Schakelaars zijn natuurlijk altijd leuk
Heb nog even wat zitten meten en zo. Zowel aan die variable reluctor sensor als aan de brandstofdruk. Plaats nog wel wat resultaten, misschien dat iemand er nog wat aan heeft. Die brandstofdruk was wel een leuke. Voor ik het vergeet, pomp gaat aan tijdens het starten. Ten eerste de terugslagklep eens weggehaald. Druk loopt sneller terug. Dus die er weer in. Vervolgens met draaiende motor. Druk blijft gelijk. Referentiedrukslangetje van de regulator, druk omhoog. Prima. Druk bekeken bij motor stoppen. Huh, keldert naar beneden om vervolgens omhoog te gaan. Omhoog gaan, zonder pomp dus. Daarna aan de regulator gaan draaien zonder dat de pomp draait. Als je de spanning op de veer verhoogt, gaat de druk omhoog. En vv. En er zit een rare bult in de grafiek, de druk neemt langzaam af tot een bepaald punt en dan ineens sneller om vervolgens weer langzamer door te gaan.
Volgens mij (commentaar welkom):
- hoeveelheid brandstof nodig voor een drukverschil van een paar bar is miniem. Je kan dat mooi zien als bij een druk van een paar bar een koppeling losschroeft: een paar druppels
- de oude regulator werkt een beetje als een expansievat. Ik neem aan door het membraam wat er in zit.
- als de pomp begint met pompen heeft de regulator een kleine overshoot, dus gaat heel kort naar een iets hogere waarde dan ingesteld
- omgekeerd, als de pomp stopt dan heeft de regulator even tijd nodig dicht te gaan, dus druk keldert
- op het moment dat de regulator dicht gaat, warmt de brandstof in de rail op, zet uit en neemt de druk dus toe. De regulator zorgt ervoor dat de druk niet te hoog wordt
Oftewel, op deze manier statisch meten is best nutteloos. Waar het om gaat is de brandstofdruk die de injectoren zien, dus dynamisch. Volgens mij kan je dus het best stationair meten met het slangetje van de referentiedruk even van de regulator af. Het lekken is misschien een paar druppels per minuut en op plekken (regulator, slangetje pomp, terugslagklep) waar het geen kwaad kan. Jammer van die extra regulator, de koppelingen en de tijd.