Pagina 2 van 3
Geplaatst: 10 mei 2009 7:34
door Richard
@ Martin,
jouw speedster is verlaagd en daarnaast perfect uitgelijnt door zonneveld banden. (uitlijnen met 1 persoon achter het stuur)
En de spoiler doet ook al een hoop qua rijgedrag.
Denk dus dat geoffrey met zijn standaard speedster een hele andere auto qua gevoel heeft dan die van jouw.
Richard
Geplaatst: 10 mei 2009 8:45
door Dennizz
allen schreef:Ik zit nu op 205 breed en ik ga later terug naar 195. Ik wil wel zeggen dat ik op de 175 band absoluut geen last van onderstuur had.
Waarom ga terug in breedte?
Geplaatst: 10 mei 2009 9:09
door Herman
Deleted
banden
Geplaatst: 10 mei 2009 11:37
door Pipo
Ik zit vooraan met een 205 (op een achtervelg), en achteraan met de originele 225 banden. Daarmee heb je vooraan iets meer grip dan achteraan, dus totaal geen onderstuur meer. En zo heb ik het dan weer liever; breekt hij achteraan iets sneller uit, en dat vind ik eenvoudiger en sneller te corrigeren.
Als de achterbanden versleten zijn, zou ik ze wel eens door een 235 vervangen. Ik vermoed dat je daarmee een perfekt neutrale opzet krijgt.
Geplaatst: 10 mei 2009 12:48
door allen
Omdat ik nu 0 komma 0 onderstuur heb, terwijl ik het graag voor het kiezen heb. Een andere optie is een iets bredere achterband, maar daar heb ik met mijn 145 pk'tjes pisvermogen geen trek in. Voor m'n gevoel is de verhouding net ff zoek nu.
Re: banden
Geplaatst: 10 mei 2009 14:13
door Herman
Deleted
Geplaatst: 10 mei 2009 18:00
door Maik
Ach, we hebben het hier allemaal over kleine verschillen. Waarschijnlijk zit pipo z'n speedster net lekker tegen overstuur aan. Het is allemaal niet 1 op 1 te vergelijken omdat pipo z'n geo waarschijnlijk alweer helemaal anders staat dan die van Herman of Allen bv... En daarbij vind ik het ook moeilijk te geloven dat 10mm op 205 mm echt heel veel verschil maakt. Het is niet zo dat je met deze 5% (!!!) bredere band dan een 195 opeens bakken meer grip hebt.
Ikzelf heb liever een hele neutrale set-up, die ik nu redelijk heb. Ik heb 205 voor en 245 achter. Overstuur is op afroep te verkrijgen en is dan nog goed op te vangen, maar bij de pinken zijn moet je dan wel. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat prettig vind, maar ook dat anderen dat wel prettig vinden

. Met mijn 160 paardjes heb je ook niet zo snel zoveel kracht op de achterwielen staan (in ieder geval op hoge snelheid) dat het dan opeens grip aan of uit is, en een ver getunede turbomotor is dan wel wat lastiger.
Geplaatst: 10 mei 2009 18:13
door allen
Het zal je vies tegenvallen hoeveel het uitmaakt kwa weggedrag van de auto. Overigens zit jij met 205 en 245 nog wel op een heel andere stuurbalans dan een auto met 205 voor en 225 achter. Ik wil achter niet breder, dus voor moet ooit weer smaller.

Geplaatst: 10 mei 2009 18:38
door Maik
Ik denk dat een halve graad meer negatief camber op de vooras je al meer grip opleverd dan van 195 naar 205. Als je band 2x zo breed is krijg je niet 2x zoveel grip

Geplaatst: 10 mei 2009 20:28
door allen
Heb ik al amper op de vooras!
Ik ben van 175 naar 195 naar 205 gegaan bij behoud van een 225 achterband. Ongeacht alle theoretische onderbouwing van wie dan ook ga ik terug naar 195 zodra die banden er doorheen zitten. Ik snap ook echt niet waarom zoveel mensen maar over onderstuur zitten te zaniken met de 175 band omdat ik geloof dat je met een goede uitlijning en wat beleid van je voet en handen gewoon perfect moet kunnen sturen op die iele voorbandjes. Of je zoiets mooi vind is een tweede.
Geplaatst: 11 mei 2009 7:19
door Maik
Als je de keuze hebt en je wilt terug naar 195 dan moet je dat natuurlijk vooral doen, maar anderen "voor gek"

verklaren dat ze met een 5% bredere band rijden is een beetje vreemd.
En daarbij is het leuk en aardig dat je onderstuur goed kan voorkomen met een bepaalde rijstijl (fluwelen handen/voetentechniek), maar dan moet je die rijstijl wel leuk vinden. Ik rij de auto namelijk voor de lol en niet voor de snelste rondetijden

Geplaatst: 11 mei 2009 7:30
door allen
En waarom rijdt jij dan met 245 achter Maikie Gripmeister?! Ook jij hebt dus stiekem wel door dat er een bepaalde balans tussen de voor en achterzijde zou moeten zitten. Als je van 5% uit gaat reken je de voorzijde vanaf een 195 band ipv 175, waar deze standaard op staat.
Alleen daarom zou ik jou voor gek durven verklaren. Voor alle andere medemensen heb ik natuurlijk innig respect.

Geplaatst: 11 mei 2009 8:25
door Maik
Kleine gek, toen ik de ATS velgen kocht waren deze maten (205 en 245) mijn eerste gok. Ik had toen al een uitlijning met -1 graad op de voorwielen. Deze set-up beviel en bevalt mij nog steeds goed. Veel andere speedsterrijders hebben echter nog de originele uitlijning, wat niet eens zo gek is als je alleen (gemiddeld) rustige wegkilometers maakt (slijtage). Dus zonder wat negatief camber moet je dan juist naar wat breder rubber aan de voorkant.
En dan vergeten we even dat ik ook meer camber aan de achterkant heb

Geplaatst: 11 mei 2009 9:21
door allen
Zucht... Deze gek laat Maik het verschil in procenten uitrekenen tussen:
* 205 - 245
* 205 - 225
* 195 - 225
* 175 - 225
Wat komt het dichtste in de buurt bij jouw sjonnehwielen? Wist je natuurlijk al lang 'bert & ernie' hoofd, dus nu ff kappuh met die ongein! Ga liever verzinnen hoe je mij gaat helpen m mooie stevige bouten in m'n wielophanging jast. Want als je heeeeeeeeeeeel lief vraagt laat ik je er misschien wel aan sleutelen. Goed voor je ego.

Geplaatst: 11 mei 2009 10:59
door stefan
@ maik
wat zou er tegenwoordig zoal in de lucht zitten boven dordrecht
ik denk dat het geen zuurstof aleen is
neje grapje hoor
ik volg dat banden verhaal ook op de voet (wie weet in de verre toekomst)
mischien ooit andere dempers en gelijk velgen
grt stefan & monia