Remmen upgrade

Alle overige technische zaken.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Remmen upgrade

Bericht door Maik »

Hèt topic voor remmen upgrades (om het andere draadje niet teveel te vervuilen :wink:

De opties tot nu toe:

Te duur :wink: :
http://www.vx220.org.uk/product_info.php?products_id=80

Ziet er aardig uit:
http://www.vx-performance.de/catalog/pr ... 93568bd4cc

Maar wat zou een schijf los kosten? Interessant om te weten lijkt mij...

Waarom niet dit:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=858

Kan iedereen zelf monteren (zal makkelijker zijn dan de VXperformance set, omdat de klauw niet verzet hoeft te worden). En prestaties zouden goed genoeg voor circuitgebruik moeten zijn. Door de minder grote diameter zal je misschien wel iets minder "pedaalgevoel" hebben :?:

Wat kost een standaard remschijf voor een speedster 2.2 eigenlijk? Ik dacht 45euro? Of was dit zelfs per 2 schijven?
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Moeten we niet eerst weten waarom Speedy zo beroerd remt (Als je dat tenminste probeerd te verbeteren, of is het alleen voor de show zoals een heleboel van je andere upgrades :wink: ) voordat je dingen gaat vervangen die er mischien de oorzaak niet zijn. Want als de upgrade alleen maar zorgt dat de auto nog sneller het abs in duikt schieten we er niks mee op.
Maik

Bericht door Maik »

Piet, ik ga ervan uit dat de mensen die een remmenupgrade willen dat die ze ook echt nodig hebben. Alhoewel ik best tevreden ben over de set-up zoals ik die nu heb (standaard schijven met SBS pro-track blokken), zou ik nog wel een beter gevoel in het pedaal willen hebben en minder hard te hoeven trappen. Als je goed opgelet had bij het verhaaltje van Arno op de dummie-dus-ook-Piet-dag, dan weet je dat betere remmen niet alleen hoeft te betekenen dat je eerder blokkeert (dus ABS bij de speedster), maar dat je gewoon minder hard hoeft te trappen dus beter je remkracht kan doseren :wink:
Meer frictie dus a.u.b.! :)

Voor gewoon straatgebruik zou ik gewoon met de standaard schijven met knappe remblokken blijven rijden... Voor circuitgebruik en hefige Alpentochtjes (Maarten :wink: ), is een schijf-upgrade ook interessant denk ik.
Afbeelding
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Ah Piet, komen we toch weer bij de discussie uit aan de vooravond van de dummy-dag.

We vroegen ons af hoe het kan dat zo'n lichte auto als de Speedster toch zo beroerd kan remmen/remgevoel heeft.

1. Aan het formaat schijven zou het eigenlijk niet mogen liggen. Veel zwaardere auto's worden door de fabrikanten zelfs met kleinere schijven de weg op gestuurd.
2. Over de remblokken is al genoeg geschreven, daar zijn we het wel over eens, dat daar verbetering te halen valt.
3. Enkelen van ons zijn ook al overgestapt op staalmantel remleidingen. Nu kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het pedaal daardoor prettiger aanvoelt, maar remprestaties worden er niet beter door.
4. ABS-unit is wat overfanatiek, maar heeft geen invloed op het remgevoel. Door te vroeg ingrijpen van 't ABS kan de remweg wat langer worden, maar ook als je er net buiten blijft overtuigd de Speedster niet.

Blijft voor mij de vraag open of de oorzaak niet in de rembekrachtiger zit?! Kan het zijn dat de rembekrachtiger niet krachtig genoeg is, waardoor er te weinig hydrolische druk in het remsysteem ontstaat. En dat hierdoor de remblokken niet krachtig genoeg tegen de schijven gedrukt kunnen worden?

SteV6
S4 Avant
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Let wel op met vergelijken van remvertraging tussen de Speedster en 'gewone' auto's dat het gevoel van de vertraging in de speedster veel minder intens is omdat de auto zoveel minder 'duikt'.

Je kunt kwantitatief alleen wat ervan zeggen door te meten, bijvoorbeeld eenvoudig met pilonnetjes/afstanden of met een G-meter oid.

Maar goed...
SteV6 schreef:Kan het zijn dat de rembekrachtiger niet krachtig genoeg is, waardoor er te weinig hydrolische druk in het remsysteem ontstaat. En dat hierdoor de remblokken niet krachtig genoeg tegen de schijven gedrukt kunnen worden?
Daar is een eenvoudige test voor.

Rem aan aantal keer redelijk stevig aan zodat de remmen op temperatuur zijn.

Zorg dan voor een lege weg (achter je!), accellereer tot plm. 120 a 140 km/h, trap het rempedaal snel (maar niet abrupt) hard in. NIET ONTKOPPELEN! Dat laatste pas als je bijna stil staat.

Als je erg abrupt op de rem trapt (paniek!), dan zal vrijwel iedere rem wel blokkkeren, omdat hij dan geen tijd krijgt om door de zwaartepunt-verplaatsing meer druk op de voorwielen op te bouwen. Dus snel, maar wel gecontroleerd, hard remmen.

Als hij dan in de ABS slaat, dan heb je al het maximale remvermogen van de voorbanden op het wegdek overschreden.

Als het niet lukt om 'm in de ABS te krijgen (en wel echt flink op dat pedal staan!! bij de meeste ongevallen blijkt uit datalogs in ECU's dat de meeste mensen bij lange na de maximale pedaaldruk NIET halen, vandaar de huidige 'brake assist' opties..), dan is er iets aan de hand.

Let wel.. Mensen met grotere/bredere voorbanden zullen hier flink harder moeten trappen om 'm in de ABS te krijgen

Tja.. Wat kan er aan de hand zijn als het niet goed werkt.. Paar dingen..

Zoals op het engelse forum al naar voren is gekomen zijn er een aantal auto's waar de vacuum slang van de motor naar de bekrachtiger bij de aansluitngen (droogte)scheuren heeft en lekt, of dat de slang zelf in elkaar is geklapt.

In beide gevallen krijgt de bekrachtiger niet genoeg vacuum, waardoor:
- hij slecht werkt
- pedaal heel erg 'doods' aanvoelt

Er kunnen zich ng belletjes in het remsysteem bevinden. Dat voel je alleen meestal wel als een pedaal wat nogal 'veerkracht' heeft en niet echt een harde 'bodem' heeft waar je tegenaan duwt.

Tja.. Remblokjes..

Als het systeem verder technisch in orde is dan kan hiernaar gekeken worden.

Een uitstekende, maar helaas geeen goedkope, keuze die zich op de Elise al vele malen bewezen heeft zijn de remblokjes van PAGID. (trouwens OEM voor de snellere versies van BMW, Porsche, etc.)

Het gaat hier over de PAGID RS4-2 (blauw) en PAGID RS14 (zwart), waarbij de 4-2 iets meer straat gericht is en de RS14 neigt wat meer naar het circuit.

RS4-2: http://www.elise-shop.com/index.php?mai ... ucts_id=68

Afbeelding

RS14: http://www.elise-shop.com/index.php?mai ... ucts_id=67

Afbeelding

De Speedster is wat zwaarder, dus is eventueel een setje RS15's (grijs) te overwegen. Nog een hogere frictie, maar op de Elise in ieder geval een stapje te ver (blokkeren weer te snel).

Bye, Arno.
Maik

Bericht door Maik »

SteV6 schreef: 4. ABS-unit is wat overfanatiek, maar heeft geen invloed op het remgevoel. Door te vroeg ingrijpen van 't ABS kan de remweg wat langer worden, maar ook als je er net buiten blijft overtuigd de Speedster niet.
Bedoel je dat de remvertraging niet goed genoeg is Stephan?
Als bij mij de banden warm zijn heb ik eigenlijk geen klagen meer over de maximale remvertraging, die is erg goed bij mij kan ik zeggen.
Blijft voor mij de vraag open of de oorzaak niet in de rembekrachtiger zit?! Kan het zijn dat de rembekrachtiger niet krachtig genoeg is, waardoor er te weinig hydrolische druk in het remsysteem ontstaat. En dat hierdoor de remblokken niet krachtig genoeg tegen de schijven gedrukt kunnen worden?
Rembekrachtiger heeft hier natuurlijk een grote rol in, tenminste, dat is wat het boerenverstand mij verteld. Maar of dat makkelijk aan te pakken is? Lijkt mij niet... Gewoon het probleem van te weinig bekrachtiging oplossen door meer frictie lijkt mij veruit het simpelste.
Afbeelding
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Er is nog een vierde optie waar ik Jans en Wilbert mee rijden.. Dat is de schijf waar de cup-clio's mee rijden en die is erg goed, 100 euro per schijf. Een instructeur op de zandvoort dag vond de remmen van Wilbert het beste waar hij die dag mee gereden had!!

Dus nog een goedkope optie, weet niet waar Jans ze vandaan heeft maar die van ons komen van Lotus Amsterdam 8)
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Is dat zin's kort dan want ik hoor jans alleen maar klagen!

Jans, als jij nu eens gaat testen en wat afstanden noteert bij bepaalde snelheden dan hebben we vergelijking materiaal met andere auto's.

b.v. BMW M3 CSL 34 meter vanuit 100 km/u bij droog wegdek.
Dominique

Bericht door Dominique »

Camskill verkoopt ook goodies voor de Speedster:
CAMSKILL heeft de geboorde schijven voor 100 pond.... de twee!
Ik had om wat info gevraagd en kreeg deze reply:
Camskill schreef:Hi Dominique

They are supplied to us from www.national-auto.co.uk

As with all aftermarket drilled discs they are a Standard disc drilled to a particular pattern.
Discs such as Porsche or Ferrari ones have the holes made at time of casting but this is VERY expensive and no one will pay for it.

The drilling pattern is such that there are 4 rows of holes with each set of holes drilled in such a way that they give a full cut off the pad material.
ie Each row of holes is 1/2 a hole further in or out on the face of the disc.
They also run a little cooler.
They are also countersunk to a depth of 1mm so as to act as a wear indicator.
See attached picture
The top and bottom rows of holes are drilled closer to the edge of the disc than the left & right rows of holes.

Hope this helps

Mike
ps. The discs shown are from an FTO which are 276mm the VX220 are 10mm larger and may incororate a few more holes per row.
Ik heb via 'National' de NL importeur gebeld, die verwees mij naar een gerenormeerde remmen-revisie zaak bij mij in de buurt, daar zijn deze schijven 340,- euro de twee. :shock: incl. 30%korting, ex. btw.
Die hele omweg moet ze ook wel duurder maken!
bytheway, National en de NL importeur doen geen zaken met partikulieren. Camskill zit het dichtst bij de bron en heeft een aantrekkelijke prijs!
Bijlagen
drilled-discs.jpg
drilled-discs.jpg (19.9 KiB) 12334 keer bekeken
Maik

Bericht door Maik »

Nadeel van geboorde gaten in schijven is dat er barstjes kunnen ontstaan.
Maargoed, ik denk dat alle getoonde schijven hier geboorde gaten hebben want gegoten gaten kosten veel euries :)

Dom, hebben die gasten echt specifieke ervaring met die schijven op een speedster? Ik heb namelijk nu meer vertrouwen in de schijven van Yvotuk, omdat ik weet dat hij (bijna nooit :) ) onzin uitkraamt...
Maar die schijfjes zijn natuurlijk wel een stuk duurder...

En hoe zit het nu met de ervaringen van Jans met zijn clio schijfjes?
Afbeelding
stevenflappy
Contacteer:

Hij lult geen onzin maar wel heel erg zijn eigen webshop op, dat weerhoud mij ervan. Maar goed die discussie ga ik niet nog een keer voeren maar daar koop ik niks!

Ben zelf erg onder de indruk van de Lotus cup schijven, maar daar weet ik nog geen prijs van, zo even vragen!
Maik

Bericht door Maik »

stevenflappy schreef:....maar daar koop ik niks!
Behalve harnassen :lol:
Ben zelf erg onder de indruk van de Lotus cup schijven, maar daar weet ik nog geen prijs van, zo even vragen!
Kom maar op met die prijs...

Weet iemand nou wat een losse schijf kost van dat VXperformance setje en de standaard Opel schijven?
Afbeelding
stevenflappy
Contacteer:

Oh ja die heb ik er gekocht en nette service maar dat lullen over andere bedrijven enz hebben daar verandering in gebracht! :cry:

Effe hoor met de standaard schijven houd je toch dat er water op blijft liggen met regen dat is al een aardige reden om die niet opnieuw te kopen of niet dan?
Maik

Bericht door Maik »

Dat er gaten inzitten wilt niet automatisch zeggen dat het water beter afgevoerd wordt.
Ik moet zeggen dat de speedster er wel wat last van heeft, maar ik betwijfel of schijven met gaten daar zoveel beter voor zijn. Als je weet met welke snelheid de schijf langs de remblokjes gaan, en als je ziet hoeveel gaatjes die schijven hebben.... Het zal wellicht iets helpen, maar veel?
De gaten zitten er meer in voor de afvoer van remstof (wat is dan het verschil tussen afvoer van water en remstof zou je zeggen... weetiknie) en misschien wat koeling?
Volgens mij kosten de standaard schijven echt geen drol, 45 ex btw de 2 geloof ik... dus dan ben ik benieuwd naar de prijzen van die andere schijven, want prijs-kwaliteit verhouding moet niet helemaal buiten proportie zijn vind ik.
Afbeelding
Maarten

Bericht door Maarten »

Gaten en groeven zorgen ook met name voor de afvoer van gassen die ontstaan bij hoge belasting van de remblokjes.

Met geboorde gaten moet je inderdaad rekennen op scheurtjes bij hoge belasting en als die te groot worden moet je ze weer vervangen. Gegoten schijven met gaatjes / groeven geven over het algemeen garantie tegen scheurtjes.

Ik heb voorheen een set van AP racing op mijn subaru gehad (330 mm, 4 zuigers) met gegroefde schijven en daarmee heb ik nooit problemen gehad. Daarom zou ik ook gegroefde schijven prefereren boven die met gaatjes. Tevens gaan die het verglazen van de remblokjes beter tegen.

Een nadeel van schijven met gaatjes of groeven is wel dat ze meer geluid maken bij het remmen, een zoemend geluid.

Op de duitse site staat een link naar vele remsystemen,
http://www.forum.opel-speedster-club.de ... topic=8735

grotere schijven + adapters via project opel:
http://www.projektopel.de/?section=tuni ... _speedster

Of hele sets, 2 speciaal voor de speedster / elise:
http://hispec.de/opel.htm
Zeer mooi systeem, maar niet goedkoop helaas

Maarten
Plaats reactie