aboellaard schreef:- eerst oliedruk opbouwen natuurlijk. Gaat dat het beste met de bougies en de injectoren eruit, of alleen bougies? Zou vervelend zijn als de injectoren wel brandstof inspuiten
Bougies er idd. uit. Wat ik meestal doe (als je erbij komt) is daarna gewoon een draadje van de startmotor starter/relais naar de 12V zodat je de startmotor gewoon rond kunt laten gaan zonder de ECU aan te zwengelen en mee kunt kijken in/rond/onder de motorruimte.
Als je het wel met de startknop wilt doen, gewoon de injector stekkers er af trekken. Kan hij ook niet injecteren
- ik heb een oliedruk meter, maar dat is net een van die connectoren die wel eens verkeerd om zouden kunnen zitten (wideband op oliedruk oid, helaas een keer dezelfde connectoren gebruikt dus 50% kans dat het goed zit). Hoe controleer je dat de oliedruk voldoende is? Rode lampje?
Rode lampje is al prima. Gaat wel uit bij hele lage druk (meestal 0.iets bar), maar dan weet je al wel dat er iets van druk gebouwd wordt. Kan je daarna meteen zien of je meter ook wat begint te doen of niet en dan evt. stekkers ompluggen..
- leuke is dat er een tegenstrijdigheid zit tussen inlopen van nokkenassen en zuigerringen. Nokkenassen -volgens CompCams- starten, niet onder de 2000 toeren en 30 minuten (!) op 2000-2500 toeren houden. Daarna olie en filter vervangen. En dan hebben we het nog niet over de opmerking dat bij het plaatsen van zwaardere veren, je moet inlopen met lichtere en ze pas daarna vervangen voor de zwaardere. Zuigerringen, volgens JE, starten, niet onder de 1500 toeren, warm laten lopen (so far so good) en dan belasten. Drie stappen, 50%, 75% en uiteindelijk 100%. Belasten om de ringen door de gasdruk tegen de wand aan te drukken. Die ringen zijn dan binnen een km of 40-50 ingelopen. Daarna olie en filter vervangen
De Z22 familie is toch een roller-tuimelaar-nokkenas setup (en nog eens hydraulische stoters)? Die zou het 2000 toeren inloop verhaal voor de nokkenas niet nodig hebben. Da's meestal voor motoren met vaste stoters die op de nokken moeten inlopen/inslijten.. Met rollers heb je die inloop eigenlijk helemaal niet omdat die nou juist niet 'wrijven' maar rollen over de nokken.
Verhoogd stationair (zonder load) is voor de zuigerveren niet zo spannend. Die 'doen' dan eigenlijk niks.. Wanneer je er belasting op gaat zetten, dan gaat voor de zuigerveren eigenlijk de teller (af)tikken dat ze goed de scherpe randjes en oneffenheden af/inslijten op de cylinderwand. Doel is twee-ledig: zowel de afdichting maximaliseren als de warmte-overdracht van de ring naar de wand te maximaliseren.
Ik zou die comp-cams regels even met ze specifiek checken voor een setup als in de Z22SE.. Ik vermoed dat het niet nodig is..
Als compromis tussen de twee kan ik natuurlijk starten en, terwijl ik de toeren rond de 2000-2500 hou, alles controleren en het circuit van de Rotrex bijvullen.
Die heeft even nodig, ja.. Moet eigenlijk net zoveel olie in dat hij het er niet steeds uit spuugt als schuim als de toeren hoger worden
Persoonlijk zou ik (als dat nog kan met je setup) de rotrex zelfs even helemaal er nog uit laten en 'm inlopen als N/A. Scheelt een hoop checks en 'onbelende' componenten op dat moment..
Dat heb ik nooit stilstaand gedaan, maar rijdend duurt bij mij wel een kwartiertje voordat de olie op temperatuur is.
Gaat wel snel(ler) als het buiten redelijk warm is.. Maar duurt idd. wel even ja.
Oftewel rustig aan gaan rijden en de motor nauwelijks belasten tot de olie op temperatuur is (rond de 80C zeg maar). Dan zouden die nokkenassen min of meer ingelopen moeten zijn. Dan wat meer opbouwen en belasting opvoeren. En als laatste als een gek dat ding tot 100% belasten natuurlijk
Zorg dat je vanaf waar je woont een redelijk 'vrije' route hebt/kent naar een stil stuk weg/wegen. Dan kan je dat eerste stukje gebruiken voor de eerste inloop tot beetje temperatuur met vooral lage belasting en zoveel mogelijk 2000-3000rpm
Dan op je 'test circuit' eerst even een inspectie en dan progressief een aantal sterkere vermogen acties en stapsgewijs ook meer toeren. Vooral in het begin is het belangrijk om de belasting wel op te voeren, maar de toeren niet te laag en niet te hoog, maar in het 'midden' deel te houden (2000-4000 of zo..). Dat beperkt de plaatselijk hoog oplopende frictie-temperatuur van de (nog niet ingelopen) ringen tegen de wand die bij hoge toeren op kan treden. Daarns stapsgewijs ook het toerengebied opkrikken.
Vooral ook steeds afwisselen met belasten en vrijloop zodat de ringen iedere keer 'gezet' worden en dan weer afkoel fase en beetje een oliebadje krijgen.
Killing is meestal wanneer mensen dit soort nieuwbouw motoren meteen 100km op een snelweg rijden. Vrijwel op 1 toerental onder 1 belasting en daarna zijn de cylinderwanden vaak verglaasd..
Gaat meestal gewoon prima als je redelijk de 'geest' van de regels volgt (o.a. belasting variatie, etc.) en niet er dwars tegenin gaat..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..