Pagina 12 van 15

Geplaatst: 11 sep 2009 15:33
door Dennizz
Maik schreef:Gerard, wil je misschien een scherpe detailfoto maken van de schakels en hoe de pinnen geklonken zijn? Volgens mijn collega (mister werktuigbouw himself) moet het echt wel kunnen, zelfs als je het zelf wilt doen :idea:
Dat verhaal van de geharde pinnen vond hij wat vreemd, want gehard pinnen kan je namelijk niet klinken.
Misschien kom ik wel iets verder voor je....
Graag echt scherpe foto's he :wink: Dus niet te dichtbij nemen, want dan worden ze weer onscherp. Eerder iets te ver af en dan inzoomen in de foto heeft meestal een beter resultaat bv....
Even het macro knopje indrukken of functie aanzetten!
Zit op bijna ieder foto toestel en je moet je best doen om dan er nog een wazige boel van te maken! Of je moet dichter dan 3 cm er vanaf zitten :roll:

Geplaatst: 14 sep 2009 18:03
door Rallye
Maik schreef:Dat verhaal van de geharde pinnen vond hij wat vreemd, want gehard pinnen kan je namelijk niet klinken.
Klinkt logisch. Verder is het toch zo dat het 'harde' deel van de kettingschakel de roller is die weer om de pen zelf zit?! De pen zelf kan dus weer wat zachter (lees: minder bros) zijn zodat de kop kan worden vervormd (klinken).

Afbeelding

Geplaatst: 14 sep 2009 19:23
door Maik
Ik heb de beruchte ketting nu in mijn bezit, of eigenlijk, mijn collega heeft hem nu, en wordt verder geanalyseerd :wink:
Het blijkt dat deze ketting dus geen rollers heeft :idea: Dat kan heel goed omdat deze ketting altijd overvloedig in het olie baad (als het goed is) :wink:

Geplaatst: 14 sep 2009 19:26
door Maik
Gerard, heb jij trouwens nog gezocht op het www naar hoe de yanken het doen? Daar is deze mod dacht ik heel vaak toegepast?

Geplaatst: 14 sep 2009 21:10
door Exmantaa
De enige Ecotec "balancer delete" die ik in de US zo uitgevoerd heb gezien (dus zonder tandwielen en korte ketting) was blijkbaar een GM motorsport raceblok... Die van pagina 3 dus:
Afbeelding

In de US forums lees ik óf over montage van neutrale balancer assen (= GM motorsport item), óf een delete kit met ingekorte tandwiel-asstompen.

Geplaatst: 15 sep 2009 6:41
door Arno
Exmantaa schreef:De enige Ecotec "balancer delete" die ik in de US zo uitgevoerd heb gezien (dus zonder tandwielen en korte ketting) was blijkbaar een GM motorsport raceblok... Die van pagina 3 dus:
Valt me nu trouwens pas op...

Klein puntje van zorg met de ketting-geleider die hier gebouwd is tov. de GM motorsport foto..

Als ik deze vergelijk:

Afbeelding

Met de 'GM' versie:

Afbeelding

Dan valt me op dat de 'Speedsterclub' versie aan de rechts-onder 'punt' de ketting een stukje on een hoekje 'duwt', waar de GM versie de ketting in een meer natuurlijke bocht 'geleid'. Sowieso is de GM variant een stuk langer/platter.

Ik heb geen idee hoe taai dit materiaal is, maar wellicht dat de ketting in de eerste variant gaat invreten in de geleider wegens de puntbelasting aan het einde.

Misschien iets om even in de gaten te houden..


Bye, Arno.

Geplaatst: 15 sep 2009 6:46
door Arno
Oh.. En is in plaats van het (laten) inkorten of modificeren van de ketting het niet handiger/makkelijker om te kijken of er in de motorfiets hoek niet een bedrijf gewoon een heel nieuwe ketting op maat kan maken?

Bye, Arno.

Van 147 naar

Geplaatst: 15 sep 2009 7:12
door S. Gonzales
Helemaal mee eens Arno (dat gedeelte van de geleider RO). Volgens mij was er al eerder door iemand een opmerking over gemaakt (geleider en ketting gaan volgens mij op deze manier gegarandeerd problemen opleveren. Nog een late (sorry) tip m.b.t. de ketting. Schoot mij te binnen na de opmerking van Arno over de tweewieler hoek. De distributiekettingen van motoren worden soms "eindloos" geleverd, maar ook vaak met een speciale klinkschakel zodat het motorblok niet helemaal uit elkaar hoeft om de distributieketting te vervangen. (dus Arno deed de voorzet en ik kop hem in, zoiets :) Succes!

Geplaatst: 15 sep 2009 7:15
door Elise
Arno schreef:Oh.. En is in plaats van het (laten) inkorten of modificeren van de ketting het niet handiger/makkelijker om te kijken of er in de motorfiets hoek niet een bedrijf gewoon een heel nieuwe ketting op maat kan maken?
Op de motor worden (hoofdzakelijk) O-ring / X-ring kettingen gebruikt en die kunnen er niet tegen om in een bad hete olie te lopen.
Dus vanuit die hoek zou ik niet teveel verwachten.

Geplaatst: 15 sep 2009 8:02
door Treertje
Nou, ik heb werkelijk iedereen die maar wat met een beetje ketting kan gevraagd maar niemand durft het aan om een ketting te maken.
Ik dacht gewoon een nieuwe schakel ergens te kopen en opnieuw te klinken, maar het mag helaas niet zo zijn. Alle hoop is nu bij Maik.
Dus voel vooral geen druk op je schouders :P :lol:

De spanner kan nog worden versteld in het rechter gat, net als de orginele spanners. De montage was nu nog tijdelijk voor de foto.
Hierdoor kan de knik nog worden verwijderd.
De spanner is massief dus kan heel goed gewoon inslijten, de speling die ontstaat wordt opgevangen door de andere spanner.

Geplaatst: 15 sep 2009 12:39
door Maik
Ik ben weer iets verder gekomen, Gerard, zie pb :)
Motorfietsketting is toch wel iets anders dan deze jongen. Als je die van de speedster in je handen hebt weet je wel waarom, maar de schakels zijn sowieso heel klein...

Geplaatst: 15 sep 2009 19:54
door Exmantaa
Topicje gevonden waarin de bewuste GM kit (guides + short chain) wordt genoemd, incl. bestelnummer:
http://www.cobaltss.net/forums/showthread.php?t=106411

:wink:

Zo weer wakker

Geplaatst: 15 nov 2010 8:50
door Treertje
Goede morgen iedereen.
Was weer tijdje geleden, maar ben weer wakker.
Wegens enorme drukte enz enz bla bla bla een tijdje niet in de garage geweest.
Was ik op zoek naar de kerstboom kwam ik nog een mooi projectje tegen op zolder.
Dacht, toch wel zonde zo een mooi SC blokje dus alles maar opgepakt ingeladen en naar Amsterdam gereden.

Auto staat dus nu bij van der Kooi Lotus en gaat dit varkentje voor me wassen.
Zal een weekje of twee gaan duuren, heeft ook belooft een paar foto's te maken voor het archief.
Laat meteen maar de Radiateur vervangen en de Opelbalk eruit halen.

Alles wat overblijft zal ik te koop zetten, dus liefhebbers (iedereen dus) laat ff wat weten als je iets wilt hebben.

Geplaatst: 15 nov 2010 9:18
door Exmantaa
Ah, mooi dat hier toch een goed einde aan komt. :D

Benieuwd naar het resultaat, want met al je mods zou je hoger moeten uitkomen dan mijn 250 SC pk-tjes. :wink:

Even je mods teruggezocht:
- bewerkte kop (stuggere veren?)
- andere inlaatnokkenas
- Wiseco 8,9's + rods
- Balance shafts delete (hoe is dit nu met die korte ketting gelukt?)
- Kleinere SC poelie (3.0"? 2,9"? )
- Uitlaatsysteem??
- Grote chargekoeler of nog die kleine? 'Dual pass" mod? Aquamist injectie?

Met goede chargekoeling en uitlaatsysteem moet dit toch echt over de 300pk gaan opleveren, maar ben erg benieuwd hoe vd Kooi dit met de Ecu wil gaan (laten) oplossen...

Edit: Zie net dat je dit gemodificeerde blok te koop hebt staan, dus je Speedster krijgt waarschijnlijk nu gewoon een standaard Stage 2 Sc pakket. Toch jammer... :?

Re: Zo weer wakker

Geplaatst: 22 nov 2010 14:17
door Co'tje
Treertje schreef:Goede morgen iedereen.
Was weer tijdje geleden, maar ben weer wakker.
Wegens enorme drukte enz enz bla bla bla een tijdje niet in de garage geweest.
Was ik op zoek naar de kerstboom kwam ik nog een mooi projectje tegen op zolder.
Dacht, toch wel zonde zo een mooi SC blokje dus alles maar opgepakt ingeladen en naar Amsterdam gereden.

Auto staat dus nu bij van der Kooi Lotus en gaat dit varkentje voor me wassen.
Zal een weekje of twee gaan duuren, heeft ook belooft een paar foto's te maken voor het archief.
Laat meteen maar de Radiateur vervangen en de Opelbalk eruit halen.

Alles wat overblijft zal ik te koop zetten, dus liefhebbers (iedereen dus) laat ff wat weten als je iets wilt hebben.
Gisteren heb ik het blok opgehaald bij Treertje. Ik ben onwijs blij dat ik het project tot een goed eind mag gaan brengen. Het voorbereidende werk is in ieder geval fantastisch.

Doel is om de boel eind mei rijdend te hebben. Daar zal ik mijn handen aan vol hebben. De zoektocht naar onderdelen begint vanavond :)

@Treertje: ik hoop dat jou speedster met SC volgende week wordt afgeleverd en dat je daar veel veilge kilometers van kan genieten. En onwijs bedankt dat je de boel aan me over hebt gedragen.