bredere voorbanden
-
- Actief lid
bredere voorbanden
hoi allen
ik zit al een tijdje te twijfelen of ik bredere voorbanden moet nemen. ik vind de standaard voor banden veel te smal (fiets banden), maar het is me neit helemaal duidelijk wat met name de nadelen hiervan zijn. kan iemand mij (die ze wel gemonteerd heeft) vertellen? en ook tot welke maat zal ik maximaal gaan 205 of misschien toch net als achter 225 ?? hoop iets te horen
groeten
ik zit al een tijdje te twijfelen of ik bredere voorbanden moet nemen. ik vind de standaard voor banden veel te smal (fiets banden), maar het is me neit helemaal duidelijk wat met name de nadelen hiervan zijn. kan iemand mij (die ze wel gemonteerd heeft) vertellen? en ook tot welke maat zal ik maximaal gaan 205 of misschien toch net als achter 225 ?? hoop iets te horen
groeten
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Ik ben voor naar 16 inch gegaan met 7J brede velg en een bandje van 205 breed.
Ik heb nog geen nadeel kunnen vinden, alleen de ruimte tussen de band en wielkast is wat groter geworden. Iig geen last met aanlopen e.d.
Onderstuur ben je wel in 1 keer kwijt en dat vind ik erg prettig. Het mooiste zijn natuurlijk echte dikke banden 235 voor en 265 achter ofzo
Maar dan komt de auto door de weerstand niet vooruit 
Ik heb nog geen nadeel kunnen vinden, alleen de ruimte tussen de band en wielkast is wat groter geworden. Iig geen last met aanlopen e.d.
Onderstuur ben je wel in 1 keer kwijt en dat vind ik erg prettig. Het mooiste zijn natuurlijk echte dikke banden 235 voor en 265 achter ofzo

Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
-
- Actief lid
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
De standaard voorvelgen zijn erg smal, 5,5J (5,5 inch). Ik heb speedsters gezien die daar een 205 band om hebben en het is geen gezicht vind ik. De banden staan er dan als ballonnen op. Ook zal dat de rij-eigenschappen niet ten goede komen (en ik denk ook de levensduur/slijtagepatroon van de band niet).
Ik zou er maximaal 195 omheen leggen, maar die schijnen bijna niet te vinden te zijn in 17inch, maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat Good Year een sportieve band in die maat te koop heeft? Was dat niet voor de suzuki swist sport?
Voor de rest moet je sowieso niet breder gaan dan 205 anders gaan ze aanlopen (doen ze met 205 soms al ietsje). Daarbij heeft het ook totaal geen nut meer om nog breder te gaan op zo'n lichte auto met een gewichtsverdeling van 60-40%...
Ik zou er maximaal 195 omheen leggen, maar die schijnen bijna niet te vinden te zijn in 17inch, maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat Good Year een sportieve band in die maat te koop heeft? Was dat niet voor de suzuki swist sport?
Voor de rest moet je sowieso niet breder gaan dan 205 anders gaan ze aanlopen (doen ze met 205 soms al ietsje). Daarbij heeft het ook totaal geen nut meer om nog breder te gaan op zo'n lichte auto met een gewichtsverdeling van 60-40%...

-
- Actief lid
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Maik schreef:...Ik zou er maximaal 195 omheen leggen, maar die schijnen bijna niet te vinden te zijn in 17inch, maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat Good Year een sportieve band in die maat te koop heeft? Was dat niet voor de suzuki swist sport?...
Ik dacht dat het Yokohama is Maik. Op het duitse forum wordt gesproken over een 195/50R17
Maar geoffreyspeedster, waarom zoek je niet originele achterwielen om die voorop te gebruiken met 205/45R17 en rondom 15mm spacers per wiel. Een veel vaker gebruikte combinatie.
SteV6
S4 Avant
- Dennizz
Achter ben ik wel hetzelfde gebleven (7,5J en 225 bandbreedte). Dit gedaan om de prijs laag te houden van de velg en (toekomstige) banden. Tot op heden nog geen negatieve ervaringen gehad.Herman schreef:Ik zou niet te ver gaan, om een gezond stukje onderstuur over te houden. Als je voor aanpast, doe er dan ook achter wat bij.
Ik ben wel van plan om er spacers tussen te zetten achter. Achter vallen de velgen toch teveel naar binnen. Achteraf gezien niet de juiste ET-waarde gekozen

Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
hallo geoffrey,
je zit al een tijdje te twijfelen over bredere banden?
Volgens mij heb je de auto net zo lang als ik, weekje of 5 a 6.
Kun je niet beter eerst lekker genieten van de speedster zoals hij is? En pas na een tijdje wat er "mogelijk" te verbeteren is?
Maar dat is mijn bescheiden mening.
nu 5 weken en 2000km verder.
gr, martin
je zit al een tijdje te twijfelen over bredere banden?
Volgens mij heb je de auto net zo lang als ik, weekje of 5 a 6.
Kun je niet beter eerst lekker genieten van de speedster zoals hij is? En pas na een tijdje wat er "mogelijk" te verbeteren is?
Maar dat is mijn bescheiden mening.
nu 5 weken en 2000km verder.
gr, martin
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
-
- Actief lid
hoi martin
Ja daar heb ook wel gelijk in. heb tot nu toe al redelijk wat veranderd: xenon / voorgrill weg / emblemen eraf / kleine kentekenplaat voor. ik irriteer me alleen erg aan het rij gedrag soms, hij ligt lekker op de weg maar als je hard door de bocht gaat ervaar ik erge onderstuur. heb me laten vertellen dat je dit o.a. met banden al een stuk tegen kan gaan. en inderdaad ik heb mijn auto nu ongeveer een week of 6, maar heb hem VAAK moeten missen omdat er nog van alles door de garage waar ik hem gekocht had, gedaan moest worden.
Ja daar heb ook wel gelijk in. heb tot nu toe al redelijk wat veranderd: xenon / voorgrill weg / emblemen eraf / kleine kentekenplaat voor. ik irriteer me alleen erg aan het rij gedrag soms, hij ligt lekker op de weg maar als je hard door de bocht gaat ervaar ik erge onderstuur. heb me laten vertellen dat je dit o.a. met banden al een stuk tegen kan gaan. en inderdaad ik heb mijn auto nu ongeveer een week of 6, maar heb hem VAAK moeten missen omdat er nog van alles door de garage waar ik hem gekocht had, gedaan moest worden.
- Arno
- Contacteer:
Vergeet 1 hele belangrijke niet: rij-techniek!geoffreyspeedster schreef:maar als je hard door de bocht gaat ervaar ik erge onderstuur. heb me laten vertellen dat je dit o.a. met banden al een stuk tegen kan gaan.
Als je techniek niet 'klopt' met een middenmotor-auto, dan zal je ALTIJD onderstuur houden, of je eindigt achterstevoren in een heg.
Dus als je te bruusk in stuurt en de auto geen gelegenheid geeft om door gewichtsverplaatsing grip op te bouwen op de buitenkant, dan blijf je altijd ondersturen.
Vergeet ook een goede uitlijning van de auto niet! Met een tandje negatief voor-camber zal hij al gauw veel 'bijteriger' aan de voorkant worden, maar ook hier weer: meer grip vooraan betekent dat de achterkant makkelijker 'om' komt.
Doe eens een cursusje bij iemand als Andrew Walsh ( http://www.carlimits.com/ ) en je zult een aantal dingen heel anders gaan zien en ervaren.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Hoe oud zijn je (voor)banden Geoffrey? Misschien zijn ze nog origineel? Dan zouden ze al heel wat grip ingeleverd kunnen hebben, banden verouderen namelijk, ze drogen uit en het rubber wordt harder
En wat Arno zegt, met een nieuwe uitlijning kan je ook al een hoop winnen. Maar ik begrijp dat je het ook voor de looks wilt doen...

En wat Arno zegt, met een nieuwe uitlijning kan je ook al een hoop winnen. Maar ik begrijp dat je het ook voor de looks wilt doen...