Alweer terug roep actie's!!!

Algemene zaken omtrent onze auto.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Rotax schreef:Ja, had het ook een paar keer in Frankrijk. Met name op bobbelige weggetjes kunnen er rare dingen gebeuren met de ABS-unit. Je went er ook niet aan...
Andere wegen hebben ze bijna niet in de Ardennen. Ben blij dat je er ook last van had dan ligt het niet alleen aan mij.
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Ga waarschijnlijk ook maar zo'n ABS-switch laten plaatsen.
En toch maar eens kijken of ik ook in aanmerking kom voor de call back, zal wel weer niet :cry:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Probeer eerst anders eens 1 van de abs stekkertjes bij je voorwielen los te trekken om te kijken of je het DAN wel lekker vind rijden. Ikzelf heb het nog niet gedaan bij de speedster, maar het kan zijn dat je dan weer vervelende lock-ups op vervelende momenten kunt krijgen. Zal wel meevallen denk ik, maar je zou het eerst zo eens kunnen proberen.
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Alles beter dan een hoop geratel en geen remvertraging.
TorBeest
Actief lid

Bericht door TorBeest »

Hoeveel weegt heel dien ABS eigenlijk ?
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik gok een kilotje of 5 a 10.

Als je 'm om zou willen bouwen naar een Elise systeem, dan kan je verwijderen:

- ABS unit (hydrauliek+electronica)
- Rembekrachtiger

En ervoor in de plaats een andere (onbekrachtigde) hoofdremcylinder en de remleidingen aan elkaar knopen.

In dat geval zou ik dan meteen 2 hoofdremcylinders gebruiken die dan met een balance-bar aan het pedaal worden verbonden.

Dan kan je de remdruk-verhouding tussen voor en achter remmen wijzigen als je dat wilt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Maik

Bericht door Maik »

piet schreef:Alles beter dan een hoop geratel en geen remvertraging.
Ook dat je de rondte ingaat als je in een noodsituatie terecht komt? Of dat je rechtdoor met 4 blokkerende wielen op een auto voor je klapt als je onverhoopt een keer zit te pitten in druk verkeer? :wink:
Mijn 2 centjes, al moet ik er wel bij vertellen dat het ook weleens door mijn hoofd spookt om zo'n soort switch te monteren...
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Normaal heb je er ook niet zo last van, maar met gravel op de weg of op een weg met veel hobbels word je niet blij.
Bij het kasteel b.v. liep een grind weg naar beneden die zich op een bepaald moment splitst met een bocht naar rechts. We moesten naar rechts. Mooi niet zei het ABS en we reden vrolijk rechtdoor. Ik heb het niet over bij hard remmen of zo. Gewoon normaal remmen voor de bocht.

Eerst maar eens kijken of ze bij Opel ook wakker zijn geworden want in princiepe ben ik het met je eens Maik. Anders is de VXR unit ook een mogelijkheid maar wel dure grap voor iets wat eigelijk gewoon goed hoort te zijn. In de Ardenne rij ik liever zonder dit ABS.
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Begrijp niet helemaal waar dit heen gaat, je hebt toch zelf de controle over de switch! Als je m uit zet dan kan je blazen en regent het of laat de weg het niet toe dan zet je het uit. Heb nu goed 1500 KM hiermee gereden met de ABS switch op uit en het werkt fantastisch!! De kans dat je jezelf plat rijd met de ABS aan is vele malen groter!! En hoe vaak heb je het ABS gebruikt, ik zo goed als nooit. De wielen blokkeren eigenlijk nooit of je zit gewoon andere dingen te doen en dan ben je gewoon te laat. En dan hoeft er maar een hobbel in de weg te zitten en dan kan je het ook schudden met je ABS!

Sinds ik die switch heb is ie nog niet aan geweest en de enige keer dat ie blokkeerde was op gravel maar dan sta je altijd nog eerder stil dan wanneer je geen remmen hebt omdat de ABS het beter weet!

Daarom begrijp ik niet waar dit over gaat, als je de problemen hebt waar we het nu over hebben dan kan je moeilijk zeggen dat het ABS beter is.... :oops:

Met de switch heb je de keuze, anders rij je altijd met het gevoel van "gaan we remmen of niet"
Pascal

Bericht door Pascal »

Het is natuurlijk niet alleen het abs dat bagger is maar heel het rem systeem schiet te kort, dit heb ik nog op mijn vacantie vorige week in oostenrijk kunnen ondervinden.

Ben lekker door de Grossclockner stasse aan het scheuren (echt een mooie alpen pas om je effe uit te leven.) zet hem net voor een haarspeldbocht nog even voorbij een langzame toerist moet even goed door remmen, en ik druk zo wat heel mijn rempedaal plat en krijg de speedster maar net op tijd vertraagt. ik vind het hele rem syteem gewoon niet betrouwbaar. veel te wienig rem vermogen en dit voor een wagen van amper 850kg.

Ik rij momenteel met de ferrodo`s ds2500 een hele verbetering tegenover de origineele blokken en dit in combinatie met de staalflex leidingen. ook dit verbeterd het remgevoel. maar de verbetering die je hierdoor krijgt is enkel en alleen bij het aanzetten van je rem (grijpt iets gretiger in) maar nog steeds kom je rem vermogen te kort bij hard remmen.

ik moet zeggen toen dit gebeurde waren mijn banden flink warm mijn abs unit kwam niet tussen beiden. dus wat mij bereft mog opel alles vervangenl, klauwen, schijven en abs unit eruit.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Door het monteren van mijn Semi slicks, remt ie al een héél stuk beter t.o.v. de orginele banden.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Pascal schreef:en ik druk zo wat heel mijn rempedaal plat en krijg de speedster maar net op tijd vertraagt.
Als hij tegen de vloer ging, dan was je remvloeistof aan het koken. Hoe oud is die? Meer als een jaar?

Als hij wel normale weerstand en pedaalbeweging gaf (dus niet het harde pedaal van de ABS unit die in de stress schiet en niks doet), maar hij vertraagde weinig, dan waren je blokjes aan het faden/oververhitten. Betere blokjes nodig, of te weinig remvoering over (minimum is 3mm) om de warmte te verdelen.

In beide gevallen is er iets niet lekker aan je remsysteem, maar da's dan een onderhoud issue.

Als het rempedaal weinig beweging gaf en gewoon keihard werd.. Tja.. Da's het klassieke effect van de Speedster ABS unit die het op z'n heupen krijgt en de zaak met minimale remvertraging loopt te zieken.

Bergpassen is juist waar een Speedster of Elise nauwelijks remproblemen zou moeten kennen omdat ze zo licht zijn en belachelijk grote remmen hebben voor de maat van de auto.

Zoals Jans opmerkt geven bredere banden of semislicks je veel betere remvertraging, maar ook hier zou je bij een gebrek aan grip dan zwaar/merkbaar in de ABS hebben moeten gaan.. Of het ABS systeem zat je dus in deze situatie juist in de weg.

Mijn ervaring is in ieder geval dat ik daar nooit last van heb gehad. In de bergen soms wel een blokkerend wieltje omdat de weg soms nogal scheef kan lopen bij haarspelden en de auto zo stijf is waardoor hij een pootje optilt, maar verder nooit issues.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Pascal

Bericht door Pascal »

Arno alles is vernieuwd remolie, remblokken, rem leidingen.
en rij met 205 potenza re50a aan de voorkant. dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Maar volgens mij hebben hier meer speedsters last van

Misschien is het materiaal van schijven niet het van het.

Gr. Pascal
Maik

Bericht door Maik »

Zoals Arno al min of meer aangeeft zou je met jouw set-up al genoeg remvertraging moeten hebben hoor Pascal. Ik heb dan andere banden en remblokken, maar als je remmen niet te koud zijn en/of te vies (eigenlijk kan dat alleen door regen zeg maar) dan moet je een prima vertraging kunnen halen. Op zandvoort bv zijn maar weinig andere auto's die later in de remmen gaan dan ik. Pedaaldruk zou dan wel wat minder kunnen zijn, maar ik heb dan helemaal niet het idee dat ik het pedaal door de bodem moet stampen...
Laat bij een volgende meeting even iemand anders rijden of rij even in de speedster van een ander om te voelen of het specifiek iets met jouw speedster is.
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

stevenflappy schreef:Begrijp niet helemaal waar dit heen gaat, je hebt toch zelf de controle over de switch! Als je m uit zet dan kan je blazen en regent het of laat de weg het niet toe dan zet je het uit. Heb nu goed 1500 KM hiermee gereden met de ABS switch op uit en het werkt fantastisch!! De kans dat je jezelf plat rijd met de ABS aan is vele malen groter!! En hoe vaak heb je het ABS gebruikt, ik zo goed als nooit. De wielen blokkeren eigenlijk nooit of je zit gewoon andere dingen te doen en dan ben je gewoon te laat. En dan hoeft er maar een hobbel in de weg te zitten en dan kan je het ook schudden met je ABS!

Sinds ik die switch heb is ie nog niet aan geweest en de enige keer dat ie blokkeerde was op gravel maar dan sta je altijd nog eerder stil dan wanneer je geen remmen hebt omdat de ABS het beter weet!

Daarom begrijp ik niet waar dit over gaat, als je de problemen hebt waar we het nu over hebben dan kan je moeilijk zeggen dat het ABS beter is.... :oops:

Met de switch heb je de keuze, anders rij je altijd met het gevoel van "gaan we remmen of niet"
Ik ben het voor een groot deel wel met je eens hoor Steven, maar het blijft een afweging die ik wat moeilijker vind dan jij.
Ik heb ook momentjes met het ABS meegemaakt, zelfs op het circuit, maar echt levensbedreigend was het tot nu toe niet. Maar dat je daardoor soms niet lekker in je auto zit is wel waar (maar niet dramatisch). Het is sowieso irritant.
Maar een ABS kan je ook behoorlijk redden, dat is gewoon een feit.

(ik moet alleen nog een mooi knopje vinden voor op het dashboard :wink: ).
Afbeelding
Plaats reactie