Pagina 10 van 11
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 17 sep 2024 17:59
door gertje
Idd deze hangt op de darmen en we olie aansluitingen
Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 18 sep 2024 18:18
door speedster
matzwart schreef: 15 sep 2024 15:53
is dat met de grille erbij?
Ja, is met de grille. Origineel Opel en nieuw ongespoten
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 06 okt 2024 10:08
door matzwart
Bij de supercharger ombouw heb ik de benzineslangen anders laten lopen met een ombouw setje van max88..
De toevoerslang werd een vervangende slang die je schroeft op het benzinefilter en met een verloopje op de benzinerail monteerd, mooie oplossing.
Voor de retour moest ik de plastic leiding doorsnijden en vanaf daar met een snelkoppeling verder. Dat zat me niet lekker. Ik heb bij biesheuvel autosport koppelingen gehaald en een nieuwe (kortere) leiding gemaakt.
Ik heb in de motorruimte liever alle leidingen uit 1 stuk.
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 06 okt 2024 10:11
door gertje
Heb hier ook zo een setje
Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 06 okt 2024 10:12
door matzwart
Ik heb de turbo oren van peter(speedster) overgenomen , en het is best een spannend klusje om te doen. Ik laat de oren gewoon blauw spuiten .
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 06 okt 2024 10:15
door matzwart
gertje schreef: 06 okt 2024 10:11
Heb hier ook zo een setje
Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk
kijk dat is helemaal een mooie set , ik hou niet zo van die rvs gevlochten slang die ik er bij kreeg .
het is heel krap bij de benzinepomp om hem te monteren.

Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 06 okt 2024 16:02
door Daan
Weer lekker bezig!
Die oren moet ik ook nog eens wat mee... liggen hier ook al wat jaren te verstoffen..
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 26 nov 2024 18:59
door matzwart
een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb .
Het blok heeft een tijdje bij lucifer racing gelegen ,wachtend op zuigers .
De levertijd zou 6 tot 8 weken zijn, maar het werd iets langer .
Het blok is nu klaar, de krukas is gebalanceerd, en er zitten 0,5mm overmaat wiseco zuigers in.
De balansassen zijn vervangen voor de zzp assen .
Vandaag heb ik het blok afgebouwd met een yh koppaking .
die is 0,4mm dik i.p.v 0,5mm wat er standaard tussen zit .
Er gaat gelijk een nieuwe koppeling , bak olie en dergelijke in .
Om dat het blok toch open lag heb ik een sterkere kettinggelijder van zzp gemonteerd
de rest van de kettingset en spanner heb ik ook mee vervangen.
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 09 dec 2024 19:08
door matzwart
de motor is weer afgebouwd en hangt weer in de auto .
Hij heeft ook al even gelopen en hij klonk goed, en (nog) geen lekkages.
ik heb nog een beetje afbouwwerk hier en daar ,maar het gaat de goede kant op.
Aankomend jaar hoop ik wat meer kilometers te maken dan afgelopen jaar.
De vorige keer heb ik heel erg lopen tobben om de koppeling te ontluchten .
Deze keer heb ik een slangetje met een trechter erop op de ontluchtingsnippel gezet .
de trechter gevuld met remvloeistof nippel open gezet ,en een paar uur laten staan en het nivo zakte een beetje in de trechter.
toen een paar keer de koppeling bediend , nog een paar uur laten staan, nippel dicht gedraaid en hij is in 1 keer goed

Mischien had ik gewoon geluk deze keer , maar het werkte beter dan met een vacuum ontluchter wat ik de vorige keer gebruikte.
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 28 apr 2025 19:24
door matzwart
alweer een tijd geleden dat ik een update heb geplaatst .
De turbo oren zijn gespoten en geplaatst , en ik heb er alu skirts op gezet .
Omdat de turbo oren toch gespoten moesten worden heb ik gelijk een iets grotere achterspoiler gekocht
en deze ook mee laten spuiten .
De eerste testrit met de nieuw opgebouwde motor beviel goed .
Stationair loopt hij nog steeds rommelig door de nokkenassen .
Maar de gasreaktie en hoe hij doorloopt in toeren is echt heerlijk .
Ik moet met de obd tuner wel weer even een paar runs maken om weer een beetje te fijntunen .
De raamrand wil ik nog wel een keer zwart (laten) maken met de tijd.
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 20 mei 2025 11:26
door matzwart
Het viel mij op dat ik een remklauw achter een klein beetje kon bewegen .
Het leek net of er een bout los zat , maar de bouten zaten gewoon vast .
Er zit een rubber in de remklauw waar de bout doorheen gaat, en dat rubber was een beetje gekrompen met de jaren .
Elise shop verkoopt revisiesets voor de remklauwen waar dat rubber bij zit .
De harmonica rubbers van de bovenste bout zitten er ook bij , en die hadden hun beste tijd ook wel gehad .
Alles is nu vervangen en de speling is weer weg
Gelijk maar een subframe brace van regelin gemonteerd .
Als de onderplaten er op zitten zie je er niets meer van natuurlijk.
Ik kreeg wel slecht nieuws, waarschijnlijk raak ik mijn stalling kwijt en zal ik de speedster weg moeten doen helaas .
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 21 mei 2025 10:49
door matzwart
vandaag naar de apk geweest .
de enige opmerking was:" een remverschil achter van 0% hebben we nog nooit gezien hier"
Het schoonmaken ,smeren en de nieuwe rubbers monteren was niet voor niets
Verder totaal geen op of aanmerkingen
Hij mag weer een jaartje de weg op .

Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 21 mei 2025 19:35
door niekcarfreak
Mooi project en nu eindelijk rijden en genieten!

Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 01 jun 2025 7:44
door matzwart
inmiddels een paar ritjes gemaakt , en zeer tevreden over de auto en motor .
maar ik heb een kleine motorolie lekkage tussen motor en versnellingsbak .
de versnellingsbak is er inmiddels uit , en de lekkage komt uit de omgeving van de krukaskeerring.
De keerring is nieuw , en voordat de motor uit elkaar ging heb ik hem ook al een keer vervangen, en bleef hij ook uit die omgeving licht lekken .
ik heb het idee dat het lekken begon nadat ik het vliegwiel vervangen heb voor een lichter vliegwiel .
Zou de olie via de vliegwiel bouten naar buiten kunnen komen?
Re: matzwarts projekt
Geplaatst: 03 jun 2025 9:46
door Arno
matzwart schreef: 01 jun 2025 7:44
Zou de olie via de vliegwiel bouten naar buiten kunnen komen?
Dat is mogelijk. Z22 krukas heeft AFAIK 'open' boutgaten naar de binnenkant, dus olie die op de bouten spettert aan de achterkant kan via de schroefdraad naar de vliegwiel kant kruipen.
De bouten dan met een schroefdraad sealer zoals Loctite 577 worden gemonteerd. Dat vult de schroefdraad ruimtes op zodat er een echte afdichting ontstaat. Is ook een mild borgmiddel, maar primair doel is schroefdraad afdichting.
Bye, Arno.