Oil catch tank (voor een 2.2 turbo)
Oil catch tank (voor een 2.2 turbo)
Hallo,
ineens viel het mij op dat de carterontluchting, ook nog in mijn geval, aangesloten zit op de inlaat, net na mijn luchtfilter dus voor de turbo aan de aanzuigzijde.
Ik had daar nooit naar gekeken bij deze auto, maar het kan nooit goed zijn alle condens en oliedamp (en dus de smurrie die de combinatie geeft of de koolstofafzettingen die dit geeft) door de turbo, intercooler en inlaatspruitstuk te jagen.
Ik heb contact gehad met DBilas om dit te vragen en zij bevestigden dat dit beter zou zijn wanneer ik dit veranderde. (ik wil natuurlijk niet in garantieproblemen komen..)
Nu vraag ik me een paar dingen af:
1) Zit er nu echt veel verschil in catchtanks ?
Ik zie er toevallig eentje bij mij in de buurt te koop staan : http://www.jps-tuningshop.com/categorie.asp?id=219, maar kan het zijn dat de ene veel beter filtert dan de andere ?
2) Hoe de meningen verdeeld zijn over het aansluiten ?
Zouden jullie de caterventilatie op de catchtank aansluiten en deze vervolgens weer op de inlaat (dus a.h.w ertussen zetten) of zouden jullie hem alleen via een filtertje in freeair uit laten komen en de aansluiting op de inlaat afdoppen ? (want bij optie 2 krijgt de motor zeker geen oliedamp binnen)
gr,
The-Duke
ineens viel het mij op dat de carterontluchting, ook nog in mijn geval, aangesloten zit op de inlaat, net na mijn luchtfilter dus voor de turbo aan de aanzuigzijde.
Ik had daar nooit naar gekeken bij deze auto, maar het kan nooit goed zijn alle condens en oliedamp (en dus de smurrie die de combinatie geeft of de koolstofafzettingen die dit geeft) door de turbo, intercooler en inlaatspruitstuk te jagen.
Ik heb contact gehad met DBilas om dit te vragen en zij bevestigden dat dit beter zou zijn wanneer ik dit veranderde. (ik wil natuurlijk niet in garantieproblemen komen..)
Nu vraag ik me een paar dingen af:
1) Zit er nu echt veel verschil in catchtanks ?
Ik zie er toevallig eentje bij mij in de buurt te koop staan : http://www.jps-tuningshop.com/categorie.asp?id=219, maar kan het zijn dat de ene veel beter filtert dan de andere ?
2) Hoe de meningen verdeeld zijn over het aansluiten ?
Zouden jullie de caterventilatie op de catchtank aansluiten en deze vervolgens weer op de inlaat (dus a.h.w ertussen zetten) of zouden jullie hem alleen via een filtertje in freeair uit laten komen en de aansluiting op de inlaat afdoppen ? (want bij optie 2 krijgt de motor zeker geen oliedamp binnen)
gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Heb de aansluiting op de inlaat afgedicht om zeker te zijn dat er niks meer binnen komt. Zou het tankje er ook niet tussen willen monteren mocht het tankje eens te vol raken Heb op de uitgang van het tankje ook gewoon een slang gemonteerd die onder in de motorruimte uitkomt en dus een open verbinding met de buitenlucht vormt... misschien niet de meest milieubewuste oplossing , maar aan de andere kant was mijn viergassentest afgelopen APK beter dan origineel
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Hier nog een ander type:
http://www.viperperformance.co.uk/produ ... 69&mat=118
Gewoon met een apart filtertje de buitenlucht van een lekkere lucht voorzien, zoals door de anderen ook aangeraden...
http://www.viperperformance.co.uk/produ ... 69&mat=118
Gewoon met een apart filtertje de buitenlucht van een lekkere lucht voorzien, zoals door de anderen ook aangeraden...
Ik vond deze wel aardig vanwege het filterje:
http://cgi.ebay.de/Oil-Catch-Tank-Renau ... 240%3A1318
Nog goeikoper:
http://cgi.ebay.de/Top-Olsammelbehaelte ... otohosting
Misschien niet heel erg knappies, maar afdoende.
Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen om de gefilterde lucht terug te voeren de motor in. Gewoon afdoppen.
http://cgi.ebay.de/Oil-Catch-Tank-Renau ... 240%3A1318
Nog goeikoper:
http://cgi.ebay.de/Top-Olsammelbehaelte ... otohosting
Misschien niet heel erg knappies, maar afdoende.
Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen om de gefilterde lucht terug te voeren de motor in. Gewoon afdoppen.
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Deze heb ik inmiddels liggen, en is binnenkort bij mij gemonteerd te zien. Een van de aansluitingen is omhoog gezet en voorzien van filtertje...Maik schreef:Hier nog een ander type:
http://www.viperperformance.co.uk/produ ... 69&mat=118
Gewoon met een apart filtertje de buitenlucht van een lekkere lucht voorzien, zoals door de anderen ook aangeraden...
De andere zal dwars weglopen naar de aansluiting op het kleppendeksel.
Best handig trouwens draaibare aansluitingen, en zo'n aftapplug.
hmm, het lijkt erop dat de meeste stemmen opgaan voor niet ertussen zetten, maar gewoon naar de buitenlucht laten ventileren..
Nu heb ik me ook wel eens laten vertellen dat je hierdoor weer sneller lekkende keringen en pakkingen kan krijgen, zeker wanneer de catchtank wat weerstand heeft.. Dan komt er wat overdruk op alle cartergassen in plaats van dat er licht aan gezogen wordt..
Waar ik nog niemand over heb gehoord, is of er nu echt veel verschil in catchtanks zit ?
Ik kan me zomaar voorstellen dat er "lege doosjes" zijn, misschien ook wel soorten met een soort RVS pannenspons erin en tenslotte misschien wel types die via een soort centrifugaalwerking de olie van de lucht scheiden.. Dus met verschil bedoelde ik dus eigenlijk qua werking en wat er beter of slechter werkt..
Is er toevallig nog iemand die daar iets over weet of een mening over heeft ?
Gr,
The-Duke
Nu heb ik me ook wel eens laten vertellen dat je hierdoor weer sneller lekkende keringen en pakkingen kan krijgen, zeker wanneer de catchtank wat weerstand heeft.. Dan komt er wat overdruk op alle cartergassen in plaats van dat er licht aan gezogen wordt..
Waar ik nog niemand over heb gehoord, is of er nu echt veel verschil in catchtanks zit ?
Ik kan me zomaar voorstellen dat er "lege doosjes" zijn, misschien ook wel soorten met een soort RVS pannenspons erin en tenslotte misschien wel types die via een soort centrifugaalwerking de olie van de lucht scheiden.. Dus met verschil bedoelde ik dus eigenlijk qua werking en wat er beter of slechter werkt..
Is er toevallig nog iemand die daar iets over weet of een mening over heeft ?
Gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
De meeste die je tegenkomt zijn gewoon leeg.
Schotjes zou je nodig hebben wanneer de lucht olie spetters meeneemt de tank in, om het filter in de luwte te houden. Maar ik denk dat je dan eerder een ander probleem hebt met de motor.
Wanneer je de tank zou vullen met heel grof staalwol, zou de olie damp er waarschijnlijk makkelijk op neer slaan. Het leeg krijgen van de tank zou iets lastiger kunnen zijn.
Schotjes zou je nodig hebben wanneer de lucht olie spetters meeneemt de tank in, om het filter in de luwte te houden. Maar ik denk dat je dan eerder een ander probleem hebt met de motor.
Wanneer je de tank zou vullen met heel grof staalwol, zou de olie damp er waarschijnlijk makkelijk op neer slaan. Het leeg krijgen van de tank zou iets lastiger kunnen zijn.
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Hey Herman, mijn wagen staat ook weer bij de bouwer. Komt alleen nooit meer terug met een beetje geluk. Misschien breng ik je hiermee op een goed idee. Ik weet nog wel wat Exiges te koop...
Nou, hopen op het beste maar weer. Die paar daagjes zullen er wel bij kunnen. Tot nog toe heb je geen circuitdagen hoeven afzeggen dacht ik.
Nou, hopen op het beste maar weer. Die paar daagjes zullen er wel bij kunnen. Tot nog toe heb je geen circuitdagen hoeven afzeggen dacht ik.