Ondertussen ergens op de Veluwe
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Ik weet niet of het in OBD-Pro kan, maar even de juiste nieuwe injector data inprogrameren (offset, latency etc.) is nog niet zo'n eenvoudig klusje en kan je zelf niet in OBD-Tuner doen.
Hier een linkje waar ze wat dieper in de problematiek van te grote/te trage injectoren duiken:
http://injectordynamics.com/articles/low-pulse-tech/
Hier een linkje waar ze wat dieper in de problematiek van te grote/te trage injectoren duiken:
http://injectordynamics.com/articles/low-pulse-tech/
- aboellaard
- Mega lid
Is inderdaad een goed artikel van Injector Dynamics. Als ik snel even reken (750 RPM stationair bij rond de 0.2 bar) heb je 0,022 cc per inspuiting nodig. Voor een 860 cc injector zit je dan aan 1.6 msec effectieve openingstijd. Voor die Injector Dynamics dingen geen probleem. Ruime marge zelfs
En ik neem aan dat die Siemens Deka injectoren nog een stuk beter zijn, dus geen zorgen 

- aboellaard
- Mega lid
Ondertussen is de AEM 320 pomp binnen en ben ik eens gaan kijken naar het pomphuis. De connector die daar op zit is een zogenaamde Delphi metri pack 150. Dat boeit niemand wat, behalve dat die connector tot 14A gespecificeerd is. En dat is niet genoeg in deze toepassing. Daar had GM al wat op gevonden, een multipack 150/280 connector. Die heeft twee polen voor de niveaumeter en twee stevigere voor de pomp: 2 van 14A en 2 van 30A. En de oude connector schuif je d'r zo uit, de nieuwe erin. Probleem opgelost zou je zeggen. Op het kopen van zo'n connector na dan. Kan ze alleen bij Racetronix vinden (http://www.racetronix.biz/itemdesc.asp? ... 28&eq=&Tp=)
Wat je nog meer nodig hebt:
- 4-in-line connector voor de buitenkant ipv de vierkante die er nu zit
- in tank harness connector-pomp. Probleem daar is dat de connector kant speciaal is. Waarchijnlijk specifiek voor GM. En je kan het oude connectorhuis niet gebruiken omdat ze 150 en 280 gemengd hebben
- paar female connector pinnen om de niveauregeling aan te sluiten.
Heeft iemand dit ooit gedaan en heeft die iemand een adresje in EU voor me? Anders bestel ik bij Racetronix
Wat je nog meer nodig hebt:
- 4-in-line connector voor de buitenkant ipv de vierkante die er nu zit
- in tank harness connector-pomp. Probleem daar is dat de connector kant speciaal is. Waarchijnlijk specifiek voor GM. En je kan het oude connectorhuis niet gebruiken omdat ze 150 en 280 gemengd hebben
- paar female connector pinnen om de niveauregeling aan te sluiten.
Heeft iemand dit ooit gedaan en heeft die iemand een adresje in EU voor me? Anders bestel ik bij Racetronix
- aboellaard
- Mega lid
Pomp zit er weer in, met de nieuwe connector op het pomphuis. Ging nog aardig eenvoudig.De twee draden voor het brandstofniveau kunnen omgepind worden. Nieuw relais geplaatst en het oude, grijze, relais gebruikt voor de waterpomp van de chargecooler. Mooi dat die relais ook eenvoudig om te pinnen zijn. Gelijk ook maar dat relais blok verhuist naar binnen en een zekeringkastje besteld voor de zekeringen. Die twee zekeringen met dat stuk tape er omheen is echt een aanfluiting.
Nu ik toch met al die bedrading bezig ben denk ik eraan een buis door de sill te leggen om draad door te voeren. Ik heb nogal wat draden van achter naar voor door het midden lopen en dat wordt een beetje krap. Zit te denken aan TCS en dan moet je iets als een afgeschermde internet kabel plus wat zooi voor potmeter en andere dingen van voor naar achter of vv brengen. Daarnaast komt er een thermostaatschakelaar in het oliecircuit van de Rotrex en daar wil ik ook een visuele indicatie van. De oliekoeler van de Rotrex is al overbemeten (13 rijen), maar er komt toch een ventilatortje bij die aangestuurd wordt door een thermostaatschakelaar. En ik denk ook nog een drukschakelaartje (weer twee draadjes). Als zo'n Rotrex ergens aan kapot gaat is het te hoge olietemperatuur (mag niet hoger dan 80C, thermostaatschakelaar schakelt in op 72C en uit op 67C) of te weinig olie. Dus vandaar T en p indicaties. Die Rotrex is duur genoeg en het zijn vrij kleine dingen om ervoor te zorgen dat ie gezond blijft
Nu ik toch met al die bedrading bezig ben denk ik eraan een buis door de sill te leggen om draad door te voeren. Ik heb nogal wat draden van achter naar voor door het midden lopen en dat wordt een beetje krap. Zit te denken aan TCS en dan moet je iets als een afgeschermde internet kabel plus wat zooi voor potmeter en andere dingen van voor naar achter of vv brengen. Daarnaast komt er een thermostaatschakelaar in het oliecircuit van de Rotrex en daar wil ik ook een visuele indicatie van. De oliekoeler van de Rotrex is al overbemeten (13 rijen), maar er komt toch een ventilatortje bij die aangestuurd wordt door een thermostaatschakelaar. En ik denk ook nog een drukschakelaartje (weer twee draadjes). Als zo'n Rotrex ergens aan kapot gaat is het te hoge olietemperatuur (mag niet hoger dan 80C, thermostaatschakelaar schakelt in op 72C en uit op 67C) of te weinig olie. Dus vandaar T en p indicaties. Die Rotrex is duur genoeg en het zijn vrij kleine dingen om ervoor te zorgen dat ie gezond blijft
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Heb ik ook gedaan, zwarte flexibele buis (uit de bouwmarkt) door de linker sill helemaal naar voren, langs de radiateur en dan RV weer naar binnen onder het dashboard. Eén 5 aderige en een 2 aderige kabel erin. Tip: voer eerst alle kabels door de flexibele buis (siliconespray, WD40 etc.) en daarna pas de buis door de auto.aboellaard schreef: Nu ik toch met al die bedrading bezig ben denk ik eraan een buis door de sill te leggen om draad door te voeren. Ik heb nogal wat draden van achter naar voor door het midden lopen en dat wordt een beetje krap. Zit te denken aan TCS en dan moet je iets als een afgeschermde internet kabel plus wat zooi voor potmeter en andere dingen van voor naar achter of vv brengen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- aboellaard
- Mega lid
Nog wat beeldmatriaal.
De routing van de riem. In dit geval een 6PK1220. Geen van de gebruikte pulleys is origineel: crank is 6 ribs ipv 5, de spanner is van de NFT, tussen pulley ook van de NFT en de dynamopulley een greep uit de INA catalogus ... shoot herinner me net dat die Rotrex, een leen exemplaar, een pulley van 80 mm heeft en niet de 100 mm die er op moet
Wordt dus een wat langere riem
De Rotrex, met te kleine pulley. Kon ik gelukkig lenen van Clubsport terwijl de mijne in bestelling staat. Een oud ding met M10 draad voor de bevestigingsbouten ipv M8. Vandaar dat ie maar met 2 bouten vast zit, omdat ik geen zin had meer verloopjes m10-m8 te maken. De uitlaatopening valt, al het goed is, in de uitsparing verkregen door het opofferen van de opgevouwdesofttopopbergplank, waar dus ook de chargecooler komt. Lekker korte verbindingen dus. Hopelijk.
En de 68 mm TB met adapterplaat uit twee delen. Ik heb de opening van het spruitstuk ook wat groter gemaakt, 66 mm ipv 60. Buisdiameter na de Rotrex wordt 63 mm ID. Routing is van de chargecooler omhoog en met een fraaie (?) bocht de TB in. Rotrex inlaat gaat langs het spruitstuk naar de kant waar ook het OEM filter zit. Filter moet ik nog over nadenken, is zo makkelijk niet.
De routing van de riem. In dit geval een 6PK1220. Geen van de gebruikte pulleys is origineel: crank is 6 ribs ipv 5, de spanner is van de NFT, tussen pulley ook van de NFT en de dynamopulley een greep uit de INA catalogus ... shoot herinner me net dat die Rotrex, een leen exemplaar, een pulley van 80 mm heeft en niet de 100 mm die er op moet

De Rotrex, met te kleine pulley. Kon ik gelukkig lenen van Clubsport terwijl de mijne in bestelling staat. Een oud ding met M10 draad voor de bevestigingsbouten ipv M8. Vandaar dat ie maar met 2 bouten vast zit, omdat ik geen zin had meer verloopjes m10-m8 te maken. De uitlaatopening valt, al het goed is, in de uitsparing verkregen door het opofferen van de opgevouwdesofttopopbergplank, waar dus ook de chargecooler komt. Lekker korte verbindingen dus. Hopelijk.
En de 68 mm TB met adapterplaat uit twee delen. Ik heb de opening van het spruitstuk ook wat groter gemaakt, 66 mm ipv 60. Buisdiameter na de Rotrex wordt 63 mm ID. Routing is van de chargecooler omhoog en met een fraaie (?) bocht de TB in. Rotrex inlaat gaat langs het spruitstuk naar de kant waar ook het OEM filter zit. Filter moet ik nog over nadenken, is zo makkelijk niet.
-
Dat ziet er netjes uit zo en past allemaal net; compact en lekker wat poelie omlooplente.
Ik neem aan dat je de Rotrex turbinekant evt. nog op verschillende posities kan klokken?

Ik neem aan dat je de Rotrex turbinekant evt. nog op verschillende posities kan klokken?
- aboellaard
- Mega lid
Ja, om de 60 graden. Deze positie komt, hopelijk, het mooist uit, omdat de uitgang precies in dat gat van de opgevouwdesofttopopbergplank valt, waar ook de chargecooler komt. Alsdat gat er niet zit moet je de uitgang 60 graden tegen de klok in draaien. Dat gaat nog net met de dynamo
- S. Gonzales
Dus als ik het goed begrijp komt de chargecooler in de passagiersruimte? Want op de plaats van de opgevouwensofttopopbergplankruimtedingesaflegbak. Wordt dat niet erg warm binnen...en waar haal je koellucht vandaan
Of begrijp ik je verkeerd?

A je to!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Terug naar pagina 18 Joop 

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
Water-lucht chargecooler. Zal niet echt warm worden en ik isoleer de firewall. Denk dat het wel mee zal vallen. En anders noem ik het gewoon stoelverwarming 

-
Je zal het dubbel gecheckt hebben, maar deze opzet komt (net) uit met de vorste wishbone ophanging rechts?
- aboellaard
- Mega lid
Je bedoelt de het ophangpunt voor van de bovenarm rechtsachter? Enige dat in de buurt komt. Zit ongeveer 2 cm ruimte tussen onderkant van de dynamo en dat punt. Zou genoeg moeten zijn voor beweging van de motor.
-
\\aboellaard schreef:Je bedoelt de het ophangpunt voor van de bovenarm (ONDERARM) rechtsachter? Enige dat in de buurt komt. Zit ongeveer 2 cm ruimte tussen onderkant van de dynamo en dat punt. Zou genoeg moeten zijn voor beweging van de motor.

- S. Gonzales
Aah... ik heb hem.Smiley schreef:Terug naar pagina 18 Joop

A je to!