Herman schreef:Pipo schreef:En zo heb ik het dan weer liever; breekt hij achteraan iets sneller uit, en dat vind ik eenvoudiger en sneller te corrigeren.
Daar snap ik dus helemaal niets van, je achterwielen kun je niet sturen, dus hoe wil je dat snel corrigeren? Dus moet je van het gas af of snelheid er uit halen of je auto rechtzetten en dat kost allemaal veel te veel tijd (zeker bij de turbo, die nog even uitblaast). Je slip-angle wordt snel slechter vanaf het moment dat achterwielslip optreedt. Bovendien heb je kans op een 'tankslapper' waarbij je de eerste slip hersteld maar de auto direct in een heftiger tegenbeweging komt die niet meer te herstellen is

Door schade en schande (klein beetje) wijzer geworden wil ik koste wat het kost acherwielslip voorkomen. Daarom licht onderstuur ingestelde geo, traction control en relatief smalle bandjes voor. Levert nog steeds prima rondetijden op circuit en geeft mij een veilig gevoel.
Voorwielslip kun je corrigeren met een tikje tegen je stuur of even van de rem, beide snel en zeker. Daarna heb je weer grip en kun je 'rustig' herstellen.
Wielen zonder grip willen altijd naar voren. Daarom heb ik dat liever vooraan. Probeer maar een modelautootje op een helling waarbij je voor- of achterwielen vastplakt en kijk met welke kant de auto naar beneden gaat

Herman schreef:Pipo schreef:En zo heb ik het dan weer liever; breekt hij achteraan iets sneller uit, en dat vind ik eenvoudiger en sneller te corrigeren.
Daar snap ik dus helemaal niets van, je achterwielen kun je niet sturen, dus hoe wil je dat snel corrigeren? Dus moet je van het gas af of snelheid er uit halen of je auto rechtzetten en dat kost allemaal veel te veel tijd (zeker bij de turbo, die nog even uitblaast). Je slip-angle wordt snel slechter vanaf het moment dat achterwielslip optreedt. Bovendien heb je kans op een 'tankslapper' waarbij je de eerste slip hersteld maar de auto direct in een heftiger tegenbeweging komt die niet meer te herstellen is

Door schade en schande (klein beetje) wijzer geworden wil ik koste wat het kost acherwielslip voorkomen. Daarom licht onderstuur ingestelde geo, traction control en relatief smalle bandjes voor. Levert nog steeds prima rondetijden op circuit en geeft mij een veilig gevoel.
Voorwielslip kun je corrigeren met een tikje tegen je stuur of even van de rem, beide snel en zeker. Daarna heb je weer grip en kun je 'rustig' herstellen.
Wielen zonder grip willen altijd naar voren. Daarom heb ik dat liever vooraan. Probeer maar een modelautootje op een helling waarbij je voor- of achterwielen vastplakt en kijk met welke kant de auto naar beneden gaat

Herman, je kan je voorwielslip corrigeren door even 'van' je rem te gaan, maar alleen maar als je het onderstuur veroorzaakt hebt door op je rem te gaan staan waardoor je wagen over het buitenneuswiel gaat schuiven. Maar als je onderstuur krijgt door te snel de bocht in te duiken, moet je even je wielen rechter zetten, van het gas af gaan, wat bijremmen en terug insturen als je banden terug grip hebben. Dit vraagt ook heel wat tijd, en je belandt erdoor aan de buitenkant van de bocht wat bij tegenverkeer behoorlijk vervelend kan worden
Als ik overstuur krijg doordat ik te snel rij, moet ik maar gedeeltelijk van het gas af (volledig is inderdaad gevaarlijk en veroorzaakt een 'slapper') en een beetje tegensturen. Het overstuur gaat over in een beperkte drift, én ik blijf veel meer aan de binnenkant van de bocht.
Mijn Speedster is met zijn geo en bandenset lichtjes overstuurd, bijna neutraal. Dat geeft me nog genoeg tijd om te reageren als overstuur optreedt omdat het niet zo heftig gebeurt.
Wat je het snelst door de bocht krijgt interesseert me niet, daar ik het niet over circuitrijden heb.
En voor alle duidelijkheid. Ik heb het hier in beide gevallen over een bepèrkte oversnelheid. Ga véél te snel de bocht in, en het maakt weinig uit of je onderstuur of overstuur hebt. Zelfs ervaren piloten houden de wagen dan niet meer
Voor de rest zou ik zeggen; "whatever makes you happy

" Je zet je wagen zoals jij je er het beste bij voelt

. Jouw gemiddelde rijsituatie is niet te vergelijken met het gros van ons Speedsterrijders

.