rolkooi

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

rolkooi

Bericht door allen »

Een goede keuze is nog niet zo makkelijk. Hoeveel sterker is een 'a-cage' eigenlijk. Komt dan nog een nieuwe helm bij, want heb nu een open face helm. Bij een klap zie ik me dan ineens nog wel meer verliezen dan m'n voortanden. Voordeel is dat die balk er steeds uitgehaald kan worden voor dagelijks gebruik. Kan iemand bevestigen of die a-cage in de plaats van de originele rolbar komt?
Een volledige kooi is een stuk veiliger zolang je je helm op hebt. Echter haal je zoiets niet 1, 2, 3 uit je auto. En op een mooie zomerdag met m'n helm op rijden voor het geval ik een aanrijding krijg is ook geen oplossing. :wink:
Verder moet er iets gewijzigd worden oid om je softtop te kunnen blijven gebruiken.

De gemiddelde Wiechers schroefkooi voor een normale personenwagen kost inclusief montage zo'n 1000-1300 euri incl. btw en afhankelijk van het aantal kruizen en uitbreidingen. Vandaar dat ik zo'n simpele 'a-cage' wel heel prijzig vind.
Laatst gewijzigd door allen op 24 dec 2008 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hier ook geen roll kooi. Ik heb ook geen zin om op de openbare weg met een helm rond te rijden...
Dat A-frame is wel een aardige optie. Ik denk dat de originele rolbar gewoon blijft bestaan, ik zie geen reden waarom die uitgewisseld zou moeten worden.... Misschien weet Yvo hier meer over te vertellen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Nee, maar het maakt de originele dan eigenlijk ook weer overbodig voor mijn gevoel. En ik dacht dat jij altijd op de laatste gram zat te rekenen. :wink:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Pfff, wat ben jij vermoeiend zeg... De originele rolbeugel is helemaal niet overbodig dan. Jij mag dan 1m50 zijn, maar mijn hoofd blijft mooi beschermd door de brede originele beugel als de speedster op z'n kop ligt... Zonder de originele rolbeugel hou je alleen maar een sterk puntje over, en aangezien ik nog geen punthoofd heb... alhoewel....
Ook zie je dat de harnassbar aansluit op de originele rolbeugel. De onderkant lijkt mij aan te sluiten op de bevestigingspunten van de gordelspanners.

Afbeelding

En volgende keer een apart topic openen voor zoiets oen! :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

:evil: Wat een sukkel, er is toch duidelijk dat het een compleet frame is. Even een foto erbij pakken uit m'n mail!
:evil: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :cry:
*Kruipt terug in de kooi.

Dat is dan een mooie omschrijving van m'n ochtend. Heb gevraagd om foto's van de A-Cage en de volledige rolkooi. En kwam erachter dat ik een foto heb gekregen van het achtergedeelte van de volledige kooi. Dat is dan tevens geen A maar een X. :roll:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Aan de koffie jij!!! :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
A-frame small.jpg
A-frame small.jpg (131.04 KiB) 2153 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Herman op 22 dec 2008 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
rdpaddingfia.jpg
rdpaddingfia.jpg (17.96 KiB) 2149 keer bekeken
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

De meningen over de effektiviteit van dat spul zijn verdeeld Herman. Ik ken behoorlijk wat mensen met ervaring met rolkooien die het maar zeer matig effektief vinden... die adviseren dus ook een helm ism een rolkooi (met of zonder schuim over de buizen).
Bedenk zelf maar eens wat er gebeurt als je met bv 50km/u tegen zo'n pijp met 2cm schuim aan knalt... lijkt me niet superduper :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Herman, zelfs dat schuim is alsnog kneiterhard. Het is eerder bedoeld om je helm te helpen in een ongeval. Met je blote hoofd ertegen rammen betekent alsnog dat het licht uit gaat. Mocht je, of liever iemand anders, dan nog wakker worden in het ziekenhuis zal de vorm van z'n hoofd er niet bijster geweldig uitzien. Misschien lijkt hij dan op die gekke jongen van the goonies.

---
Oh, misschien moeten we nu toch maar even aan Piet vragen of het draadje afgesplitst kan worden? :oops:
Laatst gewijzigd door allen op 22 dec 2008 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Even tussendoor:

Standaard speedy die op z`n dak ligt/land is dodelijk voor de bestuurder?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Als je zo'n lange lul bent als Maik wel ja!!!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dennizz schreef:Even tussendoor:

Standaard speedy die op z`n dak ligt/land is dodelijk voor de bestuurder?
Ligt eraan. Als een speedster rustig omrolt dan is de rolbeugel echt wel sterk genoeg. Als het met een grote vaart gaat en de beugel wordt wat vreemd belast, dan zou het weleens mis kunnen gaan.
Het ligt heel erg aan de situatie. Maar ik denk bij snelheden tot de 70km/u en zonder gekke obstakels dat hij best goed bescherming biedt. Arno en Yvo hebben vast wel wat voorbeelden uit de elise scene...?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

stevenflappy schreef:Als je zo'n lange lul bent als Maik wel ja!!!
Steven probeert weer aardig te doen op zijn manier:

Afbeelding

Ik zie hem al zitten achter z'n pc'tje! :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Maik schreef:
Dennizz schreef:Even tussendoor:

Standaard speedy die op z`n dak ligt/land is dodelijk voor de bestuurder?
Ligt eraan. Als een speedster rustig omrolt dan is de rolbeugel echt wel sterk genoeg. Als het met een grote vaart gaat en de beugel wordt wat vreemd belast, dan zou het weleens mis kunnen gaan.
Het ligt heel erg aan de situatie. Maar ik denk bij snelheden tot de 70km/u en zonder gekke obstakels dat hij best goed bescherming biedt. Arno en Yvo hebben vast wel wat voorbeelden uit de elise scene...?
Oke, moet dus wel echt gek gaan... Met 1,75 en een flex nek, heb ik dus wat meer marge :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Plaats reactie