Inlaatspruitstuk en TB
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik zou 2mm nemen, heb ik ook en Peter ook geloof ik. Dunner wordt te gammel en dikker wordt lastig met het buigen van de steuntjes.
Als je van plan bent om er ooit de 68mm TB op te schroeven dan zou ik het gat gelijk 68mm maken.
Je kan ook eens kijken op het VX220 forum, daar heeft iemand het gedeelte wat meegebout is met de TB weggelaten, dus dan hangt het frame alleen aan de steuntjes en 1 verbindingsbout. Volgens mij moet dat ook wel sterk genoeg zijn. Als ik het nog een keer loshaal bij mij dan ga ik het denk ik ook zo doen.
Als je van plan bent om er ooit de 68mm TB op te schroeven dan zou ik het gat gelijk 68mm maken.
Je kan ook eens kijken op het VX220 forum, daar heeft iemand het gedeelte wat meegebout is met de TB weggelaten, dus dan hangt het frame alleen aan de steuntjes en 1 verbindingsbout. Volgens mij moet dat ook wel sterk genoeg zijn. Als ik het nog een keer loshaal bij mij dan ga ik het denk ik ook zo doen.

Ik heb nu bijna alles om aan de slag te kunnen. Bij de Opel dealer hadden ze helaas de slang niet. En ook de 2 plaatselijke automaterialen zaken niet. 1 kwam er zelfs aanzetten met een stuk compressorslang. (zie foto). Zal best werken, maar het is zo stug dat ik bang ben dat het s’ winters de aansluiting zo zou kunnen belasten dat de deze zou breken. Ik wil dus wel iets soepels. Brezan Ridderkerk gebeld en die hadden het ook niet.
Nou vraag ik om vacuümslang. Misschien is er een andere naam voor?
Iemand een tip voor in de buurt van Alblasserdam?
Nou vraag ik om vacuümslang. Misschien is er een andere naam voor?
Iemand een tip voor in de buurt van Alblasserdam?
- Bijlagen
-
- slang.jpg (24.18 KiB) 2217 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Volgens mij is de vacuumdruk niet zo groot.
Toen ik in de winkel vroeg om een vacuumslang vroeg de verkoper wat er doorheen moest. Toen ik hem vroeg wat hij bedoelde zei hij: "nou, water, of benzine, of gas of zo?" zei ik "nee, vacuum".
Hij begreep niet echt wat ik bedoelde geloof ik.
Bedankt voor het aanbod Stefan. Ik denk dat ik Maik z'n advies volg en een stuk benzineslang ga halen.
Toen ik in de winkel vroeg om een vacuumslang vroeg de verkoper wat er doorheen moest. Toen ik hem vroeg wat hij bedoelde zei hij: "nou, water, of benzine, of gas of zo?" zei ik "nee, vacuum".
Hij begreep niet echt wat ik bedoelde geloof ik.
Bedankt voor het aanbod Stefan. Ik denk dat ik Maik z'n advies volg en een stuk benzineslang ga halen.
Opel Speedster 2.2 zwart
Ik kan het mis hebben, maar zo spannend is het toch niet? Wanneer iets 100%
vacuum is heb je ongeveer 1 bar druk verschil t.o.v. de buitenlucht. Meer
vacuum als vacuum gaat toch niet? Dus je moet slang hebben die stug genoeg is
om de atmosferische druk van buiten aan te kunnen. Dat zou niet zo heel spannend moeten zijn..
Mark
vacuum is heb je ongeveer 1 bar druk verschil t.o.v. de buitenlucht. Meer
vacuum als vacuum gaat toch niet? Dus je moet slang hebben die stug genoeg is
om de atmosferische druk van buiten aan te kunnen. Dat zou niet zo heel spannend moeten zijn..
Mark
C30-94@0.55bar
- linne150
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
- Locatie: duh haag
markv schreef:Ik kan het mis hebben, maar zo spannend is het toch niet? Wanneer iets 100%
vacuum is heb je ongeveer 1 bar druk verschil t.o.v. de buitenlucht. Meer
vacuum als vacuum gaat toch niet? Dus je moet slang hebben die stug genoeg is
om de atmosferische druk van buiten aan te kunnen. Dat zou niet zo heel spannend moeten zijn..
Mark

The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
Niet erg schokkend nee. Volgens mij is het maximaal 0 Bar, dus idd. 1 bar onderdruk tov. de atmosferische druk.
Eén Bar staat gelijk aan 1 kg druk per cm2. Als je hem dus met de druk van 2 kilo tussen duim en wijsvinger niet plat kan knijpen is het wel in orde denk ik. En dat is dan nog maar theorie, want de ronde vorm voorkomt bij een gelijkmatige drukbelasting vervorming. En het vacuüm is een gelijkmatige drukbelasting.
Anyways…..
Vanmiddag een stuk benzineslang wezen halen
Ik snap ook niet waarom ze daar in de autozaak niet zelf mee kwamen. Ik wist niet dat ze het in deze diameter hadden. (12mm)
Ik heb alleen een metertje af laten knippen. Is dat lang genoeg?
Eén Bar staat gelijk aan 1 kg druk per cm2. Als je hem dus met de druk van 2 kilo tussen duim en wijsvinger niet plat kan knijpen is het wel in orde denk ik. En dat is dan nog maar theorie, want de ronde vorm voorkomt bij een gelijkmatige drukbelasting vervorming. En het vacuüm is een gelijkmatige drukbelasting.
Anyways…..
Vanmiddag een stuk benzineslang wezen halen
Ik snap ook niet waarom ze daar in de autozaak niet zelf mee kwamen. Ik wist niet dat ze het in deze diameter hadden. (12mm)
Ik heb alleen een metertje af laten knippen. Is dat lang genoeg?
- Bijlagen
-
- slang1.jpg (24.18 KiB) 2092 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Dankzij de tekening van Speerke heb ik nu het bestand op ware grootte met de bedoeling om dit uit te printen in de exacte afmetingen van de metaalplaat.Speerke schreef:Omdat ik de bevestiging van de ECU met alleen de bevestigingspunten op het spruitstuk wat slapjes vond, heb ik een framepje laten laseren wat ook vast zit met de 4 bouten van het gasklep huis. Bovendien kan nu de originele pakking worden gebruikt omdat het afdichtvlak nu groot genoeg is.Maik schreef:Van 147pk naar 170pk met alleen een inlaatspruitstuk![]()
Netjes Peter!
Hoe heb jij het framepje gemaakt voor je ECU, heb jij daar een foto'tje van?
Is voor sommigen misschien handiger na te maken??
Ik heb de instellingen gesaved en via deze link kan het bestand gedownload worden.
http://www.yousendit.com/transfer.php?a ... C277B8EDB6
Wel er rekenig mee houden als je de tekenig uitprint dat er "geen" printmarge is ingesteld in het print setup scherm (anders is het weer kleiner).
Bij mij is het alleszins gelukt om de tekening aan 227mm x 160mm uit te printen.
De instellingen zijn bedoeld voor A4 formaat.
goed gedaan, dat sjabloon op ware grootte. Ik heb er echter voor gekozen de brackets (voor ecu en dipstick) te bestellen via het z22se forum:
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 9&start=75
(ruim 38 euro incl verzending)
De Manifold heb ik hier besteld:
http://www.trademotion.com/partlocator/ ... atalogid=1
(ruim 100 euro ex verzending)
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 9&start=75
(ruim 38 euro incl verzending)
De Manifold heb ik hier besteld:
http://www.trademotion.com/partlocator/ ... atalogid=1
(ruim 100 euro ex verzending)
Ik ben klaar. Ik heb het over 2 dagen uitgesmeerd, inclusief het afblinden van de EGR en het aanbrengen van de simulator. Het ging eigenlijk wel goed. Het enige nadeel is de beperkte ruimte die je hebt. M’n handen zitten vol krassen en sneeën. En het had anatomisch beter geweest als je knieën de andere kant op zouden scharnieren. Maar na 2 dagen doen ze dat dan ook wel.
Het meest lastige vond ik nog de ECU beugel achteraf op inlaathuis monteren. Ik denk dat ik wel 10 boutjes en moertjes van de bodemplaat heb moeten vissen. Op het laatst lijmde ik de moertjes vast op mijn vinger met secondenlijm om ze zo maar op de boutjes te krijgen. Achteraf zou ik het anders doen; ik zou de beugel met tapeindjes of boutjes vastzetten. Als je die alvast op het huis monteert, hoef je er alleen een moertje op te draaien.
Maar het resultaat is netjes. Je ziet er niets van. Het starten ging even stotterend en moeizaam, maar als snel had ie stationair te pakken. Daarna een kilometertje of 20 gereden, waarbij hij nog steeds duidelijk de settings aan het zoeken was. Boven de 4000 rpm hield hij echt erg in. Hij begon echter steeds soepeler te lopen. Nu is het perfect. Het remmen maakte in het begin ook herrie. Je hoorde een zuigend geluid tijdens het remmen. Ik neem aan doordat de vacuumslang van het systeem af is geweest. Na 10 km rijden en remmen was het weg.
Het lijkt erop dat hij nu iets responsiever is op het gas. Van de winst in het bovengebied had ik meer van verwacht. Wellicht zijn de settings nog niet helemaal optimaal. Soms denk ik het verschil te merken en soms lijkt er bijna geen verschil. Het is moeilijk te vergelijken. Het kan misschien komen omdat ik nog het originele luchtfilterhuis heb (aangepast).
Klopt het trouwens dat de uitgaande zijde van het gasrecirculatiekanaal niet hoeft te worden afgeblind? Is dit een enkel kanaal?

Het meest lastige vond ik nog de ECU beugel achteraf op inlaathuis monteren. Ik denk dat ik wel 10 boutjes en moertjes van de bodemplaat heb moeten vissen. Op het laatst lijmde ik de moertjes vast op mijn vinger met secondenlijm om ze zo maar op de boutjes te krijgen. Achteraf zou ik het anders doen; ik zou de beugel met tapeindjes of boutjes vastzetten. Als je die alvast op het huis monteert, hoef je er alleen een moertje op te draaien.
Maar het resultaat is netjes. Je ziet er niets van. Het starten ging even stotterend en moeizaam, maar als snel had ie stationair te pakken. Daarna een kilometertje of 20 gereden, waarbij hij nog steeds duidelijk de settings aan het zoeken was. Boven de 4000 rpm hield hij echt erg in. Hij begon echter steeds soepeler te lopen. Nu is het perfect. Het remmen maakte in het begin ook herrie. Je hoorde een zuigend geluid tijdens het remmen. Ik neem aan doordat de vacuumslang van het systeem af is geweest. Na 10 km rijden en remmen was het weg.
Het lijkt erop dat hij nu iets responsiever is op het gas. Van de winst in het bovengebied had ik meer van verwacht. Wellicht zijn de settings nog niet helemaal optimaal. Soms denk ik het verschil te merken en soms lijkt er bijna geen verschil. Het is moeilijk te vergelijken. Het kan misschien komen omdat ik nog het originele luchtfilterhuis heb (aangepast).
Klopt het trouwens dat de uitgaande zijde van het gasrecirculatiekanaal niet hoeft te worden afgeblind? Is dit een enkel kanaal?
Opel Speedster 2.2 zwart