Frame passagiersstoel

Op zoek naar onderdelen.
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Pipo »

Kasper schreef:Ik heb vanmiddag het frame van de bestuurdersstoel geprobeerd links te monteren ((dat ik daar niet eerder aan had gedacht :oops: ). Maar dat past niet, het frame is breder en dan kom je niet uit met de gaten :cry: .

JAMMER......
Klopt. De bestuurdersplaats is breder dan die van de passagier. Dat is de reden waarom je de passagierszetel nauwelijks naar achteren kunt verschuiven als je er rails onder zet. (ca 3cm) Hij loopt direct tegen de schuine zijwand van het chassis aan.
Je kan de bestuurdersrails wel onder een passagierszetel zetten, maar daar je niet van slijpen en lassen houdt :wink:

PS Vergeet het een zetelframe uit de U.K. te laten komen. Bij hen is het probleem identiek, alleen in spiegelbeeld. Bij de engelse VX220 is de middenconsole naar links verschoven om meer plaats voor de bestuurder rechts te maken.
A thing of beauty is a joy forever!
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Is de voetsteun verwijderen nog een optie om plaats te maken voor die lange lellen van vrienden van je?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Kasper
Actief lid

Bericht door Kasper »

Tis is niet dat ik niet van lassen houd, maar meer aan gebrek van expertise :wink:. Maar ik ken misschien wel iemand, heb je toevallig foto's gemaakt van hoe je dat hebt gedaan?

Heb er ook aan zitten denken om het voetensteun te verwijderen. Maar dat vind ik zonde, en het vloermatje is maar heel klein, waardoor dan maar een halve vloer wordt bedekt. En voor die paar keren dat ze meerijden. De ene is te lang en de ander is weer te breed :roll:

Gelukkig rijden er vaker vrouwen mee dan mannen, en die hebben dat probleem gelukkig niet :lol:
# 0695
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Pipo »

Kasper schreef:Heb je toevallig foto's gemaakt van hoe je dat hebt gedaan?
Helaas heb ik er geen foto's van :oops:
Ik had de aanpassing gemaakt omdat, als ik in de passagiersstoel zat, de eerste voetensteun te dicht bij, en de tweede te ver weg was.

De aanpassing stelt niet veel voor. Je moet wel eerst de stoel uit de auto halen, en het frame er af halen. Zo kan je niets beschadigen.
De langssteunen van het stoelframe zijn gemaakt uit een ijzeren vierkant kokerprofiel, waarvan de uiteinden afgeschuind zijn. Daar zit dan het bevestigingsgat.

Achteraan is het het eenvoudigste. Met een slijpschijf snij je 3 cm van het frame, schuint het af, en boor je dan een nieuw gat voor de bevestigingsbout. (5 min. werk)
Vooraan is iets lastiger. Mijn laatste oplossing was volgend. Ik heb me in de handel een stukje kokerprofiel gezocht dat een maatje groter was dan dat van het frame. Dit schoof ik over het uiteinde van het stoelframe, en laste het vast. (als je niet kan lassen, dan zet je gewoon dat verlengstukje via een bout vast aan het stoelframe door het oude bevestigingsgat). Dan schuinde ik het nieuwe einde af, en boorde een nieuw bevestigingsgat.
En natuurlijk werd alle naakte metaal terug netjes zwart gelakt. De aanpassing is niet of nauwelijks te zien, omdat ze onder de stoel zit.

Je zou ook een massief vierkant profiel kunnen nemen dat juist in het kokerprofiel past ipv er een grotere koker over te schuiven.

Oh, wat ik ook nog aangepast had was bij beide stoelen onder de voorste bevestiginspunten een harde rubber spacer te steken van ca 1cm dik. Hierdoor kantelde de stoel een weinig naar achteren wat ik op langere trips aangenamer zitten vond.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie