Groepsaankoop Nitrons
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
In principe kan iedereen de dempers krijgen met de veren zoals ze die zelf willen. Er is geen sprake van een meerprijs. Op het moment dat ze extra veren willen hebben zou daar wel een meerprijs bovenop komen, maar dat is over het algemeen niet echt wat mensen willen.
Geldt natuurlijk niet voor de Eibach.
Met de 'extra veren' zoals in het stukje hierboven gaat het om een 2e setje.
Geldt natuurlijk niet voor de Eibach.
Lotus Elise S2
- paul
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
H.J. schreef:
kan kiezen voor Eibach veren i.p.v. de standaard veren, maar dat dat
een meerpijs geeft van ca. Euro 140,--
Wat ik ook niet begrijp is dat ze dus in feite hun eigen standaard veren,
maar zo, zo vinden en dat Eibach veel en veel beter is
Waarom monteren ze dit dan niet gelijk standaard op deze sets
(die toch als TOP voor onze Speedsters wordt omschreven
)
Toch weer allerlei vragen.....
Dit begrijp ik even niet.In het stukje van Nitron staat toch dat je ookGeldt natuurlijk niet voor de Eibach.
kan kiezen voor Eibach veren i.p.v. de standaard veren, maar dat dat
een meerpijs geeft van ca. Euro 140,--

Wat ik ook niet begrijp is dat ze dus in feite hun eigen standaard veren,
maar zo, zo vinden en dat Eibach veel en veel beter is

Waarom monteren ze dit dan niet gelijk standaard op deze sets

(die toch als TOP voor onze Speedsters wordt omschreven

Toch weer allerlei vragen.....

Cars are fun and without fun, life is nothing.
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
@Paul (en de rest):
Heel eenvoudig..
Het is inderdaad zo dat Nitron op een bepaald moment is begonnen met het leveren van Eibach veren als optie. De enige reden hiervoor is omdat mensen er simpelweg om gevraagd hebben.
Wat dat betreft is dit het alom bekende verhaal van men vraagt en wij draaien
Volgens de geleerden zijn Eibach veren iets lichter dan de Nitron veren, wat op zich niets zegt over de kwaliteit van de demping/vering, maar uiteraard wel een klein beetje helpt op het vlak van het onafgeveerd gewicht. Of dat 145 Euro waard is... tell me..
Als een klant Eibach veren op de Nitron dempers wil is dit uiteraard geen probleem..
Op de site van Mark zie je de verschillen bij de Nitrons.
Heel eenvoudig..
Het is inderdaad zo dat Nitron op een bepaald moment is begonnen met het leveren van Eibach veren als optie. De enige reden hiervoor is omdat mensen er simpelweg om gevraagd hebben.
Wat dat betreft is dit het alom bekende verhaal van men vraagt en wij draaien
Volgens de geleerden zijn Eibach veren iets lichter dan de Nitron veren, wat op zich niets zegt over de kwaliteit van de demping/vering, maar uiteraard wel een klein beetje helpt op het vlak van het onafgeveerd gewicht. Of dat 145 Euro waard is... tell me..
Als een klant Eibach veren op de Nitron dempers wil is dit uiteraard geen probleem..
Op de site van Mark zie je de verschillen bij de Nitrons.
Lotus Elise S2
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Potentieel 'religieuze' discussie, waar op internet forums flinke flamewars over gehouden wordenHerman schreef:Is er weinig belangsteling voor onze Duitse zusterclub's aanbieding van DoubleSixx voor 1665 Euro(En dat is meen ik inclusief montage, afstellen en adviezen.)
Weet iemand de voor- en nadelen van DoubleSixx versus Ohlins versus Nitrons?

Wat ik weet van de Ohlins zoals die op de VXR zijn gemonteerd en normaal worden verkocht is dat dit eigenlijk in de basis motorfiets schokbrekers zijn (36mm zuiger diameter) die zijn passend gemaakt voor een Elise/Speedster.
Werken op zich wel, maar zoals Thorney van het UK forum nu ook merkt (omdat hij een officiele Vauxhall reparatie garage is geworden en er vaker mee te maken krijgt) hebben deze dempers het te zwaar en gaan daardoor nog wel eens stuk.
De kleine zuiger-diameter zorgt ervoor dat demping moeilijker te regelen is, de olie veel zwaarder belast wordt en heter wordt.
Plans Motorsport in de UK onderkende dit een heeft met Ohlins een set dempers gemaakt met 46mm zuigers. Die zijn stukken beter, maar ook stukken duurder!
Nitrons zijn speciaal ontwikkeld voor Elises om mee te racen. Onder andere Andrew Walsh (bekend bij verschillende mensen hier

De zuiger-diameter zit ook rond de 46mm en heeft daarom dezelfde goede dempings en thermische eigenschappen als de duurdere Ohlins typen.
De DoubleSixx ken ik zelf niet, maar de beschijving heeft het over veren met een 2 inch diameter.
Op de Nitrons gaan 2.25" of 60mm veren, dus dat betekent waarschijnlijk dat de zuiger-diameter van de DoubleSixx wellicht ook wat aan de krappe kant is.
Dat betekent niet dat ze slecht zijn!
De DoubleSixx zijn dacht ik ook net zoals Nitrons en Ohlins monotube dempers, hetgeen ze in ieder geval boven dempers als SPAX en LEDA plaatst (dual tube) qua dempingskrakteristiek.
Wat ik wel begreep uit het verhaal van de DoubleSixx aanbieding was dat de goedkoopste variant daar alleen hoogte-verstelling heeft en geen demping-karakteristiek kan aanpassen (misschien heb ik het fout en heb ik het niet goed begrepen..)
Als dat zo is, dan zou ik persoonlijk die niet zo interessant vinden tenzij je ze puur voor straatgebruik er onder zet. Als je het circuit op gaat, dan wil je in ieder geval de demping wat kunnen aanpassen omdat je dan een andere karakteristiek wilt.
Losse aanpassingen van de druk en strek-demping (compression & rebound) (2-way) is vaak weer overkill en als er dan nog lage en hoge snelheid demping apart geregeld kunnen worden (3 way), dan heb je bijna een heel team nodig om de juiste settings te bepalen!
Daarom vind ik persoonlijk een demper met een enkele instelling die de druk- en strekdemping in een verhouding tegelijk aanpast voldoende voor straat en trackday gebruik. De standaard Nitrons hebben dit bijvoorbeeld.
DoubleSixx, Ohlins of Nitron zullen allemaal ongeveer hetzelfde kunnen. Alleen doen ze het soms op een wat andere manier.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon