Pagina 17 van 32
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 05 mar 2018 8:05
door Exmantaa
Heb je een 5 of een 6-ribs?
Wij draaien met een 65mm / 6-rib poelie op de dynamo (met 6-rb krukaspoelie dus ook), zodat die bij wat hoger toerental niet over de kop draait.
De juite offset lijkt me wel cruciaal voor de riemloop...

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 05 mar 2018 8:15
door Smiley
Komt de rotrex met een 6-ribs?
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 05 mar 2018 8:26
door Exmantaa
7 of 8 ribs geloof ik...
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 05 mar 2018 10:33
door aboellaard
Rotrex is 8, maar ik ga 6 draaien. Punt is dat ik de offset zelf kan bepalen doordat de dynamo op een adpaterplaat gemonteerd wordt. Enige probleem is dat een van de gaten van de dynamo precies uitkomt op het schroefgat in het blok. Als ik dat gebruik, komt de dynamo vrijwel gelijk te liggen met de distributiedeksel. En dan moet ik dus een poelie gebruiken met een kleine offset. Omdat de dynamo niet hoger of lager kan komen en ik dat schroefgat in het blok vrij moet houden om de adapterplaat op te schroeven, moet ik gelijk rond de 10 mm terug. Tussenmaat is er niet. En dan moet ik dus een poelie met vrij hoge offset gebruiken. Mooiste is schroefgat in blok gebruiken om gelijk de dynamo aan te schroeven en dus kleine offset poelie. Met die offset kan ik wel wat spelen. Door het gat van de dynamo wat te ruimen of met shims op de as van de dynamo. Ik denk dat ik die adapterplaat sowieso zo maak dat ik die dynamo in twee posities kan zetten. En er komt sowieso een 66 oid poelie op.
Maar de vraag is dus of een vrijlooppoelie zin heeft? Verhaal achter die dingen klinkt aardig, maar de praktijk is wat anders. Zo'n ding weegt ook heel wat meer, rond de 700-800 gram ipv 180 voor de 66 mm TTV (die is ooit nog eens door jouw gespecificeerd Frank! Groupbuy in de UK)
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 05 mar 2018 18:44
door Exmantaa
De standaard Z22SE dynamo poelie heeft een behoorlijke offset en lastig om daar een grotere vervanger voor te vinden, vandaar toen de speciale group buy.
Poelies van ca 65mm/17mm as die wat dichter op de dynamo zitten zijn een stuk eenvoudiger te vinden en te modificeren.
Meet eens op wat je ideale offset zou moeten zijn? (Afstand midden 1e rib tot aanlegvlak dynamo as), dan kijk ik eens wat er beschikbaar is.
(En zo'n vrijloop-poelie in 65mm zoek ik ook nog steeds. Hoor namelijk m'n dynamo heel kort doorslippen bij snel doorschakelen.)
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 06 mar 2018 6:58
door aboellaard
Moet nog even goed meten want ik kwam er gisteren achter dat de dynamo iets geroteerd hing. Dus eerst maar eens een plaat gemaakt waarmee ik ook de rotatie kan bekijken. Nu nog de dynamo goed ophangen en dan meten. Ik denk ergens rond de 4-5 mm poelie offset, dus dat +1mm als totale offset tov dynamoaanlegvlak. Vrijlooppoelies kan je vinden in de INA decoupler catalogus. Daar staan in ieder geval alle maten bij. Ik heb alleen naar kleine offsets gekeken en de enige die ik nog heb staan is 14,5 mm. De INA 535004710 (M16x1.5, 6PK, 67.8 mm diameter en schoefdraaddiepte van 16 mm). Maar die zou je dan 6 mm oid moeten shimmen en dat is wat veel van het goede. In die catalogus staan rond de 200 poelies voor alle merken en modellen en werkelijk niets komt lekker uit. Leve de standarisatie!
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 06 mar 2018 10:40
door Exmantaa
Vaste poelies zijn eenvoudig op de draaibank wat aan te passen...
Heb je nu de dynamo helemaal/half naar beneden verplaatst?
(Ik heb volgens mij ook ooit gekeken of die lagere bev. gaten bruikbaar waren met een standaard dynamo, maar heb ook een airco pomp gesloopt voor de behuizing omdat die precies op de lagere positiegaten past. Was het allemaal net niet...)
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 06 mar 2018 11:38
door aboellaard
Dynamo komt op de plaats van de airco compressor. Ik heb er eentje op de kop getikt met zijplaatsing, net als de originele OEM zeg maar, maar een stukje kleiner. De gaten komen niet overeen met de bevestigingspunten van het blok, dus je moet een adapterplaat maken. Enige probleem is dus dat een van de bevestigingsgaten van de dynamo vrijwel overeenkomt met een bevestigingspunt in het blok. En uitwijken naar boven of beneden kan niet. Dus je gebruikt dat bevestigingspunt op de motor en de adapterplaat voor de twee andere, of je moet de dynamo 10-11 mm meer terugzetten omdat de adapterplaat op dat bevestigingspunt geschoefd moet worden en je daar dus geen schroefdraad kan tappen. Ik kan nog wat met uitvijlen van de dynamogaten en met shims op de dynamo-as spelen, maar dat uitvijlen liever niet. Die gaten zijn nu al ruim (9 mm voor M8) en laten dus die kleine rotatie van de dynamo toe. En ik moet er rekening mee houden dat ik die adapterplaat en dynamo gaan vastzetten nadat de motor in de auto is gezet. Dus het moet ook werken als ik onder die auto lig en niet goed kan controleren of alles goed zit.
Draaibank, volgende aanschaf. Ik had in deze verbouwing geen ruime post voor nieuw gereedschap opgenomen, maar dat loopt al aardig op. Probleempje: 113 mm gat maken in adapterplaat voor de Rotrex. In aluminium gaat dat wel, maar staal ...
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 06 mar 2018 13:56
door Arno
aboellaard schreef:Probleempje: 113 mm gat maken in adapterplaat voor de Rotrex. In aluminium gaat dat wel, maar staal ...
Ontwerpje maken en laten water-snijden?
http://www.blinckroestvaststaal.nl/wate ... ortenstaal
Bye, Arno.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 06 mar 2018 15:18
door aboellaard
Zat plaatsen waar ze dat doen, maar ik doe graag dingen zelf. En buiten dat weet ik nog niet precies waar dat gat moet komen. Dus prototieptje maken, meten, dan pas zeker weten wat er moet gebeuren. Dus eerst maar eens in iets in aluminium maken en kijken hoe dat uitkomt. En ik doe liever dingen zelf. Instant statisfaction zeg maar. Ik weet in ieder geval wel dat ik de plaatselijke staalboer niet hoef te vragen, want een 113 mm gat uit de hand met een plasmasnijder ziet er niet echt goed uit

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 09 mar 2018 7:20
door aboellaard
Even over de tensioner. Als je van 5PK naar 6PK gaat moet die verzet worden. En er moet een bredere pulley op. 6PK is 21.4 mm breed en de pulley is 22 mm. Dat is wat weinig. Aangeraden wordt riembreedte + 2 maal riem pitch en dan kom je op 28.5 mm uit. Met wat minder kom je ook wel weg, maar 22 mm is wel erg weinig. Betekend wel dat als je de pulley in het midden van de riem wilt hebben, wel zo netjes, de arm van de tensioner naar buiten gebracht moet worden (met de helft van de pitch plus de helft van de toename in breedte van de pulley). Dat is allemaal niet zo'n probleem, maar hoe doe je dat? Als je die 22 mm pulley blijft gebruiken, moet je 1.8 mm naar buiten. Waarschijnlijk werkt dat nog met dat palletje op de tensioner die in dat gat in het blok valt. Maar met een bredere pulley en een grotere offset van de tensioner moet je het afstandsplaatje op een of andere manier vastzetten. Dun busje dat in dat gat valt?
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 09 mar 2018 8:45
door Arno
aboellaard schreef:Dun busje dat in dat gat valt?
Of de keus maken het gat/uitholling in het blok wat op te ruimen en dan daar een wat dikwandiger adapter busje in te zetten cq. het busje integraal onderdeel te maken van een spacer-plaatje om het hele zaakje naar buiten te brengen.
Geen idee of er verder op het pasvlak van de tensioner op de motor nog meer (ongebruikte) inkepingen of gaten zitten?
Zo ja, dan zou je die kunnen gebruiken om een evt. spacer plaatje te voorzien van een 'anti rotatie' functie en dan is gewoon een gat in het spacer-plaatje op de plaats van het origineel voldoende om de tensioner zelf daarna niet te laten draaien/slippen.
Bye, Arno.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 09 mar 2018 10:22
door Exmantaa
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 09 mar 2018 10:35
door aboellaard
De tensioner zit op het distributiedeksel. En dat antirotatiegat is door het deksel geboord en valt over een gat (meer een deukje) in het blok. Dus meerdere mogelijkheden. Bv. door het distributiedeksel een gat boren en het afstandsplaatje vastzetten met een boutje met verzonken kop. Dus vanaf de binnenkant van het deksel zeg maar. Valt toch buiten de pakking. Mooist zou zijn een gat in het blok maken en daar schroefdraad in tappen. Ik denk niet dat ik zo dapper ben. Wat ook nog kan is een uitstulping maken op het plaatje en een deel van de rand waar de tensioner invalt weghalen. Afijn mogelijkheden zat, dus komt wel goed.
Pulley: INA 532029310, FEBI 19247 etc: 80 mm buitendiameter, 17 mm binnen, 28 mm breed. Zou moeten passen. Paar dagen geleden nog pulleys voor de dynamo en voor de riemgeleiding besteld, dus dat gaat weer lekker. De pasringen zijn wel binnen en komen hier ook goed uit. Adresje: Zamro, kan je ze per stuk bestellen. Ik zie ze daar in het magazijn al die zakjes vullen voor een paar cent per stuk

Wel handig wat van dat spul te hebben liggen
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 09 mar 2018 10:41
door aboellaard
Net te vroeg met reageren. Die tensioner ziet er goed uit. Precies dezelfde en geen geleuter met plaatjes. En deze is voor 6PK, dus zal ook wat meer aandrukkracht uitoefenen. Enige vraag is de offset. Waarschijnlijk gewoon gelijk goed aangezien de crankpulley niet verandert. Weet je dat misschien?