Upgrade velgen
Upgrade velgen
Laatst bijna een hernia opgelopen toen ik mijn standaard wielen van de speedster afhaalde..... Dat moet kilo's lichter kunnen!
Ben benieuwd welke velgen jullie hebben gekozen en waarom.
P.s. Trouwens een leuke site met verschillende opties
http://www.lotuscars.se/type116/rbf/wheels.php
Ben benieuwd welke velgen jullie hebben gekozen en waarom.
P.s. Trouwens een leuke site met verschillende opties
http://www.lotuscars.se/type116/rbf/wheels.php
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Upgrade velgen
Deleted
Laatst gewijzigd door Herman op 14 feb 2009 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: Upgrade velgen
Dat heeft wel zin als je zoals jij meerdere sets mee kan nemen naar een trackday. Maar voor de wie met zijn Speedster naar het circuit gaat?Herman schreef:Volgende week: Lotus Sport centre-lock magnesium, licht en sneller te wisselen.
Wat betreft gewichten denk ik dat DEZE LINKje een eind zal helpen voor wat gewichten betreft.
Helaas kun je een groot deel fabrikanten wegstrepen, doordat zij de 5x110 steek niet leveren.

Mooi lijstje!Herman schreef:Dit lijstje staat op UK forum:
Standard Turbo (i think) Fronts - 9.8kg
Rears - 11.6kg
Team Dynamics Front - 7.3kg
Rears - 8.0kg
Speedlines Fronts - 11.0kg
Rears - 12.0kg
Speedlinealikes Front - 8.1kg
Rears - 10.0kg
Speedline Magnesiums Fronts - 6.70kg
Rear - 8.1kg
Compomotive MOs Front - 8.3kg
Rear - 10.1kg
Oz Superturismos Fronts - 7.1kg
Rears - 7.2kg
Speedline Turini Fronts - 8.4kg
Rears - 8.7kg
ATS DTC 17*7,5 J Fronts - 8,1-8,4 kg
17*9J Rears - 9,1-9,3 kg
Oz Superleggera Fronts - 6.9 kg
Rears - 8.3 kg
Gewicht van de banden wordt niet vermeld, ook daar zitten forse verschillen!
Vergeet niet het driedubbele effect van lichtere wielen/banden:
A. Minder totaalmassa voertuig
B. Minder onafgeveerd gewicht (wegligging)
C. Minder rotatiemassa bij versnellen/afremmen
(D. Minder rugklachten)
Een verschil van 3kg per wiel merk je ook bij 'normaal gebruik' direkt.
Met titanium wielbouten zijn er nog een paar ons te besparen.
Met lichtere remklauwen (maar 2 van de 3 effecten) kun je ook nog wat doen.
Speedlines worden niet meer gemaakt.
Ik heb de team dynamics van Thorney besteld. Die hebben voor ook nog eens 20mm extra spoorbreedte.
En uit het lijstje blijkt ook dat ze flink licht zijn.
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
9 van de 10 Duitse Speedsters rijden op TE breede ATS velgen, waar je niet mee kan racen..... misschien bedoel je dan competitie racen? Want volgens mij kunnen ze zich redelijk uit de voeten maken bij slalom wedstrijden etc.piet schreef:Die ATS velgen zijn zo wie zo te breed, daar kan je niet mee racen dus maakt het gewicht ook niet uit.


- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Die mensen moeten sowieso hun Nitrons van het standje "sissy" afhalen...piet schreef:Inderdaad, normaal zul je daar niet zo'n last van hebben.
Bij Andrew moesten mensen met ATS velgen hun dempers harder zetten omdat hun banden de wiel kasten raakten.
Met mijn set-up van ATS en Nitrons had ik geen centje pijn bij Andrew

Ik heb nu net mijn front clam eraf liggen om mijn nieuwe radiator te monteren, en op 2 plekjes raken mijn velgen de body, 0.5mm'tjes eraf geschuurd, no big deal dus

