Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:
Exmantaa schreef:
Heb je ook een zijaanzicht hiervan, want ben erg benieuwd hoe je die flex nog onder je 3" spruitstuk hebt weten te frommelen. :yes:

ps; dit lijkt beter te zitten dan hoe Tullett het doet...
Maak nog wel even een foto, maar die downpipe gaat wel door de diffusor heen. Dus daar moet een gat in komen. Tullett werkt keurig tussen de lijntjes en ik neem her en der wat vrijheid.
Ah, hij steekt door je bodem-/diffuserplaat, dan snap ik het. :thumbup:

Red je het nog voor dinsdag??? Haha. :wink:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Weekje Italie. Op dinsdag zitten we midden tussen de wijnranken in Treiso, Barbaresco. In een agriturismo die ook heel erg goede Barbareso wijn maakt. Ik moest mee van m'n vrouw. Had natuurlijk veel liever aan die auto doorgewerkt. Zit niet al teveel werk meer in (also famous last words). Alleen die demper ...

Veel plezier daar op CPZ! Weer ziet er schitterend uit. Mooier kan gewoon niet. En daar doen we het allemaal voor natuurlijk!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1925
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

aboellaard schreef:Weekje Italie. Op dinsdag zitten we midden tussen de wijnranken in Treiso, Barbaresco. In een agriturismo die ook heel erg goede Barbareso wijn maakt. Ik moest mee van m'n vrouw. Had natuurlijk veel liever aan die auto doorgewerkt.
Hè, wat vervelend nou. Sterkte :wink: :lol: en tot binnenkort op CPZ. Ben erg benieuwd!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Begint aardig schot in te komen. Ben aan de laatste bochtjes, connectoren e.d. bezig, dus langzamerhand eens gaan nadenken over het starten (als ie dat doet natuurlijk) en inlopen. Paar vraagjes:
- eerst oliedruk opbouwen natuurlijk. Gaat dat het beste met de bougies en de injectoren eruit, of alleen bougies? Zou vervelend zijn als de injectoren wel brandstof inspuiten
- ik heb een oliedruk meter, maar dat is net een van die connectoren die wel eens verkeerd om zouden kunnen zitten (wideband op oliedruk oid, helaas een keer dezelfde connectoren gebruikt dus 50% kans dat het goed zit). Hoe controleer je dat de oliedruk voldoende is? Rode lampje?
- staat 7 liter Millers CRO klaar als inloopolie. Minerale olie zg speciaal voor inlopen van motoren op de dyno of straat
- leuke is dat er een tegenstrijdigheid zit tussen inlopen van nokkenassen en zuigerringen. Nokkenassen -volgens CompCams- starten, niet onder de 2000 toeren en 30 minuten (!) op 2000-2500 toeren houden. Daarna olie en filter vervangen. En dan hebben we het nog niet over de opmerking dat bij het plaatsen van zwaardere veren, je moet inlopen met lichtere en ze pas daarna vervangen voor de zwaardere. Zuigerringen, volgens JE, starten, niet onder de 1500 toeren, warm laten lopen (so far so good) en dan belasten. Drie stappen, 50%, 75% en uiteindelijk 100%. Belasten om de ringen door de gasdruk tegen de wand aan te drukken. Die ringen zijn dan binnen een km of 40-50 ingelopen. Daarna olie en filter vervangen
- na inlopen full syntheet erin. Mobil1 0W-40 staat al klaar. Na km of 1000 vervangen.

Als compromis tussen de twee kan ik natuurlijk starten en, terwijl ik de toeren rond de 2000-2500 hou, alles controleren en het circuit van de Rotrex bijvullen. Als dan alles waar vloeistof uitloopt met kauwgom gedicht is, is de motor ondertussen ook wel warm. Dat heb ik nooit stilstaand gedaan, maar rijdend duurt bij mij wel een kwartiertje voordat de olie op temperatuur is. Oftewel rustig aan gaan rijden en de motor nauwelijks belasten tot de olie op temperatuur is (rond de 80C zeg maar). Dan zouden die nokkenassen min of meer ingelopen moeten zijn. Dan wat meer opbouwen en belasting opvoeren. En als laatste als een gek dat ding tot 100% belasten natuurlijk :bag: Dan de ANWB bellen (reminder: app downloaden) of een sleep regelen.

Iemand een beter idee? (als ik het zo bekijk is een dyno nog niet zo'n slecht idee)
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1925
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

Tja... :roll: Alweer een behoorlijke tijd geleden zat ik op het ZX10R forum, daar waren erbij die de motor zo van het krat op de Dynojet zetten...en dan niet van dat voorzichtige... :roll: maar direct voluit belasten. Puur om de zuigerveren optimaal in te slijten. :shock:
Ik ben daar niet van. Zelf vind ik het veel prettiger de boel (na alles tig keer gecontroleerd te hebben) te starten en rustig warm te laten lopen. Ondertussen alle vloeistoffen in de gaten houden en controleren op lekkage.

Je motor voor de eerste keer starten zonder bougies tot het oliedruklampje uit gaat is prima. Injectors hoeven er niet uit maar verbreek de verbinding zodat ze geen puls/brandstof kunnen geven. Dat geldt tevens voor je ontsteking, niet dat daar iets (bobine) kapot gaat omdat die geen vonk kwijt kan.

Zolang er geen echte noodzaak is zou ik voor de behoudende optie kiezen, tenzij je over een uur aan de start moet staan. :lol:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1523
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:- eerst oliedruk opbouwen natuurlijk. Gaat dat het beste met de bougies en de injectoren eruit, of alleen bougies? Zou vervelend zijn als de injectoren wel brandstof inspuiten
Bougies er idd. uit. Wat ik meestal doe (als je erbij komt) is daarna gewoon een draadje van de startmotor starter/relais naar de 12V zodat je de startmotor gewoon rond kunt laten gaan zonder de ECU aan te zwengelen en mee kunt kijken in/rond/onder de motorruimte.

Als je het wel met de startknop wilt doen, gewoon de injector stekkers er af trekken. Kan hij ook niet injecteren ;)
- ik heb een oliedruk meter, maar dat is net een van die connectoren die wel eens verkeerd om zouden kunnen zitten (wideband op oliedruk oid, helaas een keer dezelfde connectoren gebruikt dus 50% kans dat het goed zit). Hoe controleer je dat de oliedruk voldoende is? Rode lampje?
Rode lampje is al prima. Gaat wel uit bij hele lage druk (meestal 0.iets bar), maar dan weet je al wel dat er iets van druk gebouwd wordt. Kan je daarna meteen zien of je meter ook wat begint te doen of niet en dan evt. stekkers ompluggen..
- leuke is dat er een tegenstrijdigheid zit tussen inlopen van nokkenassen en zuigerringen. Nokkenassen -volgens CompCams- starten, niet onder de 2000 toeren en 30 minuten (!) op 2000-2500 toeren houden. Daarna olie en filter vervangen. En dan hebben we het nog niet over de opmerking dat bij het plaatsen van zwaardere veren, je moet inlopen met lichtere en ze pas daarna vervangen voor de zwaardere. Zuigerringen, volgens JE, starten, niet onder de 1500 toeren, warm laten lopen (so far so good) en dan belasten. Drie stappen, 50%, 75% en uiteindelijk 100%. Belasten om de ringen door de gasdruk tegen de wand aan te drukken. Die ringen zijn dan binnen een km of 40-50 ingelopen. Daarna olie en filter vervangen
De Z22 familie is toch een roller-tuimelaar-nokkenas setup (en nog eens hydraulische stoters)? Die zou het 2000 toeren inloop verhaal voor de nokkenas niet nodig hebben. Da's meestal voor motoren met vaste stoters die op de nokken moeten inlopen/inslijten.. Met rollers heb je die inloop eigenlijk helemaal niet omdat die nou juist niet 'wrijven' maar rollen over de nokken.

Verhoogd stationair (zonder load) is voor de zuigerveren niet zo spannend. Die 'doen' dan eigenlijk niks.. Wanneer je er belasting op gaat zetten, dan gaat voor de zuigerveren eigenlijk de teller (af)tikken dat ze goed de scherpe randjes en oneffenheden af/inslijten op de cylinderwand. Doel is twee-ledig: zowel de afdichting maximaliseren als de warmte-overdracht van de ring naar de wand te maximaliseren.

Ik zou die comp-cams regels even met ze specifiek checken voor een setup als in de Z22SE.. Ik vermoed dat het niet nodig is..
Als compromis tussen de twee kan ik natuurlijk starten en, terwijl ik de toeren rond de 2000-2500 hou, alles controleren en het circuit van de Rotrex bijvullen.
Die heeft even nodig, ja.. Moet eigenlijk net zoveel olie in dat hij het er niet steeds uit spuugt als schuim als de toeren hoger worden ;)

Persoonlijk zou ik (als dat nog kan met je setup) de rotrex zelfs even helemaal er nog uit laten en 'm inlopen als N/A. Scheelt een hoop checks en 'onbelende' componenten op dat moment..
Dat heb ik nooit stilstaand gedaan, maar rijdend duurt bij mij wel een kwartiertje voordat de olie op temperatuur is.
Gaat wel snel(ler) als het buiten redelijk warm is.. Maar duurt idd. wel even ja.
Oftewel rustig aan gaan rijden en de motor nauwelijks belasten tot de olie op temperatuur is (rond de 80C zeg maar). Dan zouden die nokkenassen min of meer ingelopen moeten zijn. Dan wat meer opbouwen en belasting opvoeren. En als laatste als een gek dat ding tot 100% belasten natuurlijk
Zorg dat je vanaf waar je woont een redelijk 'vrije' route hebt/kent naar een stil stuk weg/wegen. Dan kan je dat eerste stukje gebruiken voor de eerste inloop tot beetje temperatuur met vooral lage belasting en zoveel mogelijk 2000-3000rpm

Dan op je 'test circuit' eerst even een inspectie en dan progressief een aantal sterkere vermogen acties en stapsgewijs ook meer toeren. Vooral in het begin is het belangrijk om de belasting wel op te voeren, maar de toeren niet te laag en niet te hoog, maar in het 'midden' deel te houden (2000-4000 of zo..). Dat beperkt de plaatselijk hoog oplopende frictie-temperatuur van de (nog niet ingelopen) ringen tegen de wand die bij hoge toeren op kan treden. Daarns stapsgewijs ook het toerengebied opkrikken.

Vooral ook steeds afwisselen met belasten en vrijloop zodat de ringen iedere keer 'gezet' worden en dan weer afkoel fase en beetje een oliebadje krijgen.

Killing is meestal wanneer mensen dit soort nieuwbouw motoren meteen 100km op een snelweg rijden. Vrijwel op 1 toerental onder 1 belasting en daarna zijn de cylinderwanden vaak verglaasd..

Gaat meestal gewoon prima als je redelijk de 'geest' van de regels volgt (o.a. belasting variatie, etc.) en niet er dwars tegenin gaat..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Meeste is hier al gezegd;

- Nokkenassen hebben eigenlijk geen inlopen nodig met onze roller followers, dus vergeet dat verhaal.

- inlopen met wisselende medium belasting/ontlasting. Dus na warmrijden een beetje als een idioot op een b-weggetje rijden met afwisselend optrekken en gelijk weer afremmen op de motor. En dat steeds een beetje meer. Zoals Arno al zegt, in ieder geval NIET rustig ugh km's gaan maken met 100 op de snelweg! :bash:
(Ik weet van 1 Z22SE die nogal best olie verbruikte na z'n nieuwe zuigers zo héééél voorzichtig met 500+ km's heeft ingelopen...)

OW ja; omdat je eigenlijk gelijk moet gaan rijden en je blok belasten, moet wel je ecu programma een beetje in de buurt staan en graag niet overfuellen. Beetje lastig met je nieuwe rotrex set-up, dus mischien inderdaad even zonder boost als NA gaan rijden? En dan je gelijk de ecu in fuel learn mode, zodat ie in ieder geval overal in closed loop op 14.7 AFR draait.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Met dank voor de wijze woorden. ECU is bij Peter geweest en die heeft er een enigzins passende map in geladen. Ik moet daar nog naar kijken. Ook omdat het ondertussen Pro is geworden en ik kan schakelen tussen twee verschillende maps. Maar in het begin alles zo simpel mogelijk, dus geen gedoe met verschillende maps en injectoren direct op ECU en niet via TCS. Rotrex uit het circuit nemen had ik al over nagedacht. Probleem is dan de dynamo, want die kan niet aangedreven worden zonder de Rotrex pulley. Kan natuurlijk permanent vacuum van de nokkenas aangedreven pomp op de BOV's zetten, dan is het ook een NA, maar dan zit ik nog steeds met de Rotrex zelf die graag olie wil. Schijnt overigens wel te doen te zijn, door eerst met een compressor zoveel mogelijk olie in het circuit te brengen. Daarna hoef je eigenlijk alleen nog het stukje Rotrex-filter bij te vullen.

Gelukkig zijn hier in het verre oosten genoeg wegen te vinden waar je vrijwel alleen bent. Enige zorg is dan trekkers.

Wel goed te horen van die nokkenassen, hoewel CompCams daar geen onderscheidt in maakt. Aangezien het Amerikanen zijn ga ik het niet eens vragen. Die zullen wegens liability toch altijd 'follow instructions' zeggen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

... overigens wel jammer van al die buizen, kabelbomen e.d. Motorruimte zag er net zo clean uit zonder dat spul. Heb je net alles netjes voor elkaar en kijk je tevreden naar je werk, om er achter te komen dat er nog een 'slangetje' tussen het luchtfilter en de Rotrex ontbreekt. Kleinigheidje dus. En daarna van de Provent terug het inlaatkanaal in. Zit net lekker, past de slang van de CC naar de TB er weer niet langs. Afijn het normale gedoe zeg maar.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ondertussen zit alles in elkaar. Starten ging ook goed. Hele opluchting. Gisteren de achterclam er weer eens opgezet met het idee 'm rijklaar te maken. Alles gemonteerd, starten, helaas. Wat beter luisteren en je hoort de brandstofpomp niet primen. Relais klikt wel. Ik heb uit veiligheidsoverwegingen maar de originele wit paarse draad 2 mm2 draad gebruikt die standaard de brandstofpomp van stroom voorziet. Die gaat via een zekering naar de fuel cut off en vervolgens naar het relais. Dus die fuel cut off is de eerste verdachte, aangezien de zekering heel is en het relais klikt. Ik had haast en heb er verder niet naar gekeken, behalve dan eerst 'even' geprobeerd de FCO in te drukken. Die is wat ingebouwd, dus of dat indrukken echt gelukt is weet ik niet. Hielp in ieder geval niet. Voorlopig eerst eens paar dagen op reis, maar als ik weer bij die auto kan, naast de FCO nog iets om aan te denken? Zal eerst even kijken of de pomp stroom krijgt om die uit te sluiten, maar aangezien die wel gewoon werkte, neem ik aan dat die nog OK is.

En nog een reden dat die FCO getriggerd is? Kan me niet goed voorstellen dat het monteren van de achterclam zoiets veroorzaakt.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1925
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

Met 'het relais klikt' bedoel je het bruine relais Alex? Dat bruine relais zou namelijk mijn eerste gedachte zijn. Probeer eens of je met contact aan en zonder te starten wel de TB hoort klikken wanneer je het gaspedaal indrukt.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Bruine relais is toch voor de ECU? Ik bedoel het grijze relais voor de brandstofpomp. Dat is overigens nu een zwarte, die wat meer stroom aankan. Die is net zo geschakeld als het originele BP relais, met uitzondering van de draad die naar de pomp gaat. Die is wat zwaarder. Maar dat BP relais klikt dus zoals het hoort. daarmee bedoel ik dat het relais voor een paar seconden aangestuurd wordt om de fuel rail te primen. En omdat ik aanneem dat de ECU dat relais aanstuurt, heb ik helemaal niet aan dat bruine relais gedacht. Maar als dat bruine relais niet zou werken, dan zou je toch helemaal niet kunnen strarten? Dan krijgt de ECU geen stroom. Ik kan dus wel gewoon starten en het BP relais wordt aangestuurd, zoals het hoort, maar de pomp krijgt geen stroom. Omdat ik het OE draad gebruik voor de stroomvoorziening door het relais en dat draad via de fuel cut off (en een zekering) gaat, was dat m'n eerste gedachte
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Ik zou zeggen; ff multimeter op K16 en je weet het...

https://www.speedsterclub.nl/bibliothee ... index.html
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

En bleek toch de aansturing van het relais te zijn. De wit/paarse aanstuurdraad was gebroken. Had ik de CC waterpomp op zitten en bij de aftakking gebroken. Teveel gehannes aan de blauwe connector. Start weer. Volgende probleem, de koppeling. Had ik nog niet geprobeerd, maar die komt net niet genoeg vrij. Ik hoop dat er nog wat lucht in zit. Zit wel een nieuw vliegwiel, koppeling en druklager in. Heb al eens op de in de TIS bescheven manier ontlucht, dus ontluchtingskraantje openen, koppelingspedaal indrukken en ingedrukt houden, kraantje dicht en herhalen. Dat heb ik toen een keer of 10 gedaan met m'n eigenwijze kop. TIS zegt keer of 20. Afijn alsnog proberen de lucht er uit te krijgen en maar hopen dat dat het is. Nog tips?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Nog wat beelden:

Met alles gemonteerd
mini-DSC_1708.JPG
mini-DSC_1708.JPG (97.05 KiB) 1661 keer bekeken
De Provent olieafscheider. Restolie gaat naar een catchtank die onder de diffusor is af te tappen
mini-DSC_1710.JPG
mini-DSC_1710.JPG (91.85 KiB) 1654 keer bekeken
En de aanvoerbuis naar de TB. De BOV's lozen zo de vrije natuur in. Heb al een aansluiting op de inlaatbuis gemaakt, maar moet nog iets vinden om de BOV's daar op aan te sluiten. Is redelijk krap daar
mini-DSC_1712.JPG
mini-DSC_1712.JPG (78.13 KiB) 1656 keer bekeken
Plaats reactie