bredere voorbanden

Vragen over bekleding, velgen e.d.
geoffreyspeedster
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mar 2009 20:12

bredere voorbanden

Bericht door geoffreyspeedster »

hoi allen
ik zit al een tijdje te twijfelen of ik bredere voorbanden moet nemen. ik vind de standaard voor banden veel te smal (fiets banden), maar het is me neit helemaal duidelijk wat met name de nadelen hiervan zijn. kan iemand mij (die ze wel gemonteerd heeft) vertellen? en ook tot welke maat zal ik maximaal gaan 205 of misschien toch net als achter 225 ?? hoop iets te horen

groeten
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik ben voor naar 16 inch gegaan met 7J brede velg en een bandje van 205 breed.

Ik heb nog geen nadeel kunnen vinden, alleen de ruimte tussen de band en wielkast is wat groter geworden. Iig geen last met aanlopen e.d.

Onderstuur ben je wel in 1 keer kwijt en dat vind ik erg prettig. Het mooiste zijn natuurlijk echte dikke banden 235 voor en 265 achter ofzo 8) Maar dan komt de auto door de weerstand niet vooruit :lol:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
geoffreyspeedster
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mar 2009 20:12

Bericht door geoffreyspeedster »

het gaat er dus om dat ik de standaar voor velgen wil behouden en daar een bredere band op wil zetten, zal ik dan toch voor 205 voor gaan
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

De standaard voorvelgen zijn erg smal, 5,5J (5,5 inch). Ik heb speedsters gezien die daar een 205 band om hebben en het is geen gezicht vind ik. De banden staan er dan als ballonnen op. Ook zal dat de rij-eigenschappen niet ten goede komen (en ik denk ook de levensduur/slijtagepatroon van de band niet).
Ik zou er maximaal 195 omheen leggen, maar die schijnen bijna niet te vinden te zijn in 17inch, maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat Good Year een sportieve band in die maat te koop heeft? Was dat niet voor de suzuki swist sport?

Voor de rest moet je sowieso niet breder gaan dan 205 anders gaan ze aanlopen (doen ze met 205 soms al ietsje). Daarbij heeft het ook totaal geen nut meer om nog breder te gaan op zo'n lichte auto met een gewichtsverdeling van 60-40%...
Afbeelding
geoffreyspeedster
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mar 2009 20:12

1

Bericht door geoffreyspeedster »

zzzz
Laatst gewijzigd door geoffreyspeedster op 12 mei 2009 7:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat is de breedte van de velg inderdaad :wink:
En je doet nu het imago van autoverkoper niet veel goeds 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:...Ik zou er maximaal 195 omheen leggen, maar die schijnen bijna niet te vinden te zijn in 17inch, maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat Good Year een sportieve band in die maat te koop heeft? Was dat niet voor de suzuki swist sport?...

Ik dacht dat het Yokohama is Maik. Op het duitse forum wordt gesproken over een 195/50R17

Maar geoffreyspeedster, waarom zoek je niet originele achterwielen om die voorop te gebruiken met 205/45R17 en rondom 15mm spacers per wiel. Een veel vaker gebruikte combinatie.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Herman schreef:Ik zou niet te ver gaan, om een gezond stukje onderstuur over te houden. Als je voor aanpast, doe er dan ook achter wat bij.
Achter ben ik wel hetzelfde gebleven (7,5J en 225 bandbreedte). Dit gedaan om de prijs laag te houden van de velg en (toekomstige) banden. Tot op heden nog geen negatieve ervaringen gehad.

Ik ben wel van plan om er spacers tussen te zetten achter. Achter vallen de velgen toch teveel naar binnen. Achteraf gezien niet de juiste ET-waarde gekozen :oops: Het was de bedoeling dat ze een stukje meer naar buiten kwamen als standaard.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

hallo geoffrey,
je zit al een tijdje te twijfelen over bredere banden?
Volgens mij heb je de auto net zo lang als ik, weekje of 5 a 6.

Kun je niet beter eerst lekker genieten van de speedster zoals hij is? En pas na een tijdje wat er "mogelijk" te verbeteren is?
Maar dat is mijn bescheiden mening.

nu 5 weken en 2000km verder.
gr, martin
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
geoffreyspeedster
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mar 2009 20:12

Bericht door geoffreyspeedster »

hoi martin

Ja daar heb ook wel gelijk in. heb tot nu toe al redelijk wat veranderd: xenon / voorgrill weg / emblemen eraf / kleine kentekenplaat voor. ik irriteer me alleen erg aan het rij gedrag soms, hij ligt lekker op de weg maar als je hard door de bocht gaat ervaar ik erge onderstuur. heb me laten vertellen dat je dit o.a. met banden al een stuk tegen kan gaan. en inderdaad ik heb mijn auto nu ongeveer een week of 6, maar heb hem VAAK moeten missen omdat er nog van alles door de garage waar ik hem gekocht had, gedaan moest worden.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

geoffreyspeedster schreef:maar als je hard door de bocht gaat ervaar ik erge onderstuur. heb me laten vertellen dat je dit o.a. met banden al een stuk tegen kan gaan.
Vergeet 1 hele belangrijke niet: rij-techniek!

Als je techniek niet 'klopt' met een middenmotor-auto, dan zal je ALTIJD onderstuur houden, of je eindigt achterstevoren in een heg.

Dus als je te bruusk in stuurt en de auto geen gelegenheid geeft om door gewichtsverplaatsing grip op te bouwen op de buitenkant, dan blijf je altijd ondersturen.

Vergeet ook een goede uitlijning van de auto niet! Met een tandje negatief voor-camber zal hij al gauw veel 'bijteriger' aan de voorkant worden, maar ook hier weer: meer grip vooraan betekent dat de achterkant makkelijker 'om' komt.

Doe eens een cursusje bij iemand als Andrew Walsh ( http://www.carlimits.com/ ) en je zult een aantal dingen heel anders gaan zien en ervaren.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoe oud zijn je (voor)banden Geoffrey? Misschien zijn ze nog origineel? Dan zouden ze al heel wat grip ingeleverd kunnen hebben, banden verouderen namelijk, ze drogen uit en het rubber wordt harder :idea:
En wat Arno zegt, met een nieuwe uitlijning kan je ook al een hoop winnen. Maar ik begrijp dat je het ook voor de looks wilt doen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik zou Arno zijn advies zeker ter harte nemen.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik zit nu op 205 breed en ik ga later terug naar 195. Ik wil wel zeggen dat ik op de 175 band absoluut geen last van onderstuur had.
Plaats reactie