Pagina 2 van 3

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 31 jul 2013 6:07
door koen theys
Moest er iemand interesse hebben, ik kan van een kennis een Saab 2.0 turbo kopen voor een paar honderd € met een goed motorblok erin.
Koen

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 31 jul 2013 10:15
door Exmantaa
Hangt van het type/bouwjaar af. Saab 9-3 vanaf 2003 dacht ik, met een B207 blok dus...

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 31 jul 2013 10:17
door koen theys
Ik vraag het na voor je ...

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 31 jul 2013 10:35
door Daan
Heb nog ff wat oude info van mn blokken bekeken (is al weer wat jaren terug...)

Piston slap gebeurd voornamelijk bij gesmede zuigers omdat deze meer in en uitzetten bij koude/warmte. Om een correcte afdichting te hebben bij warmte (anders blowby) moet de cilinder op de correcte speling worden geboord zoals voor de betreffende merken zuigers is voorgeschreven. Oftwel: Gesmede zuigers in een std. blok steken is dan vragen om problemen omdat OEM clearance .001" is en Wiseco's .0025" blijkbaar voorschrijven. Om deze clearance te halen moet het blok geboord worden (neem dan gelijk een overmaat 86.5 mm als je wanden dik genoeg zijn)

Wanneer het blok volgens spec is geboord zal je naar mijn idee nog altijd (in mindere mate) piston slap blijven houden omdat de koude zuigers nog steeds meer ruimte hebben. Je blok opboren voor je clearance is dus om slap (en schade en blowby) bij een opgewarmde motor te voorkomen.

Ikzelf heb overmaatse 86.5mm JE zuigers gehad in mn SR20 en die op spec laten boren en eigenlijk nauwelijks slap gehad bij koud (viel niet op iig :bag: ).

Samengevat uit internet-info en mn eigen ervaring: Als je zuigers steekt, laat je blok boren/honen om het goed te doen.


Edit: nu ik dit terug lees bevestig ik enkel Smiley zn opmerking geloof ik :bash:

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 5:57
door Co'tje
Daan schreef:Zal eens kijken naar die zuigers. Weet dat ze ook veel voor de sr20 zijn/worden gebruikt inc. de p
koude rammel maar nog geen negatieve ervaringen daarom gehoord.
Ik zit rond de 300pk met overmaat Wiseco zuigers. Tip 1: nooit opboren. Dat heeft de vorige eigenaar van mijn blok wel gedaan.
Mijn auto zuipt olie en ga deze winter kijken hoe ik dat op ga lossen.

Hij rijdt wel heel erg lekker trouwens!

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 6:52
door Daan
Maar zijn ze ook goed geboord?

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 7:46
door stefan
als het goed gedaan is ...en al het nodige vervangen wat moet vervangen worden kan dat niet gebeuren

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 8:22
door hitman
Klein vraagje

Waarom moeten juist die zuigers vervangen worden om over de 260 pk te kunnen gaan?
Is dat omdat je dan in een hoger toerental terechtkomt vb 7500 tr/min en dat de huidige
zuigers maar een bepaalde snelheid mogen hebben (......mm / sec).
Of kunnen ze de versnelling niet aan (....mm / sec²).
Of kan de piston as het niet aan die grotere krachten.

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 10:35
door tibby

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 11:03
door Daan
In het GM handboek staat ook dat je de oude zuigerveren over moet zetten op de nieuwe (gesmede)zuigers en in dezelfde cilinders. Ergens logisch als je het blok niet hoond zodat het e.e.a. beter op elkaar aansluit lijkt me. Dit zal het slappen wellicht niet tegen gaan maar wel minder olieverbruik?

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 11:10
door Exmantaa
Hangt natuurlijk af van hoeverre je blok versleten is, maar de NA heeft héle dunne cylinderbussen en overmaats opboren/honen zou ik niet doen. In dat geval beter nieuwe bussen erin zetten op de standaardmaat. (of een ander blok erin lepelen... :bag: )

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 19:42
door Co'tje
Exmantaa schreef:Hangt natuurlijk af van hoeverre je blok versleten is, maar de NA heeft héle dunne cylinderbussen en overmaats opboren/honen zou ik niet doen. In dat geval beter nieuwe bussen erin zetten op de standaardmaat. (of een ander blok erin lepelen... :bag: )
ZZPerformance raadt af om nieuwe bussen in een Z22SE te zetten.

" You don’t want to sleeve a gen 2 block, they are too weak and thin, you’ll have a coolant jacket break and destroy the engine after running it."

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 01 aug 2013 20:58
door Smiley
De standaard bussen kunnen tot 400pk (isch).
Zaak is dus eigenlijk om te zien hoe je huidige bussen eruit zien, voor je conclusies trekt.
Met zo'n endoscopie cameratje via de bougie ingang ofzo?

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 02 aug 2013 0:34
door Exmantaa
Co'tje schreef:
Exmantaa schreef:Hangt natuurlijk af van hoeverre je blok versleten is, maar de NA heeft héle dunne cylinderbussen en overmaats opboren/honen zou ik niet doen. In dat geval beter nieuwe bussen erin zetten op de standaardmaat. (of een ander blok erin lepelen... :bag: )
ZZPerformance raadt af om nieuwe bussen in een Z22SE te zetten.

" You don’t want to sleeve a gen 2 block, they are too weak and thin, you’ll have a coolant jacket break and destroy the engine after running it."

Ja ho, wacht effe... ZZP praat hier over het "re-sleeven" van een standaard blok met bv. sterkere Darton sleeves. Daarvoor moet je ook nog even wat aluminium uit je blok boren, wat dan bij een gen 2 blok bovenstaand risico geeft. Maar Z22SE/Saab b207/LSJ is een gen 1 blok waarbij dit nvt is. 8)

En we praten hier nu even over het like-for-like vervangen van een standaard GM bus,,,

Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?

Geplaatst: 02 aug 2013 5:30
door Co'tje
Exmantaa schreef:En we praten hier nu even over het like-for-like vervangen van een standaard GM bus,,,
Aha, weer wat geleerd.
Mooi onderwerp om zaterdag bij koffie nog eens over door te praten :wink: