Om nog even terug te komen op het originele onderwerp van deze thread, ik ben bezig geweest om mijn reserve 58mm gasklep wat te veranderen. De gasklep zag er origineel als volgt uit:
In de rust stand van de vlinderklep zit er een kier om te zorgen dat de motor bij uitval van de klep voldoende lucht krijgt zodat hij op ongeveer 1500-2000 toeren blijft draaien. Om dat voor elkaar te krijgen zitten er hobbels in de binnenkant van de behuizing. Er zijn ook hobbels de zorgen voor de afsluiting van de behuizing wanneer de vlinderklep in de gesloten stand wordt gezet. Het volgende heb ik veranderd:
- hobbels verwijderd voor klep in ruststand (alleen effect bij noodloop)
- voor en achterkant van behuizing in een trompet vorm geschuurd om lucht te versnellen door
de behuizing heen
- voorkant veel scherper gemaakt, waardoor de overgang van de samco slang naar de gasklep vloeiender is
- vlinderklep verwijderd en er scherpe randen aan gemaakt
- centrale as afgeslepen om profiel te verkleinen
- gaten in as uitgeboord en schroefdraad op m4 getapt. daarin m4 bouten gedraaid exact op lengte met verzonken kop
Het resultaat ziet er als volgt uit:
Een aantal mensen zal gelezen hebben dat ik ook geprobeerd heb om de 68mm gasklep te draaien op mijn motor. Dit gaf echter problemen. De druk in het inlaatspruitstuk wijkt door de sterk verbeterde doorstroming af van wat het motor management verwacht bij een bepaale gasklep stand. Hierdoor ging de motor in noodloop. Met het terugplaatsen van mijn originele niet gewijzigde 58mm gasklep waren al deze problemen weg (ook op het circuit).
Dat de wijzigingen aan de 58mm gasklep effect hebben lijkt nu duidelijk. Na het plaatsen ervan heb ik het wederom voor elkaar gekregen om de motor met dezelfde code in noodloop te krijgen. Dat betekend dus dat de doorstroming zover is verbeterd dat het motormanagement hetzelfde probleem heeft als met de 68mm gasklep. Het treed alleen minder vaak op.
Daarnaast is de reactie op het gaspedaal van de motor sterk verbeterd. De traagheid is er voor het grootste deel nu uit. Of er nog verschil is in top vermogen weet ik niet, ik heb nog geen vermogens test kunnen doen.
Overigens lijkt er ook geen probleem te zijn bij noodloop. Het verwijderen van de hobbels hiervoor heeft er niet voor gezorgd dat het toerental omhoog is gegaan, dat bleef gewoon rond de 1500 toeren.
Mark