Driftbox; het betaalbare analyse-gereedschap

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

7.8 is best netjes, maar met een goede clutch-dump moet dat wel beter kunnen hoor! :)

Je trekt ook niet echt ver door volgens mij? 52kmh in 1 en iets van 87kmh in 2 is niet echt tot aan de toerenbegrenzer doortrekken? In de 1ste en 2de versnelling geeft dat meestal wel het snelste resultaat omdat je daar de meeste terugval in toeren hebt bij overschakelen...
Nog maar een keer proberen dus! :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Leuk opzich, maar erg duur en je kan nog steeds niet s´zelf regelen hoeveel sper je wilt. Een potmetertje is goedkoper volgens mij :wink:

//Maarten
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:7.8 is best netjes, maar met een goede clutch-dump moet dat wel beter kunnen hoor! :)

Je trekt ook niet echt ver door volgens mij? 52kmh in 1 en iets van 87kmh in 2 is niet echt tot aan de toerenbegrenzer doortrekken? In de 1ste en 2de versnelling geeft dat meestal wel het snelste resultaat omdat je daar de meeste terugval in toeren hebt bij overschakelen...
Nog maar een keer proberen dus! :wink:
Die clutch-dump begin ik niet aan. Ten tweede heeft de V6 van de Leon een softwarematige begrenzer die "langzaam" vermogen wegneemt en daarna het toerental op het maximum vasthoudt. Dus geen klap de begrenzer in, meer een elastiek gevoel. Opschakelen doe ik dus op het moment dat ik voel dat de felle acceleratie afneemt, toerenteller zwiept dan al wel de 6500 rpm voorbij ...

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ook al neemt de felle acceleratie af, dan nog kan het soms voordelig zijn om dan nog wat verder door te trekken. Het koppel op de wielen kan dan in die lagere versnelling toch nog hoger zijn dan een versnelling hoger bij die snelheid.

Clutchdump moet je gewoon een paar keer doen, kan je gelijk eindelijk die racekoppeling en lichter vliegwiel gaan bestellen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

De geklokte tijden van de Leon zijn:
0-030 1.13 sec
0-060 3.43 sec
0-080 5.14 sec
0-100 7.77 sec
0-120 10.32 sec
0-160 18.15 sec
Best:
50-80 2.4 sec
80-120 4.8 sec
Sprintafstanden:
0-200 meter 09.9 sec @ 116.6 km/h
0-400 meter 15.4 sec @ 146.6 km/h
G-krachten:
Maximale acceleratie 0.70 G
Laterale acceleratie 1.25 G (lang leven de bochten met goede verkanting)

Nu nog experimenteren met de power-mode. Eens kijken wat daar uit zou komen. Op het Duitse forum schrijven ze dat er waarschijnlijk een fout in de software zit, iets met verwisseling van Engelse en metrische eenheden.

@Maik,

In de eerste versnelling neemt de ECU al bij 5900 tot 6100 rpm vermogen weg, dus eerder opschakelen zou dan meer voordeel brengen dan verder doorhalen.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ligt er nog steeds aan hoeveel vermogen (of eigenlijk koppel) hij precies weghaalt Stephan.

Voorbeeldje:

Stel dat je versnellingsbakverhouding een verhouding tussen 1ste en 2de versnelling 1.5 is (zal er niet veel naast zitten). Dat zou dus betekenen een toerenterugval van 6000rpm naar 4000rpm bij overschakelen.

Stel dat je het volgende koppel hebt bij de verschillende toerentallen:
200Nm bij 3 tot 4500rpm
160Nm bij 6000rpm, snel afzakkend naar 140Nm bij 6200rpm door het knijpen van de ECU

Schakel je over bij 6000rpm dan heb je dus ipv 160Nm in je 1ste versnelling, 200/1.5 = 133Nm in je 2de versnelling op de uitgaande as van je versnellingsbak staan (dus ook op de wielen simpel gezegd).

Zou je doortrekken naar 6200rpm in 1 met een redelijk minder koppel van 140Nm, dan heb je nog steeds meer dan die 133Nm dan waarnaar je terug zou vallen in je 2 op de wielen staan.

Het ligt er dus maar net aan hoe je koppelverloop is hoog in toeren, of je ECU nu knijpt of niet, en dus zou je het gewoon even moeten testen :) .
Afbeelding
Gebruikersavatar
zoonvanlinne150
Mega lid
Berichten: 850
Lid geworden op: 21 jul 2006 7:46
Locatie: scheveningen

Bericht door zoonvanlinne150 »

ja, dat wou ik allemaal al zeggen!
''lotus'' en ''kapot''
''engels'' en ''meuk''
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ga jij je beertjeswieldoppen even snel poetsen ofzo...
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Je ziet niet voor niets de snelheid teruglopen in de grafiek Maik. Dat komt door het terugregelen van de ECU. Knap irri, want je weet nooit exact wanneer en hoe sterk ...

Op SO heeft een keertje een exel-grafiekje gestaan voor het wielkoppel van de V6. In 1e en 2e versnelling zou theoretisch doorgetrokken moeten worden naar de 6500+ en van 5 naar 6 al bij 5800 rpm om de maximale versnelling van het wielkoppel te benutten.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik zie wel snelheid teruglopen ja, maar dat lijken mij gewoon schakelmomenten. Er zit maar 1 ding echt op hoor, en dat ik meerdere runs met andere max. toerentellen meten. Dan weet je het pas zeker. Vooral die 0-160 tijd valt een beetje tegen natuurlijk :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ach Maik, het is maar iets meer dan 200 pk die ruim 1600 kg voort moet bewegen ...
S4 Avant
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Maarten schreef:Leuk opzich, maar erg duur en je kan nog steeds niet s´zelf regelen hoeveel sper je wilt. Een potmetertje is goedkoper volgens mij :wink:

//Maarten
Maarten, geldt bovenstaande ook voor een Audi TT quatro? Zo ja, hoe zit het dan met dat potmetertje, weet jij waar je dit dan tussen moet solderen en hoeveel ohm het moet zijn en dergelijke :?:
Less Is More
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

A3 Quattro, TT Quattro, Golf IV 4Motion en Leon 4 hebben allemaal hetzelfde onderstel met een Haldex-koppeling in het aandrijfsysteem ...

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
zoonvanlinne150
Mega lid
Berichten: 850
Lid geworden op: 21 jul 2006 7:46
Locatie: scheveningen

Bericht door zoonvanlinne150 »

*poets*poets*
''lotus'' en ''kapot''
''engels'' en ''meuk''
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Gisteren de Speedster ook maar eens aan de apparatuur aangesloten:

De geklokte tijden zijn:
0-030 0.96 sec
0-060 2.70 sec
0-080 4.11 sec
0-100 6.18 sec
0-120 8.46 sec
0-160 16.34 sec
Best:
50-80 2.17 sec
80-120 4.35 sec
Sprintafstanden:
0-200 meter 09.16 sec @ 125.2 km/h
0-400 meter 14.33 sec @ 151.6 km/h
G-krachten:
Maximale acceleratie 0.93 G
Laterale acceleratie 0.80 G

Testcondities: Opel Speedster 2.2i, 20 liter in de tank, buitentemperatuur 9 graden, droog, iets zanderig asfalt en kilometerstand van 17.000 km.

Dus met wat oefenen en goed asfalt moet de fabrieksopgave van 5.9 seconden naar de 100 te halen zijn. Zeker als de Bridgestones goed warm te rijden zijn. Die werken pas lekker boven de 15 graden, nu blijven ze te hard.

Waar Jans en ik gisteren erg van schrokken zijn de harde cijfers over de remweg! Bij noodstops op landweggetjes (wat zand op het asfalt) is de minimale stopafstand van 100-0 bijna 41 (!) meter in ongeveer 3 sec. Van 170-0 kost rond de 5 sec. en verbruikt 155 meter asfalt :shock:

SteV6

@Jans,

Kan jij die remwegcijfers uit je Duitse tijdschrift even voor mij plaatsen. Dan kan de rest de gemeten waardes ook in perspectief plaatsen.
Bijlagen
Remafstand
Remafstand
Speedyper002.jpg (46.47 KiB) 4991 keer bekeken
Acceleratiegrafiek
Acceleratiegrafiek
Speedyper001.jpg (54.64 KiB) 4994 keer bekeken
S4 Avant
Plaats reactie