Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14 dec 2005 18:11
door SteV6
De opbouw zoals jij hebt is ook prima. Ik wil zeker niet zo'n vlakke plaat als onder de rode Speedster hier op de foto's. De plaatsing van de 4 verticale lamellen vind ik wel mooi, maar andere opstelling is ook goed hoor! Ook de hoogte, volgens mij is 12 cm bodemvrijheid onder de lamellen ruim voldoende, zeker als je een mooie ronding maakt aan de onderhoeken van de lamellen.

Hoe heb je de openingen voor de NACA's in de bodemplaat in gedachten? Ik ga zo nog even een zoektocht op het net doen naar foto's van diffusors en vlakke bodemplaten van (super)sportwagens. En Jans heeft volgens mij gelijk, de Turbo heeft meer NACA's dan een 2.2i

En natuurlijk alleen in 't zwart, staat meer racy!

SteV6

Geplaatst: 14 dec 2005 18:20
door stef666
Ik neem het gaten patroon gewoon over van de originele 2.2 (heb ik nog op tekening, Met dank aan Maik)

Ik heb ze er overigens nu niet inzitten en de temp. loopt niet abnormaal op, Maar misschien komt dat omdat de buiten temperatuur ook niet zo hoog is.

p.s. Die 12 cm bodemvrijheid is natuurlijk afhankelijk van je rijhoogte :wink: (voor de mensen met Nitron's)

Geplaatst: 14 dec 2005 18:45
door Maik
stef666 schreef:Ik heb ze er overigens nu niet inzitten en de temp. loopt niet abnormaal op, Maar misschien komt dat omdat de buiten temperatuur ook niet zo hoog is.
Volgens mij zitten die gaten er in om de ruimte van de uitlaat wat meer ventilatie te geven. Je zal dus niets merken van oplopende motortemperatuur, maar van afbladderende verf aan de achterkant :lol:

Geplaatst: 14 dec 2005 18:59
door stef666
Lekker belangrijk, Wordt ie alleen maar lichter van :mrgreen: :wink:

Of ik spuit hem mat zwart over..... 8)

Geplaatst: 14 dec 2005 19:03
door Maik
Je hebt helemaal gelijk :lol: ... Die gaten maken de diffuser ook minder efficient, omdat het een soort "lek" is, waarlangs lucht in de diffuser kan stromen (= minder onderdruk).

Geplaatst: 14 dec 2005 21:58
door SteV6
Als eerder aangegeven ben ik gedoken in de diffuser theorie.

Ongelovelijk hoeveel er te vinden is op het net. In plaats van foto's ben ik terecht gekomen bij academische verhandelingen over luchtstromingen en onderzoeken naar effectiviteit van verschillende diffuserontwerpen.

Helaas kan ik de 2 belangrijkste artikelen niet vinden :(

Hebben de technisch opgeleide kerels misschien via hun werk toegang tot de volgende 2 wetenschappelijke artikelen?

- Cooper, K.R., Bertenyi, T., Dutil, G., Syms, J., and Sovran, G. “The Aerodynamic Performance of Automotive Underbody Diffusers.” SAE Paper 980030. Internation Congress and Exposition, Detroit, MI, USA 1998

- Cooper, K.R., Syms, J., and Sovran, G. “Selecting Automotive Diffusers to Maximize Underbody Downforce.” SAE Paper 2000-01-0354. SAE 2000 World Congress, Detroit, MI, USA 2000

Enkele andere veel aangehaalde publicaties heb ik al gevonden als .pdf of .doc

Bij voorbaat dank.

SteV6

Geplaatst: 14 dec 2005 22:06
door stef666
Misschien dat Mark ook z'n licht eroverheen kan laten strooien, Die weet er volgens mij ook wel wat vanaf :mrgreen: :wink:

p.s. Bedoelde je deze?

http://www.clarkson.edu/honors/research ... stract.doc

Geplaatst: 15 dec 2005 8:42
door Martin
Het blijft maar door mijn hooft spoken, wel of niet een diffuser.

Ik denk dat ik het eerst een keer echt moet zien, of als jullie de montage meeting hebben dat ik er dan ook bij ben om te kijken hoe diverse dingen er uit zien.

Dus mijn vraag is kun je ze ook later bij maken.


Gr, martin

Geplaatst: 15 dec 2005 8:44
door jans
Martin"" De 8 é januarie kun je ze zien :idea: Mike en Wilbert hebben er allebei een onder zitten, en beide verschillend.

Geplaatst: 15 dec 2005 8:47
door Martin
jans schreef:Martin"" De 8 é januarie kun je ze zien :idea: Mike en Wilbert hebben er allebei een onder zitten, en beide verschillend.
Mike heeft toch van die losse staanders (kookers).?

Als ik bij die foto kijk van de rode speedy die vind ik wel gaaf.


Gr,Martin

Geplaatst: 15 dec 2005 8:48
door jans
ja"' vind ik ook de mooiste.

Geplaatst: 15 dec 2005 13:23
door Marcel
Eindelijk ben ik een keer niet de twijfelaar, ik vindt het niks en hoef het ook niet :lol:

Geplaatst: 15 dec 2005 13:28
door Arno
stef666 schreef:De mijne komt voor rond de €100,= Voor de belanghebbende. Naar keuze in Alu. of zwart geanodiseerd :wink:
Ziet er goed uit.

Opmerking over afgeronde hoeken is al gemaakt en iets langere/lagere verticale 'flappen'

Persoonlijk zou ik het midden-deel qua lengte gelijk trekken aan de buitenste twee delen, zodat je van achter/boven niet twee van die 'buizen' uit de auto ziet steken maar 1 plaat.

Vind dit verder wel mooier, met zo'n 'stapje' er in om onder de uitlaat te komen, als de andere oplossing met gewoon lange spacers..

Het lijkt er op dat je deze diffuser er als eind-plaat los op schroeft?

Ik zou (maar da's persoonlijk) toch proberen om de hele plaat tot de verbinding met de motorafscherming te vervangen. Dan kan je de verticale profielen namelijk helemaal tot aan de verbinding met de vlakke bodem door-trekken. (met een onderbreking bij de buitenste vanwege de wielophanging)

Wel iets meer fabriceer-werk en je moet een oplossing vinden voor de bevestiging waar de huidige plaat achter het fiberglas schuift, maar dan wordt het wel meer 1 geheel.

Evt. kan je dan experimenteren (maar dit wordt wel heel lastig) om de plaat niet met een scherpe hoek vanaf de bodemplaat te laten over gaan naar de diffuser (zoals standaard), maar meer met een geleidelijke kromming.

Alleen een kromming in de plaat *en* dan nog van die verticale profielen, da's erg lastig natuurlijk.. Kosten-baten is dan niet meer zo interessant.

Maar goed.. Zeker geslaagd als 'eerste poging'. Meestal bij dit soort dingen wel een paar keer terug naar de tekentafel (ok ok.. CAD pakket :) )

Bye, Arno.

Geplaatst: 15 dec 2005 13:35
door SteV6
stef666 schreef:Misschien dat Mark ook z'n licht eroverheen kan laten strooien, Die weet er volgens mij ook wel wat vanaf :mrgreen: :wink:

p.s. Bedoelde je deze?

http://www.clarkson.edu/honors/research ... stract.doc
Nee, sorry Stefan, die heb ik al. Het gaat juist om 2 artikelen die in de literatuurlijst worden aangehaald. En die zijn via google niet te vinden :evil:

SteV6

Geplaatst: 17 dec 2005 17:44
door jans
Hi stefan

Vandaag naar Vmax geweest , en een foto van de onderplaat gemaakt.