
- gewichtsverplaatsing door de onafgeveerde componenten (met hun eigen zwaartepunt)
- gewichtsverplaatsing door de afgeveerde componenten direct door het RC met als arm de hoogte van het RC tov het wegdek (kan dus ook negatief zijn)
- rol moment van de afgeveerde componenten met als arm de afstand tussen RC en zwaartepunt
Alleen de laatste veroorzaakt rol (kracht wordt via de veren op de wielen overgebracht), de andere twee niet. In het geval dat het RC hoog ligt en samenvalt met het zwaartpunt is er dus wel degelijk gewichtsverplaatsing, maar dat gaat niet via de veren.
Maik heeft dus gelijk door te zeggen dat de totale gewichtsverplaatsing zoals gevoeld op de wielen afhangt van de afstand tussen zwaartepunt en wegdek. Alleen de component die via de veren overgedragen wordt, en die roll veroorzaakt, is afhankelijk van de afstand tussen RC en zwaartepunt. Als het RC verandert in een bocht, verandert dus de totale gewichtsverplaatsing niet, maar wel de verhouding van de componenten.