Upgrade velgen

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Upgrade velgen

Bericht door Co'tje »

Laatst bijna een hernia opgelopen toen ik mijn standaard wielen van de speedster afhaalde..... Dat moet kilo's lichter kunnen!

Ben benieuwd welke velgen jullie hebben gekozen en waarom.



P.s. Trouwens een leuke site met verschillende opties

http://www.lotuscars.se/type116/rbf/wheels.php
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Upgrade velgen

Bericht door Herman »

Deleted
Laatst gewijzigd door Herman op 14 feb 2009 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Upgrade velgen

Bericht door Dominique »

Herman schreef:Volgende week: Lotus Sport centre-lock magnesium, licht en sneller te wisselen.
Dat heeft wel zin als je zoals jij meerdere sets mee kan nemen naar een trackday. Maar voor de wie met zijn Speedster naar het circuit gaat?

Wat betreft gewichten denk ik dat DEZE LINKje een eind zal helpen voor wat gewichten betreft.

Helaas kun je een groot deel fabrikanten wegstrepen, doordat zij de 5x110 steek niet leveren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Upgrade velgen

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Even wat extra info over het gewicht van de ATS-DTC: de genoemde gewichten zijn voor de "street" versie, veel hier hebben de "race" versie, die weer een ongeveer 1kg lichter zijn 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ohja, toch nog een echt D-tje qua voordeel vwb de voorwielen: minder gyroscopisch effect, dus op wat hogere snelheid lichter en met meer gevoel insturen :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Die ATS velgen zijn zo wie zo te breed, daar kan je niet mee racen dus maakt het gewicht ook niet uit. :twisted:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat zullen we 27 en 28 maart wel zien Piet :twisted: :twisted: :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

:lol:

waar had ik die kraaienpoten gelaten
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Herman schreef:Dit lijstje staat op UK forum:

Standard Turbo (i think) Fronts - 9.8kg
Rears - 11.6kg
Team Dynamics Front - 7.3kg
Rears - 8.0kg
Speedlines Fronts - 11.0kg
Rears - 12.0kg
Speedlinealikes Front - 8.1kg
Rears - 10.0kg
Speedline Magnesiums Fronts - 6.70kg
Rear - 8.1kg

Compomotive MOs Front - 8.3kg
Rear - 10.1kg
Oz Superturismos Fronts - 7.1kg
Rears - 7.2kg
Speedline Turini Fronts - 8.4kg
Rears - 8.7kg
ATS DTC 17*7,5 J Fronts - 8,1-8,4 kg
17*9J Rears - 9,1-9,3 kg
Oz Superleggera Fronts - 6.9 kg
Rears - 8.3 kg

Gewicht van de banden wordt niet vermeld, ook daar zitten forse verschillen!

Vergeet niet het driedubbele effect van lichtere wielen/banden:
A. Minder totaalmassa voertuig
B. Minder onafgeveerd gewicht (wegligging)
C. Minder rotatiemassa bij versnellen/afremmen
(D. Minder rugklachten :wink: )
Een verschil van 3kg per wiel merk je ook bij 'normaal gebruik' direkt.

Met titanium wielbouten zijn er nog een paar ons te besparen.
Met lichtere remklauwen (maar 2 van de 3 effecten) kun je ook nog wat doen.

Speedlines worden niet meer gemaakt.
Mooi lijstje!
Ik heb de team dynamics van Thorney besteld. Die hebben voor ook nog eens 20mm extra spoorbreedte.

En uit het lijstje blijkt ook dat ze flink licht zijn.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

piet schreef:Die ATS velgen zijn zo wie zo te breed, daar kan je niet mee racen dus maakt het gewicht ook niet uit. :twisted:
9 van de 10 Duitse Speedsters rijden op TE breede ATS velgen, waar je niet mee kan racen..... misschien bedoel je dan competitie racen? Want volgens mij kunnen ze zich redelijk uit de voeten maken bij slalom wedstrijden etc. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Inderdaad, normaal zul je daar niet zo'n last van hebben.

Bij Andrew moesten mensen met ATS velgen hun dempers harder zetten omdat hun banden de wiel kasten raakten.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1373
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ik raak ook licht mijn wielkast met mijn ATSjes.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

piet schreef:Inderdaad, normaal zul je daar niet zo'n last van hebben.

Bij Andrew moesten mensen met ATS velgen hun dempers harder zetten omdat hun banden de wiel kasten raakten.
Die mensen moeten sowieso hun Nitrons van het standje "sissy" afhalen...
Met mijn set-up van ATS en Nitrons had ik geen centje pijn bij Andrew 8)

Ik heb nu net mijn front clam eraf liggen om mijn nieuwe radiator te monteren, en op 2 plekjes raken mijn velgen de body, 0.5mm'tjes eraf geschuurd, no big deal dus :wink:
Afbeelding
Plaats reactie