kleinere zij-grilles in de neus van de S2). Dat werkt ook prima, maar geeft met middenmotor natuurlijk wel laaaaaange slangen heen-en-weer naar de voorkant met bijbehorende drukverlies als de diameters te krap gehouden worden.
Bye, Arno.
Als ik dat zo zie op de foto's kan Katrien ook blokken beginnen te tunen
Familiebedrijfje ervan maken !
grtz

Familiebedrijfje ervan maken !
grtz
captain slow
vandaag weer wat verder en denk gedaan te hebben met het blok
hier bij enekele pics
keering is nu wel gelukt met een origineel exemplaar
en ook een centreer pen gedraaid voor de koppeling te plaatsen