Inlaatspruitstuk en TB

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Copyrights zitten er niet op, dus kijk maar eens goed bij de praxis :wink:
Die slangaansluiting had ik gelukkig nog liggen in een hoekje (ik wist het Mark :wink: ), maar daar is inderdaad wat lastiger aan te komen denk ik. Bij de praxis heb ik hem niet gevonden bv....
Zo'n aansluiting heet een "slangpilaar", op internet wel te vinden her en der, maar meer bij groothandelachtige zaken...
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik denk dat dit wel kan werken:

http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... =m3&wid=35

En dan even klikken op Benzinpumpen und zubehor. Onderaan staan een aan fittings, die lijken me toch wel bruikbaar?

Mark
C30-94@0.55bar
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Die zijn op zich wel bruikbaar denk ik. Enige probleem is dat je geen wanddikte hebt om te tappen. En het is meestal geen metrisch, dus een contramoer vinden is weer lastig. Maar er is best wel wat te vinden van dat spul denk ik. Maar ook bij de bouwmarkt tussen het compresserspul of tuinspul is vast wel iets dat je kunt gebruiken.

Mijn interesse gaat alleen meer in het detail; wat voor slang, welke lengten en waarvandaan en waar naartoe? En waar te monteren? En waar komt dat mooie filtertje vandaan? Zit daar al staalwol oid in? Moet er nog iets van staalwol/krullenwol in het tankje?

Much appreciated! :)
Opel Speedster 2.2 zwart
Maik

Bericht door Maik »

Hoeveel vragen kan jij in 2 zinnen krijgen?! :lol:

De wanddikte is ongeveer 2mm, en ik heb er 3x M5 in getapt om het tankje aan een hoekstaal te bouten en dat ging prima. De binnenkant van het tankje is "gevoerd" met een plastik laag, als je daar niet doorheen boort en tapt dan blijft hij ook nog vloeistofdicht.
Die slangaansluiting van 1/2" (=12.7mm) heb ik voorgeboord met 12 en met een verzinkboortje wat taps gemaakt. Daarna kon ik gewoon het schroefdraad van de slangpilaar erin draaien en toen hij op z'n end zat, zat hij goed vast. Dus tappen met het ding zelf :wink:

Ik heb slang gekocht bij Brezan, alles voldoet er eigenlijk voor want er gaat alleen wat lucht door en een paar druppels olie per maand... Ik heb binnendiameter 10mm, maar dat paste niet op de nippel van het kleppendeksel (waar hij dus op aangesloten moet worden), want die is eerder iets van 14mm? Ik heb met de originele slang die daarop zit een verloopje gemaakt. Die ontluchtingsnippel op het kleppendeksel zit helemaal bovenop, rechtsachter als je achter je kofferbakje staat, en hij wijst naar de voorkant van de auto. 1meter van die slang is voldoende, als je tenminste het tankje op die plaats monteert.

Het filtertje is een "carterontluchtingsfilter" en die kan je "overal" krijgen. Ik heb er 1 van PiperCross, maar die zijn misschien onnodig duur. Je kan ze ook van AutoStyle krijgen heb ik uit betrouwbare bron gehoord :wink: voor een paar euro en die voldoen ook prima.

Verder hoeft er niets in het tankje, waarom zou je dat willen?
Afbeelding
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Wat doe jij lang over een antwoord zeg! Ha nee geintje! :lol:
Maarre bedankt, daar kan ik wel wat mee. Dat ga ik ook doen. Eerst het inluitspruitstuk, einddemper en misschien uitlaatspruitstuk. En ik ben nog met een paneeltje bezig voor de dash. M'n garage staat vol goodies inmiddels.

Staalwol of van dat krullenwol wordt weleens gebruikt om een groot koud oppervlak te vormen, zodat het in de toegevoerde lucht aanwezige vocht kan condenseren op het koude metaal.

Thanks again Mike!
Laatst gewijzigd door André R op 03 okt 2007 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Speedster 2.2 zwart
Maik

Bericht door Maik »

Aha, daar zit wel wat in ja :wink: Maar van vulling wordt hij zwaarder en dat wil ik niet :lol:
Filtertje moet maar genoeg tegenhouden, de APK is in ieder geval blij zo..... is het zonder catchtankje (maar wel met alleen een filtertje op de slang) echt een afkeurpunt eigenlijk? Wie weet dat?
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik dacht niet dat ventilatie aan de atmosfeer een afkeurpunt is, maar ik weet het niet 100% zeker.

Ik heb hem iig weer terug geleid naar de luchtinvoer :)

Mark
C30-94@0.55bar
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Om nog even terug te komen op het originele onderwerp van deze thread, ik ben bezig geweest om mijn reserve 58mm gasklep wat te veranderen. De gasklep zag er origineel als volgt uit:

Afbeelding

In de rust stand van de vlinderklep zit er een kier om te zorgen dat de motor bij uitval van de klep voldoende lucht krijgt zodat hij op ongeveer 1500-2000 toeren blijft draaien. Om dat voor elkaar te krijgen zitten er hobbels in de binnenkant van de behuizing. Er zijn ook hobbels de zorgen voor de afsluiting van de behuizing wanneer de vlinderklep in de gesloten stand wordt gezet. Het volgende heb ik veranderd:

- hobbels verwijderd voor klep in ruststand (alleen effect bij noodloop)
- voor en achterkant van behuizing in een trompet vorm geschuurd om lucht te versnellen door
de behuizing heen
- voorkant veel scherper gemaakt, waardoor de overgang van de samco slang naar de gasklep vloeiender is
- vlinderklep verwijderd en er scherpe randen aan gemaakt
- centrale as afgeslepen om profiel te verkleinen
- gaten in as uitgeboord en schroefdraad op m4 getapt. daarin m4 bouten gedraaid exact op lengte met verzonken kop

Het resultaat ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Een aantal mensen zal gelezen hebben dat ik ook geprobeerd heb om de 68mm gasklep te draaien op mijn motor. Dit gaf echter problemen. De druk in het inlaatspruitstuk wijkt door de sterk verbeterde doorstroming af van wat het motor management verwacht bij een bepaale gasklep stand. Hierdoor ging de motor in noodloop. Met het terugplaatsen van mijn originele niet gewijzigde 58mm gasklep waren al deze problemen weg (ook op het circuit).

Dat de wijzigingen aan de 58mm gasklep effect hebben lijkt nu duidelijk. Na het plaatsen ervan heb ik het wederom voor elkaar gekregen om de motor met dezelfde code in noodloop te krijgen. Dat betekend dus dat de doorstroming zover is verbeterd dat het motormanagement hetzelfde probleem heeft als met de 68mm gasklep. Het treed alleen minder vaak op.

Daarnaast is de reactie op het gaspedaal van de motor sterk verbeterd. De traagheid is er voor het grootste deel nu uit. Of er nog verschil is in top vermogen weet ik niet, ik heb nog geen vermogens test kunnen doen.

Overigens lijkt er ook geen probleem te zijn bij noodloop. Het verwijderen van de hobbels hiervoor heeft er niet voor gezorgd dat het toerental omhoog is gegaan, dat bleef gewoon rond de 1500 toeren.

Mark
C30-94@0.55bar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Pipo »

Maik schreef:Filtertje moet maar genoeg tegenhouden, de APK is in ieder geval blij zo..... is het zonder catchtankje (maar wel met alleen een filtertje op de slang) echt een afkeurpunt eigenlijk? Wie weet dat?
Bij mijn keuringspunt maken ze er geen punt van. Maar misschien is het gewoon omdat het hen ontgaat :?
A thing of beauty is a joy forever!
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

André R schreef: Staalwol of van dat krullenwol wordt weleens gebruikt om een groot koud oppervlak te vormen, zodat het in de toegevoerde lucht aanwezige vocht kan condenseren op het koude metaal.
Als het goed is, zit dat al ingebouwd in het kleppendeksel voor de opening naar buiten. Er zou dus sowieso nauwelijks olie uit moeten komen.

De 'echte' carterontluchting *lijkt* bij de 2.2 direct in het spruitstuk uit te komen. (opening tussen de inlaatpoorten van cylinder 2 en 3)

Het vacuum in het spruitstuk wordt gebruikt om de oliedampen er uit te zuigen.

Zou me niks verbazen dat je op de aansluiting op het kleppendeksel zelfs een (lichte) onderdruk krijgt en deze opening niet zozeer als ontluchting werkt, maar als druk-nivellering.

Het 2.4 spruitstuk zou trouwens nog wel te modden zijn om deze ontluchting af te sluiten van het vacuum en naar buiten te brengen, maar is niet eenvoudig omdat je dan gauw een bout van het spruitstuk blokkeert.

Of deze natuurlijk helemaal afdichten. Dat doen ze geloof ik bij de supercharger conversies, waarna de kleppendeksel opening de enige ventilatie wordt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Maik

Bericht door Maik »

Arno schreef:.....

Als het goed is, zit dat al ingebouwd in het kleppendeksel voor de opening naar buiten. Er zou dus sowieso nauwelijks olie uit moeten komen.

......
Nauwelijks ja, maar toch nog wel wat, de ontluchtingsslang was nat van de olie van binnen en ook zag ik sporen op de gasklep van olie. Hoeveelheid olie zal niet groot geweest zijn.
Afbeelding
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Netjes gedaan Mark. En interessant dat je zo'n duidelijke verbetering voelt. Zonde dat ie in storing springt. Wat nu? Remap of terug naar de originele 58mm?

Wat wordt er eigenlijk gemeten en hoe? De luchtsnelheid of de hoeveelheid? Of wordt er misschien een te groot verschil in vacuum gemeten?
Opel Speedster 2.2 zwart
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

André R schreef: Of wordt er misschien een te groot verschil in vacuum gemeten?
Da's het probleem.

ECU heeft vanwege de elektronisch bediende gasklep een tabelletje waarin de 'voorspelde' druk/vacuum in het spruitstuk wordt vergeleken met de werkelijke druk.

Als die meer als 30 kPa verschilt en een 10-tal metingen achtereen, dan gaat hij in de noodloop, want dan denkt de ECU dat de gasklep een andere stand heeft als degene die hij zou moeten hebben.

Vooral de scherpere druk-opbouw bij grotere gaskleppen (eerste deel van de opening wordt veel sneller groter als bij een kleinere klep) is dan het probleem.

Met andere nokkenassen erbij lijkt dit minder een probleem.

Kan zijn omdat daarmee de motor meer lucht aanzuigt en dus de pieken in de druk minder worden, of de inlaat-pulsen zijn sterker en geven meer 'ruis' op het MAP signaal, waardoor hij geen aaneengesloten set van 'foute' metingen kan doen en dus niet in noodloop slaat.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Weet niet wat ik ga doen. Denk dat ik de klep er nog even op laat zitten, kijken hoe het nu blijft. Remap zou kunnen, maar dan moet er wel iemand zijn die hier iets aan kan doen.

De meting is eigenlijk heel simpel. De ECU stuurt de gasklep aan. De ECU heeft een tabel met de stand van de gasklep en hoe hoog de druk dan moet zijn in het inlaatspruitstuk. Daarnaast heeft hij ook een druk sensor in het spruitstuk zitten (MAP sensor). De ECU vergelijkt deze twee waardes. Als de gemeten waarde meer dan 30kpascal hoger ligt dan de verwachte waarde dan gaat het mis (ik geloof bij meer dan 10 metingen die afwijken).

Theoretisch is het dus een kwestie van die tabel vullen met andere waardes en het probleem is weg.

Mark
C30-94@0.55bar
Maik

Bericht door Maik »

ECHOOOOOOOOOOOOO :lol:
Afbeelding
Plaats reactie