Oil catch tank (voor een 2.2 turbo)

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Oil catch tank (voor een 2.2 turbo)

Bericht door the-duke »

Hallo,

ineens viel het mij op dat de carterontluchting, ook nog in mijn geval, aangesloten zit op de inlaat, net na mijn luchtfilter dus voor de turbo aan de aanzuigzijde.

Ik had daar nooit naar gekeken bij deze auto, maar het kan nooit goed zijn alle condens en oliedamp (en dus de smurrie die de combinatie geeft of de koolstofafzettingen die dit geeft) door de turbo, intercooler en inlaatspruitstuk te jagen.
Ik heb contact gehad met DBilas om dit te vragen en zij bevestigden dat dit beter zou zijn wanneer ik dit veranderde. (ik wil natuurlijk niet in garantieproblemen komen..)

Nu vraag ik me een paar dingen af:
1) Zit er nu echt veel verschil in catchtanks ?
Ik zie er toevallig eentje bij mij in de buurt te koop staan : http://www.jps-tuningshop.com/categorie.asp?id=219, maar kan het zijn dat de ene veel beter filtert dan de andere ?

2) Hoe de meningen verdeeld zijn over het aansluiten ?
Zouden jullie de caterventilatie op de catchtank aansluiten en deze vervolgens weer op de inlaat (dus a.h.w ertussen zetten) of zouden jullie hem alleen via een filtertje in freeair uit laten komen en de aansluiting op de inlaat afdoppen ? (want bij optie 2 krijgt de motor zeker geen oliedamp binnen)


gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Heb de aansluiting op de inlaat afgedicht om zeker te zijn dat er niks meer binnen komt. Zou het tankje er ook niet tussen willen monteren mocht het tankje eens te vol raken :!: Heb op de uitgang van het tankje ook gewoon een slang gemonteerd die onder in de motorruimte uitkomt en dus een open verbinding met de buitenlucht vormt... misschien niet de meest milieubewuste oplossing :oops:, maar aan de andere kant was mijn viergassentest afgelopen APK beter dan origineel :wink:
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hier nog een ander type:

http://www.viperperformance.co.uk/produ ... 69&mat=118

Gewoon met een apart filtertje de buitenlucht van een lekkere lucht voorzien, zoals door de anderen ook aangeraden...
Afbeelding
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Ik vond deze wel aardig vanwege het filterje:
Afbeelding
http://cgi.ebay.de/Oil-Catch-Tank-Renau ... 240%3A1318

Nog goeikoper:
http://cgi.ebay.de/Top-Olsammelbehaelte ... otohosting

Misschien niet heel erg knappies, maar afdoende.
Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen om de gefilterde lucht terug te voeren de motor in. Gewoon afdoppen.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Maik schreef:Hier nog een ander type:

http://www.viperperformance.co.uk/produ ... 69&mat=118

Gewoon met een apart filtertje de buitenlucht van een lekkere lucht voorzien, zoals door de anderen ook aangeraden...
Deze heb ik inmiddels liggen, en is binnenkort bij mij gemonteerd te zien. Een van de aansluitingen is omhoog gezet en voorzien van filtertje... :wink:
De andere zal dwars weglopen naar de aansluiting op het kleppendeksel.
Best handig trouwens draaibare aansluitingen, en zo'n aftapplug. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dominique schreef: ........
Best handig trouwens draaibare aansluitingen, en zo'n aftapplug. 8)
Als je zo'n olieboot hebt wel ja 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

hmm, het lijkt erop dat de meeste stemmen opgaan voor niet ertussen zetten, maar gewoon naar de buitenlucht laten ventileren..

Nu heb ik me ook wel eens laten vertellen dat je hierdoor weer sneller lekkende keringen en pakkingen kan krijgen, zeker wanneer de catchtank wat weerstand heeft.. Dan komt er wat overdruk op alle cartergassen in plaats van dat er licht aan gezogen wordt..

Waar ik nog niemand over heb gehoord, is of er nu echt veel verschil in catchtanks zit ?
Ik kan me zomaar voorstellen dat er "lege doosjes" zijn, misschien ook wel soorten met een soort RVS pannenspons erin en tenslotte misschien wel types die via een soort centrifugaalwerking de olie van de lucht scheiden.. Dus met verschil bedoelde ik dus eigenlijk qua werking en wat er beter of slechter werkt..
Is er toevallig nog iemand die daar iets over weet of een mening over heeft ?

Gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

De meeste die je tegenkomt zijn gewoon leeg.

Schotjes zou je nodig hebben wanneer de lucht olie spetters meeneemt de tank in, om het filter in de luwte te houden. Maar ik denk dat je dan eerder een ander probleem hebt met de motor. :lol:

Wanneer je de tank zou vullen met heel grof staalwol, zou de olie damp er waarschijnlijk makkelijk op neer slaan. Het leeg krijgen van de tank zou iets lastiger kunnen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Niet als je auto 75% van de tijd bij Plans staat nee :roll: :lol:
Wanneer is de overtocht nou?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Hey Herman, mijn wagen staat ook weer bij de bouwer. Komt alleen nooit meer terug met een beetje geluk. Misschien breng ik je hiermee op een goed idee. Ik weet nog wel wat Exiges te koop... :jump:




Nou, hopen op het beste maar weer. Die paar daagjes zullen er wel bij kunnen. Tot nog toe heb je geen circuitdagen hoeven afzeggen dacht ik.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

allen schreef:Hey Herman, mijn wagen staat ook weer bij de bouwer. Komt alleen nooit meer terug met een beetje geluk. Misschien breng ik je hiermee op een goed idee. Ik weet nog wel wat Exiges te koop... :jump:
Ga je de speedster verkopen?
Plaats reactie