Flow Tec Airboxis van MotoConcept.
Flow Tec Airboxis van MotoConcept.
Heb vandaag het Flow Tec AirBoxis System (alu luchtinlaat) ontvangen en gelijk maar geplaatst. Het verwijderen van het origineel filterhuis was het meeste werk, maar is (met niet al te grote handen) zelfs gewoon via de bovenzijde te doen. Gelijk even gereden. Geeft in de 2e, 3e en 4e versnelling een voelbare extra trekkracht en ook een volle brom bij het overschakelen in deze versnellingen. Bij lage toeren rijden niet hinderlijk.
Bij inhalen leuk om te horen. Ook het aanzuig geluid achter je rug is fantastisch (althans voor iemand die van het ruwe motor/mechanische geluid houd!). Echt een aanrader. Had 10% eindejaarskorting dus dat was ook mooi meegenomen. Verzendkosten zijn 10 Euro. Ze bieden hem nu weer te koop aan voor 360 Euro. Alle aansluitingen zijn aanwezig en de sensor is gemakkelijk over te zetten.
Bij inhalen leuk om te horen. Ook het aanzuig geluid achter je rug is fantastisch (althans voor iemand die van het ruwe motor/mechanische geluid houd!). Echt een aanrader. Had 10% eindejaarskorting dus dat was ook mooi meegenomen. Verzendkosten zijn 10 Euro. Ze bieden hem nu weer te koop aan voor 360 Euro. Alle aansluitingen zijn aanwezig en de sensor is gemakkelijk over te zetten.
Re: Flow Tec Airboxis van MotoConcept.
Ik heb ook naar de flowtec gekeken, maar uiteindelijk toch niet gedaan. Wat ik zag van het filter is dat ik de oppervlakte wel erg klein vond. Is dat in de praktijk ook zo? Is wel vrij lastig te zien namelijk op de verschilende foto's.damnedt schreef:Heb vandaag het Flow Tec AirBoxis System (alu luchtinlaat) ontvangen en gelijk maar geplaatst. Het verwijderen van het origineel filterhuis was het meeste werk, maar is (met niet al te grote handen) zelfs gewoon via de bovenzijde te doen. Gelijk even gereden. Geeft in de 2e, 3e en 4e versnelling een voelbare extra trekkracht en ook een volle brom bij het overschakelen in deze versnellingen. Bij lage toeren rijden niet hinderlijk.
Bij inhalen leuk om te horen. Ook het aanzuig geluid achter je rug is fantastisch (althans voor iemand die van het ruwe motor/mechanische geluid houd!). Echt een aanrader. Had 10% eindejaarskorting dus dat was ook mooi meegenomen. Verzendkosten zijn 10 Euro. Ze bieden hem nu weer te koop aan voor 360 Euro. Alle aansluitingen zijn aanwezig en de sensor is gemakkelijk over te zetten.
Groeten,
Mark
PS. Sound clipje??

C30-94@0.55bar
Flow Tec Airboxis van MotoConcept.
Valt wel mee. Schatting 15x15 cm en de trechter zit direct achter het rooster aan de zijkant van de auto. Verder is de buis geheel open en heeft deze ook een doorsnede van ± 6 cm.
In vergelijking met het originele filter wordt de lucht niet meer tegengehouden. Overigens is het filter te vervangen en lijkt gezien constructie erg veel op een K&N filter.
In vergelijking met het originele filter wordt de lucht niet meer tegengehouden. Overigens is het filter te vervangen en lijkt gezien constructie erg veel op een K&N filter.
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Luchtfilters, de mythe...
Een tijdje terug heb ik een hele verhandeling gelezen over de prestaties van het standaard papieren filter in vergelijking met een katoen/olie filter en een foam/olie filter. De url doet het helaas niet meer, dus moet je me maar op m'n woord geloven.
Als we de waarde van het drukverlies in het aanzuigtraject op 100% stellen dan verliezen we 10% in de snorkel, 5% in het filter en 85% door de LMM (lucht massa meter).
Uit de metinging in de eerder genoemde verhandeling blijkt dat de flow door een OEMpapierfilter of een katoenfilter zeer weinig verschilt, namelijk maximaal 5% in flow door het filter. Rekenen we deze winst even door met de 5% drukverlies in het filter, dan is de winst over het gehele inlaattraject maximaal 0.25%! Een foamfilter presteert zelfs slechter dan het papierfilter.
Daarnaast is de filterwerking van een katoenfilter veel slechter dan van een papierfilter, om over een foamfilter nog maar te zwijgen. Ze laten beide kleine zandkorreltjes door met alle slijtagegevolgen van dien voor je motorblok, met name de klepranden en klepzetels (compressieverliezen). Ook de olie die in dit soort filters gebruikt moet worden kan fataal zijn voor je LMM, waardoor de prestaties van je motor sterk kunnen afnemen. En om een goede filterwerking te behouden moet eigenlijk elke 5000 km de filterolie vernieuwd worden.
Dan moeten we nog wel verschil maken tussen een gesloten en open luchtfilter. Een gesloten luchtfilter zal meestal beter presteren dan een open luchtfilter. Bij een gesloten luchtfilter is er bijna altijd een snorkel die koude lucht kan aanzuigen. Een open luchtfilter zuigt de lucht aan uit z'n direkte omgeving. In de meeste gevallen is dat de warme lucht van onder de motorkap. Bij een stijging van de temperatuur van de aangezogen lucht met 4 Celcius verlies je 1% vermogen. En onder de motorkap stijgt de luchttemperatuur al snel 40 Celcius en als je flink gaat gassen nog meer. Tel uit je verlies.
Het plaatsen van een ander filter lijkt meer vermogen te geven door de akoestische verbetering van het aanzuiggeluid. Zeker bij de Speedster, daar de aanzuiging vlak achter ons linker oor bevindt. En geluid is snelheidsensatie. Op het Duitse forum loopt een draadje over een simpele aanpassing van de snorkel met nagenoeg hetzelfde akoestische effect.
Voor een goede flow van het aanzuigtraject is het belangrijk dat er zo min mogelijk bochten in zitten en dat de diameter ruim voldoende is, met zo min mogelijk vernouwingen. Helaas is het (nog) niet mogelijk om de LMM te verwijderen, want daar zou de grootste winst te behalen zijn. Op een Belgisch TDI-forum is iemand bezig om te experimenteren met het vervangen van de LMM door een weerstand om zo de ECU te foppen. Enige resultaten zijn mij nog niet gekend.
Korom, mijn mening is dat je het geld van zo'n duur luchtfilter beter kan uitgeven aan het vaker vernieuwen van het OEMpapierfilter.
SteV6
Een tijdje terug heb ik een hele verhandeling gelezen over de prestaties van het standaard papieren filter in vergelijking met een katoen/olie filter en een foam/olie filter. De url doet het helaas niet meer, dus moet je me maar op m'n woord geloven.
Als we de waarde van het drukverlies in het aanzuigtraject op 100% stellen dan verliezen we 10% in de snorkel, 5% in het filter en 85% door de LMM (lucht massa meter).
Uit de metinging in de eerder genoemde verhandeling blijkt dat de flow door een OEMpapierfilter of een katoenfilter zeer weinig verschilt, namelijk maximaal 5% in flow door het filter. Rekenen we deze winst even door met de 5% drukverlies in het filter, dan is de winst over het gehele inlaattraject maximaal 0.25%! Een foamfilter presteert zelfs slechter dan het papierfilter.
Daarnaast is de filterwerking van een katoenfilter veel slechter dan van een papierfilter, om over een foamfilter nog maar te zwijgen. Ze laten beide kleine zandkorreltjes door met alle slijtagegevolgen van dien voor je motorblok, met name de klepranden en klepzetels (compressieverliezen). Ook de olie die in dit soort filters gebruikt moet worden kan fataal zijn voor je LMM, waardoor de prestaties van je motor sterk kunnen afnemen. En om een goede filterwerking te behouden moet eigenlijk elke 5000 km de filterolie vernieuwd worden.
Dan moeten we nog wel verschil maken tussen een gesloten en open luchtfilter. Een gesloten luchtfilter zal meestal beter presteren dan een open luchtfilter. Bij een gesloten luchtfilter is er bijna altijd een snorkel die koude lucht kan aanzuigen. Een open luchtfilter zuigt de lucht aan uit z'n direkte omgeving. In de meeste gevallen is dat de warme lucht van onder de motorkap. Bij een stijging van de temperatuur van de aangezogen lucht met 4 Celcius verlies je 1% vermogen. En onder de motorkap stijgt de luchttemperatuur al snel 40 Celcius en als je flink gaat gassen nog meer. Tel uit je verlies.
Het plaatsen van een ander filter lijkt meer vermogen te geven door de akoestische verbetering van het aanzuiggeluid. Zeker bij de Speedster, daar de aanzuiging vlak achter ons linker oor bevindt. En geluid is snelheidsensatie. Op het Duitse forum loopt een draadje over een simpele aanpassing van de snorkel met nagenoeg hetzelfde akoestische effect.
Voor een goede flow van het aanzuigtraject is het belangrijk dat er zo min mogelijk bochten in zitten en dat de diameter ruim voldoende is, met zo min mogelijk vernouwingen. Helaas is het (nog) niet mogelijk om de LMM te verwijderen, want daar zou de grootste winst te behalen zijn. Op een Belgisch TDI-forum is iemand bezig om te experimenteren met het vervangen van de LMM door een weerstand om zo de ECU te foppen. Enige resultaten zijn mij nog niet gekend.
Korom, mijn mening is dat je het geld van zo'n duur luchtfilter beter kan uitgeven aan het vaker vernieuwen van het OEMpapierfilter.
SteV6
S4 Avant
Warme lucht ?
Heb nog eens goed gekeken.
Waar de trechter/inlaat van het flow-tec-systeem de nadelige warme lucht vandaan zou moeten halen is mij een raadsel.
Opening zit direct aan de koude lucht en verder is de afstand van de gehele constructie wel erg ver (30 a 40 cm) van het blok vandaan ook in de buis nog een extra afgeschermd middels een reflecterend en islorend hitte schild. Heb de motor eens goed warmgereden en dan blijft de buis zelf koud.
Verder een deskundige mee laten rijden (had reeds eerder 800 km gereden in de oude situatie). Voelde duidelijk een vermogenstoename en vond zelf dat de motor regelmatiger loopt. Was mij nog niet opgevallen.
Wat mensen langs de kant van de weg laten luisteren en ook deze waren verbaasd over de sound (vooral bij het opschakelen).
Ik zelf denk toch echt dat onze oosterburen goed over dit systeem hebben nagedacht (de vermogenskromme laat dat ook duidelijk zien).
Verder heb ik voorheen een K&N filter in het oude filterhuis gehad en dit gaf geen hoorbare/voelbare verandering (in mijn Astra 1.8 was dit wel het geval).
O.K. Euro 360,- is niet goedkoop, maar wie werkt er deze dagen nog voor niets. Mijns inziens werkt het wel degelijk. Tevens is dit artikel in Duitsland onder de Speedster rijders erg geliefd, gezien de hoge verkoopcijfers en vraag.
Waar de trechter/inlaat van het flow-tec-systeem de nadelige warme lucht vandaan zou moeten halen is mij een raadsel.
Opening zit direct aan de koude lucht en verder is de afstand van de gehele constructie wel erg ver (30 a 40 cm) van het blok vandaan ook in de buis nog een extra afgeschermd middels een reflecterend en islorend hitte schild. Heb de motor eens goed warmgereden en dan blijft de buis zelf koud.
Verder een deskundige mee laten rijden (had reeds eerder 800 km gereden in de oude situatie). Voelde duidelijk een vermogenstoename en vond zelf dat de motor regelmatiger loopt. Was mij nog niet opgevallen.
Wat mensen langs de kant van de weg laten luisteren en ook deze waren verbaasd over de sound (vooral bij het opschakelen).
Ik zelf denk toch echt dat onze oosterburen goed over dit systeem hebben nagedacht (de vermogenskromme laat dat ook duidelijk zien).
Verder heb ik voorheen een K&N filter in het oude filterhuis gehad en dit gaf geen hoorbare/voelbare verandering (in mijn Astra 1.8 was dit wel het geval).
O.K. Euro 360,- is niet goedkoop, maar wie werkt er deze dagen nog voor niets. Mijns inziens werkt het wel degelijk. Tevens is dit artikel in Duitsland onder de Speedster rijders erg geliefd, gezien de hoge verkoopcijfers en vraag.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Heeft er iemand misschien een duidelijke foto of tekening of iets dergelijks van dit systeem? Misschien is dit systeem toch wel eens interessant om te bekijken. Mijn mening over luchtfilters is zo ongeveer hetzelfde als die van SteV6, maar misschien is dit dan toch echt duidelijk een beter systeem dan het standaard luchtfilter systeem?
gr,
Maikel
gr,
Maikel

Vermogenswinst met flow-tec is volgens MCR +/- 6pk !!let op!! dit is wel in combinatie met hun uitlaatsysteem.
Zonder dit uitlaatsysteem zal er mijn inziens geen tot zeer weinig winst te behalen zijn met alleen het flow-tec filter.
Voor het geluid is het leuk, maar voor de vermogenswinst hoef je het volgens mij niet te doen.
Groeten,
Dirk
Zonder dit uitlaatsysteem zal er mijn inziens geen tot zeer weinig winst te behalen zijn met alleen het flow-tec filter.
Voor het geluid is het leuk, maar voor de vermogenswinst hoef je het volgens mij niet te doen.
Groeten,
Dirk
- Bijlagen
-
- bild.jpg (4.97 KiB) 10340 keer bekeken
Serie foto´s
foto´s
- Bijlagen
-
- flowtec_01_800.jpg (51.89 KiB) 4884 keer bekeken
-
- flowtec_03_800.jpg (49.23 KiB) 4860 keer bekeken
-
- flowtec_04_800.jpg (54.6 KiB) 4885 keer bekeken
Hier nogmaals alle foto´s
foto´s
Van alles wat ik tot nu toe heb gelezen over luchtfilters is er mij 1 ding duidelijk:
Alleen een ander luchtfilter gaat je geen vermogenswinst opleveren en kan je zelfs onderin vermogen kosten.
Maar... Zoals het er naaruit dat we een "mazzeltje" hebben bij de 2.2 (turbo weet ik niet). Het stuk buis na het luchtfilter wat naar de gasklep gaat is op z'n zachtsgezegt nogal brak. Dat is waarschijnlijk waar de flowtec en de ITG hun vermogenswinst vandaan halen. Die vervangen namelijk dit stuk buis.
Wat een ander luchtfilter wel gaat geven is meer geluid. En dat draag gevoelsmatig al bij aan prettiger rijden.
Wat ik zelf wil doen is het stuk buis vervangen door een alumium pijp en die koppelen aan een nieuw luchtfilter. Wil zeker meer geluid, maar het moet dan wel een setup worden waar ook wat winst gehaald kan worden. Zit zelf te denken aan een BMC luchtfilter, die schijnen kwalitatief erg goed te zijn (wil wel een filter wat idd ook nog filtert)..
Mark
Alleen een ander luchtfilter gaat je geen vermogenswinst opleveren en kan je zelfs onderin vermogen kosten.
Maar... Zoals het er naaruit dat we een "mazzeltje" hebben bij de 2.2 (turbo weet ik niet). Het stuk buis na het luchtfilter wat naar de gasklep gaat is op z'n zachtsgezegt nogal brak. Dat is waarschijnlijk waar de flowtec en de ITG hun vermogenswinst vandaan halen. Die vervangen namelijk dit stuk buis.
Wat een ander luchtfilter wel gaat geven is meer geluid. En dat draag gevoelsmatig al bij aan prettiger rijden.
Wat ik zelf wil doen is het stuk buis vervangen door een alumium pijp en die koppelen aan een nieuw luchtfilter. Wil zeker meer geluid, maar het moet dan wel een setup worden waar ook wat winst gehaald kan worden. Zit zelf te denken aan een BMC luchtfilter, die schijnen kwalitatief erg goed te zijn (wil wel een filter wat idd ook nog filtert)..
Mark
C30-94@0.55bar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Mark, als je op safe wilt spelen zou ik gewoon het originele filter + huis gebruiken. De papieren filters filteren gewoon heel goed en het meeste verlies (drukverschil voor en na het filter) zit hem nooit in het standaard filter, maar in het traject ervoor en/of erna. Dus wat jij zegt dat vooral de buis naar het inlaatspruitstuk toevoor verbetering vatbaar is, daar zou ik het ook in zoeken. Eventueel het luchtfilterhuis zelf ook verbeteren, restricties van de inlaat verwijderen (dit heeft dan al het effect van een veel harder aanzuiggeluid, dus daar hoef je niet een ander filter voor te kopen) en eventueel de verstijvings ribben in het huis verwijderen. Het stuk buis na het filter zou ik niet van aluminium maken maar van Samco slang (het blauwe goedje):

van http://www.samcosport.com/
Dit is gemaakt van o.a. siliconen en dit isoleert veel beter dan aluminium, wat juist een uitstekende warmtegeleider is (en als je mazzel hebt, is het nog lichter ook
).
Ik ben nog wel van plan ooit zo'n soort projekt op te starten
.
gr,
Maikel

van http://www.samcosport.com/
Dit is gemaakt van o.a. siliconen en dit isoleert veel beter dan aluminium, wat juist een uitstekende warmtegeleider is (en als je mazzel hebt, is het nog lichter ook

Ik ben nog wel van plan ooit zo'n soort projekt op te starten

gr,
Maikel

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Nog een mooi luchtfiltertje.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 7cae4e1545
Deze lijkt mij echt wel wat helpen (iets meer peekaatjes). Zo zijn ook de ervaringen.
NOG meer sparen
M.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 7cae4e1545
Deze lijkt mij echt wel wat helpen (iets meer peekaatjes). Zo zijn ook de ervaringen.
NOG meer sparen



M.
