bredere voorbanden

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

Tot op heden heb ik nog geen negatieve ervaringen met 205 voor en 225 achter. Je moet behoorlijk je best best doen om voor te laten glijden. Mijn auto is niet uitgelijnd en voorzien van citroen (standaard) vering.

Standaard maat en oude banden:
Bij hard insturen onderstuur
Bij hard uit accelereren overstuur

Met nieuw rubber en 205 voor:
Bij hard insturen erg weinig onderstuur
Bij hard uit accelereren overstuur

In mijn oude situatie als ik een langere bocht nam met een licht of zwaar trekkende auto ging de auto nooit volledig over z`n voorwielen glijden maar al voornamelijk over z`n achterwielen.

Met de nieuwe banden ervaar ik dit nog steeds zo :roll: Ik heb niet het idee dat ik nu alleen achter glij. Ik had en heb alleen maar onderstuur bij "lomp" insturen. Met insturen van bochten kan ik nu meer doen als voorheen, met uit accelereren heb ik niets ingeleverd of gewonnen (behalve de grip van nieuw rubber)

Van de zomer wil ik nog een paar keer meedoen met een slalom race en dan kan ik het beter beoordelen. Tot nu toe maar een paar bochtjes, rotondes aan het glijden geweest.... De druk staat ook op 1.8 en 1.9 bar, bij lagere druk heb ik het idee of ik aan het zeilen ben.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Stefan, ik zou het niet weten, in ieder geval een zuurstofTEKORT :lol:

Eneuhhh, Bert en Ernie hoofd in het kwadraat, ik kan nog meer smoesjes verzinnen hoor, het verschil in de softere en hardere veren van de Nitrons doen ook een hoop! En wat te denken van een gepoetste neus van een speedster (wijst naar Allen), die geeft ook bakken meer downforce...

*denkt toch weer even serieus na*
Rijhoogte kan ook nog wel schelen (volgens ligt jouw speedster zowat met z'n bakkes op de straat), dat kan ook nog wel wat schelen.
Ik heb trouwens ook nog een redelijke diffuser (zegt de fabrikant :lol: ), die gooit natuurlijk op hoge snelheid ook de balans weer ietsje naar achteren...

Nu jij weer, B&Ehoofd^2.
Afbeelding
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Probeer je eigen tekst ook eens begrijpend te lezen zonder deze nu te editten... :lol:

Maar goed, ik geef je gewoon gelijk en noem je slimme Maik. Want binnen niet afzienbare tijd ga ik je even smeken om me ergens mee te helpen. Niet dat je dat überhaupt zou mogen weigeren, want ik heb een 'rode' Speedster. :twisted:

Btw, er glimt wel meer dan alleen het neusje van de auto:

Afbeelding

* sluit zich binnenkort maar bij het poetserclubje van Piet en Dominique aan. :roll:

En ik ook serieus? Hij staat idd wel wat laag, maar ik heb het toch echt een beetje over de balans tussen voor en achter. Die zit bij wel goed omdat het verschil tussen de voor en achterzijde gewoon relatief groot is. Ik vind de mijne nu lichtjes nerveus worden. Geen klachten op het circuit, maar op wat slechter wegdek in de heuveltjes wel.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

sluit zich binnenkort maar bij het poetserclubje van Piet en Dominique aan.
Is een hele gezellige club :wink: Ik moet je wel waarschuwen dat de toelating nogal streng is. Maar dat gaat best lukken na nog wat instructie.
stefan

Bericht door stefan »

@ allen

is dat niet stiekem een foto van iemand anders zen auto (betrapt)

grt stefan :lol:
SteV6

Bericht door SteV6 »

allen schreef: * 205 - 245
* 205 - 225
* 195 - 225
* 175 - 225
Voor de volledigheid Allen:

205 - 235 is ook een veelgebruikte verhouding voor-achter.

Op dit moment rijd ik tijdelijk weer 175-225 (op oud rubber) en ik heb nu weer onderstuur. Sterker nog, ik moet in elke bocht meer stuurinput (verder draaien) geven dan met 205.
Ik kom van 205 - 245 en ga straks als mijn velgen terug zijn van de spuiter over op 205 - 235.

De lekkerste combinatie qua autogevoel was overigens 205 - 225. Maar een 225/45R17 past niet op een "duitse" velg van 9J :?

SteV6
S4 Avant
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Of iets abrupter / tikkie meer gas lossen in de bocht? Wel op gevoel dan voor je arse down de Stelvio af vliegt. :lol:

205 -235 zou een optie kunnen zijn, alleen heb ik nu al het idee dat niet de banden maar het blokje de zwakste schakel is. Om nu te eindigen met een auto die spreekwoordelijk op rails rijdt vind ik persoonlijk minder leuk. :wink:

Stefan, het is echt mijn auto hoor! Is overigens ook maar voor een klein deel mijn werk geweest... :shock:
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Pipo

Re: banden

Bericht door Pipo »

Herman schreef:
Pipo schreef:En zo heb ik het dan weer liever; breekt hij achteraan iets sneller uit, en dat vind ik eenvoudiger en sneller te corrigeren.
Daar snap ik dus helemaal niets van, je achterwielen kun je niet sturen, dus hoe wil je dat snel corrigeren? Dus moet je van het gas af of snelheid er uit halen of je auto rechtzetten en dat kost allemaal veel te veel tijd (zeker bij de turbo, die nog even uitblaast). Je slip-angle wordt snel slechter vanaf het moment dat achterwielslip optreedt. Bovendien heb je kans op een 'tankslapper' waarbij je de eerste slip hersteld maar de auto direct in een heftiger tegenbeweging komt die niet meer te herstellen is :cry: Door schade en schande (klein beetje) wijzer geworden wil ik koste wat het kost acherwielslip voorkomen. Daarom licht onderstuur ingestelde geo, traction control en relatief smalle bandjes voor. Levert nog steeds prima rondetijden op circuit en geeft mij een veilig gevoel.
Voorwielslip kun je corrigeren met een tikje tegen je stuur of even van de rem, beide snel en zeker. Daarna heb je weer grip en kun je 'rustig' herstellen.

Wielen zonder grip willen altijd naar voren. Daarom heb ik dat liever vooraan. Probeer maar een modelautootje op een helling waarbij je voor- of achterwielen vastplakt en kijk met welke kant de auto naar beneden gaat :!:
Herman schreef:
Pipo schreef:En zo heb ik het dan weer liever; breekt hij achteraan iets sneller uit, en dat vind ik eenvoudiger en sneller te corrigeren.
Daar snap ik dus helemaal niets van, je achterwielen kun je niet sturen, dus hoe wil je dat snel corrigeren? Dus moet je van het gas af of snelheid er uit halen of je auto rechtzetten en dat kost allemaal veel te veel tijd (zeker bij de turbo, die nog even uitblaast). Je slip-angle wordt snel slechter vanaf het moment dat achterwielslip optreedt. Bovendien heb je kans op een 'tankslapper' waarbij je de eerste slip hersteld maar de auto direct in een heftiger tegenbeweging komt die niet meer te herstellen is :cry: Door schade en schande (klein beetje) wijzer geworden wil ik koste wat het kost acherwielslip voorkomen. Daarom licht onderstuur ingestelde geo, traction control en relatief smalle bandjes voor. Levert nog steeds prima rondetijden op circuit en geeft mij een veilig gevoel.
Voorwielslip kun je corrigeren met een tikje tegen je stuur of even van de rem, beide snel en zeker. Daarna heb je weer grip en kun je 'rustig' herstellen.

Wielen zonder grip willen altijd naar voren. Daarom heb ik dat liever vooraan. Probeer maar een modelautootje op een helling waarbij je voor- of achterwielen vastplakt en kijk met welke kant de auto naar beneden gaat :!:
Herman, je kan je voorwielslip corrigeren door even 'van' je rem te gaan, maar alleen maar als je het onderstuur veroorzaakt hebt door op je rem te gaan staan waardoor je wagen over het buitenneuswiel gaat schuiven. Maar als je onderstuur krijgt door te snel de bocht in te duiken, moet je even je wielen rechter zetten, van het gas af gaan, wat bijremmen en terug insturen als je banden terug grip hebben. Dit vraagt ook heel wat tijd, en je belandt erdoor aan de buitenkant van de bocht wat bij tegenverkeer behoorlijk vervelend kan worden :wink:

Als ik overstuur krijg doordat ik te snel rij, moet ik maar gedeeltelijk van het gas af (volledig is inderdaad gevaarlijk en veroorzaakt een 'slapper') en een beetje tegensturen. Het overstuur gaat over in een beperkte drift, én ik blijf veel meer aan de binnenkant van de bocht.
Mijn Speedster is met zijn geo en bandenset lichtjes overstuurd, bijna neutraal. Dat geeft me nog genoeg tijd om te reageren als overstuur optreedt omdat het niet zo heftig gebeurt.

Wat je het snelst door de bocht krijgt interesseert me niet, daar ik het niet over circuitrijden heb.
En voor alle duidelijkheid. Ik heb het hier in beide gevallen over een bepèrkte oversnelheid. Ga véél te snel de bocht in, en het maakt weinig uit of je onderstuur of overstuur hebt. Zelfs ervaren piloten houden de wagen dan niet meer :roll:

Voor de rest zou ik zeggen; "whatever makes you happy :P " Je zet je wagen zoals jij je er het beste bij voelt :) . Jouw gemiddelde rijsituatie is niet te vergelijken met het gros van ons Speedsterrijders :wink: .
A thing of beauty is a joy forever!
geoffreyspeedster
Actief lid

Bericht door geoffreyspeedster »

hmm toch raar....hij is pas opnieuw uitgelijnd en de voorbanden zijn bijna nieuw..misschien heeft het toch met mijn rij stijl te maken, alhoewel ik moet zeggen dat ik veel verschillende type auto's gereden heb en het me alleen met de speester erg opvalt. zo ie zo heb ik toch besloten om voor naar 205 te gaan ook voor het zicht (vind de standaar maat gewoon te klein)
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Je zou eens op een grote lege parking met het gewicht van de auto kunnen spelen. Ik gok er op dat je teveel instuurt en te snel op het gas staat bij het insturen van de bocht.
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Ik zat net even te denken of beter gezegd schoot het door m`n hoofd. Ik heb voor 16 inch velgen. De auto ligt dus lager voor waardoor het gewicht ook zwaarder wordt toch? dus ook meer overstuur?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Je bedoelt dat je auto meer voorover helt nu? Ja, daardoor krijg je meer gewicht op je vooras inderdaad, ongeveer 0,0001%, niet echt boeiend dus :wink:
Afbeelding
Plaats reactie