Pagina 3 van 5
olie
Geplaatst: 10 jul 2005 10:27
door linne150
ha die Maik,17-6 bij mij olie ververst zij hebben er 05W30 longlife ingedaan.Ga jij mij eens uitleggen in gewone taal a.u.b.of dit kwaad kan zo ja waarom.Want als ik terug moet is het voor mij makkelijk om te weten waarom het type niet goed is.Een ieder ander met ideeen er over WELKOM vr.gr.linne150

Re: olie
Geplaatst: 10 jul 2005 10:37
door jans
linne150 schreef:ha die Maik,17-6 bij mij olie ververst zij hebben er 05W30 longlife ingedaan.Ga jij mij eens uitleggen in gewone taal a.u.b.of dit kwaad kan zo ja waarom.Want als ik terug moet is het voor mij makkelijk om te weten waarom het type niet goed is.Een ieder ander met ideeen er over WELKOM vr.gr.linne150

Linne150
Wat mij betreft is het zo,er kunnen zeker div soorten olie in, maar dan vraag ik gewoon wat de beste is.En bij navraag bij div sportive garage's
o.a. Lotus , kom ik steeds weer op het zelfde antwoord n.l. de 10 W 60.
van castrol , deze olie wordt aanbevolen voor o.a bmw m3- ferrarie -
porsche , en noem alle sport auto's maar op.
Kijk , dit doen ze er toch niet voor niets op
jans
Geplaatst: 10 jul 2005 17:10
door SteV6
Vandaag even de bovengrens van de olietemperatuur opgezocht. Niet met opzet, maar dan is een meter gewoon echt een hulpmiddel!
Op de terugweg vanuit Heiden was de Autobahn nagenoeg volledig leeg. Bij snelheden van continue 200-210 km/h loopt de olietemperatuur, buiten was het +/- 27 graden, na ongeveer 10 minuten op van 85 naar 110-120 graden. Als je net onder de 200 km/h blijft dan loopt de olie niet verder op dan 110. Bij 120 graden heb ik de bovengrens ingesteld en gaat dus mijn waarschuwingsled branden. Dus bij (nagenoeg) vollast loopt de olietemperatuur van een 2.2 ook aardig op, als je het maar meer dan 10 tot 15 minuten volhoudt.
Meteen maar een "officiele" topsnelheidsmeting gedaan (GPS-waardes):
Heenweg: 222 km/h
Terugweg: 208 km/h
Gemiddeld: 215 km/h
SteV6
Re: olie
Geplaatst: 10 jul 2005 17:41
door Maik
jans schreef:linne150 schreef:ha die Maik,17-6 bij mij olie ververst zij hebben er 05W30 longlife ingedaan.Ga jij mij eens uitleggen in gewone taal a.u.b.of dit kwaad kan zo ja waarom.Want als ik terug moet is het voor mij makkelijk om te weten waarom het type niet goed is.Een ieder ander met ideeen er over WELKOM vr.gr.linne150

Linne150
Wat mij betreft is het zo,er kunnen zeker div soorten olie in, maar dan vraag ik gewoon wat de beste is.En bij navraag bij div sportive garage's
o.a. Lotus , kom ik steeds weer op het zelfde antwoord n.l. de 10 W 60.
van castrol , deze olie wordt aanbevolen voor o.a bmw m3- ferrarie -
porsche , en noem alle sport auto's maar op.
Kijk , dit doen ze er toch niet voor niets op
jans
Jans, nu ga je weer turbo's en NA's door elkaar halen, maak het nou niet NOG lastiger voor Wilbert!
De NA moet volgens het boekje dacht ik toch echt xW40 hebben. W30 kan te dun worden als je het zaakje echt heet gaat stoken. Waarom hebben ze er 5W30 ingedaan is mijn vraag aan die gasten dan? W40 lijkt mij prima voor de 2.2, als je vaak gaat knallen (circuitdagen), dan misschien W50. W30 vind ik echt aan de lage kant, maar met jouw rijsteil Wilbert, kan dat niet zoveel kwaad denk ik (zondagsrijder!

).
M.
Geplaatst: 10 jul 2005 17:43
door Maik
Daarnet op de terugweg van het oosten van het land even een stuk 140-145 gereden en dan loopt de olietemperatuur bij mij op naar precies 100 graden. Met het verhaal van Stephan hierboven zou dat ook ongeveer moeten kloppen. Was natuurlijk wel met dit hete weer (25-30gr).
M.
Re: olie
Geplaatst: 10 jul 2005 17:46
door jans
Maik schreef:jans schreef:linne150 schreef:ha die Maik,17-6 bij mij olie ververst zij hebben er 05W30 longlife ingedaan.Ga jij mij eens uitleggen in gewone taal a.u.b.of dit kwaad kan zo ja waarom.Want als ik terug moet is het voor mij makkelijk om te weten waarom het type niet goed is.Een ieder ander met ideeen er over WELKOM vr.gr.linne150

Linne150
Wat mij betreft is het zo,er kunnen zeker div soorten olie in, maar dan vraag ik gewoon wat de beste is.En bij navraag bij div sportive garage's
o.a. Lotus , kom ik steeds weer op het zelfde antwoord n.l. de 10 W 60.
van castrol , deze olie wordt aanbevolen voor o.a bmw m3- ferrarie -
porsche , en noem alle sport auto's maar op.
Kijk , dit doen ze er toch niet voor niets op
jans
Jans, nu ga je weer turbo's en NA's door elkaar halen, maak het nou niet NOG lastiger voor Wilbert!
De NA moet volgens het boekje dacht ik toch echt xW40 hebben. W30 kan te dun worden als je het zaakje echt heet gaat stoken. Waarom hebben ze er 5W30 ingedaan is mijn vraag aan die gasten dan? W40 lijkt mij prima voor de 2.2, als je vaak gaat knallen (circuitdagen), dan misschien W50. W30 vind ik echt aan de lage kant, maar met jouw rijsteil Wilbert, kan dat niet zoveel kwaad denk ik (zondagsrijder!

).
M.
Maik
Hoor net van Stephan, hoe heet zijn olie wordt. Die wordt nóg heter dan van de turbo

Geplaatst: 10 jul 2005 17:55
door Maik
hoe heet wordt jouw olie dan bij volgas Jans? Daar moet je wel rekening mee houden he. Een NA loopt bij 210km/h al volgas (of 95% daarvan), jij rijdt dan nog halfgas. Als je olie echt niet heter wordt dan die 120graden lijkt mij W40 zat hoor. Bedenk ook dat door de oliekoeler met thermostaat de olie dan ook echt niet heter zal worden, als je bijvoorbeeld veel afwissellender rijdt dan planken op de snelweg (circuitrijden bv). Ik denk toch echt dat jouw olie nog wel wat warmer gaat worden dan 120 graden bij vollast, dus bij jou vind ik W60 helemaal niet gek

.
Bij 200km/u heeft een turbo gewoon nog wat meer reserve (vermogen EN koeling) over dan een NA bij die snelheid denk ik.
mijn 2 centjes, maar soms heeft de meester het ook weleens mis
M.
Geplaatst: 10 jul 2005 18:22
door SteV6
Maik,
Niet om Jans af te zeiken, maar hij kan dat soort snelheden helemaal niet lang volhouden. Lang voordat zijn olie te heet zou worden komt de Turbo al in de problemen door een veel te hoog oplopende inlaatluchttemperatuur ...
En normaal gesproken heb ik nog nooit zulke hoge olietemperaturen gezien. En bij het aangaan van de waarschuwingsled heb ik de voet van het gaspedaal gehaald. Dus ik kan je niet vertellen wat er boven de 120 graden gebeurt.
SteV6
Geplaatst: 10 jul 2005 18:35
door Maik
Als ik binnenkort eens wat rondjes draai op zandvoort zal ik weleens kijken wat de temperatuur gaat doen. Tot 120graden ga ik mij geen zorgen maken, 130 ook nog niet trouwens....
Ben benieuwd! Wie weet moet er toch W60 in dan

, maar dat is eigenlijk echt te hoog voor mijn gemiddelde ritjes waarbij de temperatuur met moeite boven de 90graden uitkomt.
M.
Geplaatst: 10 jul 2005 19:22
door jans
SteV6 schreef:Maik,
Niet om Jans af te zeiken, maar hij kan dat soort snelheden helemaal niet lang volhouden. Lang voordat zijn olie te heet zou worden komt de Turbo al in de problemen door een veel te hoog oplopende inlaatluchttemperatuur ...
En normaal gesproken heb ik nog nooit zulke hoge olietemperaturen gezien. En bij het aangaan van de waarschuwingsled heb ik de voet van het gaspedaal gehaald. Dus ik kan je niet vertellen wat er boven de 120 graden gebeurt.
SteV6
Volgens Vmax is 140 graden nog geen probleem. Zelf kwam ik vanmiddag
bij continu 170 niet verder dan 105 graden. en werd zelfs niet heter bij zo nu en dan de 200km te rijden.Bij continu volgas denk 270 km heb ik geen idee , maar vind ik ook niet belangrijk. Intereseerd mij niet zo ,topsnelheden.
Geplaatst: 11 jul 2005 9:28
door Maarten
Maik,
Zoals je zelf al zei kan je een turbo en een NA niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.
In een turbo wordt ook de turbo zelf met olie gekoeld en kan er dus plaatselijk een veel hogere temperatuur ontsaan in de olie, welke je niet meet in het carter. Vandaar ook dat voor turbo motoren vaak een olie wordt voorgeschreven met een hogere warmtecapaciteit.
Geplaatst: 11 jul 2005 10:54
door Maik
Jep, dat ook nog eens Maarten, W60 lijkt mij daarom ook goed voor Jans z'n turbo. Maar een NA is inderdaad op meerdere vlakken een ander verhaal.
M.
Geplaatst: 11 jul 2005 11:27
door jans
Maik schreef:Jep, dat ook nog eens Maarten, W60 lijkt mij daarom ook goed voor Jans z'n turbo. Maar een NA is inderdaad op meerdere vlakken een ander verhaal.
M.
Jongens, het gaat me niet wat voor een olie er in moet

, maar wat de beste is , die er in kan.
Dat zelfde geld voor zoveel andere dingen o.a. lagers. heb nu lagers besteld in combinatie met de sper diff , en dus niét de lagers die er orgineel in zitten, maar geef iets meer uit ,en dan heb je de beste.
En zo zijn er wel meer dingen.
Oke , dat laatste heeft niets met olie te maken

Re: olie
Geplaatst: 11 jul 2005 19:50
door Martin
linne150 schreef:ha die Maik,17-6 bij mij olie ververst zij hebben er 05W30 longlife ingedaan.Ga jij mij eens uitleggen in gewone taal a.u.b.of dit kwaad kan zo ja waarom.Want als ik terug moet is het voor mij makkelijk om te weten waarom het type niet goed is.Een ieder ander met ideeen er over WELKOM vr.gr.linne150

Deze olie zit er ook bij mij op, al 3jaar.
Gr,

Martin
Geplaatst: 11 jul 2005 20:06
door Maik
@ Maarten en @ Mark:
Wat vinden jullie van 5W30 in een 2.2 dan? Niet om Wilbert zenuwachtig te maken ofzo

, maar gewoon even kijken wat jullie ervan vinden.