Stephan,
Als je de stelring vaster of losser draait verstel je absoluut wél de voorspanning! ..én de positie van de zuiger in de demper en dus ook de wagenhoogte.
Best wel complex dus omdat je veel dingen tegelijkertijd doet.
Je moet je voorstellen, de schotel waarop de veer staat staat op een vaste positie. De andere kant van de veer staat op een verstelbare schotel. Als je de verstelbare schotel dus in- of uitdraait zal je de spanning op de veer varieeren. Doordat de veer 'opgesloten' zit tussen die twee schotels zal de totale lengte (van oog tot oog) mee varieeren, daarmee verstel je dus de wagenhoogte.
Allen, ik denk dat je die 75kg als een gemiddelde moet zien. Als er al met gewichten gewerkt wordt (de meeste uitlijners doen helemaal nix!

) kiest men vaak voor die 75kg. Maar als jij over het algemeen alleen in jouw auto zit kan je (net als ik) kiezen om zelf in de auto te gaan zitten tijdens het uitlijnen of om in ieder geval jouw gewicht zo dicht mogelijk te benaderen.
E.e.a. blijft natuurlijk een dynamisch verschijnsel, de inhoud van de benzinetank varieert, jouw gewicht varieert (de mijne meestal omhoog

) en de weg is niet altijd netjes spiegelglad
Herman, heb je ooit wel eens airjacks op een Elise aan het werk gezien? Die jongens van Red motorsport hadden op een Exige die ze vorig jaar naar Spa meehadden airjacks...
Als je een chassis snel af wil schrijven moet je vooral met dat soort dingen aan de slag. Ik stond ernaar te kijken toen de achterste airjacks simpelweg uit het chassis braken
Ook het op en neer bewegen heeft meer weg van een mokerslag dan een normale beweging.
Leuk voor van die touringcar hokken, maar van een elise chassis blijft niet zo gek veel over..