mmm... ik heb geloof ik even wat gemist hier
Allereerst even inhaken op het verhaal over de 'mythe van luchtfilters'. Ik ken de auteur niet, ik weet alleen wel dat het verhaal niet klopt
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Het lijkt erop dat iemand de klassieke 'fout' gemaakt heeft en ongeoliede foam/katoen filters gebruikt heeft voor een vergelijk met papier filters..
Het verhaal is heel eenvoudig. De olie op een katoenfilter IS het filter voor de kleine particeltjes. Die olie zit over het gehele oppervlak van het filter en zit in de 'porieën' van het filter. Daardoor worden juist die hele kleine stofjes opgevangen door de olie en komen dus beslist niet in de motor terecht.
Wat is dan het verschil tussen katoen en foam?
Op zich werkt een foamfilter ook goed, alleen zit daar een nadeel aan tov katoen. Het probleem is nl dat bij een foamfilter die olie lijkt te verdampen/vergaan. Ik heb in het verleden al een aantal keren een foamfilter in mijn handen gehad wat voelde alsof het niet geolied was waar de eigenaar bij hoog en bij laag beweerde het filter recentelijk geolied te hebben.. Als je dat niet in de gaten hebt komt er inderdaad kleine troep door het filter wat nadelig is voor de motor. Maarrrr... het is nog erger, een ongeolied foam filter vergaat! Ook daar heb ik voorbeelden van gezien en ik mag je zeggen.. als je dat ziet sta je zelf naar lucht te happen! De meest extreme die ik gezien heb miste gewoon alle foam aan de kant waar de luchtstroom binnen kwam!
Dat is wat mij betreft ook de reden om weg te blijven van foam. ITG is een foam filter en ondanks alle prachtige marketing bullshit (sorry, als iemand claimt 10% vermogenswinst te maken met een filter praat ie poep!) zou ik er nog geen een gratis op mijn auto willen hebben!
Voor wat betreft vermogenswinst heeft Mark gelijk; je moet eigenlijk een hele simpele voorstelling maken van de motor. Om zoveel mogelijk vermogen te krijgen wil je zoveel mogelijk zuurstof door de motor sleuren. Dat wil zeggen, als je de delen van de motor uitelkaar neemt ga je delen tegenkomen die restrictief zijn. Zo is bijvoorbeeld de standaard kop vaak een aardige barriere, flow zo'n ding en je hebt zomaar een paar pk/Nm extra. Datzelfde geldt voor de kleppen, het uitlaatspruitstuk, de kat, de demper etc.
Wat me bij de speedster opvalt is dat de luchtinlaat heel ongelukkig is geplaatst. We hebben destijds bij de Elise geprobeerd om een zo mooi mogelijke luchtstroom de creeren naar het gasklephuis. Daarbij is rekening gehouden met een heleboel faktoren en hebben we ook echt winst kunnen boeken. Toen we op de rollenbank van Thielert met de ventilator op de luchtinlaat (side intake) gingen spelen zagen we het vermogen daadwerkelijk toenemen.
Op de speedster is dat een beetje lastiger, je kan een prachtige flow maken, maar de lucht MOET tegen het gasklephuis aan gewoon haaks de bocht om
Ik heb al eens eerder gedacht om eens iets met de speedster te gaan doen, maar ben daar tot op heden niet toe gekomen.. misschien een leuk winterproject
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Zoals gezegd, naast het reduceren van de filterverliezen (dat is simpel en ook simpel op een rollenbank te meten) wil je vooral een mooie flow maken.. en dat is nou net wat lastiger...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)