Het is al lastig genoeg om de COMP nokken goed op de standaard timing te krijgen, dus ik bedank nog even voor experimenteer werk.
(Moet wel eens mijn timing gaan meten, want ik heb 2 verschillende timing specs gevonden voor mijn Stage 2 ZZP/COMP nokkenassen en misschien is dat de reden dat mijn motor best goed onderin loopt...)
Die gemeten lucht verdwijnt natuurlijk niet ergens en gaat echt wel de cilinders in (VE), alleen dan de vraag inderdaad hoe efficient is de verbranding/ontsteking met die hoeveelheid. Afijn, voor een "standaard" 2.0 Saab blokje vind ik het niet zo verkeerd, nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien.
Daan schreef:Wat zin de problemen met COMP nokken? Zit nl. al een tijdje te kijken naar nokken voor mn turbo...
Het probleem zit 'm in dat ze niet exact op timing staan als je ze "normaal" uitlijnt met de tandwielborging in de LSJ/Z22SE tandwielen en op de ketting markeringen.
Beter om de Saab nokkenas-tandwielen te gebruiken (zonder borgnokjes) en de boel a.h.v. de krukasverdraaiing en lifthoogte exact in te meten. Veel gedoe, maar wel exact. (mits je de juiste timing specs gebruikt. )
Is dit met andere nokkenleveranciers niet het geval (plug 'n play)? CAT of Piper?
De "Turbo"-regrinds van Piper komen dichterbij de duratie/lift die ik wil, maar kan geen ervaringen terugvinden i.v.m. beperken overlap (wat de cat wel specifiek doen).
Ander draadje openen i.v.m. vervuiling of mag het?
Meten is weten. En zo'n gedoe is dat nu ook weer niet. Oefenen op de B207 nokkenassen. Heb even wat geprobeerd, maar ziet ernaar uit dat je op de graad en de 0,01 mm nauwkeurig aardig reproduceerbaar kan meten. Binnen halve graad zo te zien. Zie ook Mark's website en hoe hij de Piper cams doorgemeten heeft.
De turbo nok van COMP verschilt nauwelijks qua duratie (248/244) met de Z22SE nokken maar hebben wel meer lift en minder overlap. De extra lift en minder overlap zijn goed voor drukvulling, maar ik zoek wat meer puff hoger in de toeren ter compensatie van de turbo die dan op apegapen ligt. => Meer duratie
Bij Nissan werd massaal de JWT S3 en S4 nokken gebruikt met 260/260 duratie en 11mm lift. Ik zoek dus eigenlijk die specs en die vind ik wel terug bij de Pipercams:
Dit zijn echter N/A nokken volgens mij. Nu kan alles, maar dan mag je dus verstelbare tandwielen gaan plaatsen om zelf de overlap naar wens in te stellen denk ik.
Exmantaa schreef:nu alleen nog zorgen dat we deze power ook op het circuit kunnen blijven draaien.
Dus als ik het goed begrijp ?..: team Alkmaar eerst een kwartier uit laten razen....en dan pas proberen 'aan te haken'?
Maik deed met zijn stage II SC rond de 2.01, dus jouw auto kan team Alkmaar gewoon bijhouden.
Nou, ik ben er ondertussen na 3 jaar medderen eindelijk achter waarom mijn gele een wat vaag weggedrag had, dus wie weet kan ik eindelijk ook eens knap doorgassen.
(Hint voor Joop; een paar mm verschil maakt heeeeeeeeel veel uit voor je bumpsteer gedrag!)
Daan schreef:De turbo nok van COMP verschilt nauwelijks qua duratie (248/244) met de Z22SE nokken maar hebben wel meer lift en minder overlap. De extra lift en minder overlap zijn goed voor drukvulling, maar ik zoek wat meer puff hoger in de toeren ter compensatie van de turbo die dan op apegapen ligt. => Meer duratie
Bij Nissan werd massaal de JWT S3 en S4 nokken gebruikt met 260/260 duratie en 11mm lift. Ik zoek dus eigenlijk die specs en die vind ik wel terug bij de Pipercams:
Dit zijn echter N/A nokken volgens mij. Nu kan alles, maar dan mag je dus verstelbare tandwielen gaan plaatsen om zelf de overlap naar wens in te stellen denk ik.
Waarom laat je niet gewoon je inlaatnok regrinden door Piper en behoud je je standaard uitlaatnok? Timing probleem opgelost. Of laat ze custom door Piper regrinden.
Alle andere nokken dienen helaas getimed te moeten worden (voor het maximum eruit tehalen)