Pagina 3 van 12

Geplaatst: 23 sep 2007 9:48
door SteV6
Ik ben zeer benieuwd!

Moeten ze je kofferbak verbouwen om ruimte te krijgen voor de turbo? Of laat je het hele motorblok vervangen door een 2.0T? Die ligt namelijk precies andersom in de auto.

Eigenlijk heb ik nog veel meer vragen, maar ik wacht je verhaal rustig af.

SteV6

Geplaatst: 23 sep 2007 17:50
door Speerke
Hey Maddog, toch de knoop doorgehakt dus.
:thumbup: 8)

Ik ben erg benieuwd, naar je ervaringen en de prestaties en of het netjes is ingebouwd en en....

Geplaatst: 23 sep 2007 18:33
door Maarten
Gefeliciteerd met je besluit Peter !


Ik hoop dat je er veel plezier aan hebt !


Maarten

Geplaatst: 24 sep 2007 6:17
door Pascal
Mooi hoor weer een variant er bij :yes: ben benieuwd

Geplaatst: 24 sep 2007 7:03
door Rikster
Ben zéér benieuwd, hopelijk maakt de set-up al je verwachtingen waar :!:

Geplaatst: 29 sep 2007 15:32
door the-duke
Erg leuke keuze. Ik vermoed dat het op deze manier echt een bommetje wordt, daar ben ik niet ongerust in.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen, ook hoe alles er aan toe gaat bij DBILAS, of ze netjes werken, of ze voorzichtig zijn met je spullen en of er echt iets verbouwd/gesloopt moet worden of dat alles redelijk bolt-on is en zijn plaats kan vinden ..

Geplaatst: 03 okt 2007 12:17
door Rikster
Maddog, volgens eerder bericht heb je de Speedster afgelopen vrijdag weer bij dBilas kunnen afhalen... :?:

Vertel, vertel, vertel...

DBilas Turbo

Geplaatst: 07 okt 2007 13:07
door MADDOG
Speedsterliefhebbers,

Inderdaad 28 sept de Speedster opgehaald van de tuner. Wat een sensatie. Mogelijk dat jullie het gevoel kennen, maar een compleet andere auto gekregen, terwijl ik er - als ik dat wil - ook nog net als voorheen mee kan rijden. Heb het als volgt aangepakt:
- eerst afspraak met Dbilas gemaakt over prijs en datum. Kreeg 5% korting
- auto 21 sept 07 gebracht
- met metro en trein teruggekomen (ICE circa 4,5 uur)
- auto 28 sept 07 opgehaald; heen met de ICE en metro (6 uur)
- nu meer dan 2000 km ervaring met turbo

Ervaringen Dbilas
Goed en kordaat behandeld. Service niet overdreven, maar oogt betrouwbaar. Bedrijf zit op een bedrijventerrein in Rödermark, net onder Frankfurt am Main. Doen voornamelijk 1,8l astra's etc, maar ik was de 24e Speedster en de eerste NLD-er.
Bij het ophalen was de auto nog niet klaar. Bij de test kwam er glasvlies uit de uitlaat. Overtollige is eruit gehaald en de vermogenstest wijst uit dat er geen probleem is. Leverancier uitlaat gaf aan dat het ook geen kwaad kon. Heb 2 jaren garantie....... Bij afleveringheb ik een formulier moeten tekenen. Hierop staan zaken waar je je aan moet houden, zoals o.a. goed warmrijden, bij zware belasting niet direct uitzetten, benzine RON 98 tanken, olie 10W40 gebruiken en elke 15000 km onderhoudsbeurt. De onderdelen zijn naar mijn mening netjes en deskundig weggewerkt, al ben ik natuurlijk geen kenner. Voor een leek oogt het in ieder geval deskundig en net. Al met al een goed gevoel over DBilas.

Rijervaring
Nog niet eerder zo'n versnelling meegemaakt, ook niet met mijn M535i. Versneld als een motor en bij het inhalen geeft dit ook dezelfde souplesse. Kunt er echter ook normaal mee rijden. Je hoort de turbo dan ook niet/ nauwelijks aanslaan. Bij overschakelen hoor je de druk vereffenen.......een top geluid. Het geluid bij lage toeren nauwelijks anders. Bij hoge toeren een fluiten, gieren en ronken. Ook bij het terugschakelen een zwaarder geluid. Bij fors optrekken lijkt het alsof de auto 20 cm wordt opgetild en met een katapult wordt weggeschoten....TOP!

Prestaties
Gemeten vermogen Pmot = 249,5 pk
Vermogen aan wiel = 192,3 pk
Max vermogen bij 6585 U/min
bij 2250 U/min al 300 Nm.
Max moment = 335,9 Nm bij 3370 U/min
Max toeren = 6870

Zie verder vermogenskromme. Deze komt aardig overeen met de kromme die al eerder op het forum stond.

Heb er op de Autobahn 250 km mee gereden (op mijn teller!) auto wilde nog verder gaan, maar naald kwam tegen aanslag. Reed ook niet echt lekker meer....

Kosten
Totaal + inbouw € 6015
Kosten treinreis circa € 270 (niet van te voren gereserveerd, anders minder)

Brandstofverbruik: tussen 1:10 en 1:11, bij een snelheid tussen de 120 en 160 km.

Helaas geen plaatjes. Zoals ik al eerder aangegeven had is mijn camera en telefoon op vakantie gestolen en ik heb nog geen nieuwe. Ben echter bereid - voor geinteresseerden - een keer af te spreken. Geef dit dan aan via de persoonlijke mailfunctie.

Mochten jullie overige vragen hebben, gewoon stellen!
Verder dank voor jullie enthousiasme en vooral ook voor de cursus turbo en compressor.

Groet,

Peter
Abcoude

ps: vermogenskromme invoegen lukt niet echt lekker. Komt mogelijk later.[/b]

Geplaatst: 07 okt 2007 13:40
door Maarten
Leuk Peter dat je zo enthousiast bent !


Ik kan me er iets bij voorstellen, want je vermogens en koppel waardes zijn nog net ietsjes hoger als bij mijn compressor ombouw en die kende ik ook niet meer terug na de ombouw.

Je toerenbegrenzer is ook hoger gelegd? nu meer als 6500 RPM en in de 5e versnelling ook? Waar ligt nu je maximum en zijn veranderingen aan het draaiend gedeelte van de motor gedaan?

Groeten en heel veel rijplezier,
Maarten

Re: DBilas Turbo

Geplaatst: 07 okt 2007 13:44
door Maik
MADDOG schreef:....

Max toeren = 6870

....
Ik schat 6870rpm 8)
Is in principe nog goed te doen voor de 2.2, mits het koppel daar niet te hoog is (denk ik).
Ik ga voor 7000rpm over een tijdje.

Goed om te lezen Peter! Veel plezier ermee :wink:

Re: DBilas Turbo

Geplaatst: 07 okt 2007 14:11
door Maarten
Maik schreef:
MADDOG schreef:....

Max toeren = 6870

....
Ik schat 6870rpm 8)
Is in principe nog goed te doen voor de 2.2, mits het koppel daar niet te hoog is (denk ik).
Ik ga voor 7000rpm over een tijdje.

Goed om te lezen Peter! Veel plezier ermee :wink:
Oeps, te snel gelezen.

Koppel is niet het grootste probleem maar de trekbelasting op de drijfstangen en drijfstang bouten.

Ik zit ook over 7000 RPM te denken....

Geplaatst: 07 okt 2007 15:03
door Gerard
Weer een snelle jongen erbij.
:thumbup:
Veel plezier.

Geplaatst: 07 okt 2007 18:02
door Piet
Was het niet zo dat er altijd 250 toeren verschil zit tussen 1 t/m 4 en de 5 versnelling met de standaard ECU. Als je 7000 toeren kan rijden in zijn 1,2,3 er 4 dat je dan max 6750 in zijn 5 kan rijden.

Goed verhaal maddog. Veel plezier met je nieuwe auto.

Geplaatst: 07 okt 2007 18:38
door Maik
Dat weet ik niet Piet, is mij niets van bekend. Ik haal in ieder geval 6200rpm in de 5de, en dan rij ik net iets harder dan 230 op de teller. Wat haal jij dan?

Maarten, Mark en ik hebben een tijdje terug gesproken met Kronenburg, die iets van 30 opeltjes met de z22se getuned hebben voor 1 of andere buitenlandse cup. Die cup rijdt nu al een aantal jaren, en sindsdien zijn er maar 2 auto's teruggekomen met geplofte motoren. 1 had z'n carterpan in tienen gereden op een curbstone :arrow: olie weg :arrow: plof, bij de ander was een olieleiding gesprongen :arrow: plof :wink:
Alle anderen rijden nog lekker rond, met tienduizenden knetterende km's achter de rug... en dat alles met ongeveer 240 pk en een toerenbegrenzer op 7500rpm, zonder enige versterkingen in de motor :idea: Dat geeft mij wel vertrouwen...

Geplaatst: 07 okt 2007 18:47
door Herman
Deleted