Let wel op met vergelijken van remvertraging tussen de Speedster en 'gewone' auto's dat het gevoel van de vertraging in de speedster veel minder intens is omdat de auto zoveel minder 'duikt'.
Je kunt kwantitatief alleen wat ervan zeggen door te meten, bijvoorbeeld eenvoudig met pilonnetjes/afstanden of met een G-meter oid.
Maar goed...
SteV6 schreef:Kan het zijn dat de rembekrachtiger niet krachtig genoeg is, waardoor er te weinig hydrolische druk in het remsysteem ontstaat. En dat hierdoor de remblokken niet krachtig genoeg tegen de schijven gedrukt kunnen worden?
Daar is een eenvoudige test voor.
Rem aan aantal keer redelijk stevig aan zodat de remmen op temperatuur zijn.
Zorg dan voor een lege weg (achter je!), accellereer tot plm. 120 a 140 km/h, trap het rempedaal snel (maar niet abrupt) hard in. NIET ONTKOPPELEN! Dat laatste pas als je bijna stil staat.
Als je erg abrupt op de rem trapt (paniek!), dan zal vrijwel iedere rem wel blokkkeren, omdat hij dan geen tijd krijgt om door de zwaartepunt-verplaatsing meer druk op de voorwielen op te bouwen. Dus snel, maar wel gecontroleerd, hard remmen.
Als hij dan in de ABS slaat, dan heb je al het maximale remvermogen van de voorbanden op het wegdek overschreden.
Als het niet lukt om 'm in de ABS te krijgen (en wel echt flink op dat pedal staan!! bij de meeste ongevallen blijkt uit datalogs in ECU's dat de meeste mensen bij lange na de maximale pedaaldruk NIET halen, vandaar de huidige 'brake assist' opties..), dan is er iets aan de hand.
Let wel.. Mensen met grotere/bredere voorbanden zullen hier flink harder moeten trappen om 'm in de ABS te krijgen
Tja.. Wat kan er aan de hand zijn als het niet goed werkt.. Paar dingen..
Zoals op het engelse forum al naar voren is gekomen zijn er een aantal auto's waar de vacuum slang van de motor naar de bekrachtiger bij de aansluitngen (droogte)scheuren heeft en lekt, of dat de slang zelf in elkaar is geklapt.
In beide gevallen krijgt de bekrachtiger niet genoeg vacuum, waardoor:
- hij slecht werkt
- pedaal heel erg 'doods' aanvoelt
Er kunnen zich ng belletjes in het remsysteem bevinden. Dat voel je alleen meestal wel als een pedaal wat nogal 'veerkracht' heeft en niet echt een harde 'bodem' heeft waar je tegenaan duwt.
Tja.. Remblokjes..
Als het systeem verder technisch in orde is dan kan hiernaar gekeken worden.
Een uitstekende, maar helaas geeen goedkope, keuze die zich op de Elise al vele malen bewezen heeft zijn de remblokjes van PAGID. (trouwens OEM voor de snellere versies van BMW, Porsche, etc.)
Het gaat hier over de PAGID RS4-2 (blauw) en PAGID RS14 (zwart), waarbij de 4-2 iets meer straat gericht is en de RS14 neigt wat meer naar het circuit.
RS4-2:
http://www.elise-shop.com/index.php?mai ... ucts_id=68
RS14:
http://www.elise-shop.com/index.php?mai ... ucts_id=67
De Speedster is wat zwaarder, dus is eventueel een setje RS15's (grijs) te overwegen. Nog een hogere frictie, maar op de Elise in ieder geval een stapje te ver (blokkeren weer te snel).
Bye, Arno.