Pagina 16 van 19
Geplaatst: 05 apr 2010 15:44
door Elise
YvoTuk schreef:Ik was eerlijk gezegd vanaf het eerste moment erg onder de indruk van de 'koude performance'. Die dingen bijten gewoon onmiddelijk en wat ik persoonlijk erg prettig vind is dat het frictie niveau constant blijft. Niks opwarmen, gewoon gebruiken!
Filmpje van Stéphane met zijn nieuwe RC5+ blokken tijdens time attack.
http://vimeo.com/10140313
Geplaatst: 05 apr 2010 16:12
door Maik
Tja, en wat zegt dat filmpje? Voegt niet echt waardevolle informatie aan de discussie toe hier zonder wat achterliggende informatie, eerder het tegendeel...
Geplaatst: 05 apr 2010 16:18
door allen
Koude remmen, koude semi's, vermoeide bestuurder. Ligt dan alleen aan de blokken? Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat 2 personen elkaar absoluut niet mogen, waarbij in ieder geval één ervan zich constant schuldig maakt aan zwartmakerij. A-relaxed op z'n zachtst uitgedrukt.
Geplaatst: 05 apr 2010 17:04
door Ruben
Ik ben niet tevreden over de remmen op het moment. Ik weet echter niet waar het aan ligt. Bij remmen lijkt het wel alsof de blokken niet vast kunnen houden aan de schijven. Remmen gaat erg schokkend en het voelt niet als het abs aan. Blokken hebben het wel goed gedaan op Clastres, hoop dat ik er achter kom wat het is en dan ga ik de 29ste proberen op Zandvoort een en ander weer te testen.
Ze rammelen wel behoorlijk de cl's en dat klopt ook wel gezien ze er ook behoorlijk los in zitten, zover ik dit remsysteem ken.
Geplaatst: 05 apr 2010 18:05
door Dennizz
mmm, gelukkig de rc5+ nog niet besteld. Ben benieuwd naar je ervaringen verder.
Anders toch maar voor echt safe de rs14

Geplaatst: 05 apr 2010 18:39
door Maik
RS14's rammelen ook, maar vergeleken met de CL RC6 veel minder. De RS14's van mij rammelen dus ook, maar niet zoveel, want ik heb er een extra anti rattle buffer (/plakkertje) tussen gedaan. De RC5+ zou ook weleens net zoveel/hard kunnen rammelen als de RS14's. Dat rammelen is dus relatief en zou voor wat betreft de RC5+ dus nog weleens mee kunnen vallen mits je er bij het monteren rekening mee houdt.
Mijn inschatting is ook dat de RC5+ minder zou moeten rammelen dan de RC6 want die kunnen veel heter worden en dus meer uit kunnen zetten. Ik neem aan dat Carbone Loraine daar wel wat rekening mee heeft gehouden (als ze slim zijn geweest wel in ieder geval...).
Misschien kan Yvo de lengte van de RS14, de RC5+ en de RC6 eens op kunnen meten met een schuifmaat en de maten posten? Dan weet iedereen weer wat meer

Geplaatst: 05 apr 2010 19:01
door jaydee
Ruben schreef:Ik ben niet tevreden over de remmen op het moment. Ik weet echter niet waar het aan ligt. Bij remmen lijkt het wel alsof de blokken niet vast kunnen houden aan de schijven. Remmen gaat erg schokkend en het voelt niet als het abs aan. Blokken hebben het wel goed gedaan op Clastres, hoop dat ik er achter kom wat het is en dan ga ik de 29ste proberen op Zandvoort een en ander weer te testen.
Ze rammelen wel behoorlijk de cl's en dat klopt ook wel gezien ze er ook behoorlijk los in zitten, zover ik dit remsysteem ken.
Hoi Ruben,
Ik denk dat jouw remmen dan last hebben van ongelijke verdeling van frictiemateriaal op de schijven. Het kan goed helpen om ze even flink op hun donder te geven:
warm rijden, een paar keer flink remmen - ABS vermijden! - van 80 -> 20 (niet stoppen), even rijdend af laten koelen en dan een aantal 'noodstops' vanaf toenemende snelheid 100, 120, 160...
Zie ook
http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm
Bij mijn Leon werkt dit erg goed, met de Speedster heb ik het (nog) niet aan de hand gehad.
Geplaatst: 05 apr 2010 20:31
door allen
Ik vraag me af of het daar aan zou kunnen liggen. Ruben is naar Clastres geweest. Tenzij hij daar heeft geremd als een mietje, moeten we aan iets anders denken.

Geplaatst: 05 apr 2010 20:41
door SteV6
Ruben,
Weet je of er wel anti rattle plaatjes tussen de blokken en je remklauw geplaatst zijn?
SteV6
Geplaatst: 05 apr 2010 20:51
door YvoTuk
De CL backing plates zijn 0.5mm kleiner dan de RS14 backing plates. Dat is iets wat ik ze een paar weken geleden gemeld heb waar op zich niet veel respons op is gekomen.
De enige opmerking -die op zich wel terecht is- was dat men probeert te voorkomen dat de backing plates door uitzetting vast zouden komen te zitten in de remklauwen.
Ik kan me niet voorstellen dat die .5mm zo'n groot verschil uit zouden maken in het vastlopen. Uiteindelijk is de uitzettings coefficient van de backing plate van Pagid of die van CL Brakes toch gewoon dezelfde..
Maar goed, er zijn drie oplossingen tegen het rammelen: de anti rattle stickers, die nieuwe type vergrendelings pinnen met veren (die zijn krachtiger dan de oude) en het opnieuw opspannen van de oude veerplaat.
Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van die stickertjes omdat die uiteindelijk de ruimte tussen de backing plate en de klauw weer kleiner maken. Wel een beetje flexibel, maar toch.
Ik heb de voorkeur aan de veer die het blok netjes op de plek houdt.
Voor wat betreft de set van Ruben heb ik op dit moment geen idee wat er mis is. Het klinkt bijna alsof de schijven krom zijn

Geplaatst: 05 apr 2010 21:08
door alain
ik gebruik al 3 jaar de RS14.
Fantastische remblok !!
Geen gepiep.
Geen rammel.
En remt als een beest
Alain
Geplaatst: 05 apr 2010 21:25
door YvoTuk
lol... ik heb ze zeker een jaar of zeven gebruikt.
Geen gepiep is flauwekul, dat lijkt per set verschillend. Ik had een set die absoluut niet piepte, daarna een set die zo hardverscheurend piepte dat ik hem uiteindelijk in de container geflikker heb en daarna weer een set die een klein beetje piepte.
Wat mij betreft is RS14 inderdaad altijd een prima blok geweest.
Ik heb vervolgens CL op mijn bord gekregen, heb ze met frisse tegenzin getest en ben vervolgens tot de conclusie gekomen dat ze beter en goedkoper zijn dan RS whatever.
Piepen, zo is mij althans altijd geleerd, is het product van een blok wat niet dezelfde positie kan houden ten opzichte van de schijf. De groeven in de schijf en het blok varieeren ten opzichte van elkaar en daardoor gaat het blok 'dansen' op de schijf.
Daarom is het piepen ook vele malen erger als je heel zacht aanremt dan dat je flink doortrapt.
Die vibratie wordt door het gehele rem systeem versterkt.
Je kan dat proberen tegen te houden door bijvoorbeeld een royale hoeveelheid kopervet te gebruiken. Dat wordt na verloop van tijd steeds harder en zorgt voor een soort van demping.
Met de RS14's heb ik dat in het verleden veel gedaan en op zich was dat aardig succesvol.
Met de CL's heb ik dat nog niet echt geprobeerd. Gek genoeg, toen ik ze monteerde waren ze echt superstil, maar het piepen is er steeds meer ingekomen. Lijkt wel een beetje op de MMC's die ik vroeger had. Die piepten ook als een gek, en als je ze dan op hun donder gaf was het weer over...
Geplaatst: 06 apr 2010 4:31
door Ruben
Bedankt voor de input mensen.
Ik heb er geen anti rammel plaatjes tussen. Yvo, verkoop jij ook de versterkte veren of waar kan ik die krijgen?
Inremmen kan ik natuurlijk altijd nog een keer proberen. Vind het wel apart, ik had gehoopt het netjes te doen met het inrijden naar Clastres toe. Op een andere auto heb ik de inrem procedure van de leverancier wel eens gebruikt en daar was ik niet enthousiast over dus dacht ik ik doe het deze keer maar weer rustig aan
Vrijdag proberen of een lokaal garagebedrijf even tijd heeft om te kijken.
Geplaatst: 06 apr 2010 5:56
door Arno
Gesinterde blokken zoals de CL's moet je heel simpel gezegd flink op hun d*nder geven.
Paar keer van 160+ naar bijna stilstand remmen *zonder* je ABS aan te gooien zou de zaak wel moeten helpen.
Vooral het niet laten activeren van ABS is wel een puntje, want je wilt juist dat de blokken in constant contact blijven met de schijven in deze procedure en niet steeds 'gelost' worden door de ABS.. Misschien even een (voor) sensor kabeltje losgooien zodat ABS even helemaal uitgeschakeld is.
CL's moeten eigenlijk alleen goed (vlak) inslijten op de schijven, maar omdat ze geen hars of bind-middel bevatten zoals reguliere blokken is er geen geleidelijke inrem-procedure nodig zoals bij normale blokken nog wel eens het geval is.
Persoonlijk vond ik de RC6 blokken echt geweldig remmen. Helaas vraten deze de schijven op in no-time, maar ik heb nooit een blok gevonden die zo constant en hard kon remmen, maar ook nog steeds keurig doseerbaar bleef.
De RC5+ is zeker 1 die op mijn lijstsje staat om te proberen.
Bye, Arno.
Geplaatst: 06 apr 2010 7:14
door Maik
YvoTuk schreef:De CL backing plates zijn 0.5mm kleiner dan de RS14 backing plates. Dat is iets wat ik ze een paar weken geleden gemeld heb waar op zich niet veel respons op is gekomen.
De enige opmerking -die op zich wel terecht is- was dat men probeert te voorkomen dat de backing plates door uitzetting vast zouden komen te zitten in de remklauwen.
Ik kan me niet voorstellen dat die .5mm zo'n groot verschil uit zouden maken in het vastlopen. Uiteindelijk is de uitzettings coefficient van de backing plate van Pagid of die van CL Brakes toch gewoon dezelfde..
.....
Mij lijkt dat verschil niet zo gek, aangezien de RC6 VEEL heter kan/mag worden dan de RS14's (de vraag is hoeveel remsystemen tegen die veel hogere temperaturen kunnen, remvloeistof gaat dat bv niet heel tof vinden, maar dat is een andere discussie). Hoe heet kan/mag de RC5+ eigenlijk worden? Ik dacht dat dat geen gesinterd blok meer was? Die valt dan gelijk een graadje of 1000 terug
Daarom had ik ook gehoopt dat de RC5+ backing plate weer ongeveer zo groot als die van de RS14 was, omdat die minder hoeft uit te kunnen zetten. Dat zou ook slimmer zijn van CL omdat het rammelen toch vaak als 1 van de grootste nadelen van de RC6 genoemd wordt. Het grootste nadeel wat mij betreft (al meerdere malen genoemd door mij en anderen) is het nogal schijvenvreterige gedrag van de RC6. in 5000km een nieuwe set remschijven voor vond ik wat te gek worden, maar daar krijg je wel ongeevenaarde prestaties voor terug...
