Pagina 3 van 5

Geplaatst: 23 dec 2008 21:55
door allen
Herman, ik ging idd uit van een strak aangetrokken 6 punts gordel. Zou ik zelf overigens altijd voor kiezen omdat je dan weet dat je gordel nooit te hoog komt en je je lever, etc. beschadigd bij een impact. Zonder helm kun je idd beter zonder rolkooi rijden. Dan maak je meer kans met het airbagje in het stuur. :oops:
Vraagje van mijn kant nu omdat ik geen grietje van hans heb gegeten. Hoe werkt dat? Waar en wat zit dat en daar eigenlijk allemaal aan vast?

Kwa gewicht maak ik me bij een ongeval geen zorgen om overal en / of schoenen. Het is puur m'n hoofd en nek.


---
edit:
Herman, stop eens een stalen buis in je stukje schuim en laat deze eens van 20 cm hoogte op je hoofd vallen. Dat is even alleen om aan te geven hoe zeer het dan al aanvoelt. Niet op aanrijdingssnelheid proberen! :wink:

Geplaatst: 23 dec 2008 22:58
door Edjes
Herman schreef:
Mijn hoofd: (voelt zwaar) krijg ik (nog) niet voor elkaar om die los te wegen.... :bag:



Schoenen: 430gram/stuk
Een gemiddeld hoofd weegt 5 kg.
Let wel: gemiddeld. :D

Geplaatst: 24 dec 2008 5:26
door Herman
Deleted

Geplaatst: 24 dec 2008 8:43
door Rikster
@ Allen: Antwoord op je vragen over HANS; KLIK :wink:

Geplaatst: 24 dec 2008 10:28
door allen
Bedankt voor de uitleg en de link. Kan Steven gelijk even het Hans linkje toevoegen. :lol:

Herman: ondanks als lolletje ook wel een beetje serieus bedoeld van me. Met een deugdelijke gordel (heb ik nog niet eens, schaam schaam) kop je die voorruit niet meer. Die buis met schuim is echt serieus hard.
Ben zelf 6 punts gordels gewend en die staan dan ook in de planning.
:oops:

Geplaatst: 24 dec 2008 11:40
door Rikster
Piet is weer Allen zijn troep aan het opruimen :wink:

Geplaatst: 24 dec 2008 12:08
door Dominique
Ik heb DEZEonlangs geinstalleerd. Heeft ook mogelijkheden om er een 6 punts van te maken. Al heb ik echt geen flauw idee waar je de notenkraker gedeelte aan vast kan maken. De bodemplaat lijkt mij niet sterk genoeg. Die zou al vervormen wanneer je de gordel strak trekt!

Geplaatst: 24 dec 2008 13:03
door allen
Jaja Rik, met iedereen off topic ouwehoeren en ik krijg de schuld in de schoenen geschoven... Zal m'n reputatie wel zijn. :cry: :lol:

Dominique, stoelframe aanpassen en daar aan bevestigen? Ik vind 4 punts gordels irritant omdat ze nog weleens de neiging hebben ietsje hoger te gaan zitten dan je oorspronkelijk wilde. Bij mij heeft het dus enkel het doel om de gordel vooral bij de heupen te houden.

Geplaatst: 24 dec 2008 18:09
door Herman
Deleted

Geplaatst: 24 dec 2008 19:20
door allen
Goed filmpje van de werking van Hans gevonden.
http://english.schroth.com/racing/produ ... &id_kat1=1

Geplaatst: 25 dec 2008 7:20
door Herman
Deleted

Geplaatst: 25 dec 2008 10:58
door allen
Ik denk dat het verschil op de een of andere manier onder begint? Zonder hans komt die dummy met z'n onderrug eerder en veel verder los. Kan niet verklaren waarom omdat het systeem op je schouders rust. Als je op tijd op pauze drukt in het filmpje is het wel goed te zien.

Geplaatst: 26 dec 2008 10:31
door YvoTuk
De effectiviteit van de originele roll-over bar is nogal groot. Het mag allemaal wat lullig ogen, maar er zijn voldoende voordelen van serieus vervelende koprollen waar mensen 'gewoon' uitgestapt, dan wel uitgehaald zijn.

Het laatste voorbeeld:
Scottie (inderdaad... hoe raad je het.. een schot:)) komt met zijn Exige (open) met een mijltje of 60-70 over een gemiddelde B-weg aanblaffen als er plots een oud Duits stel besluit om inclusief auto over te steken.
Resultaat een 30% frontaal crash met een koprol als gevolg.

Landing is nogal hard, Exige ziet er uit als een wokkel. Omdat ie ondersteboven is geland was het nogal lastig voor hem om uit het wrak te komen, maar drie brandweerwagens en een trauma helicopter verder is ie uit het wrak en in staat om in ieder geval naar de ambulance te hinkelen. (wat natuurlijk niet mocht :))

(iemand hier zal nu ineens een sticker op die rode 211 in Dijon gaan begrijpen :)

De Exige S2 was open op het moment van de crash, de crash was met forse snelheid en de landing direct op het dak.

De cabine was in tact.

Een ander voorbeeld is Tut. Die heeft TUTN1 ondersteboven met hoge snelheid in een greppel gesmeten en ook hij is er uitgestapt.

Zo zijn er veel meer voorbeelden.

De standaard roll-over bar mag dan niet zo stevig lijken, in combinatie met de voorruit stijl (die mag je in het verhaal niet vergeten) is het geheel een uitermate goed absorberende oplossing.

De A-stijl is bedoeld om het aantal drukpunten te verminderen. Het zorgt ervoor dat de standaard roll-over bar niet in het midden ingedrukt kan worden. (vandaar de midden aansluiting met twee 45 graden buizen) en zorg ervoor dat de roll-over bar bij een impact niet naar voren gedrukt kan worden (de lange buis, die er overigens ook voor zorgt dat krachten afgeleid worden naar de rechter voorzijde van het chassis.

Geplaatst: 26 dec 2008 10:39
door YvoTuk
allen schreef:Wat snap je niet? Onze horkenhokken zijn motorisch onbetrouwbaar, het onderstel zuigt, etc., etc.. Maw, de kans dat er wat afbreekt vanwege ondeskundig gefabriceerde upgrades van fabrikanten, is niet onwaarschijnlijk en je zou maar over de kop slaan. :shock:
Dan moet je lekker zo'n Duits hok kopen en kijken of je die eens lekker kan crashen. Daar breekt niets af, behalve je kop dan!

Ik heb inmiddels aardig wat auto's versleten, maar buiten de Subaru's die ik gehad heb is de Elise een van de meest betrouwbare auto's gebleken... raar maar waar...

Misschien is het enige verschil dat ik met respect voor het materiaal probeer te rijden en de boel dus niet verrot probeer te trappen ten gunste van een totaal on-interessante verbetering van mijn rondetijd.

Geplaatst: 26 dec 2008 11:21
door Herman
Deleted