Pagina 15 van 19

Geplaatst: 01 apr 2010 16:04
door Denthrax
12Esc schreef:Is het eigenlijk makkelijk om zelf de remblokken te vernieuwen? Is daar ergens een handleiding voor?
Weinig moeilijk aan. OP het vx220 forum van onze Engelse vrienden zal misschien wel een topic zijn met foto's.

Simpelweg:
- Slagpin verwijderen op de remklauw
- Oude blokken eruit trekken
- Remcilinders open duwen (best de dop van je remvloeistof reservoir openen)
- Nieuwe blokken erin plaatsen
- Slagpin terugplaatsen

Klaar ben je!

remmen upgrade

Geplaatst: 01 apr 2010 17:42
door S. Gonzales
UUhhh...Yep! Maar ik zou de dop van het remvloeistofreservoir er juist op laten zitten en bij het terugdrukken van de remzuigers het remvloeistof niveau goed in de gaten (laten) houden! En nu de achterremmen? :)

Geplaatst: 01 apr 2010 19:27
door the-duke
Maik zei:
... de OMP's die De Graaf bedoelt...
Humor :lol:

Gr,
The Duke

Re: remmen upgrade

Geplaatst: 01 apr 2010 19:43
door Arno
S. Gonzales schreef: En nu de achterremmen? :)
- Met een drevel de pin er vanuit de achterkant uit tikken
- Vang het anti-rammel veertje op wat los komt als de pen er uit is
- Het buitenste remblok naar de naaf tikken en dan omlaag tikken totdat hij uit de klauw valt
- De inbus bout van de remschijf verwijderen
- Til de remschijf van de naaf
- Haal nu het binnenste remblok er uit
- Maak de zaak goed schoon
- Draai de remzuiger met de klok mee en druk 'm tegelijk terug naar binnen (handrem mechanisme blokkeert 'm en hij wil niet zonder draaiing terug)

- Monteer nieuwe binnenste blok met koper-vet op contact punt met de zuiger en op contactpunten tegen de klauw rand
- Monteer remschijf op naaf
- Zet schijf weer vast met inbus
- Schuif buitenste remblok in klauw
- Plaats anti-rammel veertje en borg de blokken en veertje met borgpin
- Tik borgpin met drevel volledig in klauw

- Trap paar keer rustig op de rem om de blokken te 'zetten'
- Trek de handrem een paar keer aan om mechanisme te laten zelf-stellen

Klaar...

Optioneel kan je ook de schijf laten zitten en de bovenste bout van de klauw losmaken en deze dan naar buiten draaien, maar bovenstaande vind ik een veel eenvoudiger en prettiger manier van werken. (is ook de officiele procedure)

Bye, Arno.

Re: remmen upgrade

Geplaatst: 03 apr 2010 14:08
door Dominique
Arno schreef:
S. Gonzales schreef: En nu de achterremmen? :)
Optioneel kan je ook de schijf laten zitten en de bovenste bout van de klauw losmaken en deze dan naar buiten draaien, maar bovenstaande vind ik een veel eenvoudiger en prettiger manier van werken. (is ook de officiele procedure)
Bye, Arno.
Arno, ik heb hier heel lang op gewacht, en ik zeg het heel voorzichtig: voor wat de officiele handleiding betreft, denk ik dat je er naast zit.... :P

Toevallig vorige week de RS14's gemonteerd vorige week, en voor de zekerheid de technische handleidingen er eerst op nageslagen:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf
Daar staat dat de handremkabel + onderste bout aan de achterkant los moet. Ik heb eerst de bovenste bout geprobeerd, maar omdat de klauw-geleiding op een of andere manier blijft zitten gaat dit je niet helpen. (ik heb wel van het loshalen gebruik gemaakt om de geleiding te smeren)
Het is een gehannes met de handremkabel, en de volgende keer zal ik het ook zo doen zoals Arno heeft omschreven.

Re: remmen upgrade

Geplaatst: 03 apr 2010 14:37
door Arno
Dominique schreef: Arno, ik heb hier heel lang op gewacht, en ik zeg het heel voorzichtig: voor wat de officiele handleiding betreft, denk ik dat je er naast zit.... :P
Misschien voor Opel wel, maar voor Lotus niet ;)

En idd.. Die procedure in TIS is vrij hopeloos.. Daar wordt je niet blij van.

Aan de andere kant.. Misschien mag een Opel garage wel 4 uur in rekening brengen voor het vervangen van blokken :)

Bye, Arno.

Geplaatst: 03 apr 2010 17:38
door vauxhall
ik wil het volgende bestellen... voor speedster turbo (voor en achterste)

maar welke remblokken moet ik nu? die voor 4pot AP?

http://www.elise-shop.com/eliseshop-mot ... p-209.html

http://www.elise-shop.com/carbone-lorra ... 00029.html deze?

http://www.elise-shop.com/carbone-lorra ... 00049.html of deze??

http://www.elise-shop.com/black-stainle ... -p-70.html

Yvo raad mij de RC5 aan ipv pagid rs14

wil deze maand nog alles in orde hebben :D

Geplaatst: 04 apr 2010 8:33
door Maik
Dominique, nog helemaal vergeten te vragen gisteren :roll: maar hoe bevallen de RS14 blokken nu? Wat is het verschil met de SBS pro tracks?

Geplaatst: 04 apr 2010 10:58
door YvoTuk
vauxhall schreef:ik wil het volgende bestellen... voor speedster turbo (voor en achterste)

maar welke remblokken moet ik nu? die voor 4pot AP?

http://www.elise-shop.com/eliseshop-mot ... p-209.html

http://www.elise-shop.com/carbone-lorra ... 00029.html deze?

http://www.elise-shop.com/carbone-lorra ... 00049.html of deze??

http://www.elise-shop.com/black-stainle ... -p-70.html

Yvo raad mij de RC5 aan ipv pagid rs14

wil deze maand nog alles in orde hebben :D
Als je 4-pot AP calipers hebt zou je die wel moeten hebben, maar heb je niet gewone 2-pots op jouw auto?

Ik heb jaren gezworen bij Pagid. Gewoon een goed blok met een prima performance.
In al die tijd heb ik het 'opwarmen voor gebruik' en dergelijke voor lief genomen.

Afgelopen jaar werd ik benaderd door CL Brakes die 'spannende' uitspraken hebben gedaan over performance. Ze waren veel beter als ze koud zijn, overall meer frictie etc.
Ik heb dat min of meer genegeerd, wat die sales meneer niet zo aardig vond dus stuurde hij op een bepaald moment een paar setjes RC6 en RC5+ op om eens te proberen.

Nou ja... proberen kan geen kwaad, dus heb ik op mijn auto RC6 gemonteerd en op die van Marijn (ook een Duratec Elise) heb ik RC5+ gemoneerd.

Ik was eerlijk gezegd vanaf het eerste moment erg onder de indruk van de 'koude performance'. Die dingen bijten gewoon onmiddelijk en wat ik persoonlijk erg prettig vind is dat het frictie niveau constant blijft. Niks opwarmen, gewoon gebruiken!

Als je regelmatig op semi-slicks rijd kan ik je de RC6 aanbieden, die geven een hoger frictie niveau. Op straatbanden zou ik de RC5+ aanbevelen, die hebben een wat lager frictie niveau maar nog steeds erg mooi vergeleken met wat tot op heden 'de standaard' was.

Oh ja... en ze zijn goedkoper ook :)

Geplaatst: 04 apr 2010 14:10
door vauxhall
mijn turbo is standaard dus 2pot? iemand?
wil snel bestellen!

Geplaatst: 04 apr 2010 14:47
door Maik
Jep, standaard is 2-pot voorklauwen, maar niet als een vorige eigenaar die ooit vervangen heeft voor 4-pots natuurlijk...

Geplaatst: 04 apr 2010 15:34
door Dominique
Maik schreef:Dominique, nog helemaal vergeten te vragen gisteren :roll: maar hoe bevallen de RS14 blokken nu? Wat is het verschil met de SBS pro tracks?
Het grote verschil is dat de SBS pro tracks nergens in NL meer te krijgen zijn. :P
Verder heeft de RS14 duidelijk meer 'bite', wat je prettig moet vinden of niet. Op een nat wegdek zou ik het liever niet hebben, maar eerlijk gezegd vertegenwoordigd dat maar een klein deel van de kilometers die ik rij.
Qua frictie / remkracht is de RS14 misschien een fractie beter, maar dit verschil heb ik als minimaal ervaren.
Het is natuurlijk al een tijdje geleden, maar volgens mij waren de SBS blokken een stuk goedkoper. :lol:

Geplaatst: 04 apr 2010 17:07
door YvoTuk
De SBSsen waren inderdaad een stuk goedkoper.

Jammer dat de mensch die zich importeur noemt zijn taak niet al te serieus nam / neemt en die blokken niet gewoon op een normale manier in voorraad neemt. Wij konden er toen wel kopen, maar dan alleen per overdoos en met een levertijd van een week of acht. Niet echt handig.

Bij CL Brakes hebben we dat nu zelf in de hand 8) dus zorg ik er gewoon voor dat er een stevige voorraad aanwezig is. (die nog als een gek wegvliegt overigens)

Ik vond Pagid RS14 wel altijd beter dan SBS, de Pro Tracks waren meer vergelijkbaar met RS42.

Geplaatst: 04 apr 2010 18:37
door allen
Dennis, ik weet niet of je nu al andere besteld hebt, maar waarom speel je niet gewoon op safe? Geef wat meer geld uit en bestel een setje RS14. Ze slijten heus niet in 3 weekjes weg! :idea:
Ben er zelf meer dan tevreden over geweest.

Geplaatst: 05 apr 2010 7:14
door Dennizz
allen schreef:Dennis, ik weet niet of je nu al andere besteld hebt, maar waarom speel je niet gewoon op safe? Geef wat meer geld uit en bestel een setje RS14. Ze slijten heus niet in 3 weekjes weg! :idea:
Ben er zelf meer dan tevreden over geweest.
Nog niet besteld, ben nog wat aan het rondsnuffelen...
De blokken mogen van mij best beter/sterker zijn dan de rs14 en met al die verhalen lijkt dat wel zo het geval van de rc5+.
Als dat echt zo is wil ik echt de rc5+, maar wat ik iig niet meer wil is om met een half jaar weer andere blokken eronder te zetten omdat ze tegenvallen...

Zou het ook zonde vinden om nu de rs14 te kopen en over 2, 3 maanden zweert iedereen bij de rc5+ ipv de rs14.

C6 bestel ik niet vanwege het piepen/slijten van de schijf. Voor slijtage van de verschillende blokken ben ik niet bang hoor. Ik wacht nog even op wat berichtjes over de rc5+ af....