Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Misschien een domme vraag voor de experts onder ons, maar zou het mogelijk zijn om de zuigers en drijfstangen te vervangen zonder de motor uit de auto te verwijderen? Ik dacht dat je misschien vanaf de onderzijde bij de krukas kan komen om de drijfstangen los te maken. Ik zou namelijk best richting 300pk willen gaan en dat lukt waarschijnlijk door verder alleen de poelie op de compressor te verkleinen.
Waarschijnlijk denk ik er wat te gemakkelijk over
Waarschijnlijk denk ik er wat te gemakkelijk over
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Yep, carterpan en de kop eraf, dan kan je zuigers en drijfstangen in de auto vervangen.
Maar als je dan toch bezig bent voor 300pk: licht vliegwiel, eventueel koppeling, balansassen, nieuwe distributieketting, uitlaatpooortbewerking en stuggere klepveren + evt. nokkenassen. Dan loont het om het blok er even uit te lepelen...
Maar als je dan toch bezig bent voor 300pk: licht vliegwiel, eventueel koppeling, balansassen, nieuwe distributieketting, uitlaatpooortbewerking en stuggere klepveren + evt. nokkenassen. Dan loont het om het blok er even uit te lepelen...
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Het leuke van een stage II SC conversie, is dat je blok niet open hoeft.
Je zit dan rond de 260pk en 300nm (je komt van 147, en 200nm)
Kostentechnisch interessant, en alles werkt ook nog lekker met elkaar.
Stage 3 betekend inderdaad andere drijfstangen (dat het makkelijke deel), maar ook de zuigers.
En hier wordt het een beetje lastig, en moet je compromissen gaan maken.
De meesten zetten er wiseco zuigers in, welke van 2618 type aluminium gemaakt zijn.
Die sluiten niet zo goed aan op de zuigerwanden, omdat ze meer uit moeten kunnen zetten. Dat gaat je olie kosten, zolang ze nog niet warm (uitgezet) zijn.
Ook rammelen deze zuigers in hun behuizing, tot ze opgewarmd zijn. (ook wel piston slap genoemd).
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypereutectic_piston
(de betere 4032 varianten, die helaas minder goed met klop om kunnen gaan, zijn amper te vinden voor ons blok)
Weet waar je aan begint, en zeker voor een straatauto zou ik je adviseren bij stage II op te houden.
Heb je al in een stage II of een stage 3 gereden?
Je zit dan rond de 260pk en 300nm (je komt van 147, en 200nm)
Kostentechnisch interessant, en alles werkt ook nog lekker met elkaar.
Stage 3 betekend inderdaad andere drijfstangen (dat het makkelijke deel), maar ook de zuigers.
En hier wordt het een beetje lastig, en moet je compromissen gaan maken.
De meesten zetten er wiseco zuigers in, welke van 2618 type aluminium gemaakt zijn.
Die sluiten niet zo goed aan op de zuigerwanden, omdat ze meer uit moeten kunnen zetten. Dat gaat je olie kosten, zolang ze nog niet warm (uitgezet) zijn.
Ook rammelen deze zuigers in hun behuizing, tot ze opgewarmd zijn. (ook wel piston slap genoemd).
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypereutectic_piston
(de betere 4032 varianten, die helaas minder goed met klop om kunnen gaan, zijn amper te vinden voor ons blok)
Weet waar je aan begint, en zeker voor een straatauto zou ik je adviseren bij stage II op te houden.
Heb je al in een stage II of een stage 3 gereden?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Ik rijd al vele jaren met een stage 2 rond, vandaar....Heb je al in een stage II of een stage 3 gereden?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Er zijn meerdere mensen die tegen dit zuigerprobleem aanhikken...
Je kunt voor een stage 2.5 gaan. Dat is dan ongeveer dat lijstje, maar dan hou je de standaard 2,2 zuigers erin en zit je ook niet met honen etc. En 280-290pk is ook te doen toch?
Wil je echt meer en dus ook andere zuigers erin, dan zou ik ook eens gaan denken om een compleet 2.0 Saab blok in te bouwen.
Je kunt voor een stage 2.5 gaan. Dat is dan ongeveer dat lijstje, maar dan hou je de standaard 2,2 zuigers erin en zit je ook niet met honen etc. En 280-290pk is ook te doen toch?
Wil je echt meer en dus ook andere zuigers erin, dan zou ik ook eens gaan denken om een compleet 2.0 Saab blok in te bouwen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Mooi.vlieger schreef:Ik rijd al vele jaren met een stage 2 rond, vandaar....
Stage 3 voorbereiding is natuurlijk wel lekker voor een latere harrop gebaseerde stage 4
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Dus als ik het goed begrijp heb je met een stage 2 SC de volgende mogelijkheden (ik vergeet even het lijstje van Exmantaa):
- stage 2.5: kleinere poelie op de M62 en sterkere drijfassen. Zo'n 280-290PK
- stage 3: nog kleinere poelie op de M62 en zuigers vervangen. Zo'n 300PK waarbij de M62 aan het eind van z'n Latijn komt
- stage Harrop: bovenstaande plus Harrop
Maar dan steeds zonder het parasitaire vermogen van de SC gerekend, waarmee je toch eigenlijk al bij stage 2 aan nieuwe drijfstangen moet denken. En drijfstangen zijn goed tot rond de 270PK en zuigers tot 300PK? Alles natuurlijk als indicatie.
En bij zo'n Saab blok, wat komt daar bij kijken? Is natuurlijk mooi dat je alles op kan bouwen en gewoon in je stage 2 rond kan blijven rijden. En dan alles in een paar uurtjes ombouwen naar stage Harrop Maar dan heb je dus een blok nodig (B207R?), een Harrop, een ECU, wat grotere injectoren neem ik aan. En dan heb ik in Duitsland wel eens iets zien staan voor het oliefilter (aansluiting oliekoeler?). Verder niets, bijvoorbeeld balansassen verwijderen uit het Saab blok? Klinkt best aantrekkelijk ook omdat je de salami taktiek kan toepassen door bijvoorbeeld eerst de M62 te gebruiken en pas later de Harrop. Maar waar ik mee zit is de ECU. Zonder OBDTuner was ik nooit aan de SC begonnen. ik heb geen idee wat er allemaal komt kijken om dat Saab blok te motor managen. En ik neem aan dat de 2.2 ECU gewoon blijft zitten voor de rest, of hoe werkt dat eigenlijk?
- stage 2.5: kleinere poelie op de M62 en sterkere drijfassen. Zo'n 280-290PK
- stage 3: nog kleinere poelie op de M62 en zuigers vervangen. Zo'n 300PK waarbij de M62 aan het eind van z'n Latijn komt
- stage Harrop: bovenstaande plus Harrop
Maar dan steeds zonder het parasitaire vermogen van de SC gerekend, waarmee je toch eigenlijk al bij stage 2 aan nieuwe drijfstangen moet denken. En drijfstangen zijn goed tot rond de 270PK en zuigers tot 300PK? Alles natuurlijk als indicatie.
En bij zo'n Saab blok, wat komt daar bij kijken? Is natuurlijk mooi dat je alles op kan bouwen en gewoon in je stage 2 rond kan blijven rijden. En dan alles in een paar uurtjes ombouwen naar stage Harrop Maar dan heb je dus een blok nodig (B207R?), een Harrop, een ECU, wat grotere injectoren neem ik aan. En dan heb ik in Duitsland wel eens iets zien staan voor het oliefilter (aansluiting oliekoeler?). Verder niets, bijvoorbeeld balansassen verwijderen uit het Saab blok? Klinkt best aantrekkelijk ook omdat je de salami taktiek kan toepassen door bijvoorbeeld eerst de M62 te gebruiken en pas later de Harrop. Maar waar ik mee zit is de ECU. Zonder OBDTuner was ik nooit aan de SC begonnen. ik heb geen idee wat er allemaal komt kijken om dat Saab blok te motor managen. En ik neem aan dat de 2.2 ECU gewoon blijft zitten voor de rest, of hoe werkt dat eigenlijk?
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Waarom zou je per se een saab blok willen? Zie geen voordelen om een B207 op te bouwen t.o.v. een Z22se op te bouwen, enkel nadelen eigenlijk.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Grappig, ik zie het eigenlijk precies andersom, nauwelijks nadelen om een Saab blok te gebruiken. Redenen:
1. drijfstangen, zuigers en nog wat andere componenten (krukas?) zijn al gespecificeerd voor 300+PK
2. zuigerbodemkoeling standaard
3. hoeft niet open om drijfstangen en zuigers te vervangen, waarmee OEM toleranties behouden blijven (voor mij een heel belangrijk argument omdat ik nog nooit aan een motor gewerkt heb, maar me ook niet kan voorstellen dat ik in m'n schuurtje net zo kan werken as GM in productie)
4. nauwkeurig triggerwheel waardoor de ECU in principe nauwkeuriger kan werken. Kan me voorstellen dat dit vooral bij hogere toeren van belang wordt
Belangrijkste nadeel voor mij is dat de 2.2 ECU niet gebruikt kan worden. Misschien moeten de nokkenassen vervangen worden, omdat de R in ieder geval voor turbo gebruik bedoelt is. Maar dat is nog relatief eenvoudig
1. drijfstangen, zuigers en nog wat andere componenten (krukas?) zijn al gespecificeerd voor 300+PK
2. zuigerbodemkoeling standaard
3. hoeft niet open om drijfstangen en zuigers te vervangen, waarmee OEM toleranties behouden blijven (voor mij een heel belangrijk argument omdat ik nog nooit aan een motor gewerkt heb, maar me ook niet kan voorstellen dat ik in m'n schuurtje net zo kan werken as GM in productie)
4. nauwkeurig triggerwheel waardoor de ECU in principe nauwkeuriger kan werken. Kan me voorstellen dat dit vooral bij hogere toeren van belang wordt
Belangrijkste nadeel voor mij is dat de 2.2 ECU niet gebruikt kan worden. Misschien moeten de nokkenassen vervangen worden, omdat de R in ieder geval voor turbo gebruik bedoelt is. Maar dat is nog relatief eenvoudig
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
En daarmee zijn we weer terug bij de keuze voor het triggerwheel, wat automtisch je ecu keuze bepaald, en in welke richting je gaat.aboellaard schreef:Belangrijkste nadeel voor mij is dat de 2.2 ECU niet gebruikt kan worden.
Z22SE betekend standaard triggerwheel, dus obdtuner. (moet wel versterkt worden)
B207 betekend Z22SE emulatie, via een extra triggerwheel, en nog wat bedradingsmanipulatie, en evt verlies aan functionaliteit.
Of B207 met zijn eigen triggerwheel, dus een lsj ecu en nog veel meer bedradingsmanipulatie, en evt verlies aan functionaliteit.
Frank maar eens goed uithoren wat zo'n B207 keuze betekend
Deze goede man heeft redelijk in detail zijn conversie beschreven (b207 met Z22se trigger emulatie)
http://www.speedsterforum.de/forum/inde ... topic=3951
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Ligt er dus aan hoever je wilt gaan. Die 300pk B207 had ik her en der ook al gevonden, dus als je daar overheen wilt gaan moet je ook gaan verbouwen (net als de Z22se). Dat was mijn punt om te vragen waarom je in die fase specifiek dan een B207 wilt hebben
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
De lat ligt bij een standaard B207 blok m.i. wat hoger dan 300 pk, maar e.e.a. is sterk afhankelijk van een knappe afstelling.
Grote probleem bij een 2,2 is dus om knappe zuigers te vinden welke ook geschikt zijn voor gewoon straatgebruik.
(B207 blok is hetzelfde gietstuk als een 2,2, dus alles past daar qua sensors ook op. Behalve dus het triggerwiel en de (sterkere) kop die iets modificatie behoeft om de 2,2 ontstekingsmodule vast te zetten. Verder is het krukas/vliegwiel 8 gaats i.p.v. 6 en moet de oliekoeler wat aangepast, maar dat was het ook wel zo'n beetje.)
Grote probleem bij een 2,2 is dus om knappe zuigers te vinden welke ook geschikt zijn voor gewoon straatgebruik.
(B207 blok is hetzelfde gietstuk als een 2,2, dus alles past daar qua sensors ook op. Behalve dus het triggerwiel en de (sterkere) kop die iets modificatie behoeft om de 2,2 ontstekingsmodule vast te zetten. Verder is het krukas/vliegwiel 8 gaats i.p.v. 6 en moet de oliekoeler wat aangepast, maar dat was het ook wel zo'n beetje.)
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Welke drijfstangen kun je het beste gebruiken in combinatie met de originele zuigers? Is daar keuze in?aboellaard schreef: - stage 2.5: kleinere poelie op de M62 en sterkere drijfassen. Zo'n 280-290PK
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Hoe de zuigers en drijfstangen te vervangen?
Zal eens kijken naar die zuigers. Weet dat ze ook veel voor de sr20 zijn/worden gebruikt inc. de p
koude rammel maar nog geen negatieve ervaringen daarom gehoord.
koude rammel maar nog geen negatieve ervaringen daarom gehoord.
Opel Speedster 2.2 Turbo