Hoogte van het onderstel
Hoogte van het onderstel
Sta op het punt een set Nitrons te bestellen. De hoogte van een standaard Nitrons voor de Speedster 125voor/135achter.
Heeft iemand enig idee wat de standaard hoogte is? En met welke hoogtes rijden jullie?
Thanks!
Heeft iemand enig idee wat de standaard hoogte is? En met welke hoogtes rijden jullie?
Thanks!
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Re: Hoogte van het onderstel
Mischien kun je ze er beter eerst onder zetten voor je hoogte verstellingen gaat doen.Co'tje schreef:Sta op het punt een set Nitrons te bestellen. De hoogte van een standaard Nitrons voor de Speedster 125voor/135achter.
Thanks!

- Piet
- Giga lid Carbon
108 mm voor (uit mijn hoofd). Daarna een beetje kijken hoe hoog je de achterkant, optisch, moet zetten. Standaard lijkt de auto achterover te hellen.
Hoogte gemeten vanaf de officiële meetpunten. Die zitten aan de onderkant van de auto.
Als je de auto laat uit wegen dan gaan ze aan die hoogte prutsen.
Hoogte gemeten vanaf de officiële meetpunten. Die zitten aan de onderkant van de auto.
Als je de auto laat uit wegen dan gaan ze aan die hoogte prutsen.
als ik Yvo goed heb begrepen is de ingestelde hoogte bepalen voor je weggedrag. Draaien aan de hoogte voor optische redenen gaat ten koste van het weggedrag.
Bij de diverse types veren is door de nitrons de hoogte bepaald. Voor de standaard veer/demper combinatie de hoogte die ik eerder aangaf.
Als ik een lagere set wil, dan passen ze de demper/veer combinatie aan. Hierdoor blijf het weggedrag optimaal bij een lagere koets.
Ik heb zelfs begrepen dat je de dempers aan moet laten passen als je met een flink hogere veerspanning wil gaan rijden.
Vanuit technisch oogpunt klinkt dit allemaal erg logisch. Daarom probeer ik erachter te komen wat een mooie hoogte is, dan kan ik een aangepaste set bestellen als ik de auto lager wil hebben.
Bij de diverse types veren is door de nitrons de hoogte bepaald. Voor de standaard veer/demper combinatie de hoogte die ik eerder aangaf.
Als ik een lagere set wil, dan passen ze de demper/veer combinatie aan. Hierdoor blijf het weggedrag optimaal bij een lagere koets.
Ik heb zelfs begrepen dat je de dempers aan moet laten passen als je met een flink hogere veerspanning wil gaan rijden.
Vanuit technisch oogpunt klinkt dit allemaal erg logisch. Daarom probeer ik erachter te komen wat een mooie hoogte is, dan kan ik een aangepaste set bestellen als ik de auto lager wil hebben.
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
Tenzij je zelf over heel veel onderstelkennis beschikt incluis de nodige ervaring (maar dan had je geen vragen aan Ivo hoeven stellen), zou ik een standaard set uit de schappen trekken en daarmee gaan spelen. Je hebt niets aan een 'voor jezelf' te ingewikkeld setje. Temeer omdat je bij weggedrag bijna een oneindig aantal factoren hebt die de wegligging kunnen beïnvloeden.
Klinkt bijdehand maar is goed bedoeld. Met de groeten van een onderstelnoob. Ik ga binnenkort weer spelen.

Klinkt bijdehand maar is goed bedoeld. Met de groeten van een onderstelnoob. Ik ga binnenkort weer spelen.

- Dennizz
Ik heb zelf geen nitron`s, staan wel op m`n verlanglijstje.Co'tje schreef:als ik Yvo goed heb begrepen is de ingestelde hoogte bepalen voor je weggedrag. Draaien aan de hoogte voor optische redenen gaat ten koste van het weggedrag.
Zover ik begrepen heb is dat je met een standaard setje nitron`s de auto al enkele cm`s daalt.
Maar om even op jouw vraag terug te komen, wat is de beste hoogte? Dat is de hoogte zodat je wel door NL kan rijden. Het is wel zo prettig als je elke drempel of woonwijk kunt bereiken.
Ik ben van mening dat de auto standaard een prima hoogte heeft. Ik denk dat als deze nog 3 a 4 cm zakt je al niet meer overal kunt komen!
Ik zou me over de rijhoogte dus niet te druk maken! Je hebt eenmaal rijhoogte nodig op straat met kuilen/drempels. Het is dus belangrijker dat je vering in balans is!
Ik denk niet dat je het echt duidelijk merkt in de speedy qua rijeigenschappen als je je veerweg e.d. gelijk houdt maar de auto 4 cm verlaagd...
Wel merk je het natuurlijk met instappen en de eerste beste drempel die je tegen komt. Ook zie je het "duidelijk". Maar ik denk niet dat je speedy minder snel omvalt in de bocht....
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Niet zozeer een kwestie van nauw luisteren, maar ik zou het jammer vinden als ik een set Nitrons koop om vervolgens het weggedrag om zeep te helpen omdat ik de verkeerde dingen doe.piet schreef:Als het voor jouw zo nauw luisterd zou ik geen Nitrons nemen maar Ohlins.

@piet: waar zitten de officiele meetpunten?
Wel leuk om te lezen hoe de meningen uiteenlopen over onderstelafstelling. Bijvoorbeeld het Spax/Nitrons topic.
Zo standaard mogelijk beginnen met de nitrons lijkt me een goed plan. Alleen even goed kijken naar de hoogte.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Ik zit zo rond de 115mm voor en 120mm achter, zonder ballast in de auto.
Bekijk anders ook even Markv z'n site, volgens mij heeft hij daar wat geschreven over wagenhoogte en de meetpunten en manier van meten.
Ik zit toch een cm of 2-3 lager dan standaard en heb nog nergens problemen met drempels gehad. Door de geringe overhang voor en achter valt het nog best mee. En ik heb al behoorlijk wat stadskilometers met de speedy gereden...
Bekijk anders ook even Markv z'n site, volgens mij heeft hij daar wat geschreven over wagenhoogte en de meetpunten en manier van meten.
Ik zit toch een cm of 2-3 lager dan standaard en heb nog nergens problemen met drempels gehad. Door de geringe overhang voor en achter valt het nog best mee. En ik heb al behoorlijk wat stadskilometers met de speedy gereden...

- Dennizz
Dit gaf bij mij al erg veel problemen. Ik moest vooruit parkeerplaatsen op en af. Achteruit zat je zo al op de grond. Regelmatig met drempels dat het fout ging. Parkeergarages gaven ook problemen. Ieder drempeltje "stilstaand" en schuin over vind ik niets.... Ik voelde me net zo`n verlaagde golf rijder zonder petjeMaik schreef:Ik zit zo rond de 115mm voor en 120mm achter, zonder ballast in de auto.

Ik denk dat dit zo`n 4 a 5 cm was en persoonlijk zal ik nooit zo ver verlagen. Ik wil wel een woonwijk in kunnen rijden

ps: ik ben ook te bang dat m`n vriendin het eens vergeet en dan met 25 km/h de gehele voorkant eraf rijdt.... Gezien de levertijd van de voorclaim, liever niet.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!