Upgrade velgen

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Daarvoor heb je geen andere ABS unit nodig.
Jij moet gewoon een iets andere breedte/hoogte maat nodig. De hoogte is namelijk in verhouding met de breedte.

Jij zou aan Jan moeten vragen welke banden maat voor jouw van toepassing zijn. B.v. 205/50 en 235/45. Misschien dat Maik het ff voor je kan uitrekenen. Daar is die goed in.
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Co'tje »

Zal inderdaad op zoek moeten gaan naar de maat met de juiste omtrek. Er zijn ook een paar sites waar je dat uit kunt rekenen.
Maar ik wil niet te breed gaan ivm aanlopen van de banden aan de binnenkant van de wielkasten.

Ga eens bij toyo op de site kijken welke maten leverbaar zijn van de R1R.
Dennizz

Bericht door Dennizz »

piet schreef:Daarvoor heb je geen andere ABS unit nodig.
Jij moet gewoon een iets andere breedte/hoogte maat nodig. De hoogte is namelijk in verhouding met de breedte.

Jij zou aan Jan moeten vragen welke banden maat voor jouw van toepassing zijn. B.v. 205/50 en 235/45. Misschien dat Maik het ff voor je kan uitrekenen. Daar is die goed in.
Ik heet weliswaar geen Maik, maar ik heb zo`n bestandje ook even gemaakt

Ik ga namelijk ook naar 16 inch toe en zonder nitron`s. Ik wilde voorkomen dat er een gapend gat ontstaat in de wielkast. Ik heb er nu een ABS-switch opzitten dus kan hem uitzetten mocht het echt niet werken.

Oja, hoeveel cm mag de omtrek afwijken om een nog "goed" werkend ABS systeem te hebben? Ik denk dat je al snel over centimeters praat... Een verse band t.o.v. een versleten band scheelt natuurlijk ook al snel in de omtrek 4 cm bij 0,7 mm slijtage ? :!:
Bijlagen
Bandenmaten en omtrekken.xls
(18.5 KiB) 168 keer gedownload
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Dan kom je uit op mijn bandenmaat. 195/55 16. Nu moet ik zeggen dat het gat dan nogsteeds gapend groot lijkt zonder verlaging. Voorbeeldje:

Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Co'tje schreef:En een nieuwe ABS unit dus.............
Dat lijkt me dan niet zo'n verstandig plan.
Voor de standaard ABS unit gaat 195/50R16 sowieso geen goede optie zijn, want die is al een stuk kleiner qua rol-omtrek als de standaard 175/55R17.

Standaard:
175/55R17 624mm

Opties:

Maat-------------Diameter----Afwijking

195/50R16 601mm -3.7%
195/55R16 621mm -0.5%
205/50R16 611mm -2.1%
205/55R16 632mm +1.2%

Met de standaard ABS en 16" voor-velgen is een 195/55 dus een hele goede match. Officieel zou 205/55R16 dan ook nog OK moeten zijn, want die zit nog binnen de + of - 1.5% wat ze meestal wel aan kunnen zonder problemen.

195/50R16 is eigenlijk buiten de specificaties voor de standaard ABS. De VXR ABS is hier wel voor gemaakt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Co'tje

Bericht door Co'tje »

Mooi om een foto te zien met het zonnetje erbij, kan niet wachten op het voorjaar :D

Om banden te vinden die een beetje dezelfde omtrek en hoogte hebben kom ik op de volgende maat:
205-50-16
235-45-17
Bijvoorbeeld de R1R.

Heeft iemand ervaring met deze breedte voor en achter? Lijkt mij een beetje aan de brede kant. Zeker met de TD velgen die al 20mm meer naar buiten staan.
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Ik ga voor voor 205/50R16 achter houd ik de standaard maat nog.

Afbeelding

Het gat van de wielkas wordt ietsjes groter als nu (ruim een halve cm) maar de velgen komen ook meer naar buiten wat het gat weer verkleind, denk ik :roll:
55 wilde ik niet nemen, dan wordt de band ook weer hoger en geeft minder stuurgedrag...

In een nieuwe en versleten band zit toch ook al snel 1,5 cm verschil in in de diameter. Wat doet de ABS nou precies als de maat teveel veranderd? Geeft die storing aan of gaat die nog beter werken?
Dennizz

Bericht door Dennizz »

allen schreef:Dan kom je uit op mijn bandenmaat. 195/55 16. Nu moet ik zeggen dat het gat dan nogsteeds gapend groot lijkt zonder verlaging. Voorbeeldje:

Afbeelding
Dit gat is even groot als het standaard gat :wink: Ik zat te denken aan 205/40R16.... Dan komt er dus 2,5 cm bij in het gat (5cm diameter minder totaal tov standaard). Dat wilde ik absoluut niet, dan eerst nitron`s voordat er zulke platte banden opgaan!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Wel mooi zo, met verf. :lol:
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Hey modje, pas jij een beetje op je woorden! Beetje belangrijke figuren lopen narren. Kan niet he!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

HOERA, :D mijn velgen zijn binnen. Even een snelle check gedaan en ze lijken onbeschadigd. Ze zitten mooi ingepakt met bescherming op de randen.

Dit zijn wel dagen zeg. Gisteren de Carbon goodies (Center console) vandaag bij Opel mijn Olie lek laten dichten. Bleek een pakking te zijn van het filter. Al hadden ze het over 2 pakkingen. En nu mijn velgen.

Pffff, ik moet ff bijkomen. 8) :lol:
M-speed
Actief lid

Bericht door M-speed »

mooi piet

maar wij hadden wel gelijk foto's verwacht natuurlijk :wink:
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

:shock: Sneller dan ik had gedacht toch!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik was ook verbaasd dat de postbode al op de stoep stond.
Foto's volgen wel als ze op de auto zitten. Ik laat ze nu zoveel mogelijk ingepakt in de doos. Ze moeten nog naar Zonneveld banden.
Die fout had ik de vorige keer wel gemaakt en had de velgen zonder verpakking in de auto gezet. Daar krijg je behoorlijk spijt van. :oops:
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Plaats reactie