Flow Tec Airboxis van MotoConcept.

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Flow Tec

Bericht door Flaminiasupersport »

Ik heb hem sinds gisteren en qua prestaties kan ik het niet zeggen maar qua geluid is het zeker aan te raden als je iets "sportiefs" wilt hebben.

We kunnen daar hellelange verhalen over schrijven, maar we zouden eens een standaard en een "flow tec"-getunde naast elkaar moeten laten rijden... dan weten we't direct!

Eerlijk gezegd is het een stap achteruit qua veiligheid voor de motor denk ik. De standaard filter is zeker bestudeerd door een hele resem ingenieurs daar bij Opel en ik denk wel dat die mannen weten wat ze doen. Bovendien is het altijd een compromis tussen geluid, kracht enz...

Als ik het ding binnen had vond ik het wel wat "goedkoop" uitziend en dacht van "hm... dat kan ik zelf ook wel maken"... :lol: Uiteindelijk is het maar een buis met wat gaatjes (die van de air sensor moest ik wat vergroten) en rubberen buizen die je zowat overal kan vinden...

De filter die erin zit is wel wasbaar :P en dat moet je dan ook geregeld doen... maar teveel olie zal alles vervuilen... te weinig zal dan weer niet genoeg filteren... EN ZIJN DEZE GEOLIED ALS JE ZE KOOPT????

Voor mij is het een plezant hebbeding en geeft een mooi geluidje tijdens het optrekken (soms wel héééél veel als je hard optrekt) maar "beter" op vlak van kwaliteit is het zeker niet denk ik... :roll:
Bijlagen
Airfilter.JPG
Airfilter.JPG (45.82 KiB) 3289 keer bekeken
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Kijk als je happy bent met het geluid van een koffiemolen, moet je hier niet aan beginnen.. Ik heb een 57i van K&N, perfect geluid!! Het liefste zou ik een echte airbox hebben maar dan praat je over hele andere prijzen.. Dit is een mooie oplossing en heel erg persoonlijk denk ik, ik geef er, als het zo zou zijn, graag een paar pk-tjes voor als ik dan dit geluid heb.

Gr steven
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mmm... ik heb geloof ik even wat gemist hier ;)

Allereerst even inhaken op het verhaal over de 'mythe van luchtfilters'. Ik ken de auteur niet, ik weet alleen wel dat het verhaal niet klopt :!: Het lijkt erop dat iemand de klassieke 'fout' gemaakt heeft en ongeoliede foam/katoen filters gebruikt heeft voor een vergelijk met papier filters..

Het verhaal is heel eenvoudig. De olie op een katoenfilter IS het filter voor de kleine particeltjes. Die olie zit over het gehele oppervlak van het filter en zit in de 'porieën' van het filter. Daardoor worden juist die hele kleine stofjes opgevangen door de olie en komen dus beslist niet in de motor terecht.

Wat is dan het verschil tussen katoen en foam?

Op zich werkt een foamfilter ook goed, alleen zit daar een nadeel aan tov katoen. Het probleem is nl dat bij een foamfilter die olie lijkt te verdampen/vergaan. Ik heb in het verleden al een aantal keren een foamfilter in mijn handen gehad wat voelde alsof het niet geolied was waar de eigenaar bij hoog en bij laag beweerde het filter recentelijk geolied te hebben.. Als je dat niet in de gaten hebt komt er inderdaad kleine troep door het filter wat nadelig is voor de motor. Maarrrr... het is nog erger, een ongeolied foam filter vergaat! Ook daar heb ik voorbeelden van gezien en ik mag je zeggen.. als je dat ziet sta je zelf naar lucht te happen! De meest extreme die ik gezien heb miste gewoon alle foam aan de kant waar de luchtstroom binnen kwam! :!:

Dat is wat mij betreft ook de reden om weg te blijven van foam. ITG is een foam filter en ondanks alle prachtige marketing bullshit (sorry, als iemand claimt 10% vermogenswinst te maken met een filter praat ie poep!) zou ik er nog geen een gratis op mijn auto willen hebben!

Voor wat betreft vermogenswinst heeft Mark gelijk; je moet eigenlijk een hele simpele voorstelling maken van de motor. Om zoveel mogelijk vermogen te krijgen wil je zoveel mogelijk zuurstof door de motor sleuren. Dat wil zeggen, als je de delen van de motor uitelkaar neemt ga je delen tegenkomen die restrictief zijn. Zo is bijvoorbeeld de standaard kop vaak een aardige barriere, flow zo'n ding en je hebt zomaar een paar pk/Nm extra. Datzelfde geldt voor de kleppen, het uitlaatspruitstuk, de kat, de demper etc.

Wat me bij de speedster opvalt is dat de luchtinlaat heel ongelukkig is geplaatst. We hebben destijds bij de Elise geprobeerd om een zo mooi mogelijke luchtstroom de creeren naar het gasklephuis. Daarbij is rekening gehouden met een heleboel faktoren en hebben we ook echt winst kunnen boeken. Toen we op de rollenbank van Thielert met de ventilator op de luchtinlaat (side intake) gingen spelen zagen we het vermogen daadwerkelijk toenemen.

Op de speedster is dat een beetje lastiger, je kan een prachtige flow maken, maar de lucht MOET tegen het gasklephuis aan gewoon haaks de bocht om :?

Ik heb al eens eerder gedacht om eens iets met de speedster te gaan doen, maar ben daar tot op heden niet toe gekomen.. misschien een leuk winterproject ;) Zoals gezegd, naast het reduceren van de filterverliezen (dat is simpel en ook simpel op een rollenbank te meten) wil je vooral een mooie flow maken.. en dat is nou net wat lastiger... :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik gok ook dat het "slakkenhuis" na de gasklep ook niet echt gaat helpen. Ook een set lange bochten bij elkaar.

Het stuk voor de gasklep lijkt iig verder geen issue te zijn in de standaard setup. Ik heb de buis en het filter vervangen en dat levert echt niets op aan vermogen.

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ja.. dat ligt er een beetje aan..

In het k-series circuit wordt vaak geroepen dat het slakkenhuis slecht is etc. en dat je beter zo'n aluminium inlaatspruitstuk kunt hebben etc.
Als je die handel echter op de rollenbank zet kom je tot de conclusie dat het alumininium ding wel wat vermogen (helemaal bovenin) heeft, maar dat het slakkenhuis gewoon wel een pak koppel levert!

Kortom, je zou echt moeten gaan vergelijken met andere inlaatspruitstukken om te zien wie wat voor resultaten levert... Het blijft gewoon heel moeilijk om op het oog te zeggen wat wel en niet zal werken. Rekenen en testen blijft het devies..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bevestiging FLOWTEC Airfilter...

Bericht door Flaminiasupersport »

Bij de montage van deze filter moet je die ene arm aan het koetswerk vastmaken. Eerst gebruikte ik hiervoor een Parker vijs, maar deze oplossing stond me niet aan :? . Het is namelijk zo dat de gehele filter vrij moet kunnen bewegen net zoals de motor dat doet (die zit ook op Silent blokken) anders wordt alles opgevangen door die ene rubberen slang aan de luchtinlaat... :cry:

Bij ANGLO PARTS had ik deze rubberen "flex" gekocht, maar helaas is deze te groot en krijg ik het motordeksel niet meer dicht. Eerstdaags zal ik er een kleinere gaan halen...

Het bevestigen hiervan was een KL.... job :evil: daar j'er niet aankan (aan de achterzijde) maar met wat geklungel met een platte sleutel waarop ik een moer "geplakt" heb met sillicone ging het wel...

Dit is een algemene "preventieve" tip: Als er iets KAN afbreken... ZAL het afbreken... wees dus gewaarschuwd... :!:
Bijlagen
Airfilter.JPG
Airfilter.JPG (45.82 KiB) 3143 keer bekeken
Flowtec Fixing.JPG
Flowtec Fixing.JPG (36.71 KiB) 6680 keer bekeken
Gebruikersavatar
marcel85
Mega lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:41
Locatie: Winterswijk

Bericht door marcel85 »

vraag:

ik ben bezig met een eigen aanzuigbuis,dit puur voor meer geluid :wink: (lijkend op de flow-tech, maar mooier)

ik laat hem maken van 1,5 mm dik RVS (polijsten) , met een diameter van 70mm :D

dwz een rechte 70 cm lange aanzuigbuis met een 38 graden knik erin, met alle aansluitingen erop .. en een Samco 90 graden aansluitsok met heavy duty clamps..

ik wil tijdelijk mijn K&N filter erop zetten .. kijken wat het geluid doet, en dan evt voor een sandtler gaan (welke ook op de flowtech zit)..

mijn vraag is, zit het luchtfilter van de FLOWTECH niet zo dicht voor het rooster aan de zijkant van de speedster zodat hij bij extreme regen water kan zuigen :?: :?: (zie laatste foto van de link)


ps, vind de flowtech wel erg duur ,als je nagaat dat het luchtfilter maar 99 euro kost, dus 220 euro voor de buis vragen :wacko:

zie link van de flowtech:
http://www.opel-speedster-club.de/flowtecrohr/index.php
Laatst gewijzigd door marcel85 op 16 apr 2006 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marcel85
Mega lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:41
Locatie: Winterswijk

Bericht door marcel85 »

tekening van mijn idee:

Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Dat hele regen verhaal is niet helemaal waar want er zijn ook kitjes te koop die water in het inlaattraject spuiten om te koelen.. Ik heb er nog nooit last van gehad en heb bijna 60000 km weg met open luchtfilters dus daar zou ik me niet druk over maken. Maar misschien dat Mark of Stefan daar meer over kunnen zeggen.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Aquamist is wel iets anders dan een plas water Steven :mrgreen: :wink:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik heb vorige week bij Dutch Power Trading het filter van Sandtler zien liggen. Ik zou hem zelf niet op mijn auto willen hebben. Het filter is dus echt zo klein als ik dacht, en zit denk ik niet meer dan 10 cm van de openingskelk. Afhankelijk van de plaats waar je het filter gaat plaatsen is het dus mogelijk dat er inderdaad water in kan komen.

Maar misschien is het verstandig dat je anders even zelf gaat kijken (ik weet niet of Didam een beetje in de buurt is voor je).

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
marcel85
Mega lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:41
Locatie: Winterswijk

Bericht door marcel85 »

markv schreef:Ik heb vorige week bij Dutch Power Trading het filter van Sandtler zien liggen. Ik zou hem zelf niet op mijn auto willen hebben. Het filter is dus echt zo klein als ik dacht, en zit denk ik niet meer dan 10 cm van de openingskelk. Afhankelijk van de plaats waar je het filter gaat plaatsen is het dus mogelijk dat er inderdaad water in kan komen.

Maar misschien is het verstandig dat je anders even zelf gaat kijken (ik weet niet of Didam een beetje in de buurt is voor je).

Groeten,

Mark
het verkooppunt in mijn buurt is duitsland, bochum..
maar het lijkt me kwa geluid wel meer op te leveren, en daar gaat het me om.. want op het duiste speedsterforum zijn ze zeer positief over de sound van de flow-tech.

misschien toch maar mijn K&N eerst proberen ?
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Kan weinig kwaad, lijkt me
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Bij mij kan je die "trompet" van de Flow Tech zo van buitenaf zien! Hij zit dus wel vrij dicht bij het rooster!

Maar...

Ver van het rooster is dichter bij de motor, en dat betekent meer warmere lucht en dat is niet goed volgens sommige...

Dicht bij het rooster betekent meer koude lucht en dat is dan wel goed (koude lucht.. minder volume...)

Tunen... 't is altijd een compromis!

Bij het monteren van de Flow Tech is het wel belangrijk dat je hem goed vastzet. Die ene vijs op het koetswerk is totaal onvoldoende. Om het "rammelen" te voorkomen heb ik hem ook nog eens aangespannen tegen het frame! (colson bandjes met "tuttefrut" ertussen... nier erg mooi maar wel effectief!!)
Gebruikersavatar
marcel85
Mega lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:41
Locatie: Winterswijk

Bericht door marcel85 »

tuttefrit ertussen???? whahaha waar kan ik tuttefrut kopen :lol:


nee, je hebt gelijk.. ik ga hem goed vastzetten!

maar van dat compromie vind ik maar raar... stel je rijdt in de stromende regen, dan wil je toch geen water in je inlaat??? of een kapotte (gevoelige) lmm meter?????
Plaats reactie