toen hadden ze nog geen turbootjes of compressortjes, nu kunnen ze met deze hulmiddelen net zo veel vermogen en koppel uit kleinere motoren halen en soms zelfs over een breder en lager beginnende toerental, zeker nu ze beiden combineren........maarja het geluid van een V8 zullen ze niet zo snel na kunnen maken....(denk ik ze kunnen veel tegenwoordig)
Zonde
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Vroegguh wel 
toen hadden ze nog geen turbootjes of compressortjes, nu kunnen ze met deze hulmiddelen net zo veel vermogen en koppel uit kleinere motoren halen en soms zelfs over een breder en lager beginnende toerental, zeker nu ze beiden combineren........maarja het geluid van een V8 zullen ze niet zo snel na kunnen maken....(denk ik ze kunnen veel tegenwoordig)
toen hadden ze nog geen turbootjes of compressortjes, nu kunnen ze met deze hulmiddelen net zo veel vermogen en koppel uit kleinere motoren halen en soms zelfs over een breder en lager beginnende toerental, zeker nu ze beiden combineren........maarja het geluid van een V8 zullen ze niet zo snel na kunnen maken....(denk ik ze kunnen veel tegenwoordig)
Het grote verschil is hoe de motoren hun vermogen ontwikkelen, of eigenlijk, hoe de koppel krommes eruit zien. Dat beiden misschien vergelijkbaar zijn qua top vermogen zegt weinig over de rijbaarheid. De turbo motor zal niet zo veel doen zolang de turbo niet op druk is. Met als gevolg weinig koppel onderin. Daar heb je van een motor met meer cylinder inhoud en geen drukvulling veel minder last van.
Mark
Mark
C30-94@0.55bar
Tja, je kunt natuurlijk een twinturbo gebruiken als zo een 2.0 tje strerk daarvoor is aangepast, een turbo die in actie schiet voor de lagere toeren en één voor de hogere toeren.
En dan maar elke 3000km een revisie.
Maar dan heb je niet veel gevoel/controle met het gaspedaal ivg met een lamborgini die z'n PK's veel natuurlijker vrij geeft, dan moet je het met zo een EVO allemaal maar laten gebeuren als je gas geeft.
Ofwel is er kracht ofwel niet.
Geef me toch maar een lambo ook al zou hij onherroepelijk achter zitten op het circuit tegen zo een mitshudinges.
Een filmpje van fifth gear die aantoont dat technologie niet altijd wint als de andere auto een goed chasis heeft en een goede piloot.
http://nl.youtube.com/watch?v=ZltgWIBcijY
En dan maar elke 3000km een revisie.
Maar dan heb je niet veel gevoel/controle met het gaspedaal ivg met een lamborgini die z'n PK's veel natuurlijker vrij geeft, dan moet je het met zo een EVO allemaal maar laten gebeuren als je gas geeft.
Ofwel is er kracht ofwel niet.
Geef me toch maar een lambo ook al zou hij onherroepelijk achter zitten op het circuit tegen zo een mitshudinges.
Een filmpje van fifth gear die aantoont dat technologie niet altijd wint als de andere auto een goed chasis heeft en een goede piloot.
http://nl.youtube.com/watch?v=ZltgWIBcijY
Gaat toch om de hoeveelheid energie die je opwekt (nodig hebt) en daarvoor heb je verbranding nodig. En in een grotere motor (of hoge toerentallen) is nou eenmaal meer te verbranden als in een kleine motorMaik schreef:Uiteindelijk is de topsnelheid heel simpel fysisch bepaald. En alle factoren die er invloed op hebben zijn er best veel, maar motorinhoud komt daar echt niet in voor...
Effe beetje offtopic maar wel leuk.....clicker de click hiero.
Zou die ook last hebben van turbo lag?
Sorry... was even op safarikoenvw schreef:Aan wat dan Yvo?
Voor mij was de R8 toch één op het verlanglijstje...
Als het echt een VAG ding moet zijn dan maar even doorsparen voor een Gallardo.
Of als de keuze vrij is.. een AM V8 Vantage
zeg maar.. iets exclusievers dan die duitse meuk
Oftewel meer lucht erin krijgen. Meer lucht betekend meer benzine betekend meer energie. Goed voorbeeld daarvan is de 2.2 in de speedster. Die zit in standaard configuratie duidelijk in ademnood.Elise schreef: Gaat toch om de hoeveelheid energie die je opwekt (nodig hebt) en daarvoor heb je verbranding nodig. En in een grotere motor (of hoge toerentallen) is nou eenmaal meer te verbranden als in een kleine motor![]()
Hogere toerentallen zort ervoor dat er meer lucht de cylinders in wordt getrokken. Maar ook geforceerde inductie kan hiervoor zorgen. En als je er slim mee omgaat kan je uit een kleine motor nette getallen halen (zie de 1.4 compressor/turbo van VW). Maar het rijdt wel anders.
Mark
C30-94@0.55bar

