Pagina 3 van 4
Geplaatst: 26 feb 2009 13:08
door Piet
Daarvoor heb je geen andere ABS unit nodig.
Jij moet gewoon een iets andere breedte/hoogte maat nodig. De hoogte is namelijk in verhouding met de breedte.
Jij zou aan Jan moeten vragen welke banden maat voor jouw van toepassing zijn. B.v. 205/50 en 235/45. Misschien dat Maik het ff voor je kan uitrekenen. Daar is die goed in.
Geplaatst: 26 feb 2009 15:41
door Co'tje
Zal inderdaad op zoek moeten gaan naar de maat met de juiste omtrek. Er zijn ook een paar sites waar je dat uit kunt rekenen.
Maar ik wil niet te breed gaan ivm aanlopen van de banden aan de binnenkant van de wielkasten.
Ga eens bij toyo op de site kijken welke maten leverbaar zijn van de R1R.
Geplaatst: 26 feb 2009 17:46
door Dennizz
piet schreef:Daarvoor heb je geen andere ABS unit nodig.
Jij moet gewoon een iets andere breedte/hoogte maat nodig. De hoogte is namelijk in verhouding met de breedte.
Jij zou aan Jan moeten vragen welke banden maat voor jouw van toepassing zijn. B.v. 205/50 en 235/45. Misschien dat Maik het ff voor je kan uitrekenen. Daar is die goed in.
Ik heet weliswaar geen Maik, maar ik heb zo`n bestandje ook even gemaakt
Ik ga namelijk ook naar 16 inch toe en zonder nitron`s. Ik wilde voorkomen dat er een gapend gat ontstaat in de wielkast. Ik heb er nu een ABS-switch opzitten dus kan hem uitzetten mocht het echt niet werken.
Oja, hoeveel cm mag de omtrek afwijken om een nog "goed" werkend ABS systeem te hebben? Ik denk dat je al snel over centimeters praat... Een verse band t.o.v. een versleten band scheelt natuurlijk ook al snel in de omtrek 4 cm bij 0,7 mm slijtage ?

Geplaatst: 26 feb 2009 18:40
door allen
Dan kom je uit op mijn bandenmaat. 195/55 16. Nu moet ik zeggen dat het gat dan nogsteeds gapend groot lijkt zonder verlaging. Voorbeeldje:

Geplaatst: 26 feb 2009 18:42
door Arno
Co'tje schreef:En een nieuwe ABS unit dus.............
Dat lijkt me dan niet zo'n verstandig plan.
Voor de standaard ABS unit gaat 195/50R16 sowieso geen goede optie zijn, want die is al een stuk kleiner qua rol-omtrek als de standaard 175/55R17.
Standaard:
175/55R17 624mm
Opties:
Maat-------------Diameter----Afwijking
195/50R16 601mm -3.7%
195/55R16 621mm -0.5%
205/50R16 611mm -2.1%
205/55R16 632mm +1.2%
Met de standaard ABS en 16" voor-velgen is een 195/55 dus een hele goede match. Officieel zou 205/55R16 dan ook nog OK moeten zijn, want die zit nog binnen de + of - 1.5% wat ze meestal wel aan kunnen zonder problemen.
195/50R16 is eigenlijk buiten de specificaties voor de standaard ABS. De VXR ABS is hier wel voor gemaakt.
Bye, Arno.
Geplaatst: 26 feb 2009 18:45
door Co'tje
Mooi om een foto te zien met het zonnetje erbij, kan niet wachten op het voorjaar
Om banden te vinden die een beetje dezelfde omtrek en hoogte hebben kom ik op de volgende maat:
205-50-16
235-45-17
Bijvoorbeeld de R1R.
Heeft iemand ervaring met deze breedte voor en achter? Lijkt mij een beetje aan de brede kant. Zeker met de TD velgen die al 20mm meer naar buiten staan.
Geplaatst: 26 feb 2009 18:54
door Dennizz
Ik ga voor voor 205/50R16 achter houd ik de standaard maat nog.
Het gat van de wielkas wordt ietsjes groter als nu (ruim een halve cm) maar de velgen komen ook meer naar buiten wat het gat weer verkleind, denk ik
55 wilde ik niet nemen, dan wordt de band ook weer hoger en geeft minder stuurgedrag...
In een nieuwe en versleten band zit toch ook al snel 1,5 cm verschil in in de diameter. Wat doet de ABS nou precies als de maat teveel veranderd? Geeft die storing aan of gaat die nog beter werken?
Geplaatst: 26 feb 2009 19:03
door Dennizz
allen schreef:Dan kom je uit op mijn bandenmaat. 195/55 16. Nu moet ik zeggen dat het gat dan nogsteeds gapend groot lijkt zonder verlaging. Voorbeeldje:

Dit gat is even groot als het standaard gat

Ik zat te denken aan 205/40R16.... Dan komt er dus 2,5 cm bij in het gat (5cm diameter minder totaal tov standaard). Dat wilde ik absoluut niet, dan eerst nitron`s voordat er zulke platte banden opgaan!
Geplaatst: 26 feb 2009 19:26
door Piet
Wel mooi zo, met verf.

Geplaatst: 26 feb 2009 19:41
door allen
Hey modje, pas jij een beetje op je woorden! Beetje belangrijke figuren lopen narren. Kan niet he!
Geplaatst: 27 feb 2009 12:19
door Piet
HOERA,

mijn velgen zijn binnen. Even een snelle check gedaan en ze lijken onbeschadigd. Ze zitten mooi ingepakt met bescherming op de randen.
Dit zijn wel dagen zeg. Gisteren de Carbon goodies (Center console) vandaag bij Opel mijn Olie lek laten dichten. Bleek een pakking te zijn van het filter. Al hadden ze het over 2 pakkingen. En nu mijn velgen.
Pffff, ik moet ff bijkomen.

Geplaatst: 27 feb 2009 12:54
door M-speed
mooi piet
maar wij hadden wel gelijk foto's verwacht natuurlijk

Geplaatst: 27 feb 2009 12:55
door allen

Sneller dan ik had gedacht toch!
Geplaatst: 27 feb 2009 13:14
door Piet
Ik was ook verbaasd dat de postbode al op de stoep stond.
Foto's volgen wel als ze op de auto zitten. Ik laat ze nu zoveel mogelijk ingepakt in de doos. Ze moeten nog naar Zonneveld banden.
Die fout had ik de vorige keer wel gemaakt en had de velgen zonder verpakking in de auto gezet. Daar krijg je behoorlijk spijt van.

Geplaatst: 27 feb 2009 20:07
door Herman
Deleted