Pagina 21 van 32
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 24 apr 2018 18:59
door aboellaard
Wat is het verschil tussen een slang en een pijp?
(Tibby mag niet meedoen, moet wel een beetje netjes blijven)
((Vraag me werkelijk af of iemand het weet))
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 24 apr 2018 22:19
door Exmantaa
?
rubber slang, koperen pijp, ijzeren buis...?? (vul in wat gewenst wordt)
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 25 apr 2018 0:04
door tibby
aboellaard schreef:Wat is het verschil tussen een slang en een pijp?
(Tibby mag niet meedoen, moet wel een beetje netjes blijven)
((Vraag me werkelijk af of iemand het weet))
Te laat !!!
(ik sluit mij aan bij exmantaa)
netjes he

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 25 apr 2018 6:19
door aboellaard
Heel netjes. Maar het verschil tussen een slang en een pijp is niet dat de een flexibel of van een of ander materiaal is en de ander niet. Verschil is dat per definitie bij een slang de binnendiameter wordt gespecificeerd en bij een pijp de buitendiameter. So what zou je dan zeggen, maar dat kan dus tot eindeloze discussies leiden, omdat de koppelingen dus ook uitgaan van binnen of buitenmaat. Alle slangkoppingen gaan uit van de binnenmaat en pijpkoppelingen van de buitenmaat. En als je dan een AN10 male moet laten verlopen naar een BSPP 5/8" female conische aansluiting kan dat tot de nodige verwarring leiden. Dus nu voor de derde keer de verkeerde adapters (van de specialisten) om de oliekoeler aan te sluiten.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 7:26
door aboellaard
Update.
De chargecooler met de slangen naar de Rotrex. Zit een zg. humphose tussnen die wat speling toelaat. Of dat voldoende is om de beweging van de motor op te vangen? We zullen zien.

- mini-DSC_1344.JPG (81.35 KiB) 1553 keer bekeken
En met de slangen van de CC naar de TB. Open eindjes zijn voor de BOV's. Gewoon twee OEM VAG BOV's genomen op aanraden van Clubsport, de Rotrex distributeur. Iedereen die z'n VAG turbo tuned doet die dingen weg, terwijl je juist prima werken. Twee voor 20 euro. Waarschijnlijk met uitgang naar de aanzuigbuis.

- mini-DSC_1345.JPG (79.61 KiB) 1549 keer bekeken
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 7:30
door aboellaard
De koeling van de Rotrex met zuigende fan

- mini-DSC_1346.JPG (72.86 KiB) 1545 keer bekeken
En het verdeelblokje waar nu alleen de thermostaatschakelaar op zit. Die schakeld bij iets van 70C en zet de fan aan en een telltale LED in de cabine. Rotrex olie mag niet boven de 80C komen.

- mini-DSC_1347.JPG (82.66 KiB) 1552 keer bekeken
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 7:35
door aboellaard
En van binnen. De TCS.

- mini-DSC_1349.JPG (60.63 KiB) 1548 keer bekeken
En de relais die normaal in de achterbak zitten. Samen met een normaal zekeringenhuis. Ik gebruik het oude brandstofpomp relais voor de waterpomp, de fan voor de Rotrex en de TCS. Alles apart gezekerd. Voor de nieuwe brandstofpomp ook een wat groter relais. Niet echt nodig.

- mini-DSC_1350.JPG (80.78 KiB) 1555 keer bekeken
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 7:51
door aboellaard
En uiteindelijk het luchtfilter. Filter zelf is van een Audi A8. Grootste cilindrische filter dat ik kon vinden. Buiten die voor commerciele voertuigen dan en die zijn niet echt geschikt. Jammer genoeg. Behuizing is een stuk rioolbuis met bijpassende deksels. In combinatie met wat HWA buis. Om dat thema een beetje aan te houden zit ik te denken aan agrarische aanzuigslang, die voor mest ja, tussen filter en Rotrex. Moet haast wel spiraalslang worden omdat er wat ongelukkige bochtjes tussen de Rotrex en het filter zitten. Die mestslang is haast perfect glad van binnen, heel degelijk en ook nog heel goed buigbaar.

- mini-DSC_1351.JPG (79.56 KiB) 1544 keer bekeken
Bedoeling is het filter te kunnen wisselen zonder de achterclam te hoeven verwijderen. Zou net moeten kunnen (famous last words)

- mini-DSC_1352.JPG (66.29 KiB) 1547 keer bekeken
En de aanzuigkant. Moet nog een HWA bochtje aan. De licht mantelbuis (voorbeeld van een heel flexible buis. Dus geen mantelslang

) bevat de TCS draden en nog wat extra draden voor eventueel wat ander spul. Die zit dus helemaal vol met draad

- mini-DSC_1353.JPG (66.2 KiB) 1541 keer bekeken
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 11:06
door aboellaard
Uitlaat vergeten. Freudiaans. Moet uiteraard nog gelast worden. De kat met twee v-clamps vast, zodat wisselen in principe snel zou moeten gaan. Wisselen met een klein voordempertje bijvoorbeeld, of als deze kat affikt. De vleugelmoer op de v-clamp alleen om het nu makkelijk te maken. Komt natuurlijk een gewone moer op. Die clamp wordt geleverd met een nyloc moer. Stond ik wel van te kijken, want dat smelt weg voordat die uitlaat echt warm wordt.

- mini-DSC_1348.JPG (79.05 KiB) 1531 keer bekeken
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 11:30
door timmyboy55
Jezus wat is dit mooi zeg!
Dat luchtfilter ook echt

Ben echt heel benieuwd hoe dit gaat werken, ziet er in ieder geval fantastisch uit!
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 12:46
door Arno
aboellaard schreef:En van binnen. De TCS.
Vast om effe te testen, maarruh....
Kroonsteentjes?!!?!?
Bye, Arno.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 12:52
door Arno
aboellaard schreef:Die clamp wordt geleverd met een nyloc moer. Stond ik wel van te kijken, want dat smelt weg voordat die uitlaat echt warm wordt.
Ja, is me ook opgevallen dat meer V-bands dat hebben. Apart..
Nou zou het in plaats van een nylon insertje in de moer een PTFE/teflon ringetje kunnen zijn. Bij degene die ik heb is het materiaal ook wit-grijzig in de moer.
PTFE houdt het een stuk langer qua temperatuur en dit deel van de klem (wegens de moeizame warmtegeleiding van RVS) kan nog wel eens beperkt zijn in de piek-temperatuur die het haalt.
Als de schroefdraad niet te gek is op de klem gewoon een geheel metalen borgmoer (licht vervormd type of met metalen 'grijpertjes' in de moee) gebruiken. Wel de draad en moer goed in een keramische anti-seize zetten, anders heeft het RVS (vooral met dit soort borgmoeren) onderling sterk de neiging tot invreten en koud-lassen..
Bye, Arno.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 13:02
door Exmantaa
aboellaard schreef:Uitlaat vergeten. Freudiaans. Moet uiteraard nog gelast worden. De kat met twee v-clamps vast, zodat wisselen in principe snel zou moeten gaan. Wisselen met een klein voordempertje bijvoorbeeld, of als deze kat affikt. De vleugelmoer op de v-clamp alleen om het nu makkelijk te maken. Komt natuurlijk een gewone moer op. Die clamp wordt geleverd met een nyloc moer. Stond ik wel van te kijken, want dat smelt weg voordat die uitlaat echt warm wordt.
mini-DSC_1348.JPG
Netjes!
Heb je ook een zijaanzicht hiervan, want ben erg benieuwd hoe je die flex nog onder je 3" spruitstuk hebt weten te frommelen.
ps; dit lijkt beter te zitten dan hoe Tullett het doet...
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 13:49
door aboellaard
Arno schreef:aboellaard schreef:En van binnen. De TCS.
Vast om effe te testen, maarruh....
Kroonsteentjes?!!?!?
Bye, Arno.
Daar schaam ik me wel voor ja. Maar eh, 4 aarde aansluitingen nodig een eentje voorhanden. Doorgelust met 1,5 mm2 schakeldraad ook nog. En daarnaast nog twee aarde aanslutingen voor de injectoren ook met 1,5 mm2 schakeldraad. Ik probeer het nog een beetje weg te frummelen, maar zit me inderdaad niet echt lekker.
Die hele electrische installatie is best wel 18de eeuws. Gedoe met kabelbomen, niets onderverdeeld in functionele groepen e.d. Heel onderzichtig. En dat is er met CANBUS nauwelijks beter op geworden lijkt het.
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Geplaatst: 04 mei 2018 13:51
door aboellaard
Exmantaa schreef:
Heb je ook een zijaanzicht hiervan, want ben erg benieuwd hoe je die flex nog onder je 3" spruitstuk hebt weten te frommelen.
ps; dit lijkt beter te zitten dan hoe Tullett het doet...
Maak nog wel even een foto, maar die downpipe gaat wel door de diffusor heen. Dus daar moet een gat in komen. Tullett werkt keurig tussen de lijntjes en ik neem her en der wat vrijheid.