Geplaatst: 02 jul 2009 16:15
het gaat schijnbaar bij de enne wat makkelijker dan de andere bij mij was het bij elkaar denk ik 5 uurtjes werk
De Nederlandse Opel Speedster Club
http://www.speedsterclub.nl/forum/
5 uur tegen 65 euro? Of is dat erg optimistisch? Bij vdk of sten mag je wel verwachten dat ze hem zo hebben vervangen?Dominique schreef:Grappig, over uitbesteden hebben Maik en ik het ook gehad: Wat voor rekening zou je krijgen voor het vervangen van een uitlaatje? . . . HOEVEEL, zegt u?!?!![]()
Als je er dan nu toch bijna bent, waarom dan niet even de andere zij-motorsteun(en) ook loshalen zodat je nét wat meer naar voren kan kantelen??Maik schreef:
We hebben ook al de voorste en achterste motorsteun losgehaald (die het kantelen van het blok tegengaan) en het blok aan de achterkant iets geprobeerd omhoog te krikken. Met de hoop dat het blok weg zou kantelen van het schutbord, maar helaas... die 3 mm hielpen niet genoeg
Ik wil wel een weddenschap aangaan hoorMaik schreef:Wees gerust Piet, Pascal is een meester in het verwijderen van de clams... het monteren alleen niet![]()
Het Piper spruitstuk lijkt meer vervanging van oem om gewicht te reduceren:Exmantaa schreef:We praten hier toch over het monteren van een Piper 4-1 uitlaatspruitstuk?
Monteren moet gaan van onderaf, zonder al te veel demontagewerk. Echter wel weer zonder hitteschildje, want dat moet er later op.
(Soms is de flens wat krom en dan krijg je 'm lastig over de draadeinden.)
De linker steun islos te krijgen, van de bovenkant af. De linker steun is wat lastiger: erg hoog om van de onderzijde bij te kunnen, van de bovenzijde denk ik echt dat de clam er af moet om bij die steun te komen.Exmantaa schreef:Als je er dan nu toch bijna bent, waarom dan niet even de andere zij-motorsteun(en) ook loshalen zodat je nét wat meer naar voren kan kantelen??Maik schreef:
We hebben ook al de voorste en achterste motorsteun losgehaald (die het kantelen van het blok tegengaan) en het blok aan de achterkant iets geprobeerd omhoog te krikken. Met de hoop dat het blok weg zou kantelen van het schutbord, maar helaas... die 3 mm hielpen niet genoeg
Of misschien helpt hier ook de kleppendeksel er even af?
Bij het 3" systeem moet je standaard al een paar draadeindes uit kop draaien anders passen de moeren er niet meer op.Dominique schreef:De linker steun islos te krijgen, van de bovenkant af. De linker steun is wat lastiger: erg hoog om van de onderzijde bij te kunnen, van de bovenzijde denk ik echt dat de clam er af moet om bij die steun te komen.Exmantaa schreef:Als je er dan nu toch bijna bent, waarom dan niet even de andere zij-motorsteun(en) ook loshalen zodat je nét wat meer naar voren kan kantelen??Maik schreef:
We hebben ook al de voorste en achterste motorsteun losgehaald (die het kantelen van het blok tegengaan) en het blok aan de achterkant iets geprobeerd omhoog te krikken. Met de hoop dat het blok weg zou kantelen van het schutbord, maar helaas... die 3 mm hielpen niet genoeg
Of misschien helpt hier ook de kleppendeksel er even af?![]()
Er zijn idd nog wel meer mogelijkheden met loshalen van die steunen.
Kleppendeksel hebben we naar gekeken: tijdelijk verwijderen lijkt niet de oplossing.
feedback van het UK-forum op de vraag of voor de installatie de clam er af moest:
Yep I did it, can't really say how because it took feckin ages and part of that required use of a rubber mallet. Not easy but just about do-able
@Maik: niet de oude pakking weggooien: eerst hiermee checken of boutgaten overeen gaan komen. Ik weet niet of ik mijn aggressie kan bedwingen, wanneer na een avond puzzelen met aan alle kanten mijn handen opengehaald, het spruits eindelijk op zijn plaats zit, en wij er uiteindelijk één bout niet in krijgen.![]()
:
A couple of suggestions
1. do you have the original heat shield material lining the boot area on. You can get more room by taking it off
2. It may also be easier to take out the bolts from the head, offer the manifold to the head then put the bolts back in. This will give you a bit more room.
make sure taht the holes in the flange mate up to the head though. The end one's on mine needed elongating to get it to fit.
Je kunt toch gewoon de bovenste moer van de motorrubbers losdraaien zodat de zij-motorsteunen loskomen van de rubbers? (via de wielkasten) Dan kun je de motor wat opkrikken en misschien wat extra kantenlen...Dominique schreef:De linker steun islos te krijgen, van de bovenkant af. De linker steun is wat lastiger: erg hoog om van de onderzijde bij te kunnen, van de bovenzijde denk ik echt dat de clam er af moet om bij die steun te komen.Exmantaa schreef:Als je er dan nu toch bijna bent, waarom dan niet even de andere zij-motorsteun(en) ook loshalen zodat je nét wat meer naar voren kan kantelen??Maik schreef:
We hebben ook al de voorste en achterste motorsteun losgehaald (die het kantelen van het blok tegengaan) en het blok aan de achterkant iets geprobeerd omhoog te krikken. Met de hoop dat het blok weg zou kantelen van het schutbord, maar helaas... die 3 mm hielpen niet genoeg
Of misschien helpt hier ook de kleppendeksel er even af?![]()
Er zijn idd nog wel meer mogelijkheden met loshalen van die steunen.
Uh, wat is realistisch? 3 uur geloof ik na 6 bier echt niets van? Het blijft toch gewoon een paar moertjes/boutjes? Je hoeft toch geen cijferslot te ontcijferen, lijm met een föhn te verwijderen of iets dergelijks?Pascal schreef: Jullie hebben die clam er binnen de 3 uur af. Wink.