Pagina 2 van 2
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 14:19
door vauxhall
moet een paar speedsters op reserve hebben, kan je toch altijd met ene rijden terwijl de andere in herstelling is

Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 15:22
door Exmantaa
vauxhall schreef:Exmantaa schreef:Heb je de 4 cijferige security code van de auto/ecu? Die heb je nodig om de immobiliser opnieuw te kunnen programmeren met OpCom. (apart tabje. En sowieso nodig als je een andere immobiliser module erin wilt gaan zetten...)
Maar geen verbinding met de ecu?; dan kun je dus ook geen foutcodes uitlezen enzo? (en dan geeft ie ook een immobiliser foutcode!)
Want dan heb je denk ik een heel ander (hardware/wiring/relais) probleem...
massakabeltje ecu toch niet?
Weet niet wat je exacte symptomen zijn (en heb zelf geen Z20LET turbo ecu), maar;
Contact aan; dash lampjes branden?
Starten; startmotor draait maar motor slaat niet aan? Benzinepomp draait?
Ecu lezer via OBD; maakt verbinding met ecu op "contact aan"?
Kun je foutcodes uitlezen? (immobiliser error slaat je motor gewoon niet aan en ecu geeft dan een foutcode
Heb je de security code van je auto voor herprogrammeren?
Qua wiring;
- 2 stekkers achter koelwater tankje
- de relais in kofferbak
-Stekkers of massakabeltje ecu
- OBD draad naar OBDII stekker en immobiliser module bij stuurkolom
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 15:47
door vauxhall
Weet niet wat je exacte symptomen zijn (en heb zelf geen Z20LET turbo ecu), maar;
Contact aan; dash lampjes branden? Branden niet, radio speelt
Starten; startmotor draait maar motor slaat niet aan? Benzinepomp draait? Startmotor draait ook niet, benzinepomp heb ik al eens gehoord maar 9 van 10x niet
Ecu lezer via OBD; maakt verbinding met ecu op "contact aan"?
Kun je foutcodes uitlezen? (immobiliser error slaat je motor gewoon niet aan en ecu geeft dan een foutcode Kan geen foutcodes lezen
Heb je de security code van je auto voor herprogrammeren? Heb de security code, die heb ik al kunnen ingeven. Daarna zou ik alles kunnen wissen en herprogrammeren/instellen. Heb ik nog niet gedaan.
Qua wiring;
- 2 stekkers achter koelwater tankje zitten op de ecu
- de relais in kofferbak Heb ik al gewisseld door andere
-Stekkers of massakabeltje ecu zit op de ecuplaathouder, houder ligt wel los(niet op carroserie bevestigd
- OBD draad naar OBDII stekker en immobiliser module bij stuurkolom[/quote]
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 20:08
door Exmantaa
Dit lijkt me eerder een probleem met stroomvoorziening ecu:
- relais achterin wel voeding? (=> fusebox)
- massa ecu goed? (ff kabeltje naar motorblok maken)
- connectors ecu?
- connectors achter tankje?
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 20:27
door sooike
Geen lampjes op stack?
Eens effe de elektrische schema's gecontroleerd. Tussen de accu en de stack zitten: - FL1 zekering 50A onder de slotmoer links vooraan dus - S1 Het contactblokje gekoppeld aan de behuizing van de contactsleutel - FB7 zekering 10A vooraan in zekering doos. Meer zit er niet tussen
Pagina 148
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... edster.pdf
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 21:00
door Exmantaa
Als er helemaal niets brandt met contact aan dan is je contactslot ook verdacht. Instruments gaan via Fuse7 en daar komt stroom op via het contactslot. (zolang er geen aftermarket alarm op zit die hier misschien nog met een relais tussen zit)
Zal ik trouwens ook eens bij Timmyboy nakijken, want daar blijft ook z'n hele dash donker...

Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 21:02
door timmyboy55
Wat een avontuur net he frank?!

Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 22:05
door vauxhall
Exmantaa schreef:Dit lijkt me eerder een probleem met stroomvoorziening ecu:
- relais achterin wel voeding? (=> fusebox) moet ik nog controleren
- massa ecu goed? (ff kabeltje naar motorblok maken) geprobeerd
- connectors ecu? in orde
- connectors achter tankje?
alles steekt in
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 22:09
door vauxhall
sooike schreef:Geen lampjes op stack?
Eens effe de elektrische schema's gecontroleerd. Tussen de accu en de stack zitten: - FL1 zekering 50A onder de slotmoer links vooraan dus - S1 Het contactblokje gekoppeld aan de behuizing van de contactsleutel - FB7 zekering 10A vooraan in zekering doos. Meer zit er niet tussen
Pagina 148
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... edster.pdf
zekering 50A in orde, alle zekeringen zijn in orde
S1 contactblokje is een blauw stekkertje? steekt goed in op die LS
FB7 ook ok
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 22:10
door vauxhall
Exmantaa schreef:Als er helemaal niets brandt met contact aan dan is je contactslot ook verdacht. Instruments gaan via Fuse7 en daar komt stroom op via het contactslot. (zolang er geen aftermarket alarm op zit die hier misschien nog met een relais tussen zit)
Zal ik trouwens ook eens bij Timmyboy nakijken, want daar blijft ook z'n hele dash donker...

ik heb nog een nieuw contactslot liggen, moet hier ook iets geprogrammeerd?
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 19 jan 2015 22:37
door Exmantaa
Gewoon " mechanisch" contactslot, niks ingewikkelds aan.
Check bij contact aan of je wel 12v krijgt op fuse 2,5,6,7,20 en 22. Dat wordt allemaal geschakeld via contactslot. En je contactslot hangt rechtstreeks aan de accu. (Bij een standaard Speedster)
(zie
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0-%202.pdf)
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 20 jan 2015 6:17
door sooike
vauxhall schreef:sooike schreef:Geen lampjes op stack?
Eens effe de elektrische schema's gecontroleerd. Tussen de accu en de stack zitten: - FL1 zekering 50A onder de slotmoer links vooraan dus - S1 Het contactblokje gekoppeld aan de behuizing van de contactsleutel - FB7 zekering 10A vooraan in zekering doos. Meer zit er niet tussen
Pagina 148
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... edster.pdf
zekering 50A in orde, alle zekeringen zijn in orde
S1 contactblokje is een blauw stekkertje? steekt goed in op die LS
FB7 ook ok
S1 zit op het contactslot geschroefd, geen stekkertje.
Als dan alle zekeringen ok zijn, is het moment gekomen om de multimeter erbij te nemen, meten is weten

Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 20 jan 2015 19:14
door vauxhall
Exmantaa schreef:Gewoon " mechanisch" contactslot, niks ingewikkelds aan.
Check bij contact aan of je wel 12v krijgt op fuse 2,5,6,7,20 en 22. Dat wordt allemaal geschakeld via contactslot. En je contactslot hangt rechtstreeks aan de accu. (Bij een standaard Speedster)
(zie
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0-%202.pdf)
2,5,6,7,20 en 22 hebben stroom bij contact aan. Dus contactslot is ok? Stack is ook wel vervangen geweest, kan het hier aan liggen?
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 20 jan 2015 19:24
door vauxhall
Verlichting gaat. Licht op de stack gaat dan ook aan.
Blazer werkt niet. Radio wel.
Kleine batterij voor centrale vergrendeling trok de grote batterij leeg. Kabels achterin waren ook warm. Kleine batterij afgekoppeld.
Re: geen contact meer + uitlezing opcom
Geplaatst: 20 jan 2015 23:43
door Pipo
vauxhall schreef:Verlichting gaat. Licht op de stack gaat dan ook aan.
Blazer werkt niet. Radio wel.
Kleine batterij voor centrale vergrendeling trok de grote batterij leeg. Kabels achterin waren ook warm. Kleine batterij afgekoppeld.
Ik heb die kleine backupbatterij altijd een stompzinnige oplossing gevonden. De ingenieur die dàt bedacht heeft ipv een simpel deurslot ...

Daarom dat ik in mijn huidige Speedster absoluut geen centrale deurvergrendeling meer wou. (én het spaart nog gewicht uit ook

)