Pagina 2 van 4
Geplaatst: 27 apr 2005 8:15
door SteV6
jans schreef:Daar komt nog bei,dat je minimaal 3 weken niet kunt rijden in de speedy.
Of het moet minimaal die 3 weken super slecht weer zijn.
jans
Daar hebben we toch onze heerlijke kwakkelwinters voor?! En vergeet niet het stooigedrag van rijkswaterstaat!
SteV6
Geplaatst: 27 apr 2005 8:17
door jans
SteV6 schreef:jans schreef:Daar komt nog bei,dat je minimaal 3 weken niet kunt rijden in de speedy.
Of het moet minimaal die 3 weken super slecht weer zijn.
jans
Daar hebben we toch onze heerlijke kwakkelwinters voor?! En vergeet niet het stooigedrag van rijkswaterstaat!
SteV6
Stephan
Je weet wel wat ik bedoel.
jans
Geplaatst: 27 apr 2005 8:21
door Marcel
Zodeju, je moet wat over hebben voor een betere wegligging

Geplaatst: 27 apr 2005 11:22
door markv
Jans,
jans schreef:
Heb even een reken sommetje gemaakt,en kom op het volgende:
1 keer per jaar de Nitron's opsturen kost ongeveer 400 euro?! Tel hierbij
het monteren en démonteren en weer uitwegen, is 350 euro?! minimaal.
Dan laat ik ze liever 2 jaar zitten, en koop gelijk nieuwe
En dan voor het zelfde geld! én dan heb ik ook nog mijn oude Nitron's.
Daar komt nog bei,dat je minimaal 3 weken niet kunt rijden in de speedy.
Of het moet minimaal die 3 weken super slecht weer zijn.
Monteren en demonteren is iets wat je gemakkelijk zelf kunt doen. Daarnaast kun je gewoon opmeten hoe de hoogte instelling is van de demper voordat je hem opstuurt. Dus uitwegen hoeft niet. Zelf monteren/demonteren is misschien 1 a 2 uur werk, waar je een krik, wat sleutels en een momentsleutel voor nodig hebt. Geen rocket science..
Mark
Geplaatst: 27 apr 2005 12:56
door jans
Mark
Bij Lotus zijn ze er 4!! uur mee bezig geweest.
En mijn plaatselijke vakman 3.5 uur.
Als je het zelf wilt gaan doen zónder brug of iets dergelijks,zal het alleen
maar langer duren.1á2 uur werk? als je het zélf eerder hebt gedaan , moet ik je haast wel geloven. Ben er beide keren bij geweest, en zou niet
weten hoe het sneller moest.
jans
Geplaatst: 27 apr 2005 13:10
door Marcel
jans schreef:Mark
Bij Lotus zijn ze er 4!! uur mee bezig geweest.
En mijn plaatselijke vakman 3.5 uur.
Als je het zelf wilt gaan doen zónder brug of iets dergelijks,zal het alleen
maar langer duren.1á2 uur werk? als je het zélf eerder hebt gedaan , moet ik je haast wel geloven. Ben er beide keren bij geweest, en zou niet
weten hoe het sneller moest.
jans
Bij mij alleen veren vervangen geeft Lotus ook 2 a 3 uur op.
De plaatselijke vakman van jou is zo gek nog niet Jans
Diegene die mijn velgen gaat monteren deed er ook circa 3 uu rover dachten ze, geen ervaring ermee, en waren 10 a 20 euro duurder dan Lotus, dan laat ik het wel bij Lotus doen, die hebben er al aardig wat gedaan lijkt mij.

zelf is voor mij geen optie, gebrek aan kennis(sen) en gereedschap etc.
Geplaatst: 27 apr 2005 13:15
door jans
Hi Marcel
Heb besloten gewoon door te rijden, en na1.5á2 jaar nieuwe aan te schaffen.Daarna kan ik altijd nog mijn oude setje opsturen.
Trouwens is er geen bedrijf in nederland die dit ook kan?
jans
Geplaatst: 27 apr 2005 16:44
door Arno
Ik heb m'n originele dempers en veren bewaard, dus kan gewoon doorrijden.
Verwijderen en er weer onder doen van de dempers is halfuurtje werk of zo. (wiel er af, 2 bouten per demper, er af, oude er op, bouten vast, wiel er op, klaar..)
Instellen van rijhoogte en zo is wat meer werk, maar ook prima zelf te doen en als je de originele settings noteert (lengte van schroefdraad gebruikt), dan zet je ze zo weer terug als ze er weer zijn.
Ik ben dus ongeveer 350 a 400 eur per 1 a 2 jaar kwijt. Dan kan ik heel wat jaren vooruit voordat ik een nieuwe set heb betaald, maar ik rij wel de hele tijd met goed werkende dempers rond (behalve dan die 2 weken dat ze weg zijn

)
Met iedere 'opfrisbeurt' krijg je meteen weer 1 jaar garantie op de dempers en zijn ze gegarandeerd weer tip-top in orde.
Verder is het natuurlijk een persoonlijke keuze of je dit wilt doen of niet.
Bye, Arno.
Geplaatst: 16 apr 2009 8:17
door Svedberg991
Vooral ook invetten in de onderste veer-schaal en onder de bumpstop. Als je dat niet doet, dan blijft er water staan in de veerschalen die dan de moer waarmee de zuiger-stang vast zit gaat verroesten en later ook de zuigerstang zelf gaat aanvreten.
------------------------------
Sprechen Plaats Liebe
Geplaatst: 16 apr 2009 20:45
door Co'tje
ieder jaar reviseren? Vreemd verhaal, volgens nitron eens in de 48 maanden. En dat is een advies, dan zijn ze echt nog niet versleten. En de montage was bij binnen de 1.5 uur klaar. Meeste werk was de abs steun vervangen links voor. Rijdt trouwens geweldig, wat een verschil. Is alleen spijkerhard!
Geplaatst: 17 apr 2009 6:25
door Maik
Het ligt er maar net aan hoeveel km's je rijdt en wat voor km's. Arno rijdt meer km's in een jaar dan de gemiddelde elise/speedsterrijdert in 10jaar
En spijkerhard? Als dat echt zo is dan moet je misschien eens met je dempersettings gaan spelen denk ik

Geplaatst: 24 apr 2009 19:53
door YvoTuk
Nitrons hoef je echt niet ieder 12 maanden te reviseren!
Geplaatst: 22 mei 2009 15:25
door geoffreyspeedster
misschien een wat gemakkelijke benadering maar ik ben zelf ook aan het kijken voor andere veren omdat ook ik nitrons beter vind rijden. ik wist niet dat je ze elk jaar op moest sturen, vind dit erg omslachtig allemaal en bovendien vrij kost baar, daar ik het zelf niet kan. is er niet een ander merk en of oplossing voor te verzinnen zodat ook ik straks een betere wegligging heb ????

Geplaatst: 22 mei 2009 16:00
door SteV6
Hoeveel kilometers denk jij per jaar te gaan maken

?
Nitrons hoeven echt niet elk jaar gereviseerd te worden als je er ongeveer 5-10K kilometers per jaar mee rijdt. Dan is het iets voor 1x in de 4-5 jaar.
Bij een normale auto (bv. je Golf GTi) zal je ook niet elke 40K kilometers nieuwe schokdempers plaatsen. Bij mijn garage stonden zelfs al raar te kijken toen ik bij 90K alle schokdempers vervangen wilde hebben van de Leon V6 ...
SteV6
Geplaatst: 22 mei 2009 16:04
door geoffreyspeedster
thnx steve
het leek mij ook al sterk. ik ga ze gewoon kopen dan, maar eerst ff de janspeed laten monteren. wat ben ik kwijt voor nitrons weet jij dat