Pagina 3 van 7
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 10:37
door Smiley
ilmung schreef:ik denk aan een een +- 180 pk of meer
Wat is je budget ongeveer, en wil je het volledig uitbesteden, of delen zelf doen?
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 17:11
door ilmung
Smiley schreef:ilmung schreef:ik denk aan een een +- 180 pk of meer
Wat is je budget ongeveer, en wil je het volledig uitbesteden, of delen zelf doen?
Wegens tijdsgebrek en andere redenen zou ik alles uit besteden , mijn budget is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid pks die ik ervoor krijg ,maar om een idee te geven tussen +- 3500 €
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 17:43
door tibby
http://www.dbilas-shop.com/Fahrzeughers ... :6958.html
dit met 2.4 inlaat, andere injectoren en speerkes remap goed voor max 300 pk en +350nm
Is een dikke 1500 euro boven je budget maar je hebt een bom

Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 17:49
door Exmantaa
Hmmm.... Met 3500,- kom je al aardig in de buurt van een 250+pk Stage 2 Supercharger ombouw.

Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 18:16
door ilmung
Als je voor zoveel pks gaat , wordt de zakens zoals koppeling , versnellingsbak , etc.... niet te zwaar belast of worden deze ook aangepast ???
Als ik in de buurt kom van 180 à 200 pk met een goed koppel dan ben ik al te tevreden .
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 18:50
door Smiley
Nee de bak en koppeling blijven standaard bij een Supercharged stage II (250pk en 300nm, standaard 147pk en 200nm)
Hamvraag is dus of je NA wilt blijven (dan is 180 wel zo'n beetje de bovengrens) of dat je tot drukvulling verleid kunt worden. (turbo of SC)
Dit omdat je in belgie woont, en het voor de kenner zichtbaar zal zijn in de motorruimte.
Als je voor de 180 NA wilt gaan, is dat het volgende:
- Je 2.2 inlaatspruitstuk is te beperkend, en moet vervangen worden door die van de 2.4.
- De aanzuigbuis is ook redelijk beperkend, en kan door een plastic 60 of 70mm pijp vervangen worden.
- Aan de uitlaatzijde moet je precat eruit getikt worden.
Dit doet zo'n 170 tot 175 pk. (dit is ongeveer 500 euro materiaal, en x euro arbeidskosten)
Optioneel naast bovenstaande kun je nog:
- Een sport einddemper en cat sectie plaatsen. Of zelfs nog een spagettie spruitstuk.
- Een remap laten zetten, om de koppelcurve van het 2.4 inlaatspruitstuk recht te trekken.
- Als je speerke's software gebruikt, kun je ook de gasklep naar 65mm wijzigen.
- Wat agressievere nokkenassen.
Dit extra zou je naar 180 tot max 185 moeten kunnen brengen. (dit is extra 3000 euro materiaal, en x euro arbeidskosten)
Zoals je ziet zijn die laatste paar pk's het duurste. Om 200pk te halen is extreem lastig.
Geen idee wat dit soort oplossingen aan koppel doen.
In mijn NA tuning fase, had ik 171pk, en er 2nm koppel bijgekregen. (en voor mij ook de doorslag om een SC te nemen)
Daarom is een drukvulling oplossing het makkelijkst haalbare qua pk's per euro. (en nog veel meer voor koppel)
Afhankelijk waar je voor gaat, kunnen we je de externe partijen adviseren.
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 19:07
door ilmung
Bedankt Smiley voor de duidelijke uitleg !
Inderdaad je hebt de kans dat ze dit op de keuring zien en dan is dat bingo in ons kleine Belgie ! !
Heinz Perforamnce in Belgie vertellen mij dat ze met een chiptuning en een cold air inlaat een 170 pk en een beter koppel op lagere toeren uithalen, kost +- 940€ ingebouwd ,acht je dit mogelijk ??
Geert
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 19:29
door Smiley
Dat ligt eraan wat hij verstaat onder een cold air intake?
Als dat alleen een cone filter is (die je al voor een tientje op ebay vindt) en een remap dan is het naar mijn mening niet haalbaar.
In die 12 jaar dat mensen hun NA speedster tunen, zijn er veel dingen geleerd waar je je voordeel mee kunt doen.
Er is in die 12 jaar GIGANTISCH veel geld verbrand om te leren wat werkt en wat niet werkt.
Zeker in het begin werden de remaps goed verkocht, maar zonder wijzigingen aan de aanzuiging is het weggegooid geld.
Mensen kregen er 3pk bij, en omdat de toerenteller verhoogd werdt naar 7000, zat het bij mensen tussen de oren dat het veel meer was.
Een open luchtfilter (cone), maakt ook een aanzuigend geluid, wat spectaculair klinkt en het lijkt of hij sneller gaat.
Je begrijpt dat dat de laatste jaren NIET zo goed meer verkoopt.
edit: zit net effe te googelen op cold air intake, en dat is precies wat ik je in de eerdere post beschreef. Een stuk plastic regenpijp en een cone filter.
Zonder het inlaat spruitstuk te wijzigen, mag je rekenen op max 155pk met die setup.
Hier heb je de versie die in de Uk populair is:
http://www.camskill.co.uk/m17b927s1211p ... _Aspirated
En hier zie je hoe je dat goedkoop zelf in elkaar kunt draaien:
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Maar nogmaals: marginaal zolang je het standaard inlaatspruitstuk blijft gebruiken.
Hier legt mark het helder uit:
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 19:40
door stefan
awel smiley...dat heb je zoals gewoonlijk weer netjes uitgelegd

Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 13 aug 2013 21:01
door tibby
Ben met de Dbilas turbo door de keuring geraakt destijds
Maakt niet uit eigenlijk..... Gewoon naar Verhiest gaan, die krijgt ALLES gekeurd

Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 14 aug 2013 4:36
door markv
ilmung schreef:Bedankt Smiley voor de duidelijke uitleg !
Inderdaad je hebt de kans dat ze dit op de keuring zien en dan is dat bingo in ons kleine Belgie ! !
Heinz Perforamnce in Belgie vertellen mij dat ze met een chiptuning en een cold air inlaat een 170 pk en een beter koppel op lagere toeren uithalen, kost +- 940€ ingebouwd ,acht je dit mogelijk ??
Geert
Ik geloof daar persoonlijk helemaal niets van. Een "cold air inlaat" doet niets op een standaard speedster, en aangezien je geen extra lucht je motor in krijgt kan je met chiptuning vrijwel niets bereiken. De calibratie van GM is voor de standaard motor prima.
Als je atmosferisch wilt blijven is een 2.4 inlaatspruitstuk de beste stap. Van wat ik bij Peter heb gezien zit je dan al snel boven de 170pk (rond de 175 als ik het goed heb). Een andere uitlaat (met uitlaatspruitstuk!) tilt je dan ongeveer naar 185pk (dat was bij Peter met een 2.5" tullet). Ik heb zelf een 3" uitlaat er nu opzitten (incl. spruitstuk) en nokkenassen geslepen door Piper. M'n afregeling met OBDTuner is nog niet klaar, maar de laatste meting was zo'n 197pk.
Groeten,
Mark
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 14 aug 2013 5:56
door ilmung
Ik vertrouw op de jaren ervaring van mensen die er bijna dagelijks mee bezig zijn !
De ombouw naar SC mage ik vergeten vanwege het risico van de Belgische keuring !
Dus als ik pks wil :
* 2.4 inlaatspruitstuk
* andere uitlaat met uitlaatspruitstuk 2.5"
* nokkenassen aangepast
* Speerkes software
Finaal zou ik dan tegen de 195 à 200 pk moeten zitten of ben ik verkeerd bezig ??
kan iemand mij helpen met het vinden van iemand die dit kan uitvoeren voor mij en een idee kan geven van de afzonderlijke kosten ??
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 14 aug 2013 7:59
door the-duke
Markv zei:
Ik heb zelf een 3" uitlaat er nu opzitten (incl. spruitstuk) en nokkenassen geslepen door Piper. M'n afregeling met OBDTuner is nog niet klaar, maar de laatste meting was zo'n 197pk.
Leuk weer eens wat te horen!
Ik kijk nog regelmatig op je site en uiteraard altijd hier, maar zie geen updates meer over lopende projecten. Vond ik altijd erg interessant om te volgen en in mooi detail beschreven, maar wellicht is daar geen tijd meer voor ?! Anders houd ik me warm aanbevolen voor een vervolg
Gr,
The Duke
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 14 aug 2013 8:16
door Smiley
ilmung schreef:Ik vertrouw op de jaren ervaring van mensen die er bijna dagelijks mee bezig zijn !
Ik kan me voorstellen dat een professionele tuner een betere indruk maakt dan antwoorden van onbekenden van een forum.
Als je er een goed gevoel bij hebt, moet je het zeker doen. Zo'n kitje ziet er prachtig uit, en maakt een leuke bonk herrie.
Mocht je hem daarna echter op een onafhankelijke dyno gooien, zou het wel eens slikken geblazen kunnen zijn.
De ombouw naar SC mage ik vergeten vanwege het risico van de Belgische keuring !
Dus als ik pks wil :
* 2.4 inlaatspruitstuk
http://www.thorney.ms/2-4-intake-manifo ... 20-na.html
* andere uitlaat met uitlaatspruitstuk 2.5"
http://www.christullettexhausts.com/shop/vx220.asp
* nokkenassen aangepast
http://www.thorney.ms/schrick-racing-ca ... 20-na.html (Als voorbeeld. Kan zijn dat er andere/goedkopere cams zijn)
* Speerkes software
http://www.obdtuner.com/index.php/overview
Finaal zou ik dan tegen de 195 à 200 pk moeten zitten of ben ik verkeerd bezig ??
Ik ben wat gereserveerder dan Mark met PK uitspraken, maar bovenstaand brengt je zeker de goede richting op.
Hier een lijst met UK dyno resultaten. In de specs kun je zien wat ze eraan gedaan hebben en wat het gebracht heeft.
http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplo ... /index.htm
kan iemand mij helpen met het vinden van iemand die dit kan uitvoeren voor mij en een idee kan geven van de afzonderlijke kosten ??
Je kun speerke een pm sturen over de software kosten, maar bovenstaand lijstje incl arbeid uitbesteden brengt je al over je budget.
NA tuning is helaas duur en lastig
Re: eindelijk pk's
Geplaatst: 14 aug 2013 8:23
door Smiley
the-duke schreef:Ik kijk nog regelmatig op je site en uiteraard altijd hier, maar zie geen updates meer over lopende projecten. Vond ik altijd erg interessant om te volgen en in mooi detail beschreven
