the-duke schreef:
Tenslotte toch nog 1 vraag (ook al had ik hem al min of meer gesteld), ik heb me ook wel eens laten vertellen dat indien je hem niet op de inlaat aansluit, maar naar de open luchtje laat ademen, hierdoor weer sneller lekkende keringen en pakkingen kan krijgen, doordat er niet meer licht aan gezogen wordt (en natuurlijk zeker met de turbo ombouw nogal wat blow-by gassen zijn).. Iemand daar ervaring mee, want een lekblok zit ik ook niet echt op te wachten ?
Is geen probleem...
De positieve carter-ventilatie waarbij de lucht in het carter echt wordt aangezogen door de inlaat gebeurt maar in een paar omstandigheden.
Meestal zit er nog een klepje ergens verwerkt, waardoor deze poort niet altijd open is naar het inlaat-spruitstuk.
Bij stationair of hoog vacuum wordt vaak de klep dicht 'gezogen' door het vacuum in het spruitstuk. Dit om tegen te gaan dat er een te grote onderdruk in het blok ontstaat. Da's ook niet goed voor je keringen..
Bij een turbo komt daar nog bij dat bij meer belasting het inlaat-spruitstuk juist onder een hoger-als-atmosferische druk staat, dus moet er sowieso met een terugslagklep worden gewerkt, anders pompt je turbo juist hierdoor lucht in het carter naar binnen.
Bij fabrieks-turbo motoren zie je vaal dat de carterventilatie vanaf het blok splitst in 2 takken.
1 gaat naar inlaatspruitstuk zelf en werkt als er een middelmatig vacuum is zoals bij lage belasting en deellast. Hier zit een terugslagklep die dicht slaat als de druk in het spruitstuk positief wordt (aka. boost)
De andere tak van de slang komt vaak ergens tussen het luchtfilter en de inlaat van de turbo uit. Dit is vrijwel atmosferisch, dus als de motor onder druk loopt kan het carter hier ademen.
In jouw sitiatie zou je feitelijk alleen het vacuum-effect van de spruitstuk aansluiting kwijt raken, maar de andere is weinig anders of je die nou in de inlaat laat uitkomen voor de turbo of in een losse opvang-bak.
Hooguit zou de motor een heel ietsiepietsie meer kunnen verbruiken op deellast omdat het carter bij een catchtank die naar de buitenlucht open is altijd atmosferisch of net erboven is. Bij een aansluiting op het inlaat-sruitstuk zou er een licht vacuum in het carter kunnen onstaat wat de pomp en draai-verliezen in de motor vermindert.
Maar goed.. Da's wel margewerk..
Ik zou me dus geen zorgen maken over een 'open' catchtank. Je hoort alleen wel eens van mensen dat ze toch uiteindelijk de geur van de oliedampen teveel vinden en 'm dan toch maar weer terug voeren naar de inlaat van de motor.
Je zorgt er dan in ieder geval wel voor dat oliedruppels en verzadigde dampen kunnen neerslaan in de catchtank voordat het restantje de motor in gaat.
Bye, Arno.